המסע לקולנוע: עודד רז על הסרט של "גאליס"
המעבר משגרת העבודה הטלוויזיונית להפקת "גאליס: המסע לאסטרה", לא היה פשוט לצוות שנדד מלוקיישן ללוקיישן בימי צילום ארוכים ומורכבים. בדרך תובל שפיר ביצע פעלולים ושידרג את הנשיקה עם אליאנה תדהר. "שיפרנו יכולות לקראת חידוש צילומי הסדרה", אומר עודד רז שביים. הערות הבמאי
לפני שנתיים וחצי צצו בחיינו יונתן מיטרני, דניאלה רובין, ליעם בן בסט וחבריהם - הלא הם גיבורי הסדרה "גאליס". הדרמה היומית סחפה את בני הנוער הישראלים והביאה את תובל שפיר, אליאנה תדהר ודניאל מורשת למעמד של כוכבי על בין הצופים הצעירים. על ההצלחה הזאת חתום עודד רז, שביים את כל 140 פרקי הסדרה לאורך ארבע העונות שלה, ושליהק את שחקניה. והוא גם זה שהוביל את הפרויקט השאפתני של יצירת הסרט "גאליס: המסע לאסטרה", שנולד מתוך הסדרה - אותה יצרו דוד דהן ועידו דרור.
מקורותיו של "גאליס: המסע לאסטרה" נובעים מתוך הסדרה "גאליס", והדמויות שאובות משם, אולם העלילה מתרחשת בעולם אחר, מעין יקום מקביל שבו שולט רודן אכזר בכוח הזרוע. יונתן (תובל שפיר) חודר במקרה לאסטרה על נופיה הפוסט-אפוקליפטיים. הוא חובר לקבוצת מורדים צעירים בני דמותם של חבריו בעולם האמיתי - טיקה (תדהר), טורסו (מורשת), זויה (שירן סנדל) והודור (נווה צור) - ובדרך הוא מתבגר, מתחשל ואף מגלה בעצמו תכונות של מנהיג, לפני שישוב למציאות.
במידה מסוימת אפשר לראות ב"גאליס: המסע לאסטרה" מעין גיחה של רז ושחקניו ליקום האלטרנטיבי של הקולנוע, לפני שישובו למציאות השגרתית של צילומי העונה החמישית. המסע הזה היה מאתגר עבור הבמאי, שהיה צריך להוביל את חמשת השחקנים הצעירים (שרובם נטולי ניסיון בהפקות קולנוע) דרך הסטים המורכבים והשיקולים של פרויקט גדול ומושקע שכזה.
"היה לי מאוד חשוב ומאתגר להוביל אותם בביטחה אל המסך הגדול. ללמד אותם את ההבדל, את הדגשים את שיטת העבודה. מעבודה עם שלוש מצלמות שהכל קורה כל כך מהר, לעבודה עם מצלמה אחת שהכל צריך להיות מאוד מדויק ומאוד מסוגנן - דברים שיש להם לצערי פחות מקום בדרמה יומית, ופה הם עושים את ההבדל ואת השוני", אומר רז בן ה-38, שעבד כעוזר במאי ומפיק בהפקות קולנוע שונות, וביים בעצמו את הדרמה הקצרה "שבעה ימים" מ-2013.
דוגמה בולטת להבדלים צצה בעבודה על סצנת הנשיקה של תובל שפיר ואליאנה תדהר - דבר שבשגרה בצילומי "גאליס", אולם בסרט זה קורה פעם אחת, וזו היתה צריכה להיות מיוחדת, שונה באופן מהותי מהנשיקות הרגילות שלהם כיונתן ודני בסדרה. "העבודה על הסצנה היתה מבחינתי ומבחינתם שונה בתכלית", מסביר רז, "אני זוכר את היום צילום ואת הניואנסים שהגענו עליהם, והמקום - פתאום במאי ושני שחקנים עומדים ומדברים ומנתחים כל ניואנס, וכל שורה וכל ביט. לשמחתי כשראינו את זה ביחד בקולנוע וראינו איך הקהל הגיב לזה, הסצנה יצאה מאוד בוגרת, מקום אחר לגמרי".
במאים נוספים מספרים על סרטיהם ב-ynet:
- משה זאבי על "מרחק ארבעה ימים משתי שנות אור"
- שי כנות על "שושנה חלוץ מרכזי"
- טליה לביא על "אפס ביחסי אנוש"
- איתן גפני על "בשר תותחים"
- נסים דיין על "מפריח היונים"
- יוסי מדמוני על "מקום בגן עדן"
- ארי פולמן על "כנס העתידנים"
אתגר מסוג אחר צץ בסצנות שדרשו אפקטים מיוחדים על הסט, או אפקטים ויזואלים אחרי עריכה בתהליך הפוסט-פרודקשן. בשני המקרים נדרשו התאמות מצד רז והשחקנים. כך למשל סצנת הערפל שצולמה ביום בהיר באזור ים המלח. על הסט לא נצפה ענן, ובטח לא ערפל. הבמאי ידע שהחומר הסמיך יתווסף בהמשך באמצעים טכניים, אבל הוא וגם השחקנים נדרשו לדמיין אותו במהלך הצילומים. במקרה של סצנת חציית ערוץ הנחל, נדרש מאמץ פיזי של השחקנים שעברו אותו בהליכת זיקית, ובמיוחד של שפיר שהיה צריך לקפוץ מצד לצד (כשהוא מאובטח בכבל שהשתלשל ממנוף ענק).
מלבד השחקנים והדמויות, סרט אפי רחב יריעה כמו "גאליס: המסע לאסטרה" דורש גם צילומי נוף רבים, והוקמו סטים בלוקיישנים רבים לאורכו ולרוחבו של הנגב - מים מהמלח ועד ערד, וכן באתרים נוספים בארץ. זאת כדי להעניק לסרט תחושה של עולם פוסט-אפוקליפטי זר. "לי ולשי גולדמן הצלם היה מאוד חשוב למצוא לוקיישנים פחות מצולמים בקולנוע הישראלי ובטלוויזיה הישראלית", מספר רז.
"צילמנו בהמון מקומות בארץ. היתרון היה בזה שהסרט קיבל נפח מאוד גדול ומגוון מאוד ועשיר. החיסרון היה שכל פעם מחדש צריך להתרגל מחדש למקום לתנאים הפיזיים, עליות, ירידות, להבין מי נגד מי. זה קצת לוקח זמן מהימי צילום, אבל אין ספק שזה היה שווה את זה בסוף". רז מספר כי הוא הקפיד לצלם לונג-שוטים רחבים שיספקו מבט רחב על הסביבה, לצד צילומי הקלוז-אפ של השחקנים.
עוד על המעבר מסט צילומים של טלוויזיה לסט של קולנוע, הקפיצות של תובל שפיר, המשחק ב"נדמה לי" של השחקנים בסצנת הערפל והחזרה לעונה נוספת בטלוויזיה - כאן בכתבת הווידאו הערות הבמאי. "בסופו של דבר המסע הזה שעברנו בתוך הסרט שיפור את היכולות שלנו - את היכולות שלי כבמאי ואת היכולות שלהם כשחקנים", מודה רז, "ואנחנו מאוד מתרגשים לקחת את היכולות ואת הניסיון שצברנו ולהביא אותם איתנו לתוך הסדרה בחזרה. אנחנו גם מלאים בחששות על היום הראשון של הצילומים, כשפתאום נחזור לקצב מהיר של דרמה יומית, אחרי שהתרגלנו לצלם שלוש או ארבע סצנות ביום. אבל אני מאמין שכמו באופניים, אנחנו ניזכר מאוד מהר איך עושים את זה, ונעשה אחלה עונה".