צפו: הקמת צינור מים ענק מתחת לכביש 431
בלי ששמתם לב, הוקמה מנהרה מתחת לכביש 431 ונתיבי איילון במטרה לחבר את מתקן ההתפלה בשורק למערכת המים הארצית. כך זה נראה
חברת מקורות חונכת בימים אלה מערכת תת-קרקעית להובלת מים ממתקן ההתפלה בשורק אל מערכת ההובלה הארצית. העבודות נמשכו במשך שנה כאשר עיקר הגאווה במקורות הוא על קילומטר אחד מתוך שישה בסך הכל. הסיבה: הוא נחפר תחת מחלפים וצירי תנועה מרכזיים - כביש 431 ונתיבי איילון. בנוסף, הצינור עובר מתחת לפארק עירוני בראשון לציון.
כתבות נוספות בערוץ כלכלה ירוקה וקיימות :
ממרס: יצרנים יחויבו למחזר ציוד אלקטרוני
תתחדשו על הדירה. אבל איפה כל הפסולת?
המבקר: 80% מפסולת הבניין בשטח פתוח
הצעת חוק: כל תוכניות הבנייה בחופים יבוטלו
המערכת בשורק, ליד קיבוץ פלמחים, מייצרת 150 מיליון קוב מים בשנה. מדובר בכמעט 10% מצריכת המים הכללית בישראל שעומדת על 1.7 מיליארד קוב. כ- 650 מיליון קוב הם לצריכה הביתית. ההשקעה במינהור הפרויקט, שנחשב לפורץ דרך מבחינה הנדסית, עמדה על 45 מיליון שקלים.
עד כה, צנרת מים בעלת מימדים שכאלו דרשה שכל 300 מטרים, לכל היותר, תוצב מעין
קופסת בקרה עילית בקוטר של עשרה מטרים. בפרויקט זה, שבו הצנרת הוכנה מראש, אורך הצינורות היה פי שלושה בשל מעטפת פלדה שסייעה בהליך דחיקת הצינור פנימה.
פעולת דחיקת הצינור תחת האדמה והתקדמותו נעשו מפיקוד אנושי על הקרקע שפיקח על המכונות שהניחו את הצינור בעומק 27 מטר מתחת לפני הקרקע באזור מתקן ההתפלה ובעומק של 18 מטרים באזור החיבור לרשת המים הארצית.
שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום, אמר כי "זהו נדבך נוסף ביישום מדיניות המשרד לקידום פרויקטי תשתית גדולי היקף ברחבי הארץ במטרה להוסיף ולפתח את משק המים בישראל לטובת כלל המשתמשים".
מנכ"ל מקורות, שמעון בן-חמו, הוסיף כי "מדובר בפיתוח בקנה מידה עולמי שתכליתו מציאת פתרון להעברת צנרת מים כבדה מתחת לצירי תנועה ראשיים תוך מזעור ההפרעה למשתמשי הדרך".