המועצה לצרכנות תסייע לצרכנים בתביעות קטנות
שר התמ"ת הודיע כי יקצה למועצה לצרכנות 1.8 מיליון שקל ב-2012 כדי לעודד צרכנים לתבוע עוסקים ונותני שירותים שפגעו בהם. סטודנטיםיתגברו את מערך הסיוע המשפטי במועצה ותוגבר המודעות לתפקידו של ביהמ"ש לתביעות קטנות
- לטוס לחו"ל עם הסלולרי - ולחזור ישר לביהמ"ש
- רוצים להגיש תביעה ייצוגית? כך תקבלו מימון
שר התמ"ת שלום שמחון הורה להקצות למועצה לצרכנות 344 אלף שקל לארבעה חודשים עבור הפרויקט, ואף הודיע כי במהלך 2012 יתוקצב הפרויקט במלואו, בהיקף עלות של 1.8 מליון שקל.
במסגרת הפרויקט, יורחב מערך הסיוע המשפטי במועצה, שיעסוק בהכנת כתבי תביעה עבור צרכנים שמבקשים לפנות לבית-משפט לתביעות קטנות. המערך יתוגבר בסטודנטים למשפטים שיתווספו לשניים העובדים שם כיום. ידוע שחברות גדולות משתמשות פעמים רבות בסטודנטים למשפטים לשם ייצוג בביהמ"ש לתביעות קטנות.
במקביל, יערך גם מסע הסברה במטרה לעודד את הציבור לפנות לבית-המשפט לתביעות קטנות, שלפי התמ"ת היא "ערכאה ידידותית יותר לצרכן".
"הצרכנים מוותרים על תביעה בגלל הוצאות ובזבוז זמן"
"במקרים רבים הצרכנים פשוט מוותרים על התביעה כי היא כרוכה בבדיקות משפטיות, הוצאות ובזבוז זמן יקר", אמר שמחון. "התכנית החדשה תכנס לוואקום הזה ותסייע לצרכנים כך שהעוסקים לא ינצלו את העכבה של הצרכנים לפנות לבתי-המשפט לתביעות קטנות ויתחמקו ממילוי חובותיהם כלפי הצרכנים".
לפי נתוני הנהלת בתי המשפט 44 אלף תיקים נפתחים בשנה בבית -המשפט לתביעות קטנות, אך לפי התמ"ת, פוטנציאל התביעות גדול הרבה יותר. בבית-המשפט לתביעות קטנות, אין צורך בייצוג של עו"ד, והגשת תביעה בו אינה דורשת משאבים רבים. למרות זאת, ערכאה זו לא זוכה להיענות גדולה מצד צרכנים. הסיבות, לפי התמ"ת, הן חוסר זמן, רתיעה מערכאות שיפוטיות, חוסר ידע וקשיים בניסוח תביעה. מכאן שבתי-עסק רבים נמלטים מדין.
מסקר שערכה המועצה לצרכנות באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, עולה כי בקרב הצרכנים יש בלבלול בנוגע לגובה הסכום המירבי של התביעה, ישנו חוסר מודעות לאפשרות לתבוע ללא עורך דין, וישנה רתיעה מהבירוקרטיה הכרוכה בהליך, ולכן ממעטים להשתמש בו.
מהסקר עולה כי רק 11.9% מהנשאלים ענו כי יפנו לבית משפט לתביעות קטנות בכדי לפתור מחלוקת על בעל עסק או נותן שירות. לשאלה מדוע לא היית פונה לבית משפט לתביעות קטנות ענו 24.2% כי מדובר בבזבוז זמן, 21.2% אמרו כי הם נרתעים מבירוקרטיה, 10.8% מהנשאלים לא חושבים שהטרחה הכרוכה בפנייה מוצדקת, ו-9.9% מהם אינם מאמינים שהצרכן הקטן יכול לנצח. לשאלה סגורה בדבר הסיבות שבעטיין לא יפנה צרכן לבית משפט לתביעת קטנות ענו 37.8% כי הסכום לא מצדיק את הטרחה ו- 17.3% אינם מכירים כלל את זכויותיהם.
העצמתו של הצרכן הבודד
צרכן יכול לפנות לבית-משפט לתביעות קטנות כשמדובר בתביעה אזרחית וסכום התביעה הוא עד כ-30 אלף שקל. בעת הגשת התביעה יש לשלם אגרה של אחוז משווי התביעה, אך לא פחות מסכום מינימלי המתעדכן מעת לעת.
במועצה לצרכנות מתקבלות בכל שנה עשרות אלפי פניות אולם בבמקרים בהם בית העסק עומד בסירובו, ולא מכבד את זכותו של הצרכן, אין בידי המועצה סמכויות אכיפה, והיא מפנה את הצרכן לבית המשפט לתביעות-קטנות. ישנם חוקים שמפנים לבית-משפט, למשל, חוק החזר כספי. לפי התקנות שהתקין התמ"ת לגבי החזר כספי, צרכן שחש כי לא ניתן לו החזר כדין צריך לפנות לבית-משפט שכן אין סנקציה בצד החוק.
לדברי עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, "במסגרת הפרוייקט יושם דגש על העצמתו של הצרכן הבודד ביכולת לפעול מול בעל העסק. הצרכן הבודד יעזור לעצמו, אך גם ישפיע ביצירת הרתעה צרכנית כלפי ציבור המעוולים מקרב המגזר העסקי. הסיוע המשפטי יכול לעשות את ההבדל בין הוצאת הצדק לאור וסיום פרשת ההתעמרות של בית-עסק בצרכן, לבין המשך המצב העגום והמביש של "צדיק ורע לו רשע וטוב לו".