שתף קטע נבחר

גם קוטג': טרה תייקר מוצרי חלב ב-4% בממוצע

מחלבת טרה לא נשארת מאחור ומצטרפת לשטראוס ותנובה שהעלו מחירים בעד 5%. המחלבה תייקר את כל מוצריה, כולל קוטג', אך בינתיים לא יכולה לייקר מוצרים שבפיקוח. בטרה מסרבים לומר בכמה יתייקר כל מוצר, אך קמעונאים מעריכים: עד 6%

מי שחשב שטרה תהיה הצדיקה היחידה בסדום, טעה מרות: המחלבה טרה הולכת בעקבותיה של שטראוס ותנובה ומעלה את מחירי מוצרי החלב שלה ב-4% בממוצע, כולל גבינת קוטג' - סמל המחאה. החברה המרכזית למשקאות, שמחזיקה בטרה, כבר הודיעה לאחרונה על ייקור משקאות קלים, בין היתר קוקה קולה, ב-5.7%. 

 

  • רפתנים: "אל תגזלו את כבשת הרש"

 

בטרה מסרבים לומר בכמה יתייקר כל מוצר, שכן לא מסרו עדיין מחירונים לרשתות, אך קמעונאים מעריכים: ההתייקרויות נעות בין 2% עד 6%. הייקור כולל, בין היתר, את הגבינות הרכות והצהובות של טרה, מעדני מו, יוגורטים של מולר ומוצרי מחלבת צוריאל.

 

מהחברה נמסר: "בעקבות עליית מחרי התשומות ועליית מחיר החלב הגולמי ,טרה תעדכן בימים הקרובים את מחירוניה בשיעור של כ-4% בממוצע".

 

שטראוס ייקרה קוטג', תנובה ייקרה גם בשר

שטראוס היתה הראשונה מבין המחלבות שהודיעה על עליית מחירים. ביום ד' שעבר הודיעה לקמעונאים כי מוצריה צפויים להתייקר: גבינות סקי, קוטג' וסימפוניה יתייקרו בכ-5% - חלב מועשר של יוטבתה יתייקר בכ-3%, דני וגמדים יתייקרו בכ-3.5% -(כ-6 אג') משקאות חלב בכ-4%. מחירי מעדן מילקי ויוגורטים נותרים ללא שינוי, למעט שמיניית יוגורט דנונה לבן שמתייקרת.

  

כצעד תדמיתי, שטראוס הודיעה לרשתות שלא תייקר את מוצריה שאינם מוצרי חלב - בין היתר, מוצרי עלית (שוקולד, וופלים, עוגות וקפה), יד מרדכי וסלטים מצוננים. שטראוס יכולה להרשות לעצמה לא להעלות מחירים בקטגוריות אלה גם משום שבעת האחרונה יש ירידה במחירי קפה וקקאו בבורסת הסחורות.

 

בעקבותיה, הודיעה חברת תנובה הודיעה ביום ה' האחרון, כי תעלה את המחירים של למעלה ממחצית מוצרי החלב שלה. נכון לעכשיו לא יתייקרו המוצרים בפיקוח שאמורים להתייקר בקרוב, בעקבות החלטת ממשלה. כצעד תדמיתי - תנובה לא העלתה את מחיר גבינת קוטג'.

 

גבינות רכות יתייקרו ב-2.5%, שמנת מתוקה  ב-2.5%, משקאות חלב ב-4.8%, חלב מועשר ב-3%, יוגורטים ב-4.8%, מעדנים ב-3.5%, גבינות צהובות ארוזות ב-4.8% וגבינות מלוחות ב-4.8%.

 

עוד הודיעה תנובה כי מחירי מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף, אוליביה ואדום אדום יועלו בשיעור ממוצע של 4.6% (סנפרוסט – 4%; מעדנות – 5%; אוליביה 5%; מאמא עוף – 5%; אדום אדום– 4%). עלייה זו, כך לפי תנובה, נובעת מעלייה במחירי תשומות והתייקרות מחירי חומרי הגלם (החיטה, העוף, השמן וכו')ומהתייקרות עלויות הייצור ובהם חשמל, מים, דלק, ארנונה ועוד בשנה האחרונה.

 

לא קל בנובמבר

יוניליוור היתה הראשונה להודיע, עוד לפני החגים, שתייקר בנובמבר מאות מוצרים כמרקי תלמה, קנור, מיונז דגני בוקר ומוצרי דאב ופינוק בשיעור ממוצע של 4%-5%. בחגים, אסם הודיעה שתייקר במבהף קפה ומוצרים רבים נוספים בשיעור ממוצע של כ-5%. החברה המרכזית למשקאות שמייצרת את משקאות קוקה קולה, פריגת ונביעות הודיעה שתעלה מחירים ב-5.7% ויפאורה מבקשת לייקר משקאות אר סי קולה, תפוזינה, ספרינג, קריסטל, שוופס ומיץ פז ב-5%.

  

בשבועיים האחרונים הודיעו מעדני הטלה, זוגלובק, טמפו ו ריגלי על העלאת מחירי בשר, עוף, דגים, גולדסטאר, היינקן, פפסי, ג'אמפ ומסטיק אורביט ב-4%-9%. נראה שבעוד חברות המזון אוזרות "אומץ" ומייקרות מחירונים בזו אחר זו, הצרכנים יוותרו חסרי אונים מול המדפים המתייקרים בנובמבר. לאחרונה הצהירה היצרנית הקטנה מנעמים שתייקר וופלים ב-7%, אחוה הודיעה שתייקר חלבה, טחינה ומוצרי מאפה בשיעור דומה, דורסל הודיעה שתייקר סלולות ב-10% וגם קטשופ היינץ יתייקר.

 

חברת חוגלה קימברלי הודיעה לאחרונה שתעלה את מחירי רוב מוצריה ב-15 בנובמבר בשיעור ב-3%-6.3%. כל מוצריה יתייקרו למעט טיטולים וחיתולי האגיס בנים בנות. בין המוצרים שמחירם יעלה: חיתולי האגיס, נייר טואלט, טמפונים, תחבושות היגייניות ומטליות ניקוי. כל זאת, לצד ההתייקרות בלחם ועליית המע"מ ב-1%.

 

תגובות

מ"ישראל יקרה לנו", התנועה, שהקימו יוזמי מחאת הקוטג' נמסר בתגובה: 'נחשף הבלוף של חברות המזון. אין רק 'עליית מחירי התשומות', אלא נדנדה: עולים ויורדים.

 

"לאחר שלושה חודשים מתברר כי מחירי התירס, המשמשים כמזון לפרות ירדו ב 12% בעולם. בתוספת התחזקות השקל הירידה אף עוברת את קו ה 16%. מחירי הסויה צנחו אף הם ואפילו בחלק מחוזי החיטה יש ירידה. גם במחירי הדלק יש ירידה. את כל זה רוצים היצרנים שלא נדע".

 

איל עופר, מממקימי התנועה: "מול ההתנהלות הקרטליסטית של כל חברות המזון ומול אזלת היד של המערכת הממשלתית והרגולטורית נותר לציבור האזרחים הישראלי רק אופציה אחת: להמשיך בעיצומים ולקנות פחות.

 

"נתונים שפירסמה היום הלמ"ס מוכיחים כי הציבור חנוק מהמחירים הגבוהים, מצביע בארנק ומצמצם את קניית מוצרי המזון היקר בעולם: סל הקניות בסופר הישראלי. אנו ממליצים לציבור להמשיך בדרך זו - כי רק בדרך זו ניתן להשפיע על הממשלה והחברות. הכח הוא בידיים שלנו. בממשלה שכחו: הכלכלה זה אנחנו, האזרחים".

 

בני גרוברמן ממיסדי התנועה: "נושא מחירי המזון, כלל מחירי המזון, חייב לעמוד במרכזו של הדיון ציבורי. כשלונה של הממשלה הנכחית וקודמותיה במיגור עליית המחירים חייב לקבל מענה מידי הממשלה הבאה – יהא מי אשר יעמוד בראשה. לא ניתן להסתפק במספר מצומצם של "מוצרים בפיקוח" אשר בעיקר משמשים כעלה תאנה לעליות מחירים בכלל שוק המזון. משפחה במעמד הבינייים מוציאה כיום על מוצרי מזון סכומים העולים על 4,000 שק בחודש – וזאת בניגוד גמור לחישובי הלמ"ס עליהם נסמכים משרדי הממשלה.

 

"ההוצאה המשפחתית למזון בישראל גבוהה בשיעור ניכר מההוצאה במדינות שאנו רוצים להדמות להם – וזאת כתוצאה מכשל שוק מתמשך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מוצרי החלב של טרה
צילום: ברוך רוי
מעדן מו
מומלצים