איקאה שבדיה: קטלוג במחשב ורובוט פותח ארונות
צפו כיצד בעיירה אלמהולט בשבדיה, שורפים מזרנים ומתעללים בכיסאות כדי לוודא שהם תקינים לשימוש. שם גם מצלמים את הקטלוג של החברה, שהופך בשנים האחרונות ליצירת מחשב במקום להציג רק רהיטים אמיתיים. "חסכנו 50% מעלות צילום המטבחים, אנחנו לא יוצרים מוצרים דמיוניים"
באלמהולט, עיירה בה השלג נצמד בחורף בעקשנות אל שמשות חלונות, מדרכות וגגות של מכוניות, מדדו בינואר השנה מינוס 20 מעלות, או ליתר דיוק, מינוס 25 מעלות בגלל הרוח. למרות זאת, העיר הקטנה, שיכלה להיות עוד עיירת ספר שכוחת אל, שוקקת חיים בלית ברירה. 4,000 איש עובדים בתאגיד ששולט בעיר: איקאה. רק חציים הם תושביה. רובם מגיעים אליה מרחבי שבדיה וכן מקופנהגן הסמוכה למדי.
- קטלוג איקאה: מה הוזל ומה התייקר?
- הדרת נשים באיקאה: מחקה נשים בקטלוג הסעודי
- מחאה מתפשטת: הפגינו באיקאה בחזה חשוף
אלמהולט היא העיירה שבה גדל מייסד איקאה אינגבר קמפארד, שהקים את החברה כשהוא בן 17 בלבד. לכן, ממוקמות שם 12 חברות השייכות לאיקאה, לא כולל המפקדה, שנמצאת בהולנד. למרות שלא טוב לה לעיר להיות תלויה במקור פרנסה אחד וכמעט יחיד, קמפארד הציל אותה משיממון פרובינציאלי מושלם. חוץ מזה נראה שהכל בחברה יציב: ב-2012, הרוויחה כ-27 מיליארד אירו.
אחת מחברות הבת של איקאה, שבהן ביקרנו, היא חברת ההפצה הראשונה בעולם של החברה. מרכז ההפצה המשתרע על פני שטח של 256 אלף מ"ר ומכיל מחסן אוטומטי לחלוטין, בגובה 23 מטר. 9 מנופים עובדים שם ללא מגע יד אדם ויש בו 42,750 משטחים, כשבכל המתחם יש 57 אלף משטחים. לא מספיק עבור כל המדינות שאיקאה משלחת אליהן חפצים ורהיטים, 338 במספר, אבל מספיק עבור המדינות הסקנדינביות.
מוצר | ישראל | ספרד* | גרמניה* | בריטניה** | ארה"ב*** |
VÄRUM שטיח אריגה שטוחה | 395 | 293.85 | 289 | 311.64 | 222.56 |
מדבקת הקישוט MORTORP מפלסטיק שקוף | 59 | 48.93 | 39 | 56.66 | 37 |
PROMENAD קערה וצלחת פורצלן | 22, 29 | 14.64, 19.54 | 14.64, 19.54 | 16.99, 22.66 | 14.8, 18.5 |
ÅKERKULLA וילון פוליאסטר למקלחת | 95 | 73.42 | 73.42 | 56.55 | 55.6 |
MÅLA קופסת צבעי מים | 39 | 29.34 | 29.34 | 33.99 | 29.64 |
SUNDVIK שולחן לילדים שחלקו העליון מורם והתחתון בנוי כתיבה | 345 | 244.87 | 240 | 254.98 | חסר |
*לפי שער האירו 4.8984 שקלים
**לפי שער הליש"ט 5.6663 שקלים
***לפי שער הדולר 3.7100 שקלים
במעבדת הבדיקה של איקאה: מכונות שקורעות בדים
חברה בת נוספת בה ביקרנו, היא מעבדת הבדיקות של איקאה. זהו מרכז בקרת איכות שמותאם לכל הסטנדרטים: האירופי, האמריקני, היפני וגם הישראלי, אם צריך. בחברה יעשו הכל כדי שמוצרי איקאה יתקבלו בברכה בכל מעבר גבול ויניבו רווחים למפלצת הריהוט הרעבה לעוד ועוד שווקים.
אל המעבדה מגיעים מוצרים חדשים, או מוצרים שחל בהם שינוי כלשהו. לאיקאה יצרנים רבים, חלקם הגדול במזרח הרחוק ועליהם לעמוד בתקנים.
בבדים למשל נערכות, בין היתר, בדיקת חומציות ובדיקת עמידות לזיעה ולרוק. את מידת התכווצות הבד בעקבות כביסה, בודקים שם על-ידי סימון ריבוע על הטקסטיל, כיבוסו ולאחר מכן מדידת מידות הריבוע מחדש. בדיקת מעבר צבע של בדים לבדים אחרים, נעשית באמצעות מכונה שנראית כמו מהדק. בקצה שלה יש "אצבע" של בד לבן, שמועברת על גבי בד הבדיקה. אם ה"אצבע" הופכת מלבנה לצבעונית – הבד לא צלח את הבדיקה.
עוד בתחום הטקסטיל: מכונות קורעות את הבדים ומחשב מחשב את הזמן שלקח לחוטי הבד להיקרע. מכונה אחרת, בודקת כמה אפשר למשוך בד עד שייקרע.
דלתות ונרות עוברים מסכת עינויים
בדיקת רעלים כעופרת וקדמיום בצעצועי פלסטיק, נעשית על-ידי סורק מיוחד, שיכול גם לגלות מעכבי בערה שמכילים ברום או כלור. בדיקה נוספת היא בדיקת ריחות: בודקים מיומנים מרחרחים מוצרים שנשמרו במיכל זכוכית.
במזרנים, נבדקת העמידות לסיגריה בוערת, וכן נערכת בדיקת "crib 5" הנראית בסרטון שצילמנו, למדידת מידת הבערות של ספוג או חומר אחר המכיל מעכב בערה. עוד בסרטון: יד רובוטית שמדמה פתיחה וסגירה של דלת, בעדינות אירופית.
גם קצוות תחתונים של דלתות עוברים מסכת עינויים. הם מושמים בספוג ספוּג במים במשך שעה, ואז נמדדת מידת הנזק שנגרם להם. בבדיקה אחרת, נבדקת עמידותם לאדים: הם נחשפים לאדים בחום 50 ו-60 מעלות צלזיוס, 3 פעמים, במשך 5 דקות כל פעם.
עובדי המעבדה לא בוחלים בבדיקות משונות נוספות: במעבדת הנרות, מניחים נרות בעמדה מעוגלת ומסובבים אותה כדי לבדוק את מידת הטפטוף שלהם. עמידות כלים במדיח, נבדקת על-ידי שטיפתם 200 פעם, כשטכנאי בודק אותם כל 50 בדיקות. בדיקה נוספת כוללת מערוך שמנמן, 140 ק"ג משקלו, שמגולגל על גבי מזרן 50-30 אלף פעם. יש שם גם תא אקלים שמדמה מצבי לחות, חום וקור משתנים וכן בודקים מוסמכים שמרכיבים ומפרקים רהיטים כדי לוודא שהוראות ההרכבה מדויקות.
אין ספק שמדובר במתקן בדיקות שמכון התקנים הישראלי יכול להתקנא בו עד מאוד, אולם יש לזכור שהבדיקות האלה לא הפכו את איקאה לחסינות לפגמים שנתגלו במוצריה בשנתיים האחרונות: חגורת כיסא האכלה לילדים, מראה מתנפצת, ארון עם מראה מסוכנת, ומכשיר להכנת קפה ותה שעלול להתפוצץ. במקרים כאלה, כך אמרו לנו במעבדת הבדיקות, המוצרים שנפל בהם פגם, נשלחים למעבדות חיצוניות.
צילומי הקטלוג: העתיד צופן 50% תלת ממד
בסמוך לשם, מצלמים את קטלוג איקאה במתחם ענק, עתיר חללים מעוצבים, 8,800 מ"ר שטחו. השנה יצלמו שם 72 חדרים. הקטלוג הקודם הכיל 328 עמודים והודפס ב-212 מיליון עותקים - 62 מהדורות ב-29 שפות.
50% מהמוצרים ה"בודדים" בקטלוג, אלה שלא צולמו בחדר, נוצרו במחשב בטכניקת תלת מימד וכך גם אחוז קטן יותר של החדרים, אם כי רוב הקטלוג עדיין "אמיתי". "אנחנו בודקים אפשרות להדריך צרכנים כיצד להרכיב רהיטים, באמצעות דימויי תלת ממד", מסרו שם.
"תלת ממד זו שיטה שעוזרת לנו לשפר את היצירתיות, לייצר דימויים שרק הסטודיו יכול לייצר ולהגדיל את קיבולת העבודה", אמרה ל-ynet אנה לנה וולד,
האחראית על צוותי העבודה בקטלוג. מטרות נוספות הן להוריד את עלות המחיר לתמונה ולהגדיל את האפשרות לשינויה כדי להתאים את עיצוב החדרים לטעמים המשתנים בשווקים השונים, אולם, חלחול הדימויים הממוחשבים לקטלוג איקאה, עורר ביקורת.
כשתמונת המוצר נוצרת במחשב בטכנולוגיית תלת ממד - קל מאוד לערוך בו מניפולציות. הוא יכול להיות יותר אדום, יותר מבריק, יותר מעוגל, יותר חד, יותר סימטרי, יותר מושלם ממה שהוא במציאות. למעצב הגרפי, הפיתוי "לתקן" את המוצר גדול. בדיוק כמו תעשיות אחרות שהרחיקו לכת: דוגמניות ופוטושופ, או מוצרי מזון על גבי אריזות שנראו טוב מדי וזכו לתוספות שכלל לא היו בפנים האריזה, עד שחברות נאלצו להוסיף כיתוב מזהיר: התמונה להמחשה בלבד.
חסכנו 50% מעלות צילום המטבחים
באיקאה טוענים: כל התמונות בקטלוג הן ריאליסטיות. חוץ מזה, טוענים בחברה, השימוש בתלת ממד החל כבר ב-2009."יש מיקס בקטלוג של תלת ממד ומוצרים מצולמים", הסבירה וולד. "היופי הוא בערבוב, משום שאנחנו לוקחים את היתרונות שבשניהם. בעתיד, נייצר לפחות חצי מהקטלוג בסטודיו. אנחנו עדיין לא שם".
כמה כסף חסכתם בשימוש בתלת ממד?
"כיוון שאנחנו משתמשים בשיטה הזאת בהרבה מצילומי המטבחים למשל, החיסכון עצום, למעלה מ-50%. זה מאוד יקר לבנות מטבח מלכתחילה ועוד יותר יקר כשצריך לשנות אותו לא מעט פעמים. אם נניח שמוכרים מטבח אחד ב-30 מדינות שלתושביהן טעם משתנה בעיצוב - הצילום אורך נצח. צריך לנקות ולסדר את אתר הצילומים שוב ושוב כי היו בו נגרים ששינו את החדר ואולי הם הזיזו את האביזרים. כשיש לך את המטבח בתלת ממד, זה חוסך בזמן, מפני שיש לך את הסידור של החדר ואת רק צריכה לשנותו במחשב. לכן עבורנו זו ברכה".
צמצמו לכם את התקציב בעקבות זה?
"כמו בכל מקום באיקאה, אנחנו מנסים להפחית בעלויות כל הזמן. זו אחת המטרות של החברה והמעבר לתלת ממד עזר בכך".
זה תמיד מקצר את זמן העבודה על הקטלוג?
"לא תמיד. בטקסטיל למשל, זה לוקח זמן רב. אבל אם אנחנו אומרים, בואו נצלם טקסטיל ואז נשלב את זה עם תלת ממד - אנחנו מצליחים לחסוך זמן".
יש ביקורת על כך שהדימויים מזויפים. שזה לא רהיט אמיתי או חדר אמיתי. אנשים מאוכזבים מזה.
"אנחנו לא יוצרים מוצרים דמיוניים, בשום פנים ואופן, אלה מוצרים אמיתיים של איקאה, כשהמטרה של הקטלוג היא להביא אנשים לחנויות, שם נערכת הקנייה. אנשים לא מזהים מה אמיתי או מזויף בקטלוג. אתה יודע שאם יש לך את המוצרים בבית - הם אמיתיים. אבל אם אנחנו יוצרים סוג מסוים של חלום, במסגרתו הצרכנים
יכולים לראות את המוצרים בסביבות שונות, האם זה משנה אם הם אמיתיים או עשויים בתלת ממד? אני לא חושבת כך. אחת הבעיות שכן היתה לנו במעבר לתלת ממד, היא שהעובדים עלולים לחשוש שהם יאבדו את עבודתם".
ובאמת אתם משתמשים בפחות עובדים בגלל המעבר לתלת ממד?
"כן, אנחנו משתמשים בפחות אנשים".
איך זה עובד?
איך יוצרים מוצר במחשב? מצלמים את המוצר המוחשי מכל צדדיו וכך מגיעים לצללים ולטקסטורות שלו. בתחילה אמן התלת ממד מצייר את המוצר כשרטוט. אחרי זה הוא מוסיף לו נפח, צל, עומק וטקסטורות ואז הוא מציב אותו בסביבה כלשהי. מטבח למשל. כך, במקום להקים ולפרק מטבחים, אפשר לייצר 7 ורסיות של אותו מטבח עבור כמה שווקים. ביפן, יש מרפסת במטבח, ברוסיה - ממש לא. אז אפשר להעלים אותה עבור הרוסים. בארה"ב, המטבח הלבן, יהפוך לחום בהינף עכבר.
"יש לנו צוותים שעובד על מגוון פרויקטים", מסבירה וולד." כל צוות כזה כולל ארט דיירקטור, קופירייטר ומעצב פנים. יש מנהלי פרויקט ומנהלי הפקה וכמובן צלמים, נגרים ואנשי תחזוקה. כדי להכין את הקטלוג השנה, אנו מעסיקים 12 צלמים, ו-18 מעצבי פנים, זה כולל גם מועסקים של איקאה וגם פרילנסרים שמתכננים ומאבזרים את החדרים".
איך מתחילים בצילום הקטלוג?
"קודם כל, אנחנו צריכים לראות את כל המגוון, כי הכל חייב להיות קשור אחד לשני. כדי להתכונן, אנחנו מבקרים בבתים ברחבי העולם. אנחנו מצלמים את החדרים ומדברים עם האנשים שגרים בבתים. כי לא מספיק לצלם תמונות. אם אתה רוצה ללמוד על החלומות, הבעיות והסכנות של האנשים שגרים באזור הזה, אתה חייב לדבר איתם".
כמה ביקורי בית אתם עורכים?
"ככל הנראה, אלף בשנה. מפני שכל הצוותים צריכים לעשות את זה, כולל צוותי פיתוח המוצרים. כמובן שזה היה קל מאוד לקבל רק את נקודת המבט השבדית, אבל אנחנו הרי עובדים עם כל העולם. אני כבר ביקרתי בכל סקנדינביה, בסינגפור, בהונג קונג, במלזיה, בחלקים שונים בארה"ב, בצרפת, בבריטניה ובפולין. כך שכולנו זוכים לראות ספקטרום רחב של בתים והחומרים שאנחנו מביאים והפרזנטציות שאנחנו עורכים אחר כך, עוזרים מאוד ליצר קטלוגים שמיועדים למדינות שונות.
"יש לנו גם מעצבי פנים מכל העולם, כך שאנחנו מבקשים גם מהם להציג בפנינו איך נראים בתים ודירות בארצם. וכמובן יש מחלקות שיווק בכל מדינה, שגם הן מספקות לנו מידע נוסף".
מה למדת, לדוגמא, על מלזיה?
"חשבתי שהם חיים בחללים קטנים. הם לא. הם דווקא גרים בבתים מאוד גדולים. הבתים במלזיה די דומים לבתים בסינגפור, אך בסינגפור הבתים קטנטנים או ענקיים, כי זה משתנה בין דיור ציבורי לפרטי. יש להם גם קטע שהם הורסים בית כשהם חשבים שהוא לא ישמש אותם יותר. לנו זה נראה קצת מוזר, אך זו התרבות שם. דוגמא אחרת:
הונג קונג וניו יורק מאוד דומות, כי יש הרבה בנינים גבוהים וכי מאוד יקר לגור שם. אך כמובן שבניו יורק איך לך את ענפי הבמבוק שבולטים מתוך הבית החוצה, עליהם אתה תולה את בגדייך. אז אנחנו צריכים להוסיף את הפרטים האלה לקטלוג, אם אנחנו מתכננים לכוון אותו לחלק הזה של העולם.
"בנוסף, אנחנו מצלמים תמונות במיוחד ליפן. יצרנו צילומים מיוחדים עבור חדר הטטמי ביפן, כי לכולם יש חדר כזה, אבל לא כולם יודעים איך הם יכולים לרהט אותו. למשל, אי אפשר להניח שם רהיטים קצוות מחודדים, כי זה יהרוס את המרבד הדקיק".
מה חסר בקטלוג? פנייה ישירה לבני נוער
ומה חדש בקטלוג ל-2014? באיקאה לא אומרים ואף אסרו עלינו לצלם באתר הצילומים. כן הבחנו בחדר פרקטי המיועד לאישה צעירה וחובבת בגדים, שהארון וארונות הנעליים שלה לא מספיקים להכיל את כל בגדיה והיא מחביאה מאחורי הווילונות שני פתרונות אחסון נוספים. כבר כמה שנים שבאיקאה משתדלים להתייחס למצב הכלכלי בעולם: מרחבי מגורים קטנים יותר, שדורשים פתרונות אחסון חינניים.
"בקטלוג החדש אנחנו עדיין מתמקדים בלגור עם ילדים", גילתה וולד, "אבל זה לא אומר שיהיו רק חדרי ילדים בקטלוג. אנחנו מתמקדים במוצרים וחדרים לילדים בני 12-8. הם מחליטים הרבה החלטות בעצמם והם גם הרבה יותר בוגרים מבעבר. ערכנו מחקרים על בני 12. הם כה שונים אלה מאלה - חלקם עדיין משחקים, אחרים מאוד בוגרים ואל תעזו לקרוא לי ילד".
אתם מזניחים את בני הנוער?
"אולי נפנה אליהם בעתיד. כרגע, אנחנו לא ממש פונים לגילאים האלה. הם בוחרים מה שהם אוהבים מכל המגוון".
לא לכל לקוחותיכם יש תקציב לעצב חדרים מרהיבים כמו אלה שמופיעים בקטלוג.
"אנחנו מציעים פתרונות לחללים קטנים ומתמקדים במוצרים זולים. אבל יש לנו גם את החלק החולם. אז לפעמים אנחנו מוסיפים מחירים על מוצרים כמו קופסאות אחסון שאפשר להוסיף למלתחה כך שאנשים ידעו שהם נגישים לכולם. 50% מהמוצרים בקטלוג הם בטווח הנמוך ועדיין אפשר להיות יצירתיים ובעלי השראה. עם זאת, העולם גדול ואנחנו צריכים לרצות את כולם, אז אנחנו מציגים חדרים גדולים וקטנים, חדרים מוחצנים וחדרים פחות עמוסים, מחירים נמוכים ובינוניים וכן, גם מחירים גבוהים".
הכותבת היתה אורחת איקאה באלמהולט