מחירי טופשופ בישראל ירדו ב-15%-20%
סקאל תוזיל את הפריטים הנמכרים ב-20 רשתות החנויות של טופשופ, טופמן, מיס סלפרידג' ודורותי פרקינס בשל התחרות העזה בשוק האופנה. נראה שהמחירים ימשיכו להיות גבוהים ממחירי בריטניה, אך הפער צומצם
מחירי טופשופ בארץ גבוהים מדי: זכיינית טופשופ בישראל, סקאל הולדינגס החליטה יחד עם רשת טופשופ (TOPSHOP) העולמית וקבוצת מותגיה, להוריד את מחירי הפריטים של הרשת הבריטית ושאר רשתות הקבוצה: טופמן (TOPMAN), מיס סלפרידג' ודורותי פרקינס, בשיעור של 15%-20%. מהלך ההוזלה יושלם ב-20 חנויות הרשתות, עד 4 בנובמבר.
במזון לעומת זאת:
- גם קוטג': טרה תייקר מוצרי חלב ב-4% בממוצע
- שטראוס מייקרת את מוצרי החלב ב-3%-5%
- תנובה תעלה את מחירי מוצריה ב-2.5%-4.8%
- אחרי אסם ויוניליוור: ויטה פרי גליל מייקרת מוצרים
מסקאל לא נמסר אם המהלך ישווה את מחירי ישראל למחירי בריטניה, אך מסתמן שהמחירים לא יושוו לגמרי. כרגע, יש פריטים שנמכרים בבריטניה במחירים הנמוכים גם ב-30% ומעלה לעומת מחירי ישראל. למשל, מגפונים שעולים בארץ 750-700 שקל, עולים בבריטניה 500 שקל. חולצה שנמכרת בבריטניה ב-200 שקל, נמכרת פה ב-350 שקל. עם זאת, לעיתים הפערים נמוכים יותר.
הרשתות הן בבעלות קונצרן הבריטי ארכדיה, בבעלות סר פיליפ גרין. טופשופ פתחה את החנות הראשונה שלה בישראל ב-2003, בקניון רמת אביב, כשכיום סקאל מפעילה בארץ 10 חנויות תחת המותג. לטופמן יש ארבעה סניפים בארץ ולמיס סלפרידג' כמו גם לדורותי פרקינס יש שלוש חנויות בישראל.
המהלך: תשובה לתחרות העזה
המהלך, שיזם יו"ר ובעלי סקאל הולדניגס חיים סקאל, המייבא ארצה את המותגים הללו כמו גם את טומי הילפיגר, אוניל, קוויק סילבר ומפעיל את חנויות A&F המחזיקות בין היתר במותגים אברקרומבי אנד פיץ', נעשה במטרה להגדיל את נתח השוק של הרשתות הללו בארץ, מול רשתות האופנה המתחרות.
חיים סקאל טוען כי "עסק שלא יפעל להוזלת מחירים לצרכן, יהפוך לפחות רלוונטי". עוד הוא אומר כי "סקאל הולדינגס תשפר את יכולת התחרות שלה בשלושה מוקדים: צמצום בנטל העלויות, והתייעלות בכל הרובדים; שיפור במחירי הקניה, והבאת השיפור ללקוחתנו שבהחלט מצפים לראותנו מזיעים ומשתדלים בעבורו וכן שיפור הכוח ההישרדותי של הארגון כגוף כלכלי, בסביבה עסקית קשוחה.
"המותגים הבינלאומיים אותם אנו מייצגים מבינים שזה צו השעה כאן. מותגים שלא ילכו איתנו למהלך - נשקול ברצינות למכור אותם או לצמצם בטבעיות את החשיפה שלהם לצרכן הישראלי אצלנו בקבוצה".
בשנה האחרונה, זכיינית רשת מנגו בישראל יזמה מהלך דומה של הורדת מחירים כדי לשרוד בשוק הישראלי. שוק האופנה הישראלי הפך לרווי מתחרים ובשנים האחרונות אירעה בו ירידת מחירים דרסטית. ההוזלה בשוק החלה עם כניסת H&M לארץ והגיעה לשיא עם פתיחת החנות של פוראבר 21 בעזריאלי.
במקביל, צומחות כאן רשתות קטנות שמציעות אופנה במחירי רצפה כ-"TWENTYSIX" והאנגרים שנמכרים בהם מותגים במחירי ייבוא מקביל. בעקבות זאת, רשתות ישראליות כבוניטה וגריפ נקלעו לקשיים וברשתות יציבות יותר כקסטרו ופוקס מדברים על שנה ללא צמיחה ושוק שנעשה קשה יותר ויותר.
"שוק האופנה לא צמח והמחיר באופנה רק ירד"
"אנחנו בתחום מאוד קשה", אמר לאחרונה מנכ"ל קסטרו גבי רוטר בכנס של BIG המפעילה פאואר סנטרים - מרכזי קניות פתוחים. "המחאה היתה על מזון, אך היא גרמה לאנשים לצרוך פחות. יש תנועה חזקה של אנטי צריכה ומנגד אצלנו באופנה המחיר רק ירד. אנחנו צריכים להתאמץ הרבה יותר כדי להשיג את אותן תוצאות. יש שחיקה ברווחיות הבסיסית שלנו, שכר עבודה שעלה שכר דירה שלא יורד אנחנו במצב פחות טוב לעומת שנים עברו.
"רמת התחרותיות שלנו יותר טובה משנים עברו, כי היה עלינו להתמודד עם מותגים בינלאומיים, מה שנקרא, 'רוצחי קטגוריה'. כיום המטרה שלנו היא לתת הצעת ערך טובה יותר ללקוח, בעוד שיש רשתות שמרבות במבצעים. מטריד אותנו שרמת ההוצאות שלנו עולה ואנחנו לא יכולים להעלות מחירים אלא רק להורידם. ההוצאות עולות ב-3% מדי שנה והמחיר לצרכן, במקרה הטוב, נשאר אותו דבר ובמקרה הרע יורד. בשנים הקרובות, נצטרך להתרגל לשוק מאוד רווי".
מנכ"ל פוקס הראל ויזל הסכים: "שוק האופנה לא צמח השנה. הוא ב-0%. כיום, אין מוצר שאנחנו קונים שאין עליו מחיר סופי לצרכן. בעבר היו בוחרים ואז משלמים. היום זה לפי המחיר".