קריאה לרשתות: אל תתנו ליצרנים לייקר מוצרים
מובילי המחאה הצרכנית מבקשים ממנכ"לי מגה ושופרסל: "אל תשתפו פעולה עם ההתייקרויות, אחרת נעודד שבית קונים". לאחרונה הודיעו משווקי טונה סטארקיסט, הד אנד שולדרס וקטשופ היינץ שיעלו מחירים במאי. מנכ"ל שופרסל קורא ליצרנים לא להעלות מחירים. לנו יש פתרון פשוט יותר: יקר? אל תקנו
בעקבות הודעת חברות מזון וטיפוח כי יעלו מחר (1 במאי) מחירים של מוצרים כקטשופ היינץ, טונה סטארקיסט ושמפו פנטן והד אנד שולדרס , אנשי תנועת הצרכנים "ישראל יקרה לי" מבקשת מהרשתות: אל תשתפו עם זה פעולה.
- מחקר: רשתות המזון הקטנות עקפו את הגדולות
- "מגה ושופרסל לא מוכרות המיצים הזולים שלנו"
"'ישראל יקרה לנו' קוראת לכם לשקול שנית ולהודיע בפומבי, עד 12 למאי, את החלטתכם לבקשות להעלאת המחירים של היצרנים ויבואנים הבאים: פרוקטר אנד גמבל, שסטוביץ, דיפלומט ונטו", כתבו במכתב למנכ"לי מגה ושופרסל.
"...בכוונת 'ישראל יקרה לנו' לפרוס הקיץ צוותים של משמרות מחאה על המדרכות בכניסה למאות מסניפי רשתות השווק, בשיתוף עם קבוצות מגוונות מרחבי המחאה החברתית. רשת שיווק שתשתף פעולה עם מהלך של העלאת מחירים, עלולה למצוא עצמה במוקד של "שביתת קונים" מתמשכת ו/או חרם על מוצרים שמחירם אינו מוצדק".
עוד טענו כי שיתוף הפעולה של "רשת שיווק גדולה" עם המהלך עשוי להיות לא חוקי והתנועה תפנה לשדולת יוקר המחייה שמוקמת בימים אלו בכנסת. זאת למרות שגם רשתות קטנות יותר טענו שישתפו פעולה עם היצרנים כיוון ש"אין ברירה, מחירי חומרי הגלם עלו מאוד".
יש תחליפים. הנה דוגמאות
גם אם הרשתות לא יענו למכתב ולאזהרות, יש דרך קלה מאוד לעקוף את עליות המחירים הללו, כיוון שלא מדובר במוצרי יסוד. במקום הד אנד שולדרס, אפשר לרכוש שמפו הוואי ב-12-10 שקל, או שמפואים כקרמה, נקה 7 , אלביב וישנן אלטרנטיבות רבות אחרות. אפשר להחליף את הטונה בטונה של פילטונה או של המותג הפרטי. שימו לב שחלק מהמוצרים הללו שייכים לאותם יצרנים או מפיצים.
את קטשופ היינץ אפשר להחליף בקטשופ של טל וטרי (מילוז - פרי הגליל), המותג הפרטי ואפילו בקטשופ של אסם, שזול יותר מקטשופ היינץ. כל המותגים הללו עולים בין 7 ל-12 שקלים. אם אתם מכורים לטעמו של קטשופ היינץ - התאפקו שבוע שבועיים והמחיר ירד, זאת בתנאי שצרכני ישראל ינהגו בסולידריות ויתאפקו יחד.
את סבוני הכלים פיירי ופלמוליב קל להחליף בהפי של יעקובי שעולה בין 6 ל-11 שקלים וישנם גם נוזלי כלים של קלין סנו וסנט מוריץ שיכולים לשמש כתחליפים הולמים. הוואי ונקה 7 שנמצאו גם במחיר הנמוך של 11 שקל, לעומת מחיר ממוצע של 15 שקלים.
בכמה מתייקר?
חברת דיפלומט המשווקת את מוצרי פרוקטר אנד גמבל הודיעה שתעלה מחירים של פנטן, הד אנד שולדרס, קרליין, קולסטון ונוזל הכלים פיירי ב-4%-6%. בנוסף הודיעה שתייקר גם מוצרים נוספים שהיא משווקת: קטשופ היינץ יתייקר ב-10%, שיבולת שועל קוואקר ב-5% וטונה סטארקיסט ב-5%-15%.
גם קבוצת שסטוביץ העלתה מחירים של רביעיית סבונים מוצקים של פלמוליב ונוזל כלים 1 ליטר, אך הוזילה, לטענתה, משחות ומברשות שיניים לילדים תחת המותג קולגייט בשיעור של 15%-24%.
בקבוצת נטו בעלת המותגים ויליגר ופוסידון העלו מחירים באפריל אחרי שהורידו את מחירי שימורי הסלמון הפחות פופולריים ב-15%.
גלעד זילברברג מ"מאיר בייגל", אמר ל-ynet בשבוע שעבר: "אחת מתוצאות המחאה היא שאי אפשר להעלות מחירים כשמחירי התשומות עולים כי הרשתות בפאניקה מהמחאה, והתוצאה תהיה שמי שייפול יהיו הקטנים והבינוניים, הציבור יישאר עם 5 שחקנים שמחזיקים 80% מהשוק – אנחנו ניחנק וניעלם והציבור ישאר עם ריכוזיות גדולה יותר".
שופרסל: "אל תלינו רק עלינו"
איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל עונה לחברי תנועת "ישראל יקרה לנו": "תמוה בעיניי שבעלי רשתות מצהירים שאין מנוס אלא להעלות מחירים וכנגד זה אינכם מלינים, אולם ידיעה אנונימית בעיתון מיד מקפיצה אתכם לשופרסל.
"הודעתי כי אני מצפה מהיצרנים לנהוג ברוח התקופה ולא לבצע העלאת מחירים. שופרסל אינה פועלת להעלאת מחירים ואין בכוונתה להוביל מהלך שכזה למרות העלייה החדה במחירי התשומות".
מנכ"ל מגה לא הגיב למכתב עד למועד פרסום הידיעה.