ביטול מחירי 9.99: התייקרויות והטעיות
החל מ-2014 תמחור במטבעות שאינם קיימים ייחשב להטעיה. בסופרמרקטים כבר החלו לעבור למחירים עגולים, אך כמובן שלרוב העיגול נעשה כלפי מעלה, והרשתות בדרך כלל מרוויחות. במקביל, יש גם טעויות בקופה במגה ושופרסל: במוצרים מסוימים, המחיר קופץ לעומת המחיר על גבי המוצר. מגה: "זה מהלך הדרגתי, יש גם מוצרים שהוזלו". שופרסל: "רוב המוצרים הוזלו"
צרכני ישראל משפשפים עיניים. ברשתות המזון מתרבים לאחרונה שלטי מבצע שאינם מכילים את צמד המספרים 99. שיטת התמחור המטעה ב-99 ו-49 אג', שכל מטרתה היתה שנחשוב שמוצר שעולה 15.99 שקל מחירו קרוב יותר ל-15 שקל מאשר ל-16 שקל, הולכת ונעלמת. התוצאה כמו תמיד, לא בהכרח לטובת הצרכן. אמנם נמנעת הטעיה ותיקת יומין, אבל המחירים עולים והטעיות חדשות צצות ועוד יצוצו.
- הכי מעצבן אותנו כצרכנים: מחירי 9.99
- עתירה לבג"ץ: התמחור ב-"9.99" שקל לא חוקי
- סוף למחירי 9.99: יחשבו לפי חוק כהטעיה
- רוב המוצרים בסופר מתומחרים במחירי 9 אג'
הסיבה להיעלמות מחירים בסגנון: 2.99, 2.35, 2.71 וכו' היא שבינואר 2014 ייכנס לתוקף תיקון לחוק הגנת הצרכן לפיו אסור לתמחר מוצרים במטבעות שאינם קיימים במזומן (אך קיימים בתשלום באשראי). זאת למעט שירותים שונים ומחירי מוצרים שבפיקוח. המהלך יצמצם את המחירים שנועדו לתעתע בצרכנים, אבל הרשתות, כתמיד, מגייסות גם אותו לטובתן.
ראשית, המהלך נעשה תוך בלבול הצרכנים: במוצרים רבים המחיר השתנה קודם כל בקופה ורק אחר כך על גבי המוצר, כך שהצרכנים זוכים להפתעה בקופה. שנית, רוב הרשתות ניצלו את החובה החדשה כדי להעלות מחירים. כלומר מוצר שתומחר עד היום ב-9.99 שקלים ברשתות מייקרים אותו ל-10 שקלים. אמנם במזומן במילא שילמנו 10 שקלים, אבל רוב הצרכנים משלמים בכרטיס אשראי - שם התשלום היה 9.99 שקלים ועכשיו התייקר. אגורה אחת מצטרפתלמאות אלפי אגורות אחרות. התעתוע בצרכנים באמצעות הצירוף 99 יחוסל, אבל תעתועים חדשים יקומו. כמו מחירי 19.90 למשל.
מגה בעיר הרצליה: המחיר בקופה גבוה מהמחיר על גבי המוצר
כרגע, יש בעיקר אי סדר ברשתות. ורד ינון, לשעבר כתבת צרכנות בקול ישראל, ערכה אתמול (ב') קניות בחנות מגה בעיר בנוף ים, הרצליה. "כשהסתכלתי בחשבונית, התפלאיתי לראות שיד מכוונת העלתה את המחירים באגורה, למרות שעל גבי המוצרים ועל גבי המדפים - המחיר היה שונה", היא מספרת. מסתבר שנכון לאתמול, מהלך עיגול המחירים ברשת נעשה באופן חלקי - למוצרים מוצמד מחיר ישן, בקופה מופיע כבר המחיר חדש. התוצאה: הטעיית הצרכן.
"הקבלה אצלי וגם כל המוצרים, עם מדבקות המחיר עליהם. בבית הסתבר לי שיש הבדל בין המחירים בחשבונית לבין המחירים על גבי המוצרים וכמובן שהמחירים בחשבונית גבוהים יותר. על גבי אריזת פריכיות אורז דקות של מגה מודבקת מדבקת מחיר שעליה מודפס: 6.99 שקלים ובקופה שילמתי על המוצר 7 שקלים, לפי החשבונית. על גבי משחת שיניים פלואוריד כתוב 5.99 שקלים ובקופה שילמתי 6 שקלים. איטריות למרק דקות של אסם על גבי האריזה כתוב 6.99 שקלים ובקבלה: 7 שקלים. פסטרמה בדבש עלתה לי 26 שקלים במקום 25.99 שקל – המחיר שמוטבע במדבקה שעל גבי המוצר".
לטענתה, הפער הכי גדול בין מוצר לקופה היה במחיר אריזת 200 גרם גבינה צהובה נעם 9%: "על גבי המוצר כתוב 15.77 שקל ובקופה שילמתי 15.80 שקל", היא מספרת. "בסניף מגה בעיר הרוויחו עלי רק כמה עשרות אגורות, אבל יש לקוחות רבים אחרים כמוני".
בעצם ורד "הפסידה" על כל מוצר אגורה ועל הגבינה הצהובה של טרה – 3 אגורות. לטענתה, רק בפירות וירקות (תפוחי אדמה, סלק ובננות) תאם המחיר על גבי המדף את המחיר בקופה וכך גם בשקית חלב שמחירה, 5.28 שקלים נותר ללא ייקור בקופה. ורד יכלה בהחלט להתלונן בסניף ולקבל את המחירים "המקוריים", שכן המחיר הסופי לצרכן חייב להיות תואם למחיר על גבי האריזה או המדף.
גם בשופרסל יש הפתעה בקופה: מחיר גבוה מהמסומן
מבדיקה שערכנו בבסניף שופרסל שלי בת"א עולה שכמו במגה בעיר, גם בשופרסל ישנן לפעמים אי התאמות בין המחיר בקופה למחיר על גבי המוצר כי גם אנחנו זכינו להפתעה בקופה. הטעויות האלה נובעות מהליך החלפת המחירים ובעצם גורמות להטעיית צרכנים האסורה על פי חוק.
אנחנו קנינו מנה חמה ברוטב עגבניות שעלתה עד לאחרונה 8.61 שקלים וכך היא מתומחרת באמצעות מדבקה שהודבקה על גבי האריזה, אך בקופה שילמנו משום מה 8.70 שקלים – עליית מחיר של 9 אג'. אנחנו בחרנו במוצר בחושבנו שנשלם 8.61 שקלים, אבל בסופו של דבר שילמנו יותר. במקרה כזה, מומלץ לגשת לקופה הראשית ולקבל החזר כי לפי החוק – המחיר שעל גבי האריזה או מחיר המדף הוא הקובע.
שינוי המחירים במגה בעיר ת"א: כלפי מעלה
למעשה, הבלגן הזה בקופה מלמד גם על כיוון השינוי שייחול ברוב המחירים, אחרי שההוראה האוסרת על מחירים מתעתעים תיכנס לתוקף - כלפי מעלה.
מבדיקה שערכנו בסניף אחר של מגה בעיר, בלונדון מינסטור בת"א, עולה שבמוצרים רבים (נכון לאתמול) מגה עדיין לא שינו את מחירם - לפחות לא על גבי המדף. כך למשל שוקולד של עלית עולה שם 6.29 שקלים ויוגורט פירות של תנובה 4.99 שקלים.
ברם, המוצרים שכן שונו מחיריהם, על גבי המדף, המוצר ובקופה - רק התייקרו, לרוב באגורה: שימורי זיתים חרוזית של בית השיטה התייקרו מ-13.79 שקל ל-13.80 שקל. רסק עגבניות 240 גרם של פריניר התייקר מ-5.99 שקלים ל-6 שקלים, מיונז של הלמנ'ס התייקר מ-11.99 ל-12 שקל, רוטב סויה של אסם התייקר מ-21.99 שקל ל-22 שקל, לקט ירקות לשקשוקה מ-28.99 שקל ל-29 שקל ודגני בוקר קינמונים של תלמה (יוניליוור) התייקרו מ-25.49 ל-25.50 שקל.
שופרסל שלי: עיגול מחירים יצירתי
גם ברשת העירונית שופרסל שלי ניצלו את חובת עיגול המחירים כדי לעגל מחירים – לרוב כלפי מעלה. כאן העיגולים יותר יצירתיים מאשר אצל מגה בעיר, לפי מה שאנחנו ראינו באחד הסניפים בת"א. נוטרילון שעלה לאחרונה 46.39 שקלים נמכר כעת ב-46.80 שקל – עליית מחיר של 41 אג' (2 ב-70), תירס מתוק בואקום עולה 9 שקלים במקום 8.99 שקלים קודם לכן - התייקרות של אגורה, מרק עוף 400 גרם של המותג הפרטי של שופרסל, עלה עד לאחרונה 16.27 שקל וכעת עולה 18.30 שקל - עליית מחיר של 2.03 שקלים וארוחת אטריות בטעם עוף של המותג הפרטי של שופרסל, שעלתה עד כה 6.55 שקלים עולה כעת 6.60 שקלים – עליית מחיר של 5 אג'.
שופרסל - יש גם עיגול כלפי מטה!
יחד עם זאת, בשופרסל נתקלנו גם בתופעה הפוכה של עיגול כלפי מטה: שימורי מלפפונים במלח שעלו עד כה 12.81 שקל עולים כעת 12.80 שקל. מרק פטריות 400 גרם של שופרסל, עלה לאחרונה 20.33 שקל ומחירו ירד ל-20.30. שוקולד פרה של עלית הוזל מ-6.99 שקלים ל-6.90 שקלים.
קופאית: רציתם? קיבלתם
לא רק שופרסל ומגה עוסקות בעיגול המחירים לקראת כניסת החוק לתוקף. גם בסניף יינות ביתן קורה מהלך דומה של החלפת מחירים, אם כי מוצרים רבים עדיין מתומחרים במחיר הישן. גם פה מצאנו עליות מחירים – טייסטרס צ'ויס שעלה עד כה 33.99 שקל, עולה מעתה 34 שקל. אריזת במבה נוגט שעלתה עד לאחרונה 4.69 שקלים, התייקרה ל-4.99 וכעת אחרי עיגול המחירים עולה 5 שקלים.
קופאית באחת הרשתות אמרה ל-ynet: "ביומיים האחרונים החלו לשנות את המחירים, ברור שכלפי מעלה. מה לעשות, רציתם מחירים אחרים, אז זה מה שקיבלנו".
אחד הצרכנים אמר ל-ynet: "אין ספק שהרשתות מרוויחות משהו מההוראה הזאת, אבל אני מעדיף לדעת את המחיר האמיתי כשאני נכנס לחנות, כי הטריק הזה עובד עלי גם כשאני מודע לו. כשאני רואה מחיר של 2.99 שקלים, אני תמיד חושב שהוא יותר נמוך, למרות שאני יודע שמדובר בעצם 3 שקלים".
מגה: "היישום הדרגתי". שופרסל: "יש יותר הורדות מעליות מחירים"
ממגה נמסר בתגובה: "יישום ההנחיה בדבר עיגול מחירים כרוך בהערכות ושינויים רבים, בין היתר בשל העובדה כי קידוד המוצרים נעשה בצורה ידנית ע"י סדרני הרשת והן בשל הזמן הקצר שניתן להערכות. החברה החלה בישום ההנחיה בצורה הדרגתית עד ליישומו המלא ב- 1.1.14 .בהתאם לכך, חלק ממחירי המוצרים יעוגל כלפי מעלה וחלקם כלפי מטה כך שבכל מקרה סל המוצרים הממוצע לצרכן לא ישתנה".
משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל ביצעה אלפי הורדות, יותר מאשר עליות במהלך עיגול המחרים תוך הורדה של כלל רמות המחיר ברשת. לפנייתך, המחיר של מרק עוף שופרסל 400 גרם – 18.31 שקל ולא 16.27 שקל, כך שהחלה הוזלה ל-18.30 שקל. המחיר הקודם של נוטרילון 400 גרם – 46.79 ולא 46.39, כך שהמוצר התייקר באגורה".