שתף קטע נבחר

הבשר בעולם לא התייקר - למה בארץ יעלה המחיר?

השבוע נתבשרנו שמוצרי הבקר הקפוא יתייקרו, אך יבואנים ויצרנים טוענים: מחירי הבקר בעולם כלל לא עלו לאחרונה. מעדני הטלה: "יש עליית מחירים מתמדת, רצינו להעלות מחירים כבר לפני חצי שנה". האם העובדה שחברות מזון רבות יעלו מחירים ב-1 בנובמבר מביאה גם לעליות מחיר לא מוצדקות?

כשחברת הוופלים מנעמים הודיעה השבוע לרשתות שתעלה מחירים ב-1 בנובמבר, היא התכוונה גם למחירי גביעי הגלידה מתוצרתה, למרות שמבחינת החברה, אין עליית מחירים בגביעים אלא בעוד כמה חודשים. גורם בחברה אמר אז ל-ynet: "בפועל לא נעלה את המחירים של הגביעים לצרכן בנובמבר, אך הגשנו מחירון חדש לכל המוצרים כדי שלא נצטרך לבקש עוד העלאת מחיר מאוחר יותר".

 

 

חברות מזון רבות יעלו מחירים ב-1 בנובמבר משום שלטענתן חיכו לכך למעלה משנה, אחרי שהמחאה מנעה מהם מלייקר מוצרים. היתכן שהנהירה לעבר המועד הזה, מביאה גם לעליות מחירים לא מוצדקות לכאורה, רק בגלל החשש שמא 1 בנובמבר זה מועד מיוחד, הזדמנות שלא תחזור בקרוב?

 

הייקור ההמוני שצפוי להשתולל בסופרמרקטים בנובמבר, החל כשיוניליוור, ספקית גדולה, החליטה לשבור את הקיפאון במחירים והודיעה על העלאת מחירים במאות מוצרים. אם הרשתות חשבו לסרב לה, הן הבינו עד מהרה שזה יהיה קשה למדי, שכן חברות גדולות אחרות התייצבו לצידה של יוניליוור כמו כלבי ציד שמריחים דם. אסם, החברה המרכזית למשקאות, זוגלובק, טמפו, ויטה פרי-הגליל ויפאורה, הם רק חלק מהשמות שהעזו להודיע שיעלו מחירים. בתחילה, דיברו על "אחרי החגים" כמועד להתייקרויות ואחרי החגים החליטו על 1 בנובמבר. לא מדובר על תיאום שנעשה בחדרי חדרים, אך אין ספק שכל חברה מסתכלת מאחורי גבה של חברה אחרת ומעתיקה.

 

מדוע הדחיפות הזאת להעלות מחירים? מה שפעם היה קל ופשוט: יצרן או יבואן היה מגיש לרשתות מחירון חדש בלי למצמץ ולרוב הרשתות היו מאשרות אותו, הפך להיות פרוצדורה רבת חששות. פתאום, הצרכן הפך לנעלם במשוואה. בזכות מחאת הקוטג' והסיקור התקשורתי של כל עליית מחיר - הספקים החלו לשקול בכובד ראש כל ייקור, ואחרי היסוסים רבים, ניגשו לרשתות - שדחו אותם על הסף. לכן עכשיו, הסכר נפרץ.

 

מכך, יצרניות ויבואניות המזון הקטנות כמו גם הגדולות מסיקות: "עכשיו יש הזדמנות להעלות מחירים - אחר כך כבר אי אפשר". לטענתן, הן מייקרות מוצרים בגלל התייקרות אמיתית בהובלה ובחשמל ובשאר גורמים, אך במוצרים מסוימים, מאחורי גבו של הצרכן, נראה שהן מעלות מחירים היום, כי הן לא יודעות אם אפשר יהיה לייקר מחר. ליתר ביטחון, הן מצטרפות עכשיו לעגלה שמובילות יוניליוור ואסם, כדי שלא יעמדו מול שוקת שבורה אחר כך.

 

בשר בקר כלל לא התייקר לאחרונה

דוגמא לכך אפשר לכאורה למצוא בהתייקרות האחרונה שהוכרזה במוצרי בשר. חברת מעדני הטלה הצהירה על העלאת מחירים רק אתמול, בין היתר – יתייקרו מוצרי הבקר שלה בשיעור ממוצע של 9%, שיעור גדול יחסית לשאר ההתייקרויות בשוק שעומדות על ממוצע של 4%-6%. בזוגלובק לשם השוואה, לא ייקרו את מוצרי סדרת "על האש" – המבורגרים וקבבים קפואים, שמכילים בין היתר, בשר בקר מעובד.

 

עדי עזרא, מבעלי נטו המתחרה, שמשווקת את המותג טיבון ויל ומותג "אל גאוצ'ו", שמוצריו הקפואים מכילים 100% בקר, תוהה על עליית המחירים בבקר: "לא ברור איך יש עליית מחירים במוצרי בשר, כי חד משמעית לא היתה לאחרונה שום עלייה בחומרי הגלם הספציפיים שמשמשים בייצור בקר, קרי בבשר שמגיע מדרום אמריקה. כרגע אין שם עליית מחיר.

 

"בארץ, יש התייקרות של התשומות העקיפות: דלק חשמל – זה לגמרי נכון, אבל אלה מביאות לעלייה קטנה יותר במחיר, כי במוצרי בשר, חומר הגלם הוא הרכיב העיקרי שמשפיע על המחיר של המוצר הסופי. יש ציפיות לעליית מחירי בשר בדרום אמריקה, כתוצאה מעליית מחירי הגרעינים אבל אלה ציפיות, זה עוד לא קרה".

 

אתם מעלים מחירים?

 

"חומר הגלם הספציפי הזה לא התייקר, לכן אנחנו לא נעלה מחירים בזמן הקרוב. גם אם הבקר יתייקר בקרוב, לכל ספק יש מלאים, אז ההתייקרות לא תבוא לידי ביטוי מייד".

 

מעדני הטלה: "המתנו לבקשת הרשתות עד אחרי החגים"

לאותה תופעה, יש גם ביטויים נוספים. בחברת מזון גדולה אמרו ל-ynet: "יש מוצרים שהתייקרו מאוד, אבל אנחנו לא רוצים לייקרם ביותר מ-5%, לכן ייקרנו יתר על המידה מוצרים שלא התייקרו באופן משמעותי, כדי לפצות על ההפסד".

 

לפי מנכ"ל מעדני הטלה אמיר תמיר, הייקור במוצרי הבקר מוצדק. לשאלה מדוע העלה מחירים למרות שלכאורה אין עליה במחירי הבקר הוא עונה: "בגלל העלייה בצריכה במדינות מתפתחות, ועלייה במחירי החיטה, הסויה והתירס, יש עלייה מתמדת במחירי הבקר. אצלנו המוצרים איכותיים, ברמת מפעל בוטיק, יש מפעלים מתחרים שמשתמשים בסויה ותחליפים אחרים והם מוכרים את המוצרים שלהם מלכתחילה ברווח גדול גדול מדי, הם חגגו כל השנים עם מותג שגבו עליו פרמיה גבוהה, אז הם לא צריכים להעלות מחירים. אולי יש להם סטוקים ישנים, מי יודע".

 

אבל חומר הגלם, בקר, הוא אותו חומר גלם ומחירו לא עלה לאחרונה.

  

"רצינו להעלות מחירים לפני חצי שנה, כתוצאה מהגדלת פלח השוק והמתנו לבקשת הרשתות עד אחרי החגים. אי אפשר להשוות מפעל למפעל. יש מפעלים שמוכרים דברים נוספים בתוך הבשר, "אנחנו משתמשים בחלקים מובחרים, וחומר הגלם נמצא בעלייה לאורך השנים. אנחנו לא מוכרים בשר בערך".

 

למה 9% אם לא היתה עליית מחירים בבקר לאחרונה?

 

"עליית המחירים מותאמת לשחיקה בתשומות חשמל כוח אדם ומחירי חומר הגלם האיכותי. כל חברה נמצאת במקומות אחרים. אם יש מתחרים שמביאים מוצרים ברמה נמוכה שנמכרים במחיר גבוה, הם יכולים לספוג את עליות המחירים. אצלנו המוצרים הם מוצרי איכות ובזה אנחנו גאים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
כרגע, אין סיבה לייקר מוצרי בשר בקר
צילום: ירון ברנר
מומלצים