36% מעובדי נמל אשדוד - קרובי משפחה
בחברות הממשלתיות מעסיקים קרובי משפחה – אבל הרבה פחות בהשוואה ל-2007. אורי יוגב: "השיעור צריך להיות אפסי; כשיש פרוטקציוניזם - לא הטובים ביותר מתקבלים"
הביקורת עובדת? בנובמבר 2007 פרסם מבקר המדינה דו"ח חמור שחשף את העובדה הבאה: כדי להתקבל לעבודה באחת החברות הממשלתיות הגדולות - שבהן נהנים עובדים משכר גבוה יחסית ומהטבות שונות כגון פנסיה תקציבית, קביעות, קרן השתלמות ועוד - כדאי להיות קרוב משפחה של עובד אחר, רצוי בכיר או חבר ועד.
- עובדי נמל אשדוד לביה"ד: "להעסיק מקורבים"
- בלי מקורבים: החל קורס הסוורים באשדוד
- מנכ"ל הנמל עצר גיוסים; חשד למינוי מקורבים
היום (ד') פרסם המבקר דו"ח נוסף שבוחן את היקף העסקת הקרובים באותן חברות שנבדקו אז: חברת החשמל, מקורות, נמל חיפה, נמל אשדוד, רשות שדות התעופה ורכבת ישראל. ממצאי הדו"ח מלמדים, שמאז הביקורת האחרונה חלה ירידה משמעותית בהיקף התופעה של העסקת קרובי משפחה בחברות הללו.
אמנם, שיעור המועסקים בחברות המקיימים ביניהם קשרי משפחה עדיין גבוה מאוד, יחסית. אך נתון זה אינו מפתיע בהתחשב בכך שעובדים רבים בחברות הללו נהנים מקביעות ולא ניתן לפטרם. כלומר, קרובי משפחה שהיו מועסקים ב-2007 מועסקים גם היום ולא ניתן לשנות זאת.
שם החברה | שיעור הקרובים המועסקים (2007) | שיעור הקרובים המועסקים (2013) | שיעור קבלת קרובים לעבודה (2003-2007) | שיעור קבלת קרובים לעבודה (2009-2013) |
רשות שדות התעופה | 35% | 25% | 28% (קבלה לקביעות ולא קבלה לעבודה) | 14% |
רכבת ישראל | 13% | 11% | 24% | 1% |
נמל אשדוד | 44% | 36% | 32% | 18% (בשנים 2012-2013 - 4% בלבד) |
נמל חיפה | 25% | 22% | 20% | 7% |
חברת החשמל | 27% | 24% | 27% | 5.7% |
מקורות | 14% | 8.7% | 7% | 1% |
- המבקר: מיליארדים שמגיעים למקובלים ולבד"צ - לא ממוסים
- המבקר: ליקויים בתהליכי הפרטת חברות
- "הצרכנים לא מיוצגים בהחלטות על ייבוא"
על פי הנתונים, במקורות וברכבת ישראל, מוגרה התופעה כמעט כליל. בנמל חיפה ובחברת החשמל היא צומצמה משמעותית וברשות שדות התעופה ונמל אשדוד צומצמה התופעה אך מספר העובדים החדשים שמתקבלים לעבודה, ולהם קרובי משפחה העובדים בחברה, עדיין גבוה בהרבה מהסביר ומעורר חשד כי עובדים נקלטים לא על בסיס כישוריהם אלא על בסיס קרבה משפחתית לעובדים אחרים, בפרט בכירים וחברי ועד.
המבקר: להגדיר מהו קרוב משפחה
מבקר המדינה מציין בדו"ח שפורסם היום כי "ההנהלות של רכבת ישראל, מקורות וחברת החשמל הצליחו לצמצם את התופעה של קליטת קרובים. זאת בעקבות החלטות הרואות בחומרה את הפרתם של הכללים ואי-הצהרה על קרבת משפחה וכן בשל הפעלת הליכי משמעת עד כדי פיטורין, נגד עובדים שאינם ממלאים הצהרה כדין. על הנהלות התאגידים האחרים לפעול גם הם לצמצום היקף הקליטה של קרובי משפחה".
במרס האחרון פרסם משרד האוצר תקנות חדשות המגבילות את עסקתם של קרובי משפחה בחברות ממשלתיות. על פי התקנות, בחברות ממשלתיות שבהן 5% או יותר מהעובדים הם קרובי משפחה מדרגה ראשונה. רק ועדת חריגים שבראשה עומד מנכ"ל החברה, וחבריה הם היועץ המשפטי של החברה וסמנכ"ל משאבי אנוש, יכולה לאשר קבלת קרובי משפחה לעבודה. בחברות שבהן 10% ויותר מעובדי החברה הם קרובי משפחה, רק דירקטוריון החברה יכול לאשר קבלת קרוב משפחה נוסף לעבודה בחברה, וגם זאת רק אם יש לו יכולות והשכלה מוכחת מיוחדות.
המבקר מציין בדו"ח כי בנוסף לכך, על רשות החברות לבחון את הצורך לפעול לתיקון התקנות ובין היתר להבהיר בהן את ההגדרה של "קרוב משפחה". שכן, לדוגמה, לא ברור אם גיס של בן זוג ואחיין של בן זוג נכללים בה. כמו כן, על הרשות לבחון את הצורך להסדיר את סוגיית העסקתם של קרובי משפחה בחברות בנות ממשלתיות השייכות לאותה קבוצה ולפקח על כך שהתאגידים לא יאפשרו העסקת קרובי משפחה באותן יחידות, ובפרט בתפקידים שיש בהם כפיפות לקרוביהם, כדי להבטיח פיקוח ושמירה על טוהר המידות.
יוגב: "תופעה משחיתה ומושחתת"
מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, אמר ל-ynet בתגובה כי אין לשמוח על הנתונים: "12% ו-25% זה אותו דבר. שיעור קרובי המשפחה שמתקבלים לעבודה צריך להיות אפסי. אולי 1 מ-100 עובדים חדשים צריכים להיות קרובי משפחה של עובדים קיימים. באיזה ארגון ציבורי יש מעבר לזה?! מילא בארגון פרטי, אבל בציבורי?
"כל מה שאנחנו עושים בשנה האחרונה ברשות החברות נובע מהרצון להתמודד עם הבעיה הזאת שאני קורא לה בעיית ה'קרובים ומקורבים'. אנחנו מטפלים בתופעה הזאת בכל החומרה, ורואים בה תופעה משחיתה ומושחתת שהיא אחת הסיבות המרכזיות לכך שהחברות הממשלתיות לא נותנות שירות מספיק טוב ומחירים מספיק נמוכים ומפסידות כסף. כשיש פרוטקציוניזם אז לא הטובים ביותר מתקבלים ולא הטובים ביותר מתקדמים".
ממשרד האוצר נמסר: "בעקבות דו"חות מבקר קודמים, יזמה רשות החברות הממשלתיות, בעידוד שר האוצר, מהלך למיגור תופעת העסקת קרובי משפחה בחברות הממשלתיות ואף פרסמה תקנות חדשות ומחמירות בעניין. התקנות החדשות יצרו הגבלות נוספות על קליטת קרובי משפחה בחברות הממשלתיות וסגרו פרצות קיימות אשר דרכן הצליחו מועמדים אלו להיקלט בחברות. כך למשל, לראשונה מאז הקמת חברת נמל אשדוד נקלטו בשבועות האחרונים 30 סוורים חדשים ובהם אף לא קרוב משפחה אחד לעובד קיים.
"הפסקת תופעת העסקת קרובי משפחה בחברות הממשלתיות מהווה חלק ממהלך מרכזי כולל להפיכת החברות לרווחיות, יעילות, מקצועיות ונקיות, והוא מצטרף לפעולות רבות בהן נוקטת רשות החברות בשנה האחרונה לצמצום הפוליטיזציה בחברות, בין היתר על ידי "נבחרת הדירקטורים", שיפור תפקוד הנהלות החברות, וטיפול בחברות מפסידות (תע"ש, דואר ישראל וחברת החשמל)".
מרשות שדות התעופה נמסר כי היא "מאמצת את החלטת מבקר המדינה והיא פועלת ותמשיך לפעול ליישום המלצות וממצאי הביקורת. בשנים 2010 -2012 גויסו לרש"ת 1,754 עובדים מהם 4.6% הינם קרובי משפחה לנוכח המלצות המבקר בהנחיית נציבות שירות המדינה ויישומן ע"י הרשות. מספר גיוס העובדים מבני המשפחה והעסקתם נמצא בירידה לעומת שנים עברו. נושא ייצוג העובדים אותו ממלאים ראשי אגפים נמצא בבדיקת ההסתדרות הקובעת את תקנון בחירת ראשי הוועדים".
מחברת החשמל נמסר: "דירקטוריון והנהלת חברת החשמל פועלים נמרצות לצמצם משמעותית את העסקת קרובי המשפחה בחברה ולשמחתנו ממצאי דו"ח מבקר המדינה מצביעים על ירידה דרמטית בקליטת קרובי משפחה מכ-30% בשנת 2003 לכ-5% בשנת 2013, אשר תואמת את מדיניות דירקטוריון החברה וההנהלה להקפדה יתרה בנושא העסקת בני משפחה. מדיניות החברה והדירקטוריון מחמירה אף יותר מהתקנות הנדרשות על ידי המדינה. אין ספק שהמלאכה עדיין מרובה ואת הנפוטיזם שנבנה בהתמדה לאורך עשרות רבות שנים לא ניתן יהיה למגר ביום אחד.
"היקף העובדים שלהם קרובי משפחה בחברה ירד מ-27% בדוח הקודם לכ-24% בדוח הנוכחי. להערכת החברה, מגמת הצמצום תימשך על אף הקושי הנובע מכך שמרבית עובדי החברה ובכלל זה בני המשפחה הינם עובדים ותיקים ומנוסים המועסקים טרם התקנות תקנות החברה הממשלתיות. עוד יצוין כי ב-2013 ירד שיעור הקליטה של עובדים שיש להם קרובי משפחה ל-4.6%. כמו-כן, החברה פועלת לצמצום משמעותי של העסקת קרובי משפחה באותה מחלקה או אזור. בשנים האחרונות נעשה צמצום של כ-60% בהיקף התופעה מ-240 עובדים בשנת 2006 ל-98 עובדים בשנת 2013".
מנמל אשדוד נמסר:
"דו"ח מבקר המדינה מתייחס למציאות ששררה בנמל עד לשנת 2013. מאז נכנס המנכ"ל (בפועל) החדש, יצחק בלומנטל, לתפקידו הוא מיישם הלכה למעשה את תקנות החברות הממשלתיות הנוגעות לעניין העסקת קרובי משפחה בנמל.
"במכרז הסוורים האחרון לא אישרה ועדת הביקורת של הדירקטוריון העסקתם של כל המועמדים שהיו להם קרובי משפחה מבין עובדי הנמל. מתוך למעלה מ-800 מועמדים לתפקיד סוור, נקלטו 29 עובדים חדשים אשר אין להם קרובי משפחה בנמל.
"הנהלת הנמל מיישמת את הנחיות מבקר המדינה הנוגעות לצמצום מספר קרובי המשפחה הנקלטים בנמל, בכפוף לכל דין. כתוצאה מכך, אחוז קרובי המשפחה בין עובדי הנמל נמצא בירידה מתמדת משנה לשנה. הצמצום במספר קרובי משפחה מבין עובדי הנמל יימשך בשנים הקרובות עם פרישתם לגמלאות של יותר ויותר עובדים ותיקים, תוך שמירה קפדנית על קליטת עובדים חדשים בהתאם לתקנות הנוגעות לעניין קליטת קרובי משפחה".