חופשי חודשי גמיש ברכבת: טוב או מבלבל?
כרטיס ההנחה הפך בהוראת משרד התחבורה ל"חופשי חודשי גמיש", כך שאפשר לקנות אותו בכל יום בחודש, אך הוא תקף ל-30 יום בלבד ולא לחודש. הצרכנים תוהים: איך נזכור את תאריך התפוגה, האם הרכבת מרוויחה ימים על חשבוננו כיוון ש-7 חודשים בשנה כוללים 31 יום והאם זה מועיל בכלל למי שקונה את הכרטיס באופן רציף? הרכבת: "הגמישות טובה יותר ללקוח. זה שיפור השירות"
משרד התחבורה ורכבת ישראל השיקו ב-1 בדצמבר כרטיס רב-קו חופשי חודשי גמיש שמחליף את הרב-קו חופשי חודשי שהיה הכרטיס הזול ביותר לנסיעה ברכבת, עבור נוסעים קבועים. כמו חודשי חופשי הקודם, גם החופשי החודשי הגמיש החדש, מעניק את ההנחה הגבוהה ביותר לנסיעה ברכבת: זכות נסיעה בלתי מוגבלת בעלות של 23 כרטיסים בודדים – שמחירם תלוי בקו (כ-42% הנחה).
לעומת החופשי חודשי, שהיה "כולא" את הנוסע המתמיד בחודש קלנדרי, את החופשי הגמיש אפשר יהיה לקנות בכל יום בחודש ולא רק ב-1 בחודש והוא יספיק ל-30 יום. ברכבת טוענים שהמועד הגמיש יקל על מי שעד כה רצה לקנות כרטיס ב-1 לחודש אך התאריך נפל על שבת, או חג וגם יקל בתכנון של קניית הכרטיס בחודשי החגים. אז מה רע?
כמה מהנוסעים מבולבלים: הגמישות מבורכת אך למה תוקף הכרטיס פג אחרי 30 יום ואיך נדע לזכור מתי פג תוקף הכרטיס? כמו כן, יש 7 חודשים בשנה שאורכם 31 יום. האם זה אומר שהרכבת מרוויחה על חשבונינו?
למה כרטיס גמיש ל-30 יום ולא כרטיס גמיש לחודש?
יאן אמר ל-ynet שהוא חושש מבלבול: "אם אני קונה את הכרטיס ב-1 בדצמבר, הוא יפוג ב-30 בדצמבר, כך שבניגוד לחופשי חודשי הוותיק, ב-31 בדצמבר הוא כבר לא תקף ואי אפשר לקנותו מראש ל-31 יום. אז אני צריך לזכור לקנות אותו לפני שנגמר החודש וזה אומר שהכרטיס הבא יהיה לתקופה שבין 31 בדצמבר עד 29 בינואר וחוזר חלילה. ברור שמהר מאוד, אנשים לא יידעו עד מתי הכרטיס שלהם בתוקף וייתקעו איתו ברגע האחרון כשהם צריכים לעלות לרכבת".
הנוסע המתמיד אלעד טוען: "למה בעצם לא ליצור כרטיס גמיש לחודש ולא ל-30 יום? לדוגמא, אני רוצה לקנות כרטיס ב-8 בדצמבר (ולא רק בתחילת החודש כפי שהיה נהוג בחופשי חודשי) ושתוקפו יחול עד 8 בינואר - חודש שלם. כיום, לפי החופשי גמיש החדש, מי שקונה כרטיס ב-8 בדצמבר, הכרטיס הזה ישמש אותו 30 יום, כלומר עד 6 בינואר. זה גם מבלבל וגם גורם לכרטיס לשמש אותי לפחות ימים".
דניאלה שנוסעת בקביעות ברכבת, לא חושבת שהשיטה הזאת מושלמת וגם השיטות החלופיות לא אידיאליות: "אם אני קונה חופשי חודשי באופן רציף, כלומר כשהוא נגמר - אני מיד קונה כרטיס חדש וחוזר חלילה - אין סיכוי שאוכל לתכנן את דחיית קניית הכרטיס בחודש שיש בו חגים כפי שטוענים ברכבת, כי כל חודש תלוי בחודש שקדם לו. אז אין סיכוי שאצליח להתכוונן לשבוע של החג ודווקא בשבוע הזה לא לקנות חופשי חודשי, גמיש ככל שיהיה. זה פשוט לא יעבוד. זה מתאים רק למי שצריך חופשי חודשי באופן לא קבוע. רק אדם כזה יכול לתכנן מראש מתי לקנות אותו.
"היתרון היחיד הוא שאם הכרטיס שלי פג בשישי, אז לא אהיה חייבת לחדש אותו בשבת. זה הכל. בכל מקרה, כיוון שכל האופציות לא מושלמות, אני הייתי מאפשרת גם את האופציה הזאת וגם את האופציה הישנה – שאנשים יוכלו לבחור".
הרכבת: גם באירופה יש כרטיס ל-30 יום
ברכבת מסרו בתגובה לשאלת בלבול התאריכים, כי רוב קוני הכרטיסים עושים זאת בכרטיס אשראי, כך שהם ידעו מתי קנו ומתי פג תוקף הכרטיס. ישנה גם אפליקציה של הרכבת, אליה אפשר להצמיד את הרב קו והיא מראה את מועד סיום החוזה. בנוסף, אם חושבים שנגמר הכרטיס – אפשר לטעון כרטיס חדש שבוע מראש והחיוב ירד רק שבוע אחרי כן.
לשאלה למה לא מאפשרים לקנות כרטיס לחודש שלם במועד גמיש, לדוגמא מ-11 בינואר עד ה-11 בפברואר, אמרו ברכבת: "30 יום זה לא חודש. זה 30 יום, זה מודל שנהוג באירופה. הכרטיס החדש מאפשר לקנות חופשי גמיש מתי שרוצים. אם יש חודש של חגים, אפשר לקנות שבועי חודשי במקום זה (שהוא יקר יותר פר נסיעה מ.ק) מתי שרוצים. 30 יום בא מאירופה וישראל היא בין האחרונות שמצטרפות לכרטיס הזה".
טענה: הרכבת מרוויחה ימים כי יש חודשים של 31 יום
תהייה נוספת שהעלו צרכנים, קשורה בכסף שהם מפסידים
על השימוש ב-30 יום במקום בחודש. הנוסע אסי טוען כי: "מדובר בייקור בראייה שנתית של כ-1.5% במחיר 360 יום במקום 365 יום (אם כי נטו הכרטיס מעולם לא היה תקף ל-365 ימים בגלל חגים מ.ק)".
הנוסע צפריר, שנוסע ברכבת לעבודה בימים א'-ה', נוסע ללימודים ביום ו' לפעם בחודש ונוסע לעיתים לעבודה גם במוצ"ש, מסכים עם אסי: "הכרטיס החדש תקף רק ל-30 ימים ואם יש לנו 7 חודשים בשנה של 31 ימים זה אומר שאחת ל-4 שנים אנחנו תורמים למדינה חופשי חודשי על חשבוננו. בגדול הם צודקים: אם 1 בחודש מתחיל בשבת, זה טוב שיש גמישות ואפשר להתחיל את החודש בתאריך אחר, אבל זו אשליה. תנו לי חודשי חופשי גמיש אמיתי. אם אני קונה ב-10 לחודש תנו לי את הכרטיס עד ה-10 לחודש. גם אם זה יוצא לי 28 יום בחודש. חופשי גמיש אמיתי זה מחודש לחודש, לא משנה באיזה תאריך אני מתחיל את החודש שלי.
"בשורה התחתונה איך שלא נסדר את זה, בחודשים של 31 יום אני מפסיד יום, גם אם זה יהיה יום אחד בשנה במצטבר. בחישוב גלובלי זה הרבה מאוד כסף מהרבה מאוד לקוחות".
הרכבת: זה לא נכון, אנחנו מפסידים כסף על המהלך
ברכבת טוענים שהצרכנים לא מפסידים כסף, אלא שהרכבת היא שמפסידה כסף על המהלך. "רצינו לצאת במהלך הזה מזמן, אבל חברות האוטובוסים לא יכלו לעמוד בזה כלכלית, לטענתן", מסבירים שם. "זו הסיבה שכרגע הכרטיס המשולב לא גמיש, אלא עדיין קשיח. מי שרוצה גם אוטובוס יקבל כרטיס בשיטה הישנה, אבל גם הוא יהפוך לגמיש בקרוב, אחרת לא היו מאשרים לנו את המהלך במשרד התחבורה.
"אם נותנים לצרכן את הגמישות לבחור מתי הוא קונה ומתי ולא כופים עליו חודש קלנדרי, זה משבש לחברה את החישוב השנתי והצרכן יוציא פחות כסף, לא יותר כסף. צרכנים התלוננו על הכפייה לקנות את הכרטיס ב-1 בחודש – אז במהלך הזה הטבנו עמם.
"בנוסף, החופשי חודשי לא איפשר פיצוי לצרכנים, אם הרכבת איחרה למשל. רצית לתת לצרכן שני כרטיסי פיצוי והוא אמר שזה לא פיצוי בשבילו כי יש לו חופשי חודשי. היום, נוכל לפצות ככה וזה ידחה את הרכישה של הכרטיס הבא ביום יומיים. אם הקווים נסגרים לשיפוץ – אנחנו מודיעים מראש והצרכן יכול לדחות את קניית הכרטיס. המילה היא גמישות. הצרכנים הקבועים של הרכבת מאוד שמחים על זה".
מתי ייצא כרטיס חופשי חודשי גמיש משולב?
הנוסעת עינת מסכמת: "יש במהלך הזה גם טוב וגם רע, אבל בעיקרון אני בעד. הגמישות תעזור לי במקרים מסוימים ובמקרים אחרים - אני אתקע עם כרטיס גם בימי חג ושבת ואין מה לעשות, זו אשמת לוח השנה ולא הרכבת. בכל מקרה, זה ידוע שכשחלים שינויים - תמיד יש צרכנים שיסרבו לקבל אותם. רק מעניין אותי לדעת מתי ימכרו את הכרטיסהחדש במכונותה אוטומטיות? התור היום היה בלתי נסבל".
באתר הרכבת נכתב כי המכירה של חופשי חודשי גמיש תתאפשר במכונות האוטומטיות החל מ-7 בדצמבר 2013 החל מ-20 בדצמבר 2013, יושק חופשי חודשי משולב עם חברות האוטובוסים. מכירת הכרטיס הזה במכונות האוטומטיות תתאפשר החל מ-7 בינואר 2014.
ולמי שלא מעוניין בחופשי חודשי גמיש, הרכבת מציעה כמה סוגי כרטיסים נוספים, בין היתר: כרטיס רגיל, זוג כרטיסי הלוך ושוב שמורידים את העלות, רב-קו כרטיסיה (12 כרטיסים בעלות של 10), גם רב-קו סטודנטים סמסטריאלי ורב-קו סטודנטים שנתי.