שלום, אתה זכאי להטבה: לשלם ל"לוטו"
אביב, כתב ועורך ב-ynet, זכה כמו כל עם ישראל לקבל שיחה מנציגה של חברה שמנסה למכור לו משהו. נציגת החברה, א.צ.ג פלאש הפקות תקשורת בע"מ, הצהירה כי הוא זכאי לקבל מהחברה הטבה הקשורה בהגרלות הלוטו. מהי ההטבה? הקשיבו לשיחה
משווקים טלפוניים של מוצרים שלא ברור מה טיבם זו מכת מדינה. אביב מזרחי כתב ועורך ב-ynet, זכה לקבל שיחה כזאת ומיהר להקליט אותה. מסתבר שהוא "זכאי להטבה", הוא ולא מלאך הוא ולא שרף הינו אחד מעשרה נבחרים שנבחרו לשלם כסף לחברה שהתקשרה אליו.
- SMS מ"מרכז הלוטו": הצקה או סיכוי לזכייה?
- שיווק טלפוני: קנו פסוק ב-120 ש' לחודש לזכר מרן
- עבודה באוזניים: הצקות ורמאות בשיווק טלפוני
סוף לעושק בשיווק טלפוני ובגבייה דרך הסלולר?
אזרחים רבים מכירים את התופעה: מוכרי פסוקים בספר תורה, ביטוחים, הלוואות וקרקע חקלאית - כל אלה ועוד מציקים לנו בטלפון בשיחות ובהודעות SMS ומנסים להציע את מרכולתם.
יש חברות שמציגות את המכירה כ"הטבה". כך משל, יש חברות שמציעות לצרכנים העונים לטלפון שואב אבק במחיר מבצע, שמסתבר שהוא מחיר מופקע. אחרות מציעות מנוי להשתתפות תכופה בהגרלות הלוטו, כשלא ברור אם הטפסים נקנים בכלל.
יתכן שבמקרה של אביב, אליו התקשרו מחברת "א.צ.ג פלאש הפקות תקשורת בע"מ, מועדון המנויים ספורטולאק" והציעו לו מנוי לחצי שנה, במחיר הטבה, במקום "התחייבות לשנה" (כשלא ברור אם היה עליו להתחייב לחצי שנה לחברה הזאת) זו באמת הטבה. בכל מקרה, עבור אביב, זאת לא היתה הטבה וזאת בהחלט היתה הצקה.
הטבה לעשרה אנשים באופן חד פעמי
נציגה: "..מתקשרים ללקוחות ישראכרט".
אביב: "כן"
נציגה: "זכאים לקבל מאיתנו הטבה".
אביב: "איזו מתנה"?
נציגה: "הטבה".
אביב: "מהי ההטבה"?
נציגה: "היא אמנם לא בחינם, אבל היא ניתנת רק לעשרה לקוחות באופן חד פעמי בלבד. למעשה אתה מקבל הזדמנות חד פעמית להיכנס לקבוצה של 100 אנשים שלכל אחד יש... ומספרי מזל משלו".
אביב: "אוקיי.. אבל אני לא כל כך מבין – על מה ההטבה"?
נציגה: "סכום הנחה על מחיר חבילה של הגרלות, לתקופת היכרות בלבד".
אביב: "אוקיי וכמה עולות ההגרלות"?
נציגה: "48 הגרלות לתקופה קצרה של חצי שנה, במקום שנה שלמה של התחייבות, במחיר היכרות של 229 שקלים".
אביב: "ההגרלה שזכיתי בה זה לשלם 229 שקלים ללוטו"?
נציגה: "ל-48 הגרלות אבל".
אביב: "אבל בזה זכיתי? בזכות לשלם 229 שקל ללוטו"?
נציגה: "לא".
אביב: "אז למי"?
נציגה: "במקום 499 (שקל)".
אביב: "אבל אני לא התכוונתי להוציא 499 (שקל) גם".
נציגה: "לא. במקום 499 (שקל)".
אביב: "אה, אנשים רגילים משלמים 499 (שקל)"?
נציגה: "כן ועכשיו זה ניתן ב-229 (שקל)".
אביב: "אבל אני יכול גם לא לשלם בכלל. אני יכול גם לא לשלם עכשיו בכלל ואז הכי הרווחתי".
נציגה: "פשוט אתה לא מקבל כלום".
אביב: "אה נכון. רגע את מהלוטו"?
נציגה: "לא מהלוטו מא.צ.ג הגרלות הלוטו זו חברה פרטית".
אביב: "שמה, היא מייצגת את הלוטו"?
נציגה: "לא".
אביב: "היא עובדת עם הלוטו"?
נציגה: "אנחנו עובדים עם ההגרלות של הלוטו".
אביב: "אבל אתם מוכרים על-ידי הלוטו או שאתם סתם חברה"?
נציגה: "אנחנו חברה פרטית".
אביב: "ואתם מקבלים מידע מישראכרט או ויזה על אנשים שיש להם כרטיסים"?
נציגה: "לא, אנחנו פשוט, אוקיי, המבצע שלנו ניתן ללקוח שיש לו ויזה או ישראכרט אבל זו פרוצדורה אחרת.. אם אתה לא לקוח של אף אחד אתה לא מקבל את זה".
אביב: "כן, אבל איך יכול להיות שעליתי בהגרלה"?
נציגה: "עלית בתור לקוח של ויזה או ישראכרט"?
אביב: "אבל איך את יודעת אם אני לקוח של ישראכרט או ויזה".
נציגה: "אתה לקוח של אחת מחברות האשראי זה הכל".
אביב: "אז איך עליתי בהגרלה הזאת"?
נציגה: "..לא הבאתי לך שום הגרלה".
אביב: "איך זכיתי"?
נציגה: "בתור לקוח של ויזה או של ישראכרט".
אביב: "אבל כולם לקוחות של ויזה או של ישראכרט".
נציגה: "ממש לא".
אביב: "מי לא"?
נציגה: "יש אנשים שהם לא לקוחות של ישראכרט או ויזה".
אביב: "אולי אין לי כרטיס אשראי"
נציגה: "אוקיי, אם אין לך כרטיס אשראי זה משהו אחר".
אביב: "אוקיי, אז איך זכיתי"?
נציגה: "אז זה לא מעודכן אצלי במערכת".
אבב: "איזו מערכת"?
נציגה: "טוב תודה רבה אדוני, יום טוב ביי".
המועצה לצרכנות: אי אפשר כרגע להתלונן על עובדת קיומן
בעבר כתבנו על חברות שמציעות טפסי השתתפות קבוצתיים ללוטו. אין חוק שאוסר על החברות האלה לפעול. החברה הזאת, שהתקשרה לאביב, התקשרה לאנשים נוספים, שחלקם התלוננו בעמוד הפייסבוק של המועצה לצרכנות. במועצה מסרו שם שרק השימוש במאגר שמות לכאורה הוא בעייתי, אך לא ברור אם השתמשו במאגר.
החברה: "מציעים לו טופס מתנה ללא תשלום"
מהחברה נמסר בתגובה: "חברת א.צ.ג פלאש הפקות תקשורת בע"מ הינה חברה פרטית שמשווקת מנויים בהגרלות הלוטו. הטלפון של הלקוח הינו מספר טלפון רנדומלי ללא שום מידע מי מעבר לקו. בפיינתנו ללקוח אנו מציעים לו להשתתף בטופס מתנה (טופס שיטתי 8), ללא תשלום, בשותפות 700 איש בחינם בפרס הראשון והשני בהגרלות הלוטו.
"היות שאין לנו מידע עם מי אנו מדברים במהלך השיחה, אנו מבקשים את שם הלקוח, העיר בה הוא גר ואם הוא מחזיק כרטיס אשראי של החברת אשראי כלשהי (ויזה, ישראכרט או כל כרטיס אשראי אחר. במידה והלקוח מעוניין לקבל את המתנה, להשתתף בטופס החינם, חוזרת אליו נציגה ומוסרת לו את המספרים של הטופס (באופן חד פעמי להגרלה הקרובה ללא תשלום). במהלך השיחה, הנציגה מציעה לו להשתתף במנוי בחברתנו ומציינת לאורך כל השיחה שזו הטבה בתשלום מוזל.
"במידה והלקוח מעוניין להצטרף הוא נותן את פרטיו האישיים וכרטיס האשראי שממנו הוא מעוניין להיות מחוייב בעלות המנוי. במידה ולא, הנציגה מסיימת איתו באדיבות את השיחה ולא חוזרת אליו יותר, אבל את המתנה שניתנה ללא תשלום (טופס שיטתי 8) בשותפות 700 איש בחינם בפרס הראשון והשני בלוטו, הוא מקבל ללא תנאי גם אם הוא לא הצטרף. להיכנס אלינו לחברה כלקוח זוהי זכות ולא חובה".
לטענת נציגת החברה, התמליל שמסרנו לה "הינו חציו של התמליל" (אביב: זה לא נכון. הקלטתי כמה שניות אחרי שהחלה השיחה). עוד כתבה: "לשאלתך היכן קיבלנו את מספר הטלפון: זהו חייגן רנדומלי. איננו יודעים מי מעבר לקו, מה שם הלקוח, כתובתו או כל פרט אחר.
"לשאלתך אם התקיימה הגרלה ואם הוא עלה בגורל בזכות לשלם: כמו שציינו לעיל, הלקוח מקבל את הנמתנה ללא תנאי גם אם אינו מעוניין לקבל את ההטבה. לאורך כל השיחה, אביב הוא זה שחוזר על המילה זכייה ונציגת השירות מציגה כהטבה. לאור נהלים קבועים על תסריט שיחה בחברה, מעולם לא נאמר ללקוח שזה ללא תשלום, שזו זכייה במתנה או כל פרט שגוי אחר.
"הלקוח יכול להצטרף או לא, לפי שיקולו, צר לנו אם נלקח מזמנו כמה דקות למען השיחה. אשמח לקבל אתך מספר הטלפון של הלקוח כדי להורידו מהחייגן האוטומטי".