חדש במים המינרליים: תוספת חמצן וסטיביה
איך מוכרים מים בשוק רווי? סידס החלו לייבא לארץ מים מחוזקים בחמצן, נביעות החלו לייצר מים מומתקים בסטיביה ויש גם מים מיובאים מארמניה בעלי "סגולות מרפא". בעולם מוכרים מים מרדימים, מים שחורים, ומים שאמורים לזרז מטאבוליזם. אשרי המאמין
כשהשוק רווי – המשווקים והיבואנים של מותגי המים המינרליים מוצאים דרכים יצירתיות לשווק את המצרך שנמצא בכל ברז. בישראל פועלים מותגי מים מינרליים ומים מסוננים רבים, מהארץ ומחו"ל ונתח המים בבקבוקים נמצא בירידה.
- מי עדן: שלמי 3,000 שקל על אי החזרת כדים
- סודה סטרים העלתה מחירים במשלוח ב-30%
כשהמחירים של מים מינרליים "רגילים" ירד ל-12-10 שקל לשישייה, מסנני המים נוגסים בשוק הבקבוקים וברשות המים ממליצים: הכי בריא לשתות מי ברז, צריך למצוא דרכים חדשות להרוויח כסף. אחת הדרכים היא למכור את העסק לחברה בינלאומית ולהשקיע בשוק המסננים והקפה – כמו מי עדן. דרך אחרת היא יצירת תת קטגוריות חדשות שמהוות יצירת ערך לצרכן, שאפשר לגבות עליהן פרמיה.
אחת הקטגוריות הצומחות בארץ, היא קטגוריה שכבר משגשגת בעולם: מים עם תוספים שונים שמיוחסות להם סגולות שונות. למרות שיש מי שמספיד אותו, שוק המים בבקבוקים בישראל לא אמר את המלה האחרונה.
מים מחוזקים בחמצן מתוצרת גרמניה
ב-AM:PM, טיב טעם ובחנויות הנוחות החלו למכור לאחרונה מותג בשם: "Active O2", "משקה על בסיס מים מינרליים מהאלפים מחוזקים בחמצן", כך הוא מתואר, בטעמי תפוח קיווי, תפוז לימון ואפרסק תה לבן.
"המוצר הוא מוביל קטגוריה שהתפתחה בגרמניה", אמרה ל-ynet גלי סידס מחברת סידס שהחליטה להיכנס לשוק המים המינרליים עם המותג הזה. "הוא שייך ליצרן המים המוביל בבווריה ומבוסס על 98% מים מינרליים, מועשרים בחמצן - 50 מ"ג לליטר - שעוזר לתחושת רוויה. יותר זה משקה לייף סטייל".
מים מועשרים בחמצן זה יותר יקר מסתם מים בטעמים?
"בקבוק 500 מ"ל משקה מתומחר במחיר המומלץ לצרכן של 11-8 שקל. הוא יקר יותר ממים בטעמים שמתומחרים ב-15% פחות".
ואיך חוויית המשתמש? פתיחת הבקבוק מביאה לרעש תסיסה שמזכיר משקה מוגז. המשקה מכיל בועות קטנות של חמצן. הפיה היא פיית ספורט, כשהנוזל יוצא דרך חריץ קטן בקרום גומי, שמהווה הגנה נוספת נגד בריחת הגז. יחד עם זאת אחרי הפתיחה, תחושת הבועות נעלמת תוך זמן קצר ונראה שרוב החמצן נידף - גם אם הבקבוק סגור.
"בגרמניה המשקה מתחרה במים מינרליים עם תוספות", היא מסבירה. "בארץ אין לו מתחרים. הוא מועשר בויטמינים וחלק מהסוכר מוחלף בתליף סוכר, כך שיש במוצר 17 קלוריות ל-100 מ"ל. כרגע הוא לא יימכר ברשתות כי זה מוצר לצריכה מיידית".
האם זה טוב לבריאות? לפי מחקר שנערך ב-2003 ופורסם ב- Journal of the American Medical Association, שתיים מים מועשרים בחמצן לפני אימון גופני לא מגבירה את הביצועים האתלטיים.
לפי המחקר, נשימה אנושית מכילה יותר חמצן מזה שמכיל בקבוק של מים עם חמצן, כך שמקבלים יותר חמצן בשאיפת אוויר. בנוסף, מערכת העיכול לא בנויה לעבד חמצן, בניגוד לריאות, כך ששתיית מים מחוזקים בחמצן ככל הנראה לא תעלה את רמות החמצן בדם.
האם זה טעים ומרענן? רוב המתנסים חשבו שכן וכן.
מים ממותקים בסטיביה
בנביעות, החולשת על 60% (כספי) משוק המים בטעמים בישראל, השיקו לאחרונה משקאות חדשים בסדרת "נביעות +", תחת השם "נביעות + 7". אלה מים מינרליים (98% מהמוצר) שונמכרים ב-7-6 שקלים לבקבוק 500 מ"ל ומכילים 7 קלוריות ל-100 מ"ל, בזכות "ממתיק טבעי מצמח הסטיביה". לממתיק שמייצרים מהצמח יש טעם לוואי שלא נעים לכל חיך ויש לו מצדדים נלהבים, לצד ספקנים שמסתמכים על כך שלא נעשו מספיק מחקרים על השפעת הצריכה שלו לטווח ארוך.
סטיביה, צמח דרום אמריקאי מתוק מסוכר פי 300, זה טרנד בהמתקה לשומרי משקל ולנזהרים בסוכר. קוקה קולה השיקו בחודש שעבר בארגנטינה משקה קולה שמומתק בסטיביה, "קוקה קולה לייף" שמו. הם עשו זאת זמן קצר אחרי שבפפסיקו הודיעו שלא ישתמשו בממתיק בפפסי קולה, כי הוא לא עובד טוב עם קולה. יחד עם זאת במשקאות אחרים, גם פפיסקו משתמשים בסטיביה, למשל במותג NEXT באוסטרליה. קוקה קולה משתמשים בסטיביה גם בגרסאות של ספרייט ופאנטה שנקראות סלקט.
כאן לא מדובר בהבטחה לצרכן שירזה, יחכים או יהיה יפה יותר אם ישתה את המים. יש פה בשורה כמו בריאותית לפיה הממתיק הטבעי לכאורה טוב יותר מהמלאכותי.
האם זה בריא? ה-FDA אישר ש-rebaudioside A מצמח הסטיביה נחשב "בטוח באופן כללי". האיחוד האירופי קבע ש steviol glycosides(גליקוזידים של סטיבול) בטוחים לשימוש כממתיק מלאכותי – וזה מה שמצויין על גבי בקבוק נביעות כממתיק.
איך הטעם? הדעות היו קיצוניות: היו טועמים שמאוד לא אהבו את הטעם של נביעות + 7, בלשון המעטה, בעוד שאחרים לא שמו לב לשום טעם לוואי והמוצר היה להם טעים ומרווה.
מים מארמניה
יבואנית נוספת שהחליטה לטבול בשוק המים היא א.ג.ת.ד, שהחלה לשווק בארץ את "ג'רמוק" (JERMUK) – מי מעיינות מארמניה, שלפי הודעת החברה, "מכילים תכונות מרפא ורעננות נפלאה".
האם זה בריא? אין לדעת. המים נשאבים בעיר ג'רמוק שבארמניה ומשווקים בארמניה, רוסיה וגיאורגיה. נטען שהם מקלים ומונעים שלל מחלות כמו סכרת, זיהומים בדרכי השתן והכבד, כך לפחות מאמינים תושבי האזור שהשתמשו במים לריפוי במשך דורי דורות. לא נמסרו כל מחקרים המעידים על הסגולות הללו. לפי אתר האינטרנט של החברה, ההרכב הכימי של המים דומה למי המעיינות החמים בקרלובי וארי בצ'כיה. הבעלים של המפעל הוא גם המשווק הרשמי של פפסיקו וקרלסברג בארמניה וגיאורגיה.
איך הטעם? המים מוגזים וטעמם חביב, אך לא יוצא מגדר הרגיל.
בעולם יש מים שמסייעים לסילוק מתכות ומים מרדימים
בעוד שלארץ הגיעו רק טיפטופים כדוגמת מים בטעמים עם ויטמינים, ומים עם קוביות אלוורה, בעולם קיים שוק לא קטן של "מים פונקציונליים" - שאמורים לסייע לבריאות, לזיכרון, למשקל ושאר הצהרות, בעודם מאוחסנים בבקבוקים מעוצבים בספורט-אלגנט.
זו בעצם אריזה חדשה לתופעה ישנה: מאז ומתמיד בני האדם ייחסו תשומת לב מיוחדת למקורות מים עם הרכבי מינרלים מיוחדים ש"מרפאים מחלות". בצרפת למשל, נוצרה סביב מעיינות שכאלה תעשייה שלמה. בישראל, מוכרים לתיירים "מים קדושים", גם אם אין בהם שום סגולה מוצהרת, למעט נביעתם מאדמת ארץ הקודש.
בארה"ב מוכרים מים מינרליים שאמורים לסייע לירידה במשקל, מים אנטי אייג'ינג שמכילים נוגדי חימצון, מים שמסייעים לשינה, מים שמגבירים אנרגיה ומים שעוזרים להירגע ואפילו "מי תה ירוק אורגניים". בקוריאה מוכרים מים שעוזרים לעור (כמו כל מי הויטמינים שמוכרות החברות הבינלאומיות הגדולות, גם בישראל), בבריטניה משווקים מים לאימהות לעתיד עם חומצה פולית ובקנדה: מים בצבע שחור (כן) שאמורים לסייע להגברת המטבוליזם ולסילוק מתכות מהגוף. בצרפת מוכרים "מים טרמליים" בבקבוקי ספריי קטנים שאמורים לרענן ולהזין את העור ובחברות כמו לה רוש פוזה ווישי משלבים אותם במוצרי קוסמטיקה.
עוד קטגוריה שממשיכה לצמוח בעולם וגם בארץ היא המים היוקרתיים - שבה עדיין שולטים מותגים כמו סן פלגרינו ואוויאן. עיקר המכירות של מוצרים אלה הוא במסעדות, שחלקן מציעות גם תפריטי מים, והתמורה ללקוח הרבה יותר ברורה: הוא משלם כסף עבור סמל סטטוס.
היקף המכירות של שוק המים המינרליים והמסננים בישראל מגלגל 750 מיליון שקל בשנה לפי נתוני 2012. שוק המים המסוננים (שוק ברי המים) תופס נתח שוק כספי של 68% והגיע לכ-700 אלף משקי בית בישראל. מכירות בקבוקי המים המינרליים בכדים בירידה ומהירות המים בבקבוקים - בסטגנציה, כשהפיתוחים החדשים הם עיקר מנועי הצמיחה בתחום. מעניין יהיה לראות איזה נתח שוק יתפסו המים הפונקציונליים בקרב הצרכנים הישראלים הסקפטיים.