"אשקול לאפשר לבזק ו-HOT חבילות מרובעות"
שר התקשורת הכריז על "פתיחת הפס הרחב לתחרות" ומתכוון לקדם תוך 4 חודשים שוק סיטונאי, במסגרתו בזק ו-HOT יאולצו למכור תשתית אינטרנט לשאר חברות התקשורת, במחיר שיקבע משרד התקשורת. ארדן אמר ל-ynet: "אם בזק ו-HOT לא ייצרו בעיות, אשקול לאפשר להן לשווק חבילות טלפונייה, אינטרנט, טלוויזיה וסלולר"
בדיון בוועדת הכלכלה שנערך היום (ד') שר התקשורת גלעד ארדן הכריז על "פתיחת הפס הרחב לתחרות". השר אמר ל-ynet כי אם פתיחת תשתית האינטרנט לתחרות תצליח ותתנהל ללא תקלות והתקלות מצידן של בזק ו-HOT הוא ייתן להן סוכרייה: "אאפשר לבזק לאפשר לבזק למכור טריפלים: אינטרנט, טלפון וטלוויזיה של yes", אמר ל-ynet.
- בזק: 100 מגה ב-100 שקל לחודש
- ספקית האינטרנט 018 אקספון תמכור גם תשתית
"ואני עוד לא מתחייב לזה, אבל אם נראה שהשוק הסיטונאי מתחיל להתקיים בלי שבזק ו-HOT יוצרות בעיות, אשקול גם לאפשר להן גם חבילות רחבות יותר, מרובעות, שכוללות אינטרנט (תשתית + ספק מ.ק), טלפוניה, טלוויזיה וסלולר, כך ש-HOT תוכל למשל למכור חבילות עם HOT מובייל".
ארדן מעוניין להאיץ את תוכנית השוק הסיטונאי, לפיה בזק ו-HOT שמחזיקות בתשתית האינטרנט במדינה יאולצו למכור תשתית לחברות תקשורת אחרות - ספקיות אינטרנט, טלפונייה וסלולר במחירים שיקבע משרד התקשורת. יחד עם זאת בדיון בוועדה היום, המשרד עדיין לא נקב במחירים שהוא מתכנן לכפות על החברות.
כל השוק תלוי במחירים של בזק ו-HOT
"שכרנו חברה בינלאומית שתמליץ לנו על המחירים", אמר ל-ynet. "תוך שבועות בודדים נפרסם לשימוע את המחירים שנקבע ונאפשר לחברות להתייחס אליהם. תוך כ-4 חודשים אני מקווה להשלים את התהליך ולקבוע מחיר. כל חברה שתרצה לרכוב על התשתית של בזק ו-HOT תוכל לקנות במחיר הזה את השימוש. ואז אוכל לאפשר לבזק למכור טריפלים: אינטרנט, טלפון וטלוויזיה של yes.
"כרגע הבעיה היא שאין לבזק ו-HOT אינטרנס למכור במחיר סיטונאי. החוק שאני מנסה להעביר בכנסת יאפשר לנו להתערב במחיר הסיטונאי התערבות רבה יותר. מדובר בתיקון חוק שמחכה מאז 2001. באירופה זה כבר קיים, למה לא בישראל?
"מי ששולט היום בתשתית הפס הרחב הן בזק ו-HOT. כל השוק תלוי במחירים שלהם. כיוון שאנחנו הופכים להיות אומת סמארטפון וטבלט, צריכת האינטרנט עולה בקצב מסחרר והצפייה בטלוויזיה עוברת למסכי הסמארטפון והמחשב ולהיפך, הטלוויזיות הופכות להיות חכמות עם יכולות אינטרנט, צריך להוריד את המחירים בשוק הזה. צריך לתת לשחקנים להתחרות ולא להשאיר את זה לתחרות של שני שחקנים בלבד, שנותנת להם יתרון אדיר".
גם חברות אחרות יוכלו למכור חבילות מרובעות. מה יהיה על הקטנות?
אם כך יקרה, כל חברות התקשורת בשוק יוכלו למכור תשתית ולספק שירותים על-גביה, בין היתר טלוויזיה על גבי האינטרנט. כאמור לפי ארדן, אם המהלך יצליח, יתכן שייאפשר לבזק למכור חבילה מרובעת שכוללת גם שירותי טלוויזיה של yes ושירותי סלולר של פלאפון ול-HOT חבילה מרובעת שכולללת שירותי סלולר של HOT מובייל.
גם סלקום ופרטנר יוכלו למכור חבילות מרובעות כאלה, משום ששתיהן מחזיקות במיזם טלוויזיה על גבי האינטרנט שרק מחכה לתמחור הסיטונאי של תשתית האינטרנט בה מחזיקות בזק ו-HOT. סלקום מחזיקה גם חברת טלפוניה וספק אינטרנט – 013 נטוויז'ן ופרטנר מחזיקה ב-012 סמייל. זה אומר שהמפעילים הקטנים: רמי לוי, אקספון, טריפל סי, YouPhone ואחרים יצטרכו להתמודד עם ארבע קבוצות תקשורת גדולות.
"אין ספק שזה מהלך שמתאים רק לקבוצות שיכולות להציע באנדל – חבילות ואסור שרק שתי קבוצות יוכלו לספק סל של שירותים", אמר. "אנחנו שוקלים לאפשר גם לגולן טלקום לשווק חבילת ערוצים צרה בטלוויזיה. אנחנו רוצים לקבוע ש-HOT ו-yes יחויבו למכור לה חבילת ערוצים צרה במחיר סיטונאי".
חברות גדולות שימכרו סל של שירותים - זה לא ימחק את החברות הקטנות?
"הן יוכלו למצוא קהלים ונישות שבהן הן יתמחו וייפרחו. כמו נטפליקס בארה"ב. חבילות תקשורת זה טוב לצרכנים".
תחרות לבזק -HOT : מיזם הסיבים של חברת החשמל
מה יהיה המחיר הסיטונאי שהחברות ישלמו לבזק ו-HOT?
"אין כרגע שום הערכת מחיר, זו שאלת מיליון הדולר. זה יקרה רק אחרי שנתמחר את עלות הרשת, אחרי שנסתכל על מדינות דומות ואחרי שנבדוק כמה עולה לבזק ו-HOT לעשות שימוש ברשת. אולי השימוש של בזק ו-HOT בתשתית שלהן בזבזני ולא יעיל? אולי מחליטים שם לשלם בונוס למנהלים של 100 מיליון שקל ובגלל זה הם מתמחרים ככה"?
ולמה שבזק ו-HOT ישקיעו בתשתית אם היא כבר לא באמת רק שלהן? לא עדיף אולי שהמדינה תמכור את התשתית לכל החברות?
"כשנתמחר את המחיר הסיטונאי, לא נכריח אותן למכור במחיר עלות בלי רווח. המחיר יגלם רווח סביר לטובת בזק ו-HOT.
"ככל שיגדל הביקוש ועוד חברות חדשות ירצו לרכוב על התשתית שלהן, הן ירוויחו מזה יותר. בנוסף, אנחנו מקדמים את מיזם הסיבים – תשתית אינטרנט על בסיס התשתית הקיימת של חברת החשמל. אם בזק ו-HOT יישארו מאחור מבחינת קצב הפריסה ויכולת העברת הנתונים – הן יאבדו הרבה לקוחות לחברת החשמל".