דואר ישראל: סניפים קטנים וחבילה שנעלמה
תושבי שכונת גני אביב בלוד מתלוננים שסוכנות הדואר שאמורה לשרת 23 אלף איש, מכילה 2 כיסאות וספסל אחד בחוץ. "עשרות עולים וקשישים עומדים בחוץ. 112 איש היו לפני בתור". בדואר "פועלים למציאת מקום מרווח יותר". תושבי הוד השרון טוענים שחבילות מתעכבות "יש ערימות בסניף", אך בדואר מכחישים ותושב כרמיאל טוען שהחבילה שלו נמסרה לאדם זר והזמינו לו משטרה בסניף
סניפים קטנים מדי, שירות לוקה בחסר וחבילות שמתעכבות או נעלמות לא הסבר מספק: צרכנים מתלוננים על השירות בדואר ישראל.
- הרפורמה בדואר: חבילות יוזלו, פחות המתנה
- "הפקידה בדואר גירשה את אישתי ההריונית"
- עוזבים את הארץ אבל ישלמו אגרת טלוויזיה
HOT: חיובי יתר ואיום בתביעה על אמא ז"ל
יש לכם בעיה עם הדואר? ספרו לנו
אינה, תושבת שכונת גני אביב בלוד, נוהגת להזמין מוצרים דרך האינטרנט ולדבריה, מדובר בסבל מתמשך: "בשבוע שעבר הייתי בסניף בשעה 11:00 המספר שקיבלתי היה 953 ואילו המספר שקיבל שירות באותו רגע, היה 841. שפשפתי את העיניים כמה פעמים, מפני שפשוט לא האמנתי שיש 112 אנשים לפני. טירוף מוחלט.
"סניף הדואר פה, זה חדר 3 מטר על 3 מטר. שני כיסאות וזהו. יש פרגולה אחת בחוץ וספסל. מזעזע לראות כל יום את התור בחוץ. כל הזמן המחשבים נופלים ותושב השכונה יכול לעמוד שעה בתור. לא לשבת שעה, לעמוד.
"גרה כאן אוכלוסיה חלשה, עולים וקשישים, לצד אוכלוסיה צעירה יותר. האוכלוסייה החלשה היא זו שמחכה בתור, זו אוכלוסיה שעושה את כל הפעולות שלה בדואר, משלמת חשבונות, מקבלת קצבאות, לא רק כמוני שמזמינה מוצרים דרך האינטרנט. יש שם סבתות שבאות לקבל מיני תשלומים שמגיעים להן. יש שם תושבים ערבים שזה למעשה הבנק שלהם. כל פעולה לוקחת כמובן 10 דקות. כל יום אנשים עומדים בחוץ ומישהו מעלה לפייסבוק תמונה של התור המעיק".
"אין אפשרות לחכות במזגן"
טובה, פעילה חברתית, סיפרה ל-ynet: "גני אביב זו שכונה של 23 אלף תושבים. יש מרכז מסחרי אחד ובו חנות דואר קטנה מדי. מדי יום יש לפחות 10 אנשים בפנים ועוד 80-50 איש בחוץ. זה אפילו לא סניף דואר זו סוכנות דואר. השכונה גדלה והסניף נשאר קטנטן. אני יודעת שיש עומסים גם בסניפי דואר יותר גדולים ואפשר לשבת שעה וחצי בדואר בהמתנה, זו לא בעיה ייחודית לגני אביב, אבל לפחות יש איפה לשבת בפנים. במזגן. אצלנו צריך לשבת על ספסל בחוץ".
בקבוצת הפייסבוק "גני אביב שלי" כתבה קארן: "הגעתי לסניף ברבע ל-9 לערך כדי לאסוף דבר דואר רשום שהפתק לגביו הושם בתיבתי ב-15 ביוני, כבר מרחוק נראה נחיל האנשים שמתינים במדרכה בתת תנאים שיגיע תורם. המספר שלקחתי הסתיים בספרות 84, כאשר על הצג נראה היה שמי שמקבל שירות מספרו מסתיים ב-48 (דהינו 40 איש לפני בתור). מיותר לציין שרוב המחכים הם אנשים מבוגרים שהגיעו כדי לשלוח חבילה/מכתב ובעיקר לשלם חשבונות. למזלי שכן שהיה בתור לפני, התייאש והלך ונתן לי את המספר שלו שהסתיים ב-79.
"הפקידה נטשה, הפקידה השנייה טענה: המספר שלך לא תקין"
המזל שלה נגמר מהר מאוד. היא ממיכה לספר: "לאחר המתנה של כשלושת רבעי השעה הגיע תורי המיוחל, אבל פרץ ויכוח בין האדם שעמד בתור לפני - איש קשיש שרצה להטעין את הוויזה הנטענת שלו - לבין שתי הפקידות, וזו ששירתה אותו פשוט לקחה את התיק שלה וללא מילה נוספת, נטשה את עמדתה והלכה הביתה. תוך 2 דקות הודיעה הפקידה שנשארה, כי אין מחשב, יש תקלה ואין אפשרות להפקיד/ למשוך ולשלם אפילו לא לקנות בול, אלא רק לקבל חבילות ודואר רשום.
"בהגישי לה את הפתק מתוך שמחה כי הנה הגיע סוף ליסוריי, אמרה לי כי הפתק לא טוב וכי בגלל טעות שלהם הם הוציאו פתקים חדשים ואין אפשרות למצוא את דבר הדואר הרשום שלי ושאחכה לפתק החדש ואבוא איתו (ומן הסתם שוב אמתין בתור). מה עושים? זה לא שירות! לא יתכן שבשעה 10 בבוקר, סניף הדואר היחיד בסביבה שמשרת כ"כ הרבה תושבים ינעל שעריו..".
"ולמה למשל להזמנות באינטרנט אין תור נפרד? כשגרתי בגבעתיים היה בחור שעבד רק בזה, קיבל פתקים וחילק חבילות וחסך המון זמן בתור".
גם בהוד השרון נראה שהסניף קטן על האזור
תלונה דומה קיבלנו על סניף הדואר בהוד השרון. אמיר סיפר ל-ynet: "אני תוהה אם יש שביתה איטלקית בדואר. תושבי מתחם 200 בהוד השרון לא מקבלים דואר כבר מספר שבועות. שמתי לב זה, כשלא קיבלתי הודעות על הדעה של דואר רשום. אני עוקב אחר החבילות שלי באינטרנט ויודע מתי הן מגיעות, אבל הודעה מהדואר – אין. לאחרונה קיבלתי סוף סוף פתק כשהתאריך המצוין על גביו זה 16 לחודש ואני קיבלתי אותו ב-26 לחודש. האם סביר לקבלו באיחור של 10 ימים?
"למרות עצומה של מאות תושבים ופניות לשר התקשורת, כלום לא נעשה בעניין. למעשה, בשיחה עם האחראית על הדוורים היא מודה שהדואר לא מחולק עקב בעיות כוח אדם, יש בעיית דוורים, עד כדי כך שהדוורית שאלה אותי אם אני מכיר מישהו שרוצה לעבוד כדוור או אם אני רוצה להיות דוור. כלומר, אניצריך להפוך לדוור כדי לקבל את החבילות שלי. כל זה על חשבון התושבים שכבר חודשיים לא מקבלים דואר וחבילות מדואר ישראל.
"גם בסניף במגדיאל יש מצוקת כוח אדם. הם לא מוצאים את כל החבילות שמגיעות לשם והם לא ערוכים לטפל בכל מספר השכונות שקמו באזור בשנים האחרונות. אני גר פה 11 שנה ויש תנופת איכלוס באזור אבל הסניף עדיין פועל באותה מתכונת. יש שם ערימות של חבילות שלא מסודרות"
"הסניפים מפוצצים בדואר שאינו מטופל"
בדואר ישראל טענו שאינם מכירים את הבעיה בהוד השרון, אבל תושב נוסף שגר בשכונה, נפתלי, כתב גם הוא ל-ynet: "מזה כמה שבועות בהוד השרון לא מחלקים חבילות כבר חודש, ומחלקים מכתבים במנות קטנות. סניפי הדואר מפוצצים בדואר שאינו מטופל. כששואלים את העובדים בדואר מה יהיה עם החבילות, הם אומרים באופן לא רשמי שהחבילות יחכו חודש בסניף (בלי שאף אחד מטפל בהן), ואז יוחזרו לשולח. התחושה היא שעובדי הדואר לוקחים את התושבים כבני ערובה במאבק שלהם בהנהלה".
על הסניף בכרמיאל קיבלנו תלונה אחרת: חבילה נמסרה לאדם שאינו הנמען שלה. כדי להוסיף חבורה על פצע, בסניף סירבו לפרט ללקוחות מה בדיוק קרה לחבילה ומי נטל אותה.
אלכסיי סיפר ל-ynet: "הזמנו חבילה ב-15 במאי. אחרי חודש וחצי לא קיבלנו הודעה על המשלוח ולא קיבלנו את החבילה עצמה. התחלנו לברר מה מצבה אונליין. באתר הדואר כתוב היה שהמשלוח נמסר לנמען, לכאורה לנו, ב-30 ביוני. רק שלא קיבלנו דבר. חברה שלי אולגה, שעל שמה היתה החבילה, ניגשה לסניף ברחוב הגליל בכרמיאל. אמרו לה: 'השאירי פרטים ומנהל יחזור אלייך במהלך היום'. הוא לא חזר.
"למחרת אני הגעתי לסניף. אחרי ריב בסניף, הסתבר לי שמישהו קיבל את החבילה שלנו. זאת למרות שהוא לא השאיר את הפרטים שלו, כי חייבים להשאיר מספר ת.ז. הפקידה חייבת לבדוק את הזהות של אותו לקוח כשהיא מוסרת לו את הפריט".
רק אחרי שקראו למשטרה הראו לי את פרטי הלוקח
אלכסיי היה צריך להילחם בפקידה ובמנהל הסניף לטענתו, כדי לקבל את הפתק עליו חתם האדם שנטל את החבילה השייכת לו ולזוגתו. "לא הפקידה ולא המנהל לא רצו להראות לי את הפתק עם הפרטים של הלקוח שקיבל את החבילה המיועדת לנו. הפקידה פנתה אלינו בפקודה לפנות את העמדה והתחילה להזמין את הלקוח הבא בתור, בלי לסיים את הבדיקה לגבי החבילה שלנו. סירבתי ועמדתי על שלי: אני רוצה לראות מי לקח את החבילה שלנו.
"זכיתי ליחס מזלזל ומשפיל ביותר גם מצד מנהל הסניף. הוא לא הסכים לדבר איתי ולא רצה לשמוע את הבעיה. הגעתי לעמדת השירות לפי מספר תור, לא נכנסתי במקום לקוח אחר, אז אין שום סיבה שמנהל או עובד שנמצא באותו רגע במקום עבודה שלו ובתפקיד לא ירצה לשמוע את דברי הלקוח ולפתור בעיה לאותו לקוח שפונה אליו.
"הם הזמינו משטרה ואחרי כמה דקות נמצא הפתק שרצינו לראות. בפתק מופיעה חתימה של בן אדם אחר, ללא מספר תעודת זהות, ללא שם ושם משפחה. נראה היה שיש הסתרה של טעויות רציניות של פקידות בסניף, שפוגעות בזכויות הלקוח ובפרטיות של בן אדם.
"איזה זכות יש לפקידה בדואר למסור חפץ כלשהו מבלי לבדוק תעודה מזהה ומבלי לדרוש מלקוח למלא את כל הפרטים בספח? לפי איזה פרט היא ידעה שמולה עומדת הנמענת? ושהחבילה שייכת לאותו בן אדם? תשובות לשאלות האלו לא קיבלנו לא ממנהל סניף ולא מהפקידה.
בלי התנצלות בלי פיצוי
אמנם טעויות קורות אך יש להודות בהן, להתנצל ויתכן שגם לפצות, אך לפי אלכסיי, הוא ואולגה בכל זאת יצאו מהסניף בידיים ריקות וללא כל פיצוי. "מה שיש בידינו, זו הקלטת שיחה בדואר וצילום של הספח עם חתימה של בן אדם זר שקיבל את המשלוח שלנו. לא זכינו אף לא למילת התנצלות אחת על אי צדק ועוגמת הנפש העמוקה שגרמו לנו עובדי דואר ומנהל הסניף, גם אחרי שהתברר שצדקנו. "נניח, שאנו היינו אמורים לקבל מסמכי מקור כגון- ירושה, וכדומה, מחדל כגון: איבוד המשלוח היה בגדר דבר חמור מאוד. ולכן מצופה מהדואר להיות מקצועים ברמה גבוהה בלי לדעת אם הדבר במשלוח כזה או אחר. מדובר בלא פחות מגניבה.
"מאוד מעליב, שאזרח ישראלי, שעבר שירות צבאי בתור חייל קרבי בודד ובן יחיד, שהתנדב לשירות למען המדינה, נאלץ לסבול השפלה ויחס כמו אל פושע".
תגובת דואר ישראל
מדואר ישראל נמסר בתגובה: "לגבי גני אביב, אנו פועלים בימים אלו למציאת מקום חלופי גדול ומרווח יותר, שייתן מענה לגידול בקהל הלקוחות הפוקד את הסוכנות.
"לעניין הוד השרון - הטענה כאילו לא מחולק דואר ברחוב במשך מספר שבועות אינה נכונה. יצרנו קשר עם הלקוח על מנת לבדוק את חלוקת הדואר לביתו.
"לגבי כרמיאל, ככלל, דבר דואר רשום מועבר לידי הנמען רק לאחר זיהוי באמצעות תעודה מזהה, וכך פועלים בכלל יחידות הדואר. מבדיקה ראשונית שקיימנו, עולה כי הלקוחות מנעו מאנשי הסניף לתת שירות ללקוחות אחרים, ובשל כך, הוזמנה משטרה. לעניין החבילה שנמסרה- אנו מקיימים בדיקה של הנושא".