ניסויים בבעלי חיים זה יהודי
"ההחלטה לאפשר ייצוא קופים לניסויים היא אולי צעד קטן ועצוב לקוף, אבל צעד ענק לחברה בישראל. מתישהו נזנחה כאן העמדה היהודית ואומצה במקומה הגישה הליברלית, שרואה בחיות יצורים בעלי נשמה ושווי זכויות לבני אדם"
למרות שאני מוכן להמר שדרווין צדק, ולפחות אחדים מחבריי הטובים, מתקופת הלימודים, מוצאם מהקוף, שמחתי מאוד לקרוא על החלטת בית המשפט לאשר לחוות מזור לייצא קופים למעבדות לחו"ל.
עוד בערוץ היהדות - קראו:
ההחלטה הזו היא אולי צעד קטן ועצוב לקוף, אבל זהו צעד ענק לחברה בישראל, שבשנים האחרונות זנחה את העמדה היהודית ביחס לבעלי החיים ואימצה את גישת הדת הליברלית, הרואה בחיות יצורים בעלי נשמה, שלהם זכויות שוות לבני אדם.
לפני הכל, צריך לשוב ולהזכיר את הציווי של בורא העולם, בספר בראשית, בסוף סיפור בריאת האדם: "פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה, ורדו בדגת הים ובעוף השמים ובכל חיה הרומשת על הארץ". לגבי פרו ורבו, אני מניח שרובכם בעד, לגבי החלק השני של הפסוק - הרי שהבורא מצווה את האדם למשול בעולם. כלומר, לאדם רשות להעביד בעלי חיים, להשתמש בצמרם, עורם, פרוותם, בחלב ובשומן שלהם, ואפילו לבשל ולאכול אותם (גם אם יוצא מאכל אשכנזי בסוף).
באותה נשימה, היהדות לא רק אוסרת להכאיב לחיות מכוח הלכת "צער בעלי חיים", היא גם אוסרת להעסיק את בעלי החיים בשבת - עיקרון סוציאלי שטרם הופנם בסיעות העבודה ומרצ, שם עדיין לא הבינו שצריך לאסור על העסקת עובדים ביום השבת.
נדמה שרבים מהפעילים למען בעלי החיים איבדו את דרכם ואת הגיונם. הם צודקים כמובן בדרישה לאסור על גידול תרנגולות ופרות בשטח זעום, הם נהגו נכון כשדרשו לאסור על פיטום אכזרי של אווזים, ובוודאי שחייבים להעניש בחומרה אנשים שפוגעים בבעלי חיים, לשם הנאה או סתם מתוך שעמום אכזרי. ובכל זאת, יש לבקש מהם לרדת מהעץ שהם טיפסו עליו בסוגיית הניסויים בבעלי חיים.
כן, גם בקוסמטיקה
ברור שצריך להשתמש במחשבים כדי לתכנן תרופות חדשות, אבל אין ברירה אלא לבצע גם ניסויים קליניים בבעלי חיים. הגישה היהודית המתירה להעביד בעלי חיים, וגם לעשות בהם ניסויים, נובעת מעמדה עקרונית ששוללת לחלוטין את האפשרות שלבעלי חיים יש נשמה. יש להם כמובן מערכת כאב, מותר גם להניח שיש לחלקם בינה, וללא ספק חייבים להעמיד לדין כל אדם וחברה שמבצעת ניסויים בבעלי חיים ללא מתן חומרים המשככים כאבים, אבל אני מעדיף הרבה קופים מתים, מאשר את הרופא האנגלי אדוארד ג'נר שככל הנראה הרג את בנו, כאשר ניסה עליו את החיסון של נגד אבעבועות שחורות.
וזה נכון לא רק בתרופות מצילות חיים - אלא גם בניסויים לצורך מוצרי קוסמטיקה. אני בהחלט מעדיף
שהבדיקה אם שמפו שורף בעיניים תתבצע על קוף ולא על הילד שלי, על אף שהתגובה שלהם תהיה דומה למדי.
מי שלא רוצים לבצע ניסויים בבעלי חיים חייב להבין שהאופציה האחרת היא להכניס אנשים למעבדה, לתת להם לאורך זמן את אותם מאכלים, שתייה, וטמפרטורה, למנוע מהם קשר לבני אדם אחרים, ובזמן הזה לבחון את התרופה.
אבל אני מניח שאתם מבינים, שמבחינה מדעית, רבים מהאנשים שמוכנים להיכנס למעבדה כזו, מתעקשים שיצלמו אותם כל הזמן, וחלקם גם זקוקים בשלב זה או אחר לכדורים של ד"ר אילן רבינוביץ', מה שהופך את הניסוי הזה לחסר תקפות-מדעית, ולדעתי גם מנוגד למוסר האנושי.
- יצחק טסלר הוא עורך ברשת "ידיעות תקשורת"