רוצים להוריד מחיר בסופר? קחו דוגמא מנתיבות
בעוד מחירי המזון עולים, הקבוצה שקמה בנתיבות במטרה להוריד את מחירי המוצרים לבית-הספר הצליחה להשיג הנחה של 7% בסופר וחברים בה כבר למעלה מ-1,600 בתי אב. עכשיו הם מארגנים לבד אירוע מוזל לחנוכה ועורכים כנס, בו יסבירו לצרכנים מערים אחרות איך להתאגד כצרכנים אקטיביים
לפני מספר חודשים, קבוצת צרכנים בנתיבות אמרה לא עוד. לא עוד צרכנים פאסיביים שתרים אחר הנחות. מעכשיו – שההנחות יבואו אליהם. זה קרה כשמספר זוגות של הורים מנתיבות החליטו להתאגד ולחתוך את מחיר סל המוצרים לבית הספר של ילדיהם.
- נתיבות: הורים הקימו קבוצת רכישה לציוד לביה"ס
- מודיעין: עיר של מלחמת מחירים בין הרשתות
ההתאגדות הזאת, "נתיבות גרופ" שמה, שפורסמה ב-ynet וזכתה להצלחה לא צפוייה, הצליחה להביא את הקבוצה להשיג הנחה של 7% בסופרמרקט מקומי (17% בשבוע הראשון). היא גם הציפה את חבריה בפניות רבות של צרכנים מערים ויישובים אחרים שרוצים לדעת איך הם עשו את זה.
"לקבוצה יש תהודה מדהימה ועד היום לא השקענו שקל במיזם הזה", אמר ל-ynet אחד ממקימיה ירון סמימי, "כל התקשורת של הקבוצה נעשית בפייסבוק ובגוגל. אנחנו כבר חושבים לפתוח עמותה וללכת לכיוון עסקי-חברתי".
ההתעניינות בקבוצה הביאה לכך שחבריה מתכוונים לערוך כנס בנתיבות במהלכו יסבירו לצרכנים כיצד להתאגד כמוהם. הכנס יתקיים ב-3 בדצמבר ב-18:00 במרכז צעירים נתיבות. רוצים להירשם? הנה טופס הרשמה.
"דיברו איתי אנשים ממג'דל שמס, מחד נס, חולון, שדרות, כוכב יאיר וצור יגאל - כולם רוצים להבין איך יוכלו ליישם את זה במקום מגוריהם", מסביר סמימי, "אחרי שאספנו רשימה של 12 פעילים חברתיים ויזמים מקומיים המעוניינים להעתיק את המודל לערים שלהם, החלטנו שבעוד חודש נערוך כנס בנתיבות, יחד עם פרלמנט צעירי הנגב, בנושא הקמה והתארגנות של קבוצות צרכנות ברמה המקומית, המחוזית והארצית. במסגרת הכנס נסביר מה זה צוות חשיבה, איך לתקצב מיזמים, איך לפנות לבתי עסק.
"במגה ושופרסל סירבו לדבר איתנו"
איך קרה שקבוצת הורים צעירים מצליחה להפעיל לחץ צרכני במקום בו אחרים כשלו? לפי סמימי, הודות לארגון, שיתוף פעולה ובחירת מטרה נכונה: קודם הוזילו את החזרה ללימודים ואז החלטו להסתער על הסופר.
"פנינו לכל סניפי שלוש רשתות השיווק הגדולות בנתיבות, מגה בול, יש, כמעט חינם", הוא מספר, "פנינו גם לסופרים המקומיים טעם העמק וסופר ח.י כהן ואפילו פנינו למינימרקטים. בעצם קיימנו מכרז שהחל בהידברות איתם. חלקם נפנפו אותנו מיד מההתחלה. במגה ויש של שופרסל, סירבו בכלל לדבר איתנו. מחסני כמעט חינם וסופר כהן, שנחשב לזול ביותר בעיר, ניהלו איתנו פגישה שנייה.
"כמעט חינם הגישו הצעה אטרקטיבית מאוד. הם בתהליכי החלפת בעלות עם יינות ביתן והם ראו בזה אפשרות למינוף. ההצעה שלהם היתה 5% הנחה, בתנאי שכל אחד מאיתנו יקנה שוברים של 1,000 שקלים ונשלם עבורם 950 שקלים. משם הלכנו להיפר כהן וסיפרנו להם על ההצעה של כמעט חינם. הבעלים אמר לנו 'מתנצל, אני במילא מוכר בזול, המקסימום שאני יכול לתת זה 2.5%, זה מה שאני נותן ללקוחות האשראי שלנו'.
"הכנו רשימה של 30 מוצרים שמחיריהם יישארו קבועים"
משם, הם שמו פעמיהם ל"טעם העמק". "זה סופר חדש, של יזמים צעירים בני 30 מהמושב שלווה שליד קריית גת", מסביר סמימי. "סיפרנו להם על ההצעה של כמעט חינם והם אמרו: 'אנחנו רוצים אתכם, יש לנו אינטרס. נכנסנו לנתיבות רק לפני שלושה חודשים ואנחנו רוצים שיכירו אותנו. אנחנו מוכנים להרוויח 13% במקום 20% ניתן לכם 7% הנחה, בלי התחייבות לקנייה בסכום מסוים, כולל כפל מבצעים וכפל הנחות".
מקימי הקבוצה, שבע משפחות, החליטו לדון ולשקול יחד את כל ההצעות. ההצעה של טעם העמק היתה משתלמת יותר לטעמנו", הוא אומר, "אך חששנו שחנות אחת תציע הנחה שנראית גדולה יותר, אבל בחנות השנייה יהיה משתלם יותר כי זו חנות שמלכתחילה יותר זולה.
"לכן הכנו רשימה של 30 מוצרים וביקשנו מהמתמודדים לעמוד במחיר שלהם עד סוף ההסכם ביננו. כולם עשו זאת. לכן הלכנו על טעם העמק. הוצאנו כרטיס מועדון זמני במחיר חד פעמי של 20 שקל, לכל בית אב, עם לוגו משלנו והתחלנו עם אלף כרטיסים זמניים".
למעלה מ-1,600 בתי אב חברים בקבוצה
כן, מקבוצה של כמה עשרות משפחות, הקבוצה הנתיבותית צמחה לכ-1,653 בתי אב. "זה מטורף, זה רבע מהעיר", הוא אומר. "גדלנו אחרי שקיבלנו פנייה מקבוצה של אלף משפחות חרדיות שעד כה ניהלו קהילה משותפת, שהתמקדה יותר בפן החברתי. עכשיו הם הבינו שהם יכולים לנצל את הכוח האדיר שלהן לכוח צרכני. הצטרפו אלינו מהמושבים מסביב, בני העדה האתיופית ואפילו 30 מבוגרים יוצאי חבר העמים ששמעו על ההנחה בסופר. עבורם, 7% זה מהותי".
לפי סמימי חברי הקבוצה כבר מארגנים אירוע לחנוכה ביחד. "נקים מתחם של מתנפחים ופינות יצירה לילדים ברחבת הגלובוס סנטר. לפי הסיכום, אנחנו נביא 3,000 שקל והוא ישלים לעשרת אלפים שקל. זה יהיה אירוע, אירוע".
למה אתם לא מסייעים כך לכל תושבי נתיבות, דרך הרשות המקומית למשל?
"כל תושבי נתיבות יכולים להצטרף לקבוצה, אבל אנחנו לא רוצים לערב את הרשות המקומית כי אם היא נמצאת בקשר מצוין עם ספק מסוים היא עשויה לרמוז לנו שכדאי שנחבור דווקא ל-א' ולא לב', אז רצינו לנתק את עצמנו מאותם נסיונות תיאורטיים. אבל אין ספק שכל מה שאני מוביל עכשיו זה בזכות מה שלמדתי במרכז לציעירים של הרשות".
מה המטרה שלכם?
"שעד סוף 2012 נגיע ל-2,500 בתי אב. זה לא רחוק. עוד 900 משפחות ואנחנו כבר שם. קצב הגידול שלנו הוא 60 משפחות ביום. זה הגיע למצב שכל יום מתקשרים אלינו בתי עסק מתקשרים אלינו ומציעים לנו הצעות. החלטנו שנהיה קשים להשגה לעת עתה. אנחנו מרכזים את כל הפניות בצד, כדי לבוא עם יותר כוח.
"הגענו ביום שישי ל'טעם העמק', והתמוגגנו ממספר האנשים הרב שהגיע לשם. עקב כך, אותם יזמים החליטו להעניק לנו הנחה של 10% נוספים כלומר הנחה של 17% עד יום שישי הקרוב. וזה כבר גובל בהפסד, אבל הסופר הזה קנה כך את עולמו. מסופר עלום הוא הפך לאחד המוכרים בעיר תוך שבוע".
מנכ"ל הסופר: "זו החלטה שיווקית"
מנכ"ל טעם העמק עמירם מימוני, מספר שקיבל את ההצעה מתוך חשיבה שיווקית: "ההצעה שלהם התאימה למחאה נגד יוקר המחיה, אז הזדהנו איתם. כיוון שהם אמרו לנו שהם מייצגים מספר רב של משפחות בעיר, שיהיה לנו כדאי מאוד להצטרף לקבוצה כזאת ולתרום לה, גם אם זה אומר שניתן 7% הנחה על הקנייה. זו החנות הראשונה שלנו, חנות של אלף מ"ר, אנחנו מתכוונים לפתוח עוד סניפים בפריפריה הדרומית והפרסום יעזור לנו".
למה לא להוריד מחירים וזהו?
"כי בין כה וכה המחירים לא היו גבוהים. המטרה היתה ללכת לפן השיווקי-פרסומי".
חברי המועדון שלכם לא מאוכזבים?
"כל תושבי העיר וערים סמוכות, מוזמנים להצטרף. גם חברי המועדון נהנים ממבצעים ייחודיים להם. הם לא מקופחים".