הישראלים מובילים בקניות אונליין - מחו"ל
מסקר שנערך בקרב צרכנים ב-22 מדינות, כולל 800 ישראלים, עולה כי 82% מהמשתתפים הישראלים העידו שהם עורכים קניות באתרים באינטרנט, לרוב באתרים בינלאומיים. בתוך ישראל - המסחר האלקטרוני עדיין חלש. מהם האתרים הפופולריים על ישראלים, מה הם קונים בארה"ב ומה בסין ומה מעודד צרכנים לקנות ברשת ומה חוסם אותם?
הצרכנים הישראלים קונים המון באינטרנט, לא בהכרח מאתרים בישראל: חברת פייפאל (PayPal) קיימה הבוקר מסיבת עיתונאים בשיתוף עם איגוד האינטרנט הישראלי, במהלכה הציגה נתוני סקר בינלאומי שערכה החברה בקרב צרכנים אונליין (שלא בהכרח קונים באמצעות פייפאל), שבדק את הרגלי הקניות וההעדפות של צרכנים, כפי שהם העידו על עצמם, בכל הנוגע לרכישות בינלאומיות (Cross border shopping) בהשוואה לרכישות בתוך המדינה (Domestic shopping).
בסקר נשאלו 17,500 צרכנים ב-22 מדינות, על הרגלי הקניות אונליין שלהם והוא נערך באמצעות חברת המחקר Ipsos MORI. המדינות שהשתתפו בסקר: ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, אוסטריה, שוויץ, איטליה, ספרד, הולנד, שבדיה, נורבגיה, דנמרק, פולין, טורקיה, רוסיה, ישראל איחוד האמירויות, קנדה, ברזיל, מקסיקו, אוסטרליה וסין.
הישראלים קונים המון מחו"ל; האמריקאים והסינים - בתוך המדינה
המדינה המובילה בקניות מקוונות בינלאומיות זו אוסטריה, בה 83% מהצרכנים ברשת קנו מאתרים בינלאומיים בשנה האחרונה. ישראל ממוקמת במקום השני בדירוג המדינות שצרכניהן קונים הכי הרבה מחו"ל, עם 82% (10% מהישראלים שהשתתפו בסקר קונים רק מאתרים בינלאומיים, 72% העידו כי קנו גם מאתרים בינלאומיים וגם מאתרים בישראל ו-18% טענו שהם קונים רק בתוך ישראל).
מסתבר שהישראלים קונים הרבה מאוד באינטרנט ומכל העולם. 39% מהישראלים והמקסיקנים אמרו שייקנו יותר באינטרנט בשנה הבאה - יותר מכל הלאומים האחרים. כלומר הקנייה באינטרנט היתה עבור הישראלים חוויה טובה. 6% מהישראלים שהשתתפו בסקר והעידו על עצמם שלא קנו עד כה באינטרנט, טענו שיחלו לקנות בשנה הקרובה.
כצפוי, ארה"ב וסין הן היצואניות הגדולות ביותר, המייצגות 26% ו- 18% מיעדי המכירות בעולם (בהתאמה). במקום השלישי: בריטניה – 17%. מכלל המכירות הבינלאומיות ברשת. האמריקנים קונים בעיקר בארה"ב – 69% מהנשאלים והסינים קונים בעיקר מסין – 74% מהנשאלים. גם הבריטים קונים בעיקר בבריטניה – כך העידו 58% מהנשאלים.
במזרח-התיכון קונים בעיקר מארה"ב ואחר כך מסין, בריטניה והונג קונג. הרוסים קונים בעיקר בסין והאירופאים קונים לרוב במערב אירופה. בדרום אמריקה קונים בעיקר בארה"ב.
קונים בעיקר אופנה
הקטגוריה הפופולארית ביותר בקניות בינלאומיות באינטרנט, זו קטגוריית האופנה, המהווה כ-39% מסך כל הרכישות המקוונות הבינלאומיות. במקום השני נמצאת קטגוריית מוצרי האלקטרוניקה, המהווה 26% מסך הרכישות המקוונות הבינלאומיות. אחריהן בהתאמה: צעצועים ו"תחביבים" - 20%; ציוד טיולים ונסיעות 20%; בידור/חינוך 20%; קוסמטיקה ומוצרי טיפוח ואיפור – 17%; פריטי דיגיטל של בידור וחינוך 16%; ספורט וטיולים 12%; ופריטים לבית 11%.
מסתבר גם שצרכנים שקונים בינלאומית, מבלים פי 2 אונליין. בנוסף, צרכנים שקונים מחוץ למדינה שלהם, קונים סל גדול יותר.
האתרים הפופולריים על ישראלים
בישראל נאמד תחום הרכישות המקוונות (eCommerce) ב-2014 בכ-7.9 טריליארד שקל. לפי תחזיות פייפאל, ב- 2016 היקף הרכישות יעמוד על כ- 10.069 טריליארד שקל. פייפאל צופה עלייה של 14% מ-2014 ל-2015 ועלייה של 12% מ-2015 ל-2016. עדיין מדובר באחוז קטן, כ-8% מכלל ההוצאות של צרכנים על קניות.
72% מהישראלים שהשתתפו בסקר קנו לפחות פעם אחת בחו"ל דרך האינטרנט במהלך השנה החולפת. 57% מהישראלים מעדיפים לקנות מארה"ב ומסין, מבריטניה 26% ומהונג קונג 23%. בארה"ב, הישראלים קונים בעיקר בגדים ואקססוריז ובסין - צעצועים ופריטים עבור תחביבים.
האתרים הפופולאריים ביותר לרכישות בינלאומיות בקרב ישראלים הם: איביי (48%) אליאקספרס (19%), אתרים של יצרנים וקמעונאים (12%), אמזון (6%) ואתרים נוספים (15%).
מחפשים בעיקר מחיר טוב
איך הישראלים קונים? ובכן, לפי העונים לסקר, רוב הישראלים עדיין בוחרים פריט בחנות פיזית (אוף ליין) וקונים בה. בעיקר כשמדובר במוצרי תינוקות, רהיטים, פריטים לגינה וכלים, קוסמטיקה, איפור ובגדים; אבל יש להם דרכי קנייה נוספות.
למשל: הם עורכים השוואת מחירים אונליין ואוספים את המוצר בחנות (פריטי ילדים, אלקטרוניקה ומיחשוב ורהיטים בעיקר). צרכנים שמשווים מחירים אונליין וגם קונים אונליין יש בעיקר במוצרי אלקטרוניקה, בידור ומוצרי ילדים ותינוקות. ויש גם צרכנים שמגיעים לחנות, מסתכלים על המוצר/המק"ט/הדגם וקונים אותו אונליין. בעיקר במוצרי אלקטרוניקה.
הקונה אונליין מחפש בעיקר מחיר (50% מהקונים) אבל גם נוחות (31% מהקונים). מי שקונה אונליין רק בתוך ישראל מחפש בעיקר מחיר אבל יותר חשובה לו הנוחות (38%) מאשר כלל הקונים. לעומת זאת, אלה מבין הקונים שקונים אונליין מאתרים בינלאומיים, המחיר חשוב להם יותר מכל (57% מהנשאלים אמרו זאת).
מחירי שילוח זה חסם; משלוח חינם זה זרז
מהם החסמים לקניות אונליין? 63% אמרו שהחשש שהפריט המוזמן לא יתאים לתיאור הפריט המקורי 56% אמרו שגם מכס ומסים זה חסם. 52% אמרו שמחירי השילוח מהווים חסם ו-50% הצהירו כי אחד החסמים זה החשש שהפריט לא יגיע ליעדו.
מהם הקטליזטורים לקנייה אונליין? 67% אמרו שמשלוח חינם מדרבן אותם לקנייה אונליין. 59% אמרו שגם קנייה בטוחה זה זרז. 56% דיברו על המחיר הכולל ו-53% אמרו שפיתוי נוסף זה קנייה של פריטים שאין בארץ.
העסקים בארץ - מזדנבים מאחור
לעומת זאת, מנתוני איגוד האינטרנט הישראלי עולה כי למרות שרוב הישראלים כבר קונים באינטרנט, רק 26% מבתי העסק בישראל מציעים לצרכן הישראל מכירות אונליין. כלומר יש ביקוש לסחר אלקטרוני, אך אין היצע מקומי. לכן הישראלים פונים לחו"ל.
בנובמבר האחרון, קיימו באיגוד שולחן עגול עם נציגי משרדי האוצר, הכלכלה, שדולת הייטק בכנסת, דואר ישראל, גוגל וגופים נוספים, במטרה לעודד את המסחר האלקטרוני בישראל. החסמים שאותרו: חסם טכנולוגי (העסקים בורים בעולם הזה, אין להם פלטפורמה והקמתה אורכת זמן); חסם תפעולי: הפתרונות הלוגיסטיים בארץ יקרים ולא שירותיים; חסם הידע: לעסקים אין הבנה מספקת אודות העולם הטכנולוגי המתפתח במהירות. עקב כך הוחלט על פרויקט לקידום מסחר מקוון. הפרויקט כולל בין היתר מפגשי לימוד, בהם לקחו חלק 300 בתי עסק, סדנאות מעשיות וקידום ידע בנושא דרך אתר האינטרנט של איגוד האינטרנט.
בשנה האחרונה, עת יותר ישראלים קנו באתרים הפופולריים: איביי, אליאקספרס, אמזון, נקסט ואסוס; התחזקו גם קמענאים ישראלים אונליין, כמו קסטרו ועדיקה וקמו אתרי מכר לבגדי ילדים. גם אתרי הקניות של רשתות הסופרמרקט התחזקו ושופרסל השיקה אפליקציית אונליין. ימים יגידו אם הקמעונאים הישראלים יצליחו לצמצם את הפער בינם לבין הענקים בסין ובארה"ב, במלחמה על הכיס של הצרכן הישראלי.