פברואר בסופר: המכירות עלו כי המחירים ירדו
הצרכנים קונים יותר בפחות כסף: בפברואר חלה עלייה במכירות בסופרמרקטים, אחרי שנה של ירידות. במזון, העלייה במכירות אף גדולה יותר. איך זה קרה? חד משמעית - ירידת מחירים. קמעונאי: "הסל הוזל כי אנשים קונים יותר 'לא מותגים' ובעיקר: מחירי הירקות והפירות ירדו בעשרות אחוזים והם מהווים 15% מהמחזור של הרשתות"
ירידת מחירים מעלה מכירות: בפברואר 2015 חלה עלייה של 2% במכר הכספי בשוק מוצרי הצריכה לעומת פברואר 2014. במכירת מזון, חלה בפברואר עלייה של 2.8% לעומת פברואר 2014, כך לפי נתוני נילסן. המכר הכספי מעיד על הכסף שגלגלו הרשתות והספקים מהמכירה. הנתון הזה מהווה שינוי מגמה שהחלה באוגוסט 2013 ונמשכה עד ינואר 2015 של ירידה כללית במכירות.
במדידה מתחילת השנה (שלושת החודשים האחרונים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד) מדובר בעלייה כוללת של 0.5% בכלל מוצרי הצריכה בסופרמרקטים ועלייה של 1.4% במכירות מזון.
הנתונים מעידים על ירידת מחירים
מבחינת כמותית, כלומר כמות או מספר המוצרים שהצרכנים רכשו בפברואר, המכירות בסופרמרקטים עלו פי 3 בהשוואה לעלייה הזאת במכר הכספי. מתחילת 2015 וכן בתקופה של שנה, העלייה במכירות הכמותיות גבוהה פי 8 לפחות בהשוואה לעלייה במכר הכספי.
כשהעלייה בכמות שנמכרה, תלולה יותר מהעלייה בכסף שהפריטים שנמכרו הניבו, זה מעיד על ירידת מחירים. כלומר, הצרכנים קונים יותר בפחות כסף.
לצרכנים יש פחות כסף והפירות והירקות הוזלו
אחד הקמעונאים אמר ל-ynet: "אנחנו כל הזמן מורידים מחירים. אצלנו רואים שהמחירים ירדו מבדיקה פשוטה. אנחנו בודקים מדי חודש סל של מוצרים. בסל הזה, מחיר ליחידה, עמד על 9.60 שקלים בממוצע בשנה שעברה וירד השנה ל-8.53 שקלים. כלומר, מחיר ליחידה ירד ב-10% ל-12%.
"הסיבה לזה היא לא התחרות. תחרות היתה תמיד. אנשים קונים יותר מוצרים מקבילים. בנוסף, השנה הירקות והפירות הרבה יותר זולים משנה שעברה. זולים בעשרות רבות של אחוזים. וירקות ופירות מהווים 15% מהמחזור. כיוון שכך, אנשים קונים כמויות גדולות יותר".
ירידה בצריכת מוצרים לטיפוח הפרט והבית
לפי הנתונים, חלה עלייה של של 2% במכר הכספי של כלל שוק מוצרי הצריכה לעומת פברואר 2014. במדידה מתחילת 2015 (לעומת התקופה המקבילה ב-2014), חלה עלייה של 0.5% במכירות. בתקופה של שנה מתגלגלת (פברואר 2014 עד פברואר 2015 לעומת פברואר 2013 עד פברואר 2014) - חלה עלייה של 1.8%.
העלייה במכר הכמותי בפברואר בכלל שוק הצריכה עמדה על 6.7%, זאת לעומת פברואר 2014. מתחילת 2015 (לעומת התקופה המקבילה ב-2014), חלה עלייה במכר הכמותי של 4.3%. גם בבחינה של שנה מתגלגלת (פברואר 2014 עד פברואר 2015 לעומת פברואר 2013 עד פברואר 2014), יש עלייה של 5.1%.
המגמה הזאת בולטת במזון: עלייה של 2.8% במכר הכספי בפברואר 2015 לעומת פברואר 2014 ועלייה של 7.3% במכר הכמותי. מתחילת השנה יש עלייה של 1.4% במכר הכספי של מזון ו-4.9% במכר הכמותי שלו. בתקופה של שנה: 2.8% במכר הכספי ו-6% בכמותי.
במכירת משקאות יש עלייה במכר הכספי בפברואר 2014 מול פברואר 2015 אך ירידה מתחילת השנה וירידה גם במדידת תקופה של שנה (פברואר 2014 עד פברואר 2015 לעומת פברואר 2013 עד פברואר 2014).
בטיפוח הבית והפרט יש ירידה במכר הכספי בכל המדידות, אך עלייה מתמדת במכר הכמותי. כלומר גם במוצרים לטיפוח אישי ולניקיון הבית: המחירים ירדו (עד כדי נזק כספי לקמעונאים ולספקים) והצריכה עלתה: הצרכנים קנו יותר.
עיקר העלייה במכירות מגיעה מהסניפים הזולים
אמנם העלייה הכללית במכירות והירידה במחירים אירעה בכל השוק, אבל אין ספק שעיקר העלייה במכר הכספי באה מהסניפים המוזלים של הרשתות.
לפי נילסן, בערוץ המוזל העלייה במכירות היתה גבוהה פי כמה וכמה ובאופן מובהק מהעלייה במכירות בכלל הסניפים של כלל הרשתות. בנוסף, ברשתות אלה לא היתה ירידה במכירת משקאות, טיפוח הפרט וטיפוח הבית (לעיתים סטגנציה לעיתים עלייה), מה שמעיד על שחלק מהירידה בתחומים אלה מגיע מהסניפים היקרים יותר. יחד עם זאת, גם ברשתות החרדיות חלה ירידה במכירות - כמעט בכל התחומים.