שתף קטע נבחר

מדבקות המחיר בדרך החוצה מהרשתות הגדולות

הצעת חוק שעברה בקריאה טרומית מרוקנת מתוכן את חובת סימון מחירים על גבי מוצרים: רשתות גדולות שיכולות לממן רכישת צגים דיגיטליים למדפים - יהיו פטורות מהצגת מחיר במדבקה. הצגים יציגו מחירים לפני ואחרי מבצע, יהיו מחוברים לקופה ויחסכו טעויות, אך בעיקר יחסכו מיליונים לרשתות גדולות

חסל סדר סימון מחירים ומדבקות על גבי מוצרים בסופר, וסוף להשוואות המחירים: הצעת חוק חדשה לתיקון חוק הגנת הצרכן שעברה בתחילת השבוע בקריאה טרומית בוועדת שרים לחקיקה קובעת כי רשתות שיוכלו להרשות לעצמן לרכוש צגים דיגיטליים יהיו פטורות מהצגת מחיר במדבקה על גבי המוצר עצמו. חנויות קטנות ששטחן פחות מ-100 מ"ר וחנויות קטנות שלא יוכלו להרשות לעצמן רכישת צגים כאלה, יחויבו להמשיך לסמן מחירים. הצגים הדיגיטליים יוצבו בסמוך למדפים או עליהם, ויהיו מחוברים למערכת הקופות כך שהמחיר בקופה יהיה זהה למחיר במדף.

 

 

האם ביטול מדבקות המחיר ברשתות באת טוב לצרכנים או שמא הוא טוב יותר לרשתות? יוזם ההצעה לתיקון החוק הוא ח"כ משה (מוץ) מטלון (ישראל ביתנו), יחד עם חברי הכנסת כרמל שאמה-הכהן, יואל חסון ושמאלוב-ברקוביץ'. הח"כים טוענים שהיא תיטיב עם הצרכן ותמנע בלבול בקופות. אך הצעת החוק, פרי יוזמתן של רשתות שיווק גדולות, מרוקנת מתוכן את ההוראה להצגת מחיר על גבי מוצרים.

 

הטוענים נגד ההצעה גורסים כי היא תפגע ביכולתו של הצרכן להשוות מחירים בכל רגע נתון ולא רק בין המדף לקופה. עוד נטען נגדה כי היא תצמצם אפשרות לתביעות נגד רשתות, שכן אלה יוכלו לשנות את המחיר במהירות בקופה. לפי חוק הגנת הצרכן כיום, עוסק המציע, מציג או מוכר מוצרים לצרכן חייב להציג את מחיר המוצרים הן על המדף והן על גבי המוצרים או על גבי אריזתם. 

 

 "זאת הצעת חוק ראשונית שצריך לצקת בה תוכן", אמרה ל-ynet עו"ד תמר פינקוס, העומדת בראש רשת הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן. "הממשלה אישרה אותה עם סייגים שיצטרכו לקחתם בחשבון. בין היתר, המהלך ידרוש תיאום עם משרדי האוצר, המשפטים, התמ"ת והרשות להגנת הצרכן. בנוסף, הוא יותנה בקיומו של פיילוט ובכך שלא יהיו פיטורי עובדים. כשתבוא ההצעה לוועדת הכלכלה של הכנסת, נעשה את המאמצים להגן על זכותו הבסיסית של הצרכן לדעת מה המחיר של כל מוצר".

 

חיסכון של מיליונים לרשתות ומניעת בלבול בקופה

כך או כך, אין ספק כי מדובר בבשורה מצוינת לרשתות הגדולות, שמוציאות מיליוני שקלים ושעות עבודה על קנייה והדבקה של מדבקות וסימון מחירים. רשתות המזון התלוננו רבות על שיטת הדבקת מדבקות המחיר על גבי המוצר, שהפכה לחובה על פי חוק אחרי שצרכנים התבלבלו בין מחירי מוצרים שונים על המדף משום שאלה לא תמיד עמדו בסמיכות לשלט הנכון. יחד עם זאת, שיטת המדבקות לא פתרה בעיה נפוצה אחרת: צרכנים עדיין נתקלים ללא הרף בלא מעט אי התאמות בין המחיר על גבי המוצר למחיר בקופה.

 

שיטת הצגים הדיגיטליים אמנם עלולה להחזיר את המצב המבלבל שהיה טרם שיטת המדבקות, אולם היא מבקשת לפתור את הבעיה של אי התאמה בין המחיר על גבי המוצר למחיר בקופה, בשימוש בצגים האלקטרוניים. כבר היום ניתן לראות ברשתות מסוימות צגים אלקטרוניים שמציגים מבצעים שונים.

 

בעוד שהמחאה בקיץ דיברה על הורדת מחירים, בכנסת מדברים על "שדרוג חוויית הקנייה". בוועדת שרים לחקיקה נאמר כי "הצגים האלקטרוניים יוצבו אל מול עיני הצרכן, באופן ברור וקריא, ויציגו גם את המחיר המקורי, גם את מחיר המבצע וגם את המחיר ליחידת מידה (100 גרם, מ"ל, ק"ג) כך שיעניקו אפשרות להשוואת מחירים מהירה ויעילה יותר".  

 

עוד טוענים מציעי החוק כי השיטה תאפשר מבצעים צרכניים נקודתיים או יומיים, שכיום נדירים, משום העמל הכרוך בהחלפת המחירים על גבי המוצרים. אנשי המחאה החברתית דרשו: לא עוד מבצעים, אך הצעת חוק זו דווקא תעודד אותם: התצוגה הדיגיטלית תאפשר לרשתות לצאת במבצעים תכופים יותר.

 

ח"כ מטלון: "נקווה שהחיסכון יגולגל לצרכן"

ח"כ משה (מוץ) מטלון מיוזמי הצעת החוק אמר ל-ynet: "אין לי ספק שיעלו שאלות בהליך החקיקה. אך אנו יוצאים עם חוק צרכני, שמטרתו להציג טכנולוגיה חדשה מודרנית ומעולה. השימוש בצגים אלקטרוניים להצגת מחיר המוצרים ייצור מהפכה צרכנית של ממש, אשר צפויה להגביר את התחרותיות באופן שייטיב עם הלקוחות ולהעניק שדרוג משמעותי לחוויית הקניות היומיומית בישראל". 

 

ההצעה תסייע לרשתות הגדולות לחסוך כסף.

 

"כן הרשתות יחסכו כסף וזה אולי יעבור לצרכן".

 

רק שזה אף פעם לא עובר לצרכן.

 

"נקווה שזה יעבור אליו לפחות באופן חלקי".

 

במועצה לצרכנות מסרו בתגובה: "במועצה מתקבלות תלונות רבות של צרכנים בנוגע לטעויות בחשבונות ברשתות השיווק. הצעת החוק תשים קץ לבעיה הרווחת של הבדל בין מחיר מוצר וקופה ותציין את המחיר ליחידת מידה שלא תמיד מיושם ברשתות. זה יתן לצרכנים מידע ברור על מחיר כל מוצר. בתנאי כמובן שהצג יהיה קרוב למוצרים ולא יצור בלבול בין מחירם של מוצרים דומים. במועצה מקווים כי החיסכון, אם יהיה, של הרשתות כתוצאה מהתהליך יגולגל לצרכנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מדבקה: אאוט. צג אלקטרוני שניתן לשינוי מהיר: אין
צילום: גיל יוחנן
ח"כ משה מטלון. החיסכון לרשות יגולגל לצרכן?
צילום: יוגב עמרני
מומלצים