למה מקופלת וטוויסט עולים 20 שקל ל-100 גרם?
איך קרה שהשוקולד בחטיפים הפשוטים יקר פי 4 משוקולד פרה שעולה 5-8 שקלים ל-100 גרם, או מסניקרס שעולה 13 שקל ל-100 גרם? מסתבר שהמשקל שלהם נמוך כמעט בחצי ממשקל חטיפים אחרים שנמכרים באותו מחיר. ככה מרוויחים מחטיפים פשוטים. שטראוס: "המחיר הסופי לצרכן נקבע ע"י הקמעונאי"
אנחנו משלמים ביוקר על חטיפים פשוטים. השיטה: הרשתות והיצרניות מתמחרות גבוה חטיף במשקל נמוך. החטיפים הוותיקים טוויסט ומקופלת נמכרים ברשתות ובמרכולים במחירים של 5-4 שקלים פר חטיף, אך הרווח הגדול עליהם נחשף כשבודקים את המחיר לצרכן ל-100 גרם.
חישוב פשוט מעלה שאנחנו בעצם משלמים 22-17 שקל ל-100 גרם חטיף שוקולד ברשתות ובמרכולים. התופעה בעיקר בולטת ברשת מגה, גם בתת הרשת הזולה שלה: מגה בול.
- למה פסק זמן עולה רק 69 סנט בארה"ב?
- שוקולד ללא סוכר יקר ב-57% משוקולד רגיל
- שופרסל ומגה: רוצה עגלה? תן את הת.ז שלך
משקלם של חטיפים כטוויסט ומקופלת, נמוך יותר ממשקל חטיפים אחרים - 28 ו-25 גרם לחטיף. המשקלים הנמוכים האלה, מאפשרים לחברה או לקמעונאי לגבות מחיר גבוה יחסית לכמות השוקולד במוצר. במקום לתמחר חטיף ששוקל מעט, במחיר נמוך יותר, משווים את מחירו לחטיפים האחרים שמוצגים לצידו על המדף שמשקלם גבוה יותר פי 2 בקירוב. לפי רשתות בתי הקפה שקונות מקופלת בסיטונאות - המחיר לק"ג מקופלת עומד על 50-40 שקל לק"ג - כלומר 4 שקלים ל-100 גרם.
בדיקה פשוטה של המחיר ל-100 גרם במגה בול בת"א ובמגה באינטרנט, חושפת שטוויסט ומקופלת עולים שם לא פחות מ-22-19 שקל ל-100 גרם, בעוד שחטיף סניקרס המיובא עולה כ-12 שקל ל-100 גרם (7 שקלים ל-57 גרם), פסק זמן עולה כ-13 שקל ל-100 גרם (6 שקלים ל-100 גרם).
ולמה 100 גרם מקופלת עולים 22 שקל ו-100 גרם שוקולד פרה עולה 5-8 שקלים? בעצם המחיר של מקופלת וטוויסט ל-100 גרם הוא מחיר של שוקולד יוקרתי: טבלאות שוקולד 100 גרם של מותגים כמו לינדט השוויצרי וקוט דור הבלגי נמכרות ב-20-15 שקל ל-100 גרם.
ברשתות אחרות המחירים מעט נמוכים יותר, אך גם בשופרסל דיל למשל, מקופלת מתומחרת ב-17 שקל ל-100 גרם. רמי לוי לעומת זאת, מוכר מקופלת ב-10 שקלים ל-100 גרם (2.45 שקל לחטיף) - מחיר שהרשתות האחרות מגיעות אליו רק במבצעים.
למה הרשתות לא תמיד מסמנות מחיר ל-100 גרם?
אין ספק שצרכן בדרך כלל לא קונה 100 גרם מקופלת, אלא 25 גרם - משקל החטיף, או שקית חטיפי מיני - שם התמחור הוגן יותר - אך התמחור של חטיף בודד רק חושף את הרווח על המוצר הקטן הזה.
בנוסף - הרשתות נוהגות להסתיר את המחיר ל-100 גרם ולא לסמנו במוצרים שמשקלם נמוך מ-100 גרם. החוק מאפשר זאת ולכן הצרכנים לא יודעים שחטיף שוקולד פשוט - מתומחר בעצם ביוקר מתחת לאף שלהם.
הרשתות מחויבות על פי חוק לסמן לצד מחירי המוצרים, גם את המחירים שלהם לפי יחידת מידה (100 גרם, ק"ג, ליטר, מטר או מחיר ליחידה), כדי שהצרכן יוכל להשוות מחירים בין מוצרים שנראים דומים, אך למעשה הם שונים במשקלם ובפרמטרים אחרים. לפי תקנות הגנת הצרכן (מחיר ליחידת מידה),
החוק לא חל במקרה של "טובין שמשקלם 100 גרם או פחות וכן טובין שנפחם 100 מיליליטר או פחות ובלבד שאינם מיוצרים במשקלים או בנפחים שונים".
בהמשך לכך, קשה לדעת מה המחיר של ביצת קינדר ל-100 גרם - מסתבר שהוא עומד על 32-25 שקל; מסטיק אורביט שבעצם עולה 18-15 שקל ל-100 גרם ושמרים יבשים דגן שנמכרים באריזת 11 גרם וכשלמעשה מחירים ל-100 גרם עומד על כ-18 שקל ואם קונים אריזת 500 גרם שמרים יבשים אפשר לשלם רק 7-2.5 שקלים ל-100 גרם.
משטראוס נמסר בתגובה: "בשלוש השנים האחרונות החברה לא העלתה מחירים. המחיר הסופי לצרכן נקבע על ידי הקמעונאי. לעליית מגוון של חטיפי שוקולד במשקלים שונים. מחירם נקבע לפי יחידה ובהתאם לטכנולוגיה, המרכיבים ועלות היצור ולא לפי משקל".