מלחמת הירקות והפירות: תותים ב-1.5 שקלים
רשת cost365 החלה להציע הבוקר בשלושת סניפיה בעפולה, כפ"ס ופ"ת, ק"ג ירקות בחצי שקל, ק"ג בננות ב-1.5 שקלים ותפוחים ב-5 שקלים לק"ג. לפי רשת הסופרמרקטים של המשביר, מדובר במהלך שיווקי: מדי שבוע בימים שלישי ורביעי ימכרו ברשת פירות וירקות, "במחירים הנמוכים בארץ". ברמי לוי כבר הגיבו: ירקות ב-40 אג'
רשת הסופרמרקטים של המשביר, cost365, החליטה לשבור את השוק במחירי פירות וירקות. הרשת יצאה הבוקר (ג') במהלך רשמי: מדי שלישי ורביעי תמכור בשלושת סניפיה בעפולה, כפר-סבא ופתח-תקווה, פירות וירקות במחירי הפסד. המתחרים בסביבה כבר החלו להגיב.
- אושרו הקלות במכס על יבוא פירות וירקות
- חוק המזון: טוב או רע לצרכנים?
- תעתועים בתותים: כמה באמת עולה תות שדה?
המחירים: בין היתר, סלסילת תות שדה (500 גרם בקירוב) שנמכרה יום קודם לכן ב-9.90 שקלים, נמכרת הבוקר ב-1.5 שקלים. ברשתות אחרות, מארז תותים עולה 20-9.90 שקלים. באותו מחיר נמכרים גם ק"ג בננות, קלמנטינות, אשכולית ואשכולית אדומה. בירקות אפשר למצוא, בין היתר - מלפפונים, עגבניות, גזרים, שומר, כרוב לבן ואדום, בצל, חצילים, קולורבי, בחצי שקל לק"ג.
תפוחים נמכרים ב-7.90-5 שקלים לק"ג, פלפלים ב-7.90-7 שקלים ומחירה של כרובית ירד מ-6.90 שקלים לק"ג אתמול ל-3.9 שקלים היום. ופטרוזיליה וכוסברה - 4 ב-10. "מדובר בלמעלה מ-30 ירקות ופירות שנמכרים במסגרת יום שוק", אומרים ברשת. ההגבלה: מעל קנייה של 150 שקל ועד 2 ק"ג.
הסיבה לנדיבות הזאת פשוטה: הרשת הצעירה והקטנה נאבקת בסביבה תחרותית קשה. בעפולה, הסניף שלה מתחרה ביינות ביתן, שופרסל דיל, רמי לוי ומגה בול. בכפ"ס הסניף ממוקם בקרבת יש (של שופרסל) ויינות ביתן. בפ"ת מתחרים בו מגה בול, שופרסל דיל, אושר עד וברקת. בעבר, היו מלחמות עזות יותר בתחום הירקות. מחיר ק"ג עגבניות הגיע בימי שיא התחרות במודיעין ל-9 אג' לק"ג.
פירות וירקות זה תחום רווחי. רק היום פורסם כי מדו"חות שופרסל עולה כי 60% מהרווח הגולמי של הרשת – מגיע מפירות וירקות, בקיזוז פיצוחים ופירות יבשים מדובר ב-50% מהרווח הגולמי.
"אנחנו צופים שנשלש את המכירות"
"נמכור הכי זול בארץ", אמר ל-ynet מנכ"ל הרשת ניסים חסן. "בשבוע שעבר ערכנו פרה-סייל, מבצע מקדים והתגובות היו טובות. ערכנו סקר מחירים אתמול במהלך כל היום. אנחנו צופים שנשלש את המכירות ואת מספר האנשים שיגיעו לחנויות. הבאנו 12 משטחים של תותים לכל סניף. אנחנו צופים שהכל יתחסל. אנשים חוטפים תותים מהעגלה".
זו סחורה סוג ב'?
"בשום פנים ואופן לא ואפשר לבדוק אותנו. לא נוריד את רמת הסחורה, לא ביקשנו שיביאו לנו עגבניות ירוקות ולא אכילות כדי למכור יותר בזול. מדובר באותה רמת סחורה, באותו גודל של קלמנטינות. אנחנו יכולים להוריד את הרמה, אבל לא עושים את זה. יש לי מוטו: מה שלא אביא הביתה לילדים שלי אני לא מוכר".
יש מלכוד: אני לא יכולה לבוא לקנות סלסילת תותים וללכת.
"יש הגבלה – המחירים הם רק לקנייה מעל 150 שקל, אבל רוב הצרכנים במילא קונים בהרבה מעל הסכום הזה. המטרה בהגבלה היא שקמעונאים אחרים לא יבואו לפה ויקנו את כל הסחורה על חשבון הלקוחות".
ברור לך שיש בעיה בהצהרה "הכי זול" כי המתחרים שלך יכולים להוריד את המחיר ב-10 אגורות ואז הם יהיו הכי זולים.
"יכולים, אבל אנחנו נגיב בהתאם. אנחנו מתחייבים להצהרה הזאת ואם המתחרים יורידו מחירים – זה רק יעשה טוב לצרכנים".
רמי לוי בעפולה: "כיוון שהגבנו, ללקוחות שלנו אין סיבה לעבור לשם"
ואכן, cost365 לא נשארה לבד בזירה עם מבצעי ירקות ופירות. בעוד ששופרסל ומגה בעפולה מנמנמים, בסניף רמי לוי בעיר, כבר הורידו מחירים בתגובה. "כבר ב-6:00 בבוקר יידעו אותי על המבצע", אמר ל-ynet יוסי סבתו, סמנכ"ל הסחר והרכש ברמי לוי שיוק השקמה.
"אנחנו מגיבים מהר. אנחנו מוכרים 40 אג' לק"ג ירקות בקנייה בלמעלה מ-150 שקלים ובהגבלה ל-3 ק"ג ותותים ב-1.5 שקלים בהגבלה לסלסילה אחת. אנחנו לא רוצים שמכולות וסיטונאים יבואו לקנות תות שדה ב-1.5 שקלים".
מה אתה חושב על המהלך?
"יומיים בשבוע זה לא עוזר להם, זה לא נותן להם כלום, כי מי שמפעיל סניף לידם, מגיב להם אוטומטית. הלקוחות שלי ממשיכים לקנות אצלי, כי נתתי להם את הפיתרון, אז אין להם סיבה לעבור לשם. זה לא השבוע הראשון שהם עושים את זה אז אנחנו כבר יודעים להגיב. בעפולה, אין מצב שהוא יותר זול ממני".
"נתמיד במבצעים מדי שבוע"
לפי חסן, מדי שבוע ישתנו במעט המבצעים. "אנחנו מתחייבים שזה יהיה מבצע קבוע מדי שלישי ורביעי אבל הפריטים ישתנו. השבוע יש מבצע על תותים, בשבוע אחר יהיה מבצע על אפרסמון וכשתהיה עונת המנגו – יהיה מבצע על מנגו. בשבוע הבא יכנסו ענבים לסניפים – אז נצא במבצע עליהם. לפי העונה".
החקלאים לא אוהבים את העובדה שמוכרים את התוצרת שלהם במחירי הפסד.
"החקלאים מבסוטים מהכמויות שאנחנו מזמינים. בשבוע שעבר הגענו למצב שביום ראשון ושני אין קונים בחנויות ובשלישי רביעי – אנשים דוחפים אחד את השני מרוב התנפלות.
נעשה משהו דומה גם בבשר בימי רביעי וחמישי. נמכור בשר בקר איכותי במחירים הכי נמוכים באזור. המחירים ישתנו בגלל מגוון הכשרויות. בסוף שבוע הזה נמכור פרגיות ב-49 שקל במקום ב-65 שקל, פילה בקר ב-49 שקל. כתף בקר טרי ב-49.90 שקל, כתף בקר מיושן אני כבר מוכר ב-25.90 שקל, וכבד עוף ב-9.90 שקלים".
Cost365 פתחה את הסניף הראשון שלה בשנה שעברה, אך לא הסתערה על השוק בתנופת סניפים כפי שהבטיח הבעלים של המשביר רמי שביט. הסיבה לכך, אומרים ברשת, היא קשיים בקבלת אישורים לפתיחה. השנה תגיע ל-11 סניפים, מבטיח חסן.
"זו תקופה קשה לכל הרשתות, אנחנו צופים שלקראת פסח בעוד שבועיים אנשים יחזרו לקנות, אבל הרשת בסדר גמור. אשר לראות את זה בדו"חות שלנו נפתח סניף בכרמיאל בעוד 3 שבועות".
ימי השוק - זה במקום תקציב פרסום או שיווק?
"כן, אבל זה יעלה לנו הרבה יותר מתקציב שיווק. עגבניה עולה כיום לקמעונאי 7 שקלים לק"ג, אז תעשי חשבון אם צרכן קונה 3 ק"ג עגבניות בחצי שקל – כמה אנחנו מפסידים. זו הסיבה שזה רק פעמיים בשבוע. זה יורד מתקציב הפרסום, ממומן על-ידי המועדון, זה לא קל".
זה שאתם מוכרים בזול, אומר שהעליתם מחירים במוצרים אחרים?
"בפירוש לא. קודם כל הסוקרים מגיעים אלי מכל המתחרים, כאילו אני רשת של 50-40 חנויות. הצרכן לא מטומטם. אם העלינו מחירים הוא ישים לב. צרכנים תמיד שואלים אותנו למה המחיר עלה גם אם מדובר במבצע שנגמר, הם לא פראיירים. אנחנו נעלה אתר מחירים לאינטרנט בקרוב, במסגרת אתר השוואות המחירים 'מיי סופרמרקט' ושם אפשר יהיה לעקוב אחרי כל המחירים שלנו. הכל יהיה ברור ונהיר כשחוק המזון שכולל שקיפות מחירים, ייכנס לתוקף. הבעלים של אושר עד אמר פעם אם רוצים לדעת מהי הרשת הכי זולה צריך להסתכל על הרווח הגולמי שלה. אני עומד על 15% אולי. מי שיש לו רווח גולמי של 25% או 26% מוכר יותר יקר ללקוחות".