סטימצקי מחליפה ספרים בציוד משרדי ומשחקים
הרווחיות בספרים ירדה בעקבות חוק הספרים וסטימצקי נכנסת בהדרגה לתחומים נוספים: כלי כתיבה ומשחקים לילדים מטאקי ועד פישר פרייס. "20% מהפריטים בחנויות כבר אינם ספרים", מצהירה מנכ"לית הרשת. לטענתה, מחיר ספר חדש ירד מ-95-90 שקל ל-70-65 שקל. "לפני החוק דחפנו לאנשים ספרים". ואיך מחירי כלי הכתיבה והמשחקים?
רשת סטימצקי משנה את פניה: מאז כניסתו לתוקף של חוק הספרים, מחירי הספרים החדשים בסטימצקי ירדו ב-26%-27% ל- 70-65 שקלים, כשלפני כן הם עלו 90-95 שקלים. כיוון שלפי החוק, אסור למכור ספרים חדשים במחירי מבצע כשנה וחצי מיום הוצאתם לאור, מחיר עסקה ממוצעת ברשת ירד מ-95 שקל ל-65 שקל והמו"לים מוציאים 80% פחות ספרים חדשים. עד ששוק הספרים יתייצב, אם בכלל, ברשת סטימצקי החליטו לפנות יותר שטחי מדף עבור מוצרים שאינם ספרים: כלי כתיבה וציוד משרדי נוסף, משחקים וצעצועים לילדים.
- יקר? לא קונה: כמה כדאי לשלם על מוצרי צריכה
- סמארט! פסיכומטרי נסגרה: "יש פתרון ללקוחות"
- עבודה באוזניים: הצקות ורמאות בשיווק טלפוני
- העוף הכשר מלא במלח. למה אין סימון?
- מה הקשר בין כ.ל.י תקשורת וניהול לאיקיוטק?
"מרס היה חודש קשה מאוד לעולם הקמעונאות", אמרה מנכ"ל סטימצקי במסיבת עיתונאים שערכה הרשת הבוקר, לכבוד כניסתה לתחום הציוד המשרדי והצעצועים. "בתחום הספרים החדשים צריכים להתמודד עם 2 בעיות ירידת המחירים ושינוי בשטחי המדף". עוד אמרה כי המו"לים, שמיהרו להוציא ספרים חדשים רבים לחנויות רגע לפני כניסת החוק לתוקף, הוציאו לאור מאז 150 ספרים בלבד בחודשיים, לעומת ממוצע של 400 ספרים בחודש, לפני החוק.
"דחפנו לאנשים ספרים"
לפי בראל, "חוק הספרים שנכנס לתוקף בפברואר 2014, החזיר את הכבוד לספר ולסופר. דאג שהמחבר יוכל לחיות מהספר, אבל הוא יצר אתגר גדול לרשתות בשנים הראשונות. אחרי שהמו"לים הוציאו בחודש אחד ספרים לחצי שנה, הם מורידים את מחירי הספרים החדשים. לקהל ייקח זמן להתרגל לכך שלא מוכרים יותר ספרים כמו עגבניות, והשנתיים הבאות יהיו שנות מעבר והיערכות מחדש.
"אנחנו נזקקים לעבודה תפעולית מטורפת בעקבות החוק, כי כרגע מותר לנו לתת למו"ל עד 20% שטחי מדף פרונטליים. למרות הבעייתיות והקושי הרב בעקבות החוק, אני חושבת שזה חוק נכון כי אצלנו תמיד היה מגוון של כל ההוצאות ולמעשה האיסור הזה בא גם כדי לגרום לרשת המתחרה להציע מגוון.
"אנשים לא רצו לקנות 3-2 ספרים. אנשים באו לחנות לקנות ספר אחד ואנחנו דחפנו להם ואמרנו להם , 'תראו מגיע לכם עוד אחד, עוד שניים', אבל אנשים שמגיעים לחנות ספרים רוצים שנהיה בעלי מומחיות בתחום הספרים. אני חושבת שזה מה שסטימצקי תמיד היתה ומעכשיו התחרות תהיה אך ורק בתחומים האלה. מומחיות בספרים היתה תמיד שם המשחק, עד הקלקול הנוראי שנעשה בשנים האחרונות, שכבר לא היה ערך לא למילה הכתובה ולא למומחיות וכל אחד יכל למכור ספרים. נכון להיום אנחנו חוזרים ליתרון גדול מאוד".
שטח המדף של מוצרים שאינם ספרים יילך ויגדל
למרות ההצהרה שסטימצקי חזרה לייתרון בספרים, הרשת לא לוקחת סיכונים ופונה כאמור לתחומים נוספים. מהלך הכנסת ציוד משרדי ומשחקים לילדים לסניפי סטימצקי, החל כבר בתחילת 2013. במסגרת המהלך שהוכרז רשמית היום, הוקמו ב-70 מ-137 חנויות הרשת עמדות ציוד משרדי הכוללות כלי כתיבה, ראשי דיו של HP, מחברות, שדכנים ומשחקים לילדים, בהשקעה של למעלה ממיליון שקל.
בשנה האחרונה, אוהבי הספרים שקונים ברשת ראו כיצד יותר מדפים בסניפים מוקדשים למוצרים שאינם ספרים, בין היתר בובות, אוזניות ומשחקים, לצד. בחנויות קטנות, שטח הספרים - הולך ומצטמצם, עד כדי כך שנראה שיותר מרבע חנות מוקדש למוצרים שאינם ספרים. נראה שעתיד הרשת הוא להפוך לרשת שספרים זה לא עיקר הביזנס שלה. בעתיד, כך אומרים ברשת - בחנויות מסוימות - חצי חנות תוקדש למוצרים שאינם ספרים.
מוכרת באחת מחנויות סטימצקי אמרה לנו: "צרכנים קונים הרבה פחות מאז החוק. אוהבי ספרים מתלוננים שהפכנו לסופרמרקט, שיש הרבה מדי מוצרים בחנויות שאינם ספרים".
איך המחירים?
ואיך המחירים של המוצרים החדשים ברשת? מסתבר שאפשר למצוא נמוכים מהם בשוק. כך למשל, מגדל כוסות של פישר פרייס שנמכר בסטימצקי ב-75.60 שקל - מצאנו בזאפ ב-65 שקל. משחק קלפים לוגי שנמכר ברשת ב-64.90 שקל, נמכר לפי זאפ ב-56-48 שקל. חילזון של פישר פרייס נמכר בסטימצקי ב-129.90 שקל ולפי זאפ, אפשר למצוא אותו בחנויות אחרות גם ב-119 שקל. עט סטבילו נמכר ברשת ב-4 שקלים ובחנויות אחרות מצאנו עט דומה ב-6 שקלים אבל גם ב-3 שקלים.
"נרוויח גם מלקוחות חדשים"
כיוון שהמהלך החל כבר ב-2013, הרשת כבר יכולה להציג נתוני מכירות חלקיים. "גדלנו בכל המוצרים שאינם ספרים ב-11%", אמרה מנכ"לית סטימצקי איריס בראל. "אנחנו מוכרים כ-20% פריטים שאינם ספרים בחנויות, כולל מוזיקה שתמיד מכרנו, ותתפלאו יש עלייה במכירות של מוזיקה עברית, לעומת ירידה במכירות מוזיקה לועזית חוץ ממוזיקה קלאסית. למעלה מ-50% מהפידיון שלנו הוא פידיון מזוהה – של חברי המועדון שמשלמים 29.90 שקל לשנה ורוצים לשלם על המועדון. המטרה היא להגיע לכך שהפידיון יהיה ברובו מחברי מועדון. סל של חבר מועדון גדול פי 2 מסל של לקוח מזדמן".
"המטרה שלנו היא להיות שחקן משמעותי בתחום כלי הכתיבה והיצירה, אנחנו מתכוונים גם לפתח מותג פרטי בתחום כלי כתיבה ויצירה. נייבא משחקים חינוכיים ארצה ונהיה יבואנים גדולים בתחום. הודות לפריסה המטורפת שלנו בכל הארץ, 137 סניפים, נרוויח לא רק מלקוחות סטימצקי אלא גם מלקוחות חדשים שייכנסו לקנות כלי כתיבה ויצירה ויקנו משהו אחר. אנשים תמיד יחשבו שספרים זה סטימצקי רוצים שיחשבו שסטימצקי זה תרבות".
עבור הפיכת הרשת לרשת ספרים וציוד משרדי, הרשת גייסה את רוני אראל גינזצבורג (בתו של עמי אראל, ואחייניתה של איריס בראל) שניהלה באופיס דיפו את המותג הפרטי והיתה סמנכ"לית השיווק של הרשת.
לפי בראל, הרשת רוצה להגיע לנתח שוק של 25%-30% מהשוק הפרטי של הציוד המשרדי, שמגלגל 200 מיליון שקל בשנה. "נכנסנו לשוק הציוד המשרדי כי הוא מגלגל 200 מיליון שקל במגזר הפרטי ו-800 מיליון שקל לעולם העסקי", אמרה.
"סך הכל זה שוק של מיליארד שקל, שבתקופת החזרה ללימודים, מגלגל 250 מיליון שקל בכל הארץ, כך שאנחנו מסתכלים על פוטנציאל שוק גדול מאוד. ב-2011 אופיס דיפו החזיקה ב-35% מהשוק וקרביץ ב-24%. שאר השוק היה שייך לחברות אחרות. ב-2014 התחום הזה נמצא בחוסר וודאות, אנחנו רוצים להגיע לנתח שוק משמעותי".