שתף קטע נבחר

 

"חנה ארנדט": קצת בנאלי, אבל בלי רוע

הבמאית הגרמניה מרגרטה פון טרוטה מגישה לנו ב"חנה ארנדט" דיוקן חיובי ומלא חמלה של ההוגה והחוקרת, שגרמה לסערה בעקבות סיקורה את משפט אייכמן. הסרט אף עשוי להבהיר הבטים מסוימים בספרה הנודע "הבנאליות של הרוע"

סביר להניח שרוב האוכלוסייה בישראל לא קראה את "הבנאליות של הרוע" - הספר שכתבה חנה ארנדט על משפט אייכמן ובעקבותיו. סביר גם להניח, שלא מעטים בארץ כן שמעו על ההוגה והחוקרת היהודייה גרמניה, ועל פועלה. ב"חנה ארנדט", בבימויה של מרגרטה פון טרוטה, נעשה ניסיון להציג את הדמות שהייתה שנויה במחלוקת שנים רבות באור חיובי, אנושי ומלא חמלה.

 

ביקורות סרטים אחרונות בערוץ הקולנוע של ynet:

 

הטריילר של "חנה ארנדט"    ( )

הטריילר של "חנה ארנדט"    ( )

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

התוצאה המתקבלת היא שיעור היסטורי אינטימי ומעניין. ארנדט מגולמת באופן אמין ומעורר אמפתיה על ידי ברברה סוקובה, שכמו פון טרוטה, שיחקה בעבר בסרטיו של הבמאי הגרמני המהולל ריינר ורנר פאסבנדר. כאן, האחת מאחורי הקלעים והשנייה על המסך, הן מבקשות להציג תמונה של אישה, שבשל נאמנותה לעמדותיה והשקפותיה, והיותה אישה "חזקה ודעתנית", מעוררת סערה ציבורית שלמה בארצות הברית, באירופה ובישראל.

 

מעשנת בשרשרת, ארנדט שבסרט היא גם בת זוג אוהבת ונאהבת (על ידי בן זוגה - בעלה השני היינריך אותו מגלם אקסל מילברג), וגם חוקרת עצמאית שמבקשת לכתוב על משפט אייכמן שנערך בישראל לעיתון הניו יורקר המוערך. הסרט לוקח את הזמן בעיצוב דמותה כאישה חברותית, נערצת על תלמידיה בקולג' והצוות ככלל.

 

חנה ארנדט בחיק המשפחה והחברים (צילום: מתוך הסרט) (צילום: מתוך הסרט)
חנה ארנדט בחיק המשפחה והחברים

 

הצגת חייה האישיים ועובדת היותה חברה טובה ואדם רגיש חשובה, כי חלק גדול מההאשמות שמופנות נגדה בהמשך דנות בהיותה חסרת רגישות, או יותר נכון, חסרת רגש בכלל למעט שנאה עצמית.

 

המופע של ברברה

סוקובה, שנושאת את רוב הסרט על גבה גורמת לרוב השחקנים האחרים שלצדה, להחוויר - בעיקר אלו המגלמים דמויות אמריקאיות ולא יוצאות גרמניה. אולי זה המבטא האמריקני או משהו בהנחיות הבימוי שלא צלח, אבל כמעט כל הסצנות שמדוברות באנגלית אמריקאית נראות מעושות וכמעט מגוחכות.

 

בולטים לרעה בכך הם צוות העורכים של הניו יורקר, ובעיקר פראן (מייגן גיי), שעם כל הכבוד להתרחשות הסרט בתחילת שנות ה-60, נראית כמו קריקטורה של "מדמן". הטקסטים שהיא אומרת - רובם נגד ארנדט שלוקחת את הזמן בכתיבת הדיווח והפרשנות על משפט אייכמן - הם אוסף קלישאות של עורכת נשית ביצ'ית. היה ניתן לצפות ליותר מפון טרוטה, למרות שמדובר בדמות זניחה.

 

"חנה ארנדט". פורטרט סימפטי (צילום: מתוך הסרט) (צילום: מתוך הסרט)
"חנה ארנדט". פורטרט סימפטי

 

במהלך ביקורה של ארנדט בארץ (שאכן צולם בישראל, ואף מבליח בו לכמה רגעים פיני טבגר) היא, ואנחנו איתה, צופים במשפט אייכמן, שחלקים מההקלטות המקוריות שלו משולבות בסרט. הן משולבות באופן אורגני ככל הניתן, והמעברים מהחומר המוקלט האמיתי לאולם המשפט אינם צורמים. עם זאת היה מוטב לו היו מוסבר מעט יותר לקהל לא ישראלי (ובכל זאת, הסרט הוקרן בפסטיבלים בעולם ולא מיועד רק לנו) מי הוא ק.צטניק שמתמוטט על דוכן העדים.

 

עבור צופה שבקי בחומר, המשפט עובר דרך עיניה של ארנדט בלי הפרעות אינפורמטיביות מיותרות, בעודה מתמודדת גם עם המטען שהיא נושאת בעצמה ממה שהיא מכנה "התקופה האפלה". עולמה הפנימי נחשף על ידי רעשי רקע שמתגברים ומשלבים אזעקות ורעשי רחוב רגילים, וכן על ידי פלאשבקים מימיה כצעירה (היא היתה רק בת 17), תלמידתו ואהובתו של הפילוסוף מרטין היידגר, שלאחר מכן זוהה עם המפלגה הנאצית.

 

ברברה סוקובה כחנה ארנדט (צילום: מתוך הסרט) (צילום: מתוך הסרט)
ברברה סוקובה כחנה ארנדט

 

ארנדט הבוגרת מיוצגת כאישה שמקפידה לשמור על איפוק. למעט סצנה אחת בינה לבין בעלה היא לא מדברת יותר מדי על איך ברחה מגרמניה, הגיעה לצרפת ונכלאה במחנה המעצר גירס, ממנו הספיקה לברוח לפני שהנשים בו נשלחו למחנות. בהתאמה, כשתגובות הזעזוע הראשונות על "אייכמן בירושלים: דו"ח על הבנאליות של הרוע" מגיעות, היא לא מתרגשת. כשהרוחות לא נרגעות סביבה, היא מבינה לאיזו קלחת הכניסה את עצמה, והחשש מהתרסקות הולך וגובר.

 

הסרט מצליח לשלב את תמצית עמדותיה של ארנדט בתקופה ההיא לגבי משפטו של אייכמן. מדובר בגרסה מפושטת ומתומצתת עד מאוד, והסיפור שלצדה הוא בעיקר תמונת מצב - פורטרט מחמיא ופחות סיפור עלילתי. אך לטובת מי מאיתנו שלא קראו ואולי גם לא יקראו את כתביה, הסרט מאפשר הצצה מעניינת ואף חשובה לנושאים שהיא העלתה.

 

כשארנדט אומרת שמה שדרוש עבור רוע בשיא כוחו הוא שאנשים רגילים, לא שטניים, לא מרושעים, יפסיקו לחשוב ופשוט יפעלו, שימלאו פקודות, כפי שאייכמן מסביר את מעשיו, אי אפשר שלא להצטמרר. ואף יותר מכך להסתכל פנימה ולחשוב מתי בפעם האחרונה אנחנו פעלנו בלי לחשוב.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך הסרט
ברברה סוקובה כחנה ארנדט
צילום: מתוך הסרט
לאתר ההטבות
מומלצים