לכייף אורגזמה: מיכל זילברמן על 'מקום אחר'
הבמאית מיכל זילברמן יצאה להרפתקה קולנועית כשהיא בהריון מתקדם שבמהלכו השלימה את סרטה הקצר "מקום אחר". בדרך היא התגברה על קשיי הליהוק, וגם צלחה את צילומי סצנת הסקס בין עלי סולימאן לאניה בוקשטיין שלא ממש הכירו לפני. "הדרך היא לקחת את זה הכי בקלילות", היא מספרת
באמצע החיים מיכל זילברמן התחילה להרגיש את ההתלבטויות האלה, האופייניות כל כך לאנשים מבוגרים, אולי לא כל כך למבוגרים של ימינו. היא עלתה ארצה מארצות הברית בגיל 23, וכמה שנים אחר כך התחתנה ונכנסה להריון, ומתוך כל השאלות הרות הגורל שעלו בראשה היא יצרה סרט אחד קצר - "מקום אחר" שמו. למרות כל המכשולים שבדרך היא היתה נחושה לצלם כשהיא בחודש שביעי, לערוך כשהיא מניקה את בנה התינוק, ולהשלים את הסרט שמוקרן בסינמטקים.
עלילת "מקום אחר" מתרחשת כולה בבית מלון - בין החדרים והמסדרונות - בהם מסתובבים להם שבע הדמויות בסרט, חברים ותיקים שהתכנסו לרגל חתונה. האירוע החגיגי עצמו אולי לא נוכח על המסך, אבל המפגשים הארעיים, המתחים שמתחת לפני השטח, הצחוקים, הדמעות והניואנסים הקטנים מורגשים - הרבה בזכות צוות שחקנים מיומן בראשותם של עלי סולימאן, אניה בוקשטיין, יאנה גור, אלדד פריבס, מעיין בלום, מולי שולמן והילה עופר.
במאים נוספים מספרים על סרטיהם ב-ynet
- יוסי ארצי על "אושר עטוף בשמיכה"
- האני אבו-אסעד על "עומאר"
- יונתן גורפינקל על "שש פעמים"
- עמי ליבנה על "שרקייה"
- יובל אדלר על "בית לחם"
- ארי פולמן על "כנס העתידנים"
"הסרט שלנו עוסק באנשים שיש להם המון המון אופציות. הם יכולים לגור פה, והם יכולים לגור שם. הם יכולים לעבוד בכל מה שהם רוצים, ויכולים ללמוד מה שהם רוצים", מסבירה זילברמן בת ה-33, אם לאדם בן השנתיים, "אבל מתוך זה שיש לנו כל כך הרבה אופציות, אנחנו מוצאים את עצמנו אבודים לפעמים. ללא שורשים. נורא קשה להתחייב בעולם שיש בו כל כך הרבה אופציות. והביטוי הכי חזק שזה מקבל - הוא ביחסים שלנו. אמנם זה לא סרט גדול אבל כן יש לו משהו להגיד".
בלוקיישן צנוע - קומה במלון חדש מהניילון בנתניה - התנהלו הצילומים בהשתתפותם של שבעת השחקנים שהסכימו להשתתף בפרויקט ללא תמורה. אולם למרות כל הרצון הטוב, התקלות איחרו לבוא - ממש לפני תחילת הצילומים: סולימאן עמד בפני צילומי סרט גדול בחו"ל וכשמפיקיו גילו שהוא עומד להופיע בדרמה קצרה ועוד לעשות זאת בהתנדבות, הם ניסו למנוע זאת. למזלה של זילברמן הדברים הסתדרו בסוף, כי "בלי עלי אין סרט".
המצב נראה פחות טוב במקרה של השחקן שלוהק במקור לתפקיד בעלה של בוקשטיין. הוא נאלץ לפרוש מהפרויקט שלושה שבועות לפני תחילת הצילומים. למזלה הרב,
זילברמן מצאה לעצמה מחליף ראוי בדמותו של אלדד פריבס. עם כל כך הרבה אלתורים, זילברמן, שעבדה כעוזרת של אבי נשר על הסט של "הסודות", ידעה שאין לה הרבה זמן לבזבז (וכן, כאמור, התינוק שבדרך לא התכוון להמתין יותר מדי גם הוא) ויצאה לדרך עם מה שיש.
איך מצלמים סרט בכל הדחיפות והלחץ האלה? עם הרבה הומור. צוות השחקנים השתלב מאוד מהר, וגם תקלות מיותרות כמו דלת מלון שסירבה להיפתח לא האיבו על האווירה הטובה. על כל אלה תוכלו לשמוע בכתבת הערות הבמאי וגם על צילומי סצנת הסקס בין סולימאן ובוקשטיין, שהתקיימו למרות שהשניים בקושי הכירו אחד את השני לפני כן. גם פה, הצחוק היה זה שהציל את המצב.
"תמיד סקסי לדבר על סצנת הסקס, אפילו שזה אף פעם לא סקסי בחיים. כי בחיים אלו שני שחקנים שלא מכירים אחד את השני. בחדר קטן ולא נוח, עם מצלמות וציוד, וחם וקר", היא מספרת, "אניה ועלי לא ממש נפגשו. הם שניהם אנשים מאוד עסוקים. לא היו הכנות של ממש לפני הסצנה הזאת. ההכנה היתה בעיקר להעיף את רוב הצוות ולהשאיר את אניה ועלי בתוך החדר. הם היו סופר מקצועיים. צחקנו המון. לזייף אורגזמה זה דבר מביך, אז צריך פשוט לצחוק, ולקחת את זה הכי בקלילות".