זה מתחיל בשדיים, ונגמר בכפות הרגליים
חוברות ללא תמונות נשים למגזר החרדי, החלפת המילה "סרטן השד" ב"סרטן נשים", אורתופד שביקש ממני להגיע בלבוש צנוע - וכמובן, הימנעות מאזכור המילה "שד" בדף הבית של קופ"ח "מאוחדת". זה לא רק השדיים שלנו, הם רוצים להשאיר אותנו בבית
ודגלו עלי אהבה?
אני בלשית די בינונית, אבל השבוע גיליתי שדי בכישוריי אלה לתהות על קנקנה של קופת חולים "מאוחדת". שני גילויים היו קלים מדי לפענוח, ושניהם, כך נדמה לי, קשורים לבחירה של "מאוחדת" להעלים את השדיים שלנו מאתר האינטרנט שלה.
<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו >
- הפרק הקודם: שדיים? בקופת החולים שלי אין איבר כזה
הגילוי הראשון הוא שבסוף שנת 2010 הואשמו ראשי הקופה על ידי מבקר המדינה ב"חריגות חמורות מכללי מינהל תקין וליקויים המעוררים חשש לזילות כספי הציבור, ובמקרים מסוימים אף חשש לפגיעה בטוהר המידות". הם הואשמו גם במקרים רבים מאוד של נפוטיזם. אבל השדיים שלנו, זה מה שמבהיל אותם.
הגילוי השני היה שכמה מראשיה של הקופה הם אנשי "דגל התורה": יו"ר הדירקטוריון הוא הרב ירחמיאל ברויאר, איש הסיעה החרדית ומי שהיה ראש עיריית בני ברק; הרב אברהם וובר, חבר הדירקטוריון ויו"ר ועדת המכרזים, גם הוא איש "דגל התורה". אמנם הסגן של ברויאר הוא פרופ' שיקלוש, גניקולוג חילוני, אלא שהוא בן 88 ואולי מלחמות על כספי המבוטחים הם לא לגמרי בכוחות או באג'נדה שלו. מיליוני שקלים שלנו, המבוטחים, זלגו לטובת ענייני תרבות ודת של עמותה חרדית בשם "למען ירושלים". פחות חשוב, בכל הרשימה הארוכה של הנהלת הקופה מצאתי רק אישה אחת. וכאמור, השדיים שלנו, זה מה שמבהיל אותם.
לא כל המושחתים ב"מאוחדת" הם חרדים, ואני רוצה להאמין שלא כל החרדים בהנהלת "מאוחדת" הם מושחתים, ובוודאי שלא כל "מאוחדת" מושחתים, חלילה. אבל כאשר שחיתות חוברת לאינטרסים חרדיים, מי שישלם את המחיר הן, בראש ובראשונה, הנשים והצרכים שלהן.
נשים - הביתה
תקציר הפרק הקודם: באתר האינטרנט של קופת חולים "מאוחדת" אין כל דרך פשוטה, ישירה ומובנת לקבוע תור לבדיקה הפופולארית והחשובה לנשים - בדיקת שד. לעומת זאת, השבוע גיליתי כי לאתר האינטרנט של ה"מאוחדת", שמיועד לציבור החרדי – יש דווקא שתי הפניות מאוד ברורות בעמוד הבית של הקופה. הכל שאלה של סדרי עדיפויות.
מי שחשב שקרב שמתחיל על השדיים מסתיים בשדיים, ומי שחשב שהפניית תשומת הלב לחסרונה של בדיקת שד באתר של הקופה זו "קטנוניות" - מוזמן להגדיר כקטנונית גם את הידיעה הבאה, מתוך החוברת של הקופה (ותודה לטל נאמן סבו, ששלחה אותה):
"מאוחדת פתחה מרכז חדש ומשוכלל לבריאות האישה – במעמד המרא דאתרא שמחה הכהן קוק, ראש העיר רחמים מלול... רפרנט חרדי למחוז דרום..." כן, ניחשתם נכון, באירוע הפתיחה של מרכז לבריאות האישה של "מאוחדת" לא כובדה אפילו אישה אחת? ולא, אין המדובר בסניף בבני ברק, אלא ברחובות. במודעה שפורסמה בחוברת שהוציאה הקופה, לא נאמר דבר לגבי מיקומה של מרפאה, אך גם אם היא ממוקמת בשכונה חרדית, היא עדיין משרתת את הציבור כולו.
חברות יקרות, זה לא שהם רוצים שנשאיר את השדיים שלנו בבית, הם רוצים להשאיר אותנו בבית. השדיים שלנו מתפרצים מעבר לגבולות הצניעות, והם אומרים מיניות ונשיות, והם מסרבים להיכנע לתכתיבי ההסתרה, ולכן הם הראשונים במסע ההעלמה. אבל מה שמתחיל בשדיים, יסתיים בכפות הרגליים.
חרדת השד וקנאת השד
ד"ר חיים וייס הוא חוקר ומרצה לספרות חז"ל באוניברסיטת "בן גוריון" (ולמזלי, הוא גם אחי). השבוע אמר לי
שבניגוד להנהלת קופת החולים, ולהנהגה החרדית שהיא סרה למרותה, חז"ל השתעשעו לא מעט במחשבות על שדיים, על איבוד גבולות ובלבולים אפשריים (שבת נג, ב): "מעשה באחד שמתה אשתו והניחה בן לינק, ולא היה לו (כסף כדי לשלם) שכר מניקה ליתן, ונעשה לו נס ונפתחו לו דדים כשני דדי אישה והניק את בנו. אמר רב יוסף: בוא וראה כמה גדול אדם זה, שנעשה לו נס כזה. אמר לו אביי: אדרבה, כמה גרוע אדם זה שנשתנו לו סדרי בראשית. אמר רב יהודה: בוא וראה כמה קשים מזונותיו של אדם, שנשתנו עליו סדרי בראשית".
הסיפור מפתיע - האישה מתה, הגבר לא יכול לזון את בנו, ואלוהים, במקום להציע לו כסף או מקור פרנסה, מצמיח לו שדיים. כאילו שאין לאלוהים דרך פשוטה יותר להציל בני אדם. עם היעלמותה של האישה מתגלה חולשתו של הגבר, והוא נכשל במשימתו הראשונה במעלה – "להוציא לחם מן הארץ". כ"גמול" על הכישלון הגברי, הופך אלוהים את הגבר לאישה, וכמו אומר לו: גבר שלא מביא הביתה פרנסה הוא "נקבה".
להיות גבר זה גם לא פיקניק
אנחנו בודקים את האפשרות שזו גם השתעשעות גברית בטשטוש ההבדלים המגדריים. לפנינו תיאור של חרדת השד וקנאת השד הגברית. גבר מתבונן בקנאה באישה שדי לה בגופה - גופה בורא חיים ומכלכלם, בעוד הגבר נדרש להביא את החיים מן החוץ. יתר על כן, עם כל מאמציו, לא יגיע הגבר למעלתה של האישה – הוא לעולם לא יצליח לייצר חיים, ולעולם לא יכלכל את ילדיו מתוך אותה אינטימיות וקירבה פיזית שמציעה האישה.
רב יוסף חושב שגבר עם שדיים זה נפלא. אביי חושב שזה גרוע, ורב יהודה? הוא מסתכל מהצד, עצוב ומהורהר, ומספר לנו כמה קשה להיות גבר, וכמה שקינאה היא טבעית.
וכתמיד, פרשת השבוע
מי שרוצה לדרוש את הקשר בין הפרשה לחרדת השדיים וקנאת השדיים של "מאוחדת", מוזמן להתבונן בדמותו הגברית של האל בפרשת השבוע, "עקב". הפרשה מציגה אל גברי וחזק, שהוא גם שומר וגם נוקם. כן, גם האל של פרשת "עקב" מפחד שהוא או אנחנו נתבלבל במיניות שלו.
הכניסה לארץ ישראל כבר בפתח, ועמה גם אפשרויות הניאוף של עם ישראל עם אלוהי כנען. במהלך הפרשה אלוהים מסביר לנו פעם אחר פעם, סיבוב אחר סיבוב, שאם נשמור על נאמנותנו אליו - הוא יהיה לנו גבר פודה ומושיע. אך אם נבגוד ונתמסר לאלוהים אחרים, הוא ישרוף את ביתו עלינו.
בצל שדי ילין? תלוי את מי שואלים
חז"ל מוכנים לדמיין איך הם מצמיחים לעצמם שדיים, אך אלוהי "עקב" רוצה סדר. הוא רוצה נשים עם שדיים וגברים עם גבולות ברורים. ורבני "מאוחדת"? הם פשוט מנסים להעלים מהעולם את השדיים, ועמם את החרדות והקנאות.
המציאות כסרט פורנוגרפי
חיים טוען שבחברה החרדית קיימת לעיתים התייחסות למציאות כאל סרט פורנוגרפי. "שד" הוא רק איבר מין מגרה, ואישה על כן היא תמיד נשאית של מטעני חומר נפץ. "כמו שאין סוגים שונים של מגע בין גבר לאישה, ולכן על כל מגע חל 'איסור נגיעה'; וכמו שכל שירה של אישה היא רק ערווה - כך גם השדיים באתר של 'מאוחדת'. אין הפרדות בין מין לרפואה, אין קירבה וחמלה ואין הומור. הכל מסוכן, הכל פורנוגרפי, הכל חרדות ואיסורים".
ולמה זה מסוכן?
במהלך השבוע קיבלתי המון תגובות מקוראות וקוראים. כמה מהם סיפרו שבחוברות של "מאוחדת" המיועדות לחברה החרדית, ובפרסומים שונים במגזר בכלל, מכונה "סרטן השד" - "סרטן הנשים". זה מזעזע תרבותית כיוון שזה כורך יחד נשים וסרטן.
אבל השאלה המפחידה מבחינה רפואית היא, איך תגלה אישה חרדית שקופת החולים מסתירה ממנה תמונות, איורים ואפילו מילים; איזה סרטן עליה לחפש, ובאיזה חלק של הגוף הוא אולי מתרוצץ לה? איך היא תדע לבדוק את עצמה? איך תדע להבין את מה שהיא רואה, ואיך היא תדע לאן ללכת ומה לצפות מבדיקת הרופא?
איך אומרים בדיקת שד בא"ת-ב"ש?
עצוב שהגענו למקום שבו צריך לגייס שאלות וגופים משפטיים בשביל להשיג שירותים מצילי חיים, אבל אם הגענו עד לכאן, לפחות לא נעצום עיניים. השאלות העולות בדעתי הן שתיים: א. האם מותר לברית בין קופת החולים לרבנים לפגוע בזכות הנשים לידע קל להפעלה, זמין ודיסקרטי אודות בדיקת שד? ב. האם מותר לקופה ולרבנים לעוות ולערפל אינפורמציה מצילת חיים, הנמסרת לנשים חרדיות?
אני באמת לא כשירה לשאלות משפטיות, ולמזלנו ענת הופמן מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה, הבטיחה שהם ירתמו גם למשימת ההדרה הזו.
"מאוחדת": באתר קיים השימוש במילה שד
יועצת התקשורת הנמרצת של קופת חולים "מאוחדת" עמדה בדיבורה, והעבירה תגובה לטור של השבוע שעבר.
קיוויתי שהם יראו לי שאני טועה, אבל מה שקיבלתי היא תגובה משעממת, של אנשים שרוצים שאנחנו והליבראליות שלנו נצא להם מהעסקים:
"קראתי את הטור שלך שבו את מציינת כי באתר מאוחדת לא מופיעה המילה 'שד'. כלקוחה, אשמח אם תיכנסי ללינק המצ"ב שהוא רק דוגמה, ותיווכחי כי באתר קיים גם קיים השימוש במילה שד - אם במידע שוטף על אירועים, ברשימות ובמאמרים השונים.
כך למשל כתבתי בחיפוש 'בדיקת שד', וזה הביא אותי ובקלות למכוני 'מאוחדת' שבתוכם רשימת מרפאות השד – ואני מצרפת לנוחותך את הקישור כאן .
רופא משפחה הינו בהחלט כתובת להפניית המבוטחת לבדיקת שד אצל כירורג.
בדיקת שד נעשית על ידי גניקולוג, אשר במקרים שהוא מוצא לנכון מפנה את הלקוחה לכירורג כללי.
השימוש במינוח "כירורגיית שד" מוטעה, שכן כפי שציינתי גם בשיחתנו הטלפונית, לא קיימת תת-התמחות שכזו בתחום הכירורגיה.
באתר האינטרנט של 'מאוחדת' קיים מידע רב המיועד לנשים ולנערות (כפי שניתן להתרשם באתר)".
"אני לא רוצה שתלוו אותי הלאה"
הרבה אנשים שאלו אותי השבוע "אז למה את לא הולכת? למה את לא עוזבת אותם?" ותהילה גולדברג צירפה סיפור
אישי להמלצה, וכתבה: "אני עזבתי את מאוחדת לפני ארבע שנים, אחרי שבהזמנת תור לאורתופד אמרו לי לבוא בלבוש צנוע. ממליצה לכווולם להראות לקופה המטורללת הזאת שהתחנפות לזרמים קיצוניים לא הולכת ברגל."
תהילה, אני איתך. לי, אגב, אמר את זה האורתופד בעצמו, ואני עוזבת. אני פותחת ב"תחרות" בין הקופות הנותרות – אני בודקת, והקופה שתימצא מכבדת את השדיים שלי – תקבל גם את הכסף שלי (גם זה סוג של פמיניזם, לא?)
הדבר הפשוט והמתבקש ביותר היה לצפות כי קופ"ח "מאוחדת" תודה בטעות, ותשים לשונית ברורה בדף הבית, המפנה לבדיקות שד. אנו עדיין מקווים. נשמח לבשר כשזה יקרה.
שבת שלום!
- בכתיבת הטור השתתף אחי, ד"ר חיים וייס, חוקר ומרצה לספרות חז"ל באוניברסיטת "בן גוריון"