פירות יבשים במגה: כמה זה באמת עולה?
בסניפי תת רשתות מגה מוכרים שני סוגי אריזות פירות יבשים ואגוזים של מגה: אריזה רגילה, ו"אריזה בתפזורת". על גבי הראשונה יש מדבקת מחיר וציון משקל, על גבי השנייה - אף פעם אין לא ציון משקל ולא מדבקת מחיר. איזו מהן יותר יקרה? ניחשתם נכון
- תג מחיר? כבר עכשיו מפספסים בסימון על המדף
זה עוד יותר מוזר לנוכח העובדה שבסניפי מגה בול ומגה בעיר מוכרים שני סוגי אריזות פירות יבשים ואגוזים תחת המותג הפרטי "מגה": אריזה ארוזה ואריזה "בתפזורת". המרכאות הן בהחלט במקום, משום שאין כאן תפזורת אלא אריזה. נניח רגע לעובדה ש"בתפזורת" זה בדיוק ההיפך ממוצר ארוז - למה על האריזות "הרגילות" שאינן בתפזורת מודפס משקל ומודבקת מדבקת מחיר על גבי כל אריזה, ואילו על גבי אריזות ה"תפזורת" אין מדבקת מחיר? ומדוע לא מצויין משקל המארז? ערכנו בדיקה במטרה לפתור את החידה, שבסופה התברר גם אלו אריזות יקרות יותר: אריזות "בתפזורת" או סתם אריזות.
התהייה הזאת מתחדדת עוד יותר מפני שלצד האגוזים והפירות היבשים ה"ארוזים בתפזורת" של מגה, מונחים הרי פירות יבשים ארוזים, גם הם של מגה, רק שאלה מגיעים עם ציון משקל ומחיר. אלה נארזו כלל הנראה במפעל, אבל גם אריזות "התפזורת" ארוזות לעילא, כולל מדבקה צהובה משולשת עם ערכים תזונתיים. אז למה דווקא עליהן אין סימון משקל ומחיר? האם המלה "תפזורת" היא תירוץ הולם?
נניח שהמוצר "בתפזורת" לא נארז במפעל - אלא בסניף (מה שלא נראה כך), גם אז על מגה לשקול כל אריזה בנפרד ולהניח עליה מדבקה עם מחיר ומשקל בדיוק כמו זו שמדביקים במעדנייה על שקיות גבינות ונקניקים במשקל. אבל לא כך נעשה והצרכן נותר מבולבל.
הצרכן מגלה רק בקופה שאריזות ה"תפזורת" עולות יותר
החלטנו לבדוק כמה באמת שוקלים מארזי ה"תפזורת" המסתוריים של מגה. קודם כל, ציפינו שהמחיר ל-100 גרם של המארזים "בתפזורת" יהיה נמוך יותר מהמחיר של מארז "רגיל", וכך אכן היה. ל-100 גרם: תפזורת תמיד יותר זול מאריזה. אבל, כששקלנו את מארזי ה"תפזורת" נחשפה האמת: המשקל שלהם תמיד היה גבוה יותר מהמארזים הרגילים. עקב כך, למעט מקרה אחד, אריזות ה"תפזורת" היו יקרות יותר תמיד מהאריזות "הרגילות", למרות שהמחיר ל-100 גרם נמוך יותר ב"תפזורת". מכאן שאריזות ה"תפזורת" לרוב עולות יותר, והמידע הזה מוסתר לכאורה מהצרכן.
איך שקלנו? נטלנו חמש אריזות "בתפזורת" במגה בול יד אליהו ופנינו למעדנייה. איש המעדנייה החביב הסכים לשקול עבורינו את הקופסאות הגדושות שמגה ארזה. משקל "האריזות בתפזורת" גבוה ממשקל מהאריזות "הרגילות" ולא רק בגלל מגש הקלקר בתוכו מונחים הפירות והאגוזים ב"תפזורת", למרות שהוא בהחלט מוסיף יותר גרמים למארז, מאשר שקית.
מוצר | משקל למוצר ארוז | מחיר ל-100 גרם מוצר ארוז | מחיר מארז | משקל מוצר ארוז ב"תפזורת" | מחיר ל-100 גרם מוצר ארוז "בתפזורת" | מחיר מארז "בתפזורת" |
פקאן | 250 | 10 | 25 | 316 | 11.49 | 36.3 |
שקד טבעי | 250 | 7.6 | 19 | 420 | 7.99 | 33.55 |
חמוציות | 300 | 6.3 | 18.90 | 434 | 4.99 | 21.65 |
צימוק כהה | 300 | 4.96 | 14.90 | 447 | 3.49 | 15.60 |
צימוק בהיר | 300 | 5.63 | 16.90 | 346 | 3.99 | 13.8 |
תאנים* | 400 | 4.72 | 18.90 | 778 | 4.99 | 38.8 |
*כל סוגי המוצרים בטבלה ממותגים "מגה" למעט תאנים ארוזות שלא קיימות תחת מותג מגה
כך למשל, הודות לשקילה העצמונית שלנו, הסתבר שמשקל מארז חמוציות "בתפזורת" עומד על 434 גרם. כיוון ששלט בחנות גילה לנו את המחיר ל-100 גרם: 4.99 שקלים, יכולנו לחשב שמארז זה עולה 21.65 שקל. לעומת זאת, אריזה רגילה של חמוציות, של המותג "מגה" מסומנת במשקל: 250 גרם ומחירה 18.90 שקל כלומר זול יותר ממארז ה"תפזורת". זאת למרות שהמחיר ל-100 גרם של המארז "הרגיל" – 6.3 שקלים גבוה מהמחיר של האריזה "בתפזורת". הסיבה להבדלי מחירי המארזים היא המשקל הגבוה של אריזת ה"תפזורת", שלא נחשף לצרכן אלא בקופה, כמו גם המחיר.
המוצר הארוז ב"תפזורת" יקר גם יותר מאריזת תאנים של מותג טורקי שנמכרת במגה באריזות 400 גרם ב-18.90 (4.7 שקלים ל-100 גרם). מחיר תאנים ב"תפזורת" עומד על 4.99 שקלים ל-100 גרם ומשקל האריזה ששקלנו עומד על 778 גרם, כלומר מחיר האריזה "בתפזורת": 38.8 שקל.
מגה: "מדובר בטעות"
גם במגה בעיר, סניף לונדון מיניסטור בת"א, המארזים שב"תפזורת" לא היו מסומנים במדבקות מחיר או במשקל. כך שלא מדובר ב"טעות", אלא במדיניות. מצאנו מארז אננס מיובש (לא מסוכר) ששקל בקופה 200 גרם, בעוד שרוב המארזים המתומחרים והמסומנים בסניף היו במשקל 150 גרם.
שאלנו את אנשי המעדנייה: האם אפשר לפתוח את האריזות ולשקול אותן לפי רצוננו, שהרי הן "בתפזורת", והוא כמובן אמר שאי אפשר, והדגיש: "בוטלו הפירות היבשים בתפזורת כי אנשים פשוט נטלו ואכלו ולא שילמו".
ממגה נמסר בתגובה: "רשת מגה מקפידה על סימון מחירי המוצרים המשווקים ברשת בהתאם לחוק סימון המחירים וכך גם לגבי סימון יחידת המידה (ל-100 גרם, מ"ל, ק"ג, וכו'). ברשת מקודדים מידי שבוע עשרות מיליוני פריטים בצורה ידנית, ועל כן לעיתים מתגלות טעויות אנוש. רשת מגה תמשיך להקפיד על חוק סימון מוצרים וכמו כן הרשת עושה ככל שניתן כדי למנוע טעויות אלו ככל האפשר".
ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "מוצר בתפזורת לא יכול להיות ארוז ומוצר ארוז לא יכול להיקרא 'בתפזורת'. מוצר ארוז צריך להגיע עם סימון מחיר ומשקל. נערוך בדיקות ברשתות כדי לוודא שהן עומדות בחוק".