דצ'יה לוגאן כשלה במבחן ריסוק, קיה סורנטו הצטיינה
מבחני ריסוק חדשים וקובעים ל-12 מכוניות חדשות, כולן בדרך לישראל או כבר משווקות כאן, התפרסמו על ידי ארגון הבטיחות Euro NCAP: מרביתן הצטיינו עם חמישה כוכבי בטיחות, שליש מהן זכו בארבעה בלבד. מותג דצ'יה מבית רנו כשל
ארגון הבטיחות Euro NCAP משחרר היום (ד') נתונים על מבחני ריסוק עדכניים - כולם של מכוניות המשווקות או יגיעו לשוק המקומי בעתיד הלא רחוק. שבעה מותגי רכב זכו לציון חמישה כוכבים מחמיא, ארבעה זכו רק בארבעה ואילו דצ'יה לוגאן, שנמכרה בעבר בישראל תחת מותג רנו ועשויה לחזור בעתיד, כשלה. הבוחנים מתחו ביקורת חריפה על המכונית, שקרסה במהלך הניסוי מעבר לרצוי ומסכנת לכן באופן משמעותי את נוסעיה - כך אנשי ארגון הבטיחות. הלוגאן החדשה, מכונית מצליחה מאד באירופה תודות לתג-מחיר נמוך במיוחד, זכתה בשלושה כוכבי בטיחות בלבד וניקוד נמוך. זאת לעומת ארבעה או חמישה כוכבים עם ניקוד גבוה יחסית ל-11 המכוניות האחרות שנבחנו.
בסדרת המבחנים האחרונה, מהגדולות שפורסמו זה מספר שנים, ריסק ה-Euro NCAP את קיה סורנטו, פולקסווגן פאסאט, סובארו אאוטבק, לקסוס NX, פורד מונדיאו, פורשה מאקאן (דגם ראשון של היצרנית שנבחן) ולנד רובר דיסקברי ספורט. כולן זכו חמישה כוכבי בטיחות, ציון הנחשב כיום כנדרש ממכונית מודרנית, למרות החמרה ניכרת בתנאי הסף לקבלת הכוכב החמישי. ארבע מכוניות אחרות, סמארט פורטו ופורפור, מיני קופר ואופל קורסה, זכו בארבעה כוכבי בטיחות פחות משכנעים.
ארבעתן לא עמדו בדרישות לכוכב חמישי בגלל חסרונם של עזרי בטיחות. בנוסף, הפורפור, מיני וקורסה לא השיגו את הניקוד הנדרש לחמישה כוכבים במבחן הגנה על נוסעי מכונית מבוגרים. הפורטו לא עמדה בדרישה לחמישה כוכבים בהגנה על הולכי רגל.
ומה על הדצ'יה לוגאן? מתוצאות המבחנים עולה כי מבנה המכונית אינו יציב דיו בתאונה, וקורס מעבר לנדרש - עם עיוות של הקורה הקדמית והגג. בהתאם, המכונית מעניקה רמת הגנה נמוכה לחזה ולכל חלקי הרגליים של הנהג, כולל חדירה מוגזמת של הדוושות לתוך תא הנוסעים בעקבות הפגיעה.
ב-Euro NCAP הסבירו עוד כי הניקוד הנמוך למכונית הוא תוצאה של פעולת פתיחת כריות צד לא ראויה, ותזוזה גדולה מדי של מושב הנהג בעת פגיעת צד, שלא אפשרה את ניתוק חגורת הבטיחות. מידת ההגנה על צוואר הנוסעים בפגיעה מאחור - פגיעת "צליפת שוט" - הוגדרה כגבולית עד עלובה. ולבסוף, הלוגאן לא הגנה היטב על ילד בן שלוש במושב בטיחות, ולא זכתה כלל לניקוד בסעיף זה.
מועדון ה-5
לקבוצת המכוניות שקיבלו את הציון המרבי במבחן, מצטרפות בסדרה האחרונה שבע מכוניות. צמד רכבי פנאי זכו לשבחים יוצאי דופן - קיה סורנטו החדש ולנד רובר דיסקברי ספורט, בשני המקרים עם הגנה טובה במיוחד על הנוסעים בכל הגילאים, אם כי הדיסקברי זכה לביקורת קלה במבחן פגיעת צוואר. ניקוד מרשים ניתן גם לפולקסווגן פאסאט, לקסוס NX, פורשה מאקאן, פורד מונדיאו וסובארו אאוטבק.
ארבע מהמכוניות שנבחנו קיבלו כאמור ציון מספק של ארבעה כוכבים. צמד הקטנות של סמארט הפתיעו, כאשר הפורטו הזעירה זכתה לציונים גבוהים יותר בהגנה על נוסעים וילדים, גם אם לאחר שה-Euro NCAP מצא כשל בפתיחת כריות הצד - שטופל על-ידי סמארט ויוטמע במכוניות שייוצרו החל ממרס. הפורטו גם איכזבה ברמת ההגנה שהיא מעניקה להולכי רגל.
מיני של ב.מ.וו, רשמה ציונים טובים, וב-Euro NCAP היו מרוצים ממרבית התוצאות - למעט רמת הגנה מספקת בפגיעת צד ורמת הגנה בינונית לילדים בני שנה וחצי ושלוש. ביקורת דומה נרשמה גם כלפי אופל קורסה, כאשר הבוחנים ציינו שרמת ההגנה לחזה וצוואר ילד בן שלוש מעט נמוכה. המכונית זכתה גם לביקורת קלה בגין רמת ההגנה כנגד פציעת צליפת שוט בפגיעה מאחור.
המכונית | ציון כולל | הגנה על מבוגרים | הגנה על ילדים |
הגנה על הולכי רגל |
דירוג מערכות בטיחות |
אופל קורסה | 4 כוכבים | 79% | 77% | 71% | 56% |
לנד רובר דיסקברי ספורט | 5 כוכבים | 93% | 83% | 69% | 82% |
לקסוס NX | 5 כוכבים | 82% | 82% | 69% | 71% |
מיני קופר | 4 כוכבים | 79% | 73% | 66% | 56% |
סובארו אאוטבק | 5 כוכבים | 85% | 87% | 70% | 73% |
סמארט פורטו | 4 כוכבים | 82% | 80% | 56% | 56% |
סמארט פורפור | 4 כוכבים | 78% | 77% | 65% | 56% |
פולקסווגן פאסאט | 5 כוכבים | 85% | 87% | 66% | 76% |
פורד מונדיאו | 5 כוכבים | 86% | 82% | 66% | 66% |
פורשה מאקאן | 5 כוכבים | 88% | 87% | 60% | 66% |
קיה סורנטו | 5 כוכבים | 90% | 83% | 67% | 71% |
רנו (דצ'יה) לוגאן MCV | 3 כוכבים | 57% | 75% | 55% | 38% |
רף המינימום | ל-5 כוכבים | 80% | 75% | 60% | 65% |