הרב הלורד ג'ונתן זקס: "החיבור בין פוליטיקה לרבנות בישראל - אסון"
אנטישמיות? "אם לא בטוח להיות יהודי באירופה, לא בטוח להיות אירופאי באירופה". דת ומדינה? "תורה ושלטון לא מתערבבים". צדק חברתי? "ישראל צריכה להיות ההשראה". מעמד האישה? "אלוקים הוא פמיניסט". הרב הלורד הד"ר ג'ונתן זקס, מהתיאולוגים הבולטים בעולם. ראיון מיוחד ל-ynet
הוא נחשב לאחד התיאולוגים המרתקים בעולם; מרצה מבוקש, סופר פורה – וכנראה היחיד שנושא את התואר המשולש: הרב - הלורד - הדוקטור ג'ונתן זקס. מי שהיה עד לפני כשנתיים רבה הראשי של בריטניה, נחשב ובצדק לאחד הסמנים המרתקים באורתודוכסיה המודרנית, ולגשר בין עולמות שונים: יהדות ונצרות, ישראל ובריטניה והקהילות היהודיות בשתי המדינות הללו.
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בראיונות הלא רבים שהוא נותן, מקפיד הרב זקס לשמור על איפוק בריטי וממלכתיות. הראיון הנוכחי קילף במידה רבה, את הפרסונה הדיפלומטית החביבה עליו. בשיחה מיוחדת עם ynet, רגע לפני שהוא מרצה הערב (ג') בנושא "כשהדת הולכת לאיבוד - על אתאיזים, פונדמנטאליזם ואתגרים אחרים" - הוא מספר על ההתמודדות עם האנטישמיות המפעפעת, על זהות יהודית, עגונות ופמיניזם דתי - וגם מה הוא באמת חושב על החיבור הישראלי בין רבנים לפוליטיקה ("אסון"), ומהי עבורו מדינת ישראל ("חזון").
כל מה שקורה, חדש ומעניין - היכנסו לערוץ היהדות :
- שנה לרצח: שלוש אמהות שרות
- מהומות בקבר דוד. נציגי הוותיקן: רואים בחומרה
- הסוף לשיתוק: מונו דיינים לביה"ד הגדול
בשנה האחרונה, מאז "צוק איתן" הוא נאלץ לצאת מעמדת הנייטרליות, היישר לחזית ההסברה הישראלית. "לא הייתה לי ממש ברירה", הוא אומר להגנתו. "לא היה מישהו אחר שיעשה את זה. לכן גם נתתי הנחיה לכל שאר הרבנים לעלות ולדבר".
הרב (והלורד) שומר על קשרים קרובים עם בית המלוכה הבריטי, ומספר כי הם מעורבים באתגרי הקהילה היהודית. "הנסיך צ'ארלס ביקר בישראל באופן רשמי בהלוויה של יצחק רבין. טסתי אתו חזרה לאנגליה ואני יודע עד כמה זה היה חשוב לו. לא רבים גם יודעים שהנסיך, לבקשתו, הגיע לבית הכנסת הגדול בסנט ג'ון ווד לפני מספר שנים, על מנת לחגוג עמנו את יום העצמאות ה-60 למדינת ישראל".
"במונחים מספריים היהודים בבריטניה הם פחות מאחוז אחד", מוסיף הרב, "אך מצד שני יש המון התעניינות בנו. לי כרב היה חשוב לפעול גם בקרב לא-יהודים. זה נתן ביטחון ליהודים בבריטניה, וגאווה יהודית. הם לא הסתירו אותה, כמו בעבר – אלא חלקו אותה עם אחרים. כלל, הזהות היהודית בבריטניה מאוד התחזקה. אם פעם 20% בלבד שלחו לבתי ספר יהודים, היום כבר 70% שולחים לשם. הממשלה אוהבת את בתי הספר האלה, לא רק כי לומדים שם את ערכי היהדות - אלא לומדים שם לתרום לכלל, ולהיות אזרחים מועילים".
אירופה חוזרת לעידן מלחמות הדת
בעקבות שורת האירועים האנטישמיים שצצו ברחבי היבשת לאחרונה, כותב הרב זקס – פילוסוף והיסטוריון – ספר
על האנטישמיות האירופית המודרנית, "לא בשם האל". "גל אנטישמיות הוא תמיד סימן למשבר אנושי בקנה מידה רחב", הוא אומר, "ולכן תוצאות האנטישמיות באירופה יהדהדו בעולם כולו. אני קורא לזה 'הסערה המושלמת', כי מי שיסבול מזה יהיו כולם, גם נוצרים וגם מוסלמים".
איך אתה רואה את הפעילות של ראש הממשלה הנוכחי, דויד קמרון, בנושא?
"קמרון הוא אחד המנהיגים הפעילים והחזקים ביותר באירופה, והוא מבין שאנטישמיות היא לא בעיה של יהודים בלבד. יש פה מלחמה על עקרון היסוד של אירופה - החירות. גם ראשי הממשלות בעבר, טוני בלייר וגורדון בראון, הבינו שלא היהודים צריכים להילחם באנטישמיות, אלא המדינה. הקורבן לא יכול לטהר את הפשע. אם לא בטוח להיות יהודי באירופה, לא בטוח להיות אירופאי באירופה. אם אירופה תאבד את היהודים, אירופה תאבד את חירותה ועצמאותה.
"מצד שני, המדיה והרשתות החברתיות מאפשרות לאנטישמים לקדם הטפה דתית ראדיקלית נגד הסטטוס-קוו ונגד המשטרים החילוניים. הטפה מהסוג הזה היא עוצמתית וחזקה, והיא הדרך הבטוחה ביותר לגרום לאנשים להקריב עצמם למען מטרות אלו.
"עם זאת, חשוב לזכור שזה כבר היה בעבר באירופה. מהפכת הדפוס האירופית הביאה את הפרוטסטנטיות, שהייתה, למעשה, תנועה חברתית. זה לא שונה ממה שאנחנו רואים מול 'אל קעידה', או 'בוקו חראם'. הטבח בין הקתולים לפרוטסטנטים במלחמות הדת שלהם היה בממדי ענק. דאעש והקיצונים האסלאמיים בסך הכל חוזרים לאותו מקום עקוב מדם בהיסטוריה".
הקהילה החרדית? מתעוררת למלחמה בפדופילים
הקהילה היהודית בבריטניה מגוונת, וכוללת את שלל הזרמים ביהדות. לאחרונה היה המגזר החרדי בעין
הסערה בעקבות כמה אירועים פליליים, האחרון שבהם – במנצ'סטר, שם קבע בית המשפט כי מורה פדופיל תקף את תלמידותיו וחמק מעונש בסיוע ראשי הקהילה.
"יש הרבה מאוד נושאים שהקהילה היהודית דיברה עליהם - ובקול צלול בתקופת כהונתי. זה חלק מהדברים שכרב ראשי היה חשוב לי לקדם", הוא אומר. "העברנו קורסים לרבנים בנושא אלימות במשפחה והתעללות בילדים, יש לנו ארגונים שנועדו לסייע, ויש מעון יהודי לנשים מוכות. המיינסטרים היהודי מאוד פתוח לגבי זה. סירבנו להפנות את גבנו ולהתעלם".
הכול טוב ויפה, אך הקהילה היהודית מורכבת מאחוז הולך ועולה של קהילות חרדיות, ושם זה לא בהכרח כך.
"את צודקת, הם לא בהכרח חלק מההצלחות שלי", מחייך הרב זקס, "אבל גם שם יש עלייה במודעות. בסופו של דבר, אלה דברים שאסורים לחלוטין על פי ההלכה היהודית, ואנחנו צריכים להיות מאוד כנים לגבי זה. הסיפור במנצ'סטר כלל גם רב חרדי מגייטסהד, שעדותו האמיצה היוותה חלק מכריע במשפט. אני חושב שהחברה החרדית מתעוררת לכל חילול השם שמלווה את זה".
אלוקים? הוא פמיניסט
סוגיית מסורבות הגט לא פוסחת על אף קהילה יהודית. במקרה של הרב זקס, מאושיות האורתודוכסיה המודרנית, הוא חולל סוג של מהפכה כאשר כבר לפני עשרים שנה ייצר הסכם טרום-נישואין לקהילתו. "אני גאה להעיד שאנחנו לא משאירים אף אחד מאחור. פתרנו כל בעיית עגינות, גם אם לפעמים הפתרון לא היה פשוט הלכתית. במקרים קשים אנחנו עושים גישור. אני מאמין שבאמצעות הקשבה אפשר לפתור הכל".
כיצד אתה מתייחס להתעוררות הפמיניסטית בעולם האורתודוכסי?
"רק עכשיו חגגנו את שבועות, חג מתן התורה. על פי חז"ל, התורה ניתנה קודם כל לנשים, מה
הרב זקס מרבה לדבר על הנחלת ערכי היהדות החוצה, ועל ההתמודדות עם אתגרי המודרנה. הוא גם מודע לעובדה שרבים הרבנים בישראל המדברים בקולות אחרים. "יש לכם רבנים מדהימים", הוא אומר, "הרב בני לאו, הרב יובל שרלו, יש קולות כאלה, חבל שהם לא מספיק בולטים. החיבור בין הפוליטיקה לרבנות בישראל הוא אסון. התנ"ך מלמד אותנו דבר מאוד פשוט: מלך לא יכול להיות כהן גדול, וכהן גדול לא יכול להיות מלך. אלה שני דברים נפרדים, ובמקרה ששכחנו, השם שלח נביאים להזכיר לנו את זה. היה כתר מלכות, כתר כהונה וכתר תורה - שלושה כתרים נפרדים. אסור להם להיות יחד".
"במאה ה-18 כתב מונטסקייה את 'רוח החוקים', ודיבר על הפרדת הרשויות. הצרפתים הלכו עם זה עד הסוף, גם האמריקאים שיצרו את הפרדת הדת מהמדינה. אנחנו, לצערי, שכחנו את זה. תורה ושלטון לא מתערבבים. זה מה שנקרא בהלכה 'תערובת מין בשאינו מינו'".
האתגר הישראלי: לשמר את קולם של הנביאים
הרב זקס חושש. כבר זמן רב שהוא מזהיר, כאותו נביא זעם הצופה מרחוק, מאובדן היכולת לחזות תהליכים. "אחוז נישואי התערובת בארצות הברית עומד על 70%. יש הרבה ארגונים שעושים דברים נפלאים, אבל זו התוצאה. בשנת 2050 יהוו יהודי ארצות הברית 1.1% מהאוכלוסייה. לעומת זאת, המוסלמים יהיו 1.8%. מישהו בכלל נערך לזה? מישהו חושב על זה? זה לא רק היהודים שלוקים בעיוורון לתכנן לטווח ארוך, זה המערב כולו.
"בשנת 73, בתקופת מלחמת יום הכיפורים, החלו מדינות הנפט הערביות לממן מדרסות באלפים. הם מימנו משרות מרצים של לימודי המזרח התיכון בכל האקדמיה האמריקאית. האסלאם רואה רחוק. הוא חושב במונחים של עידנים ועשורים. כשמשה רבנו מוציא את בני ישראל ממצרים, הוא לא חושב על המדבר או על ארץ ישראל, הוא חושב שלושה דורות קדימה. זה רעיון הנבואה - ההסתכלות קדימה. איבדנו את הנביאים, ואיבדנו את החזון יחד איתם".
"האתגר של מדינת ישראל הוא לשמר את קול הנבואה הזה. ישראל צריכה להיות ההשראה לצדק ולחירות. היא מראה לעולם מה מדינה קטנה מוקפת אויבים ונטולת משאבי טבע עשויה להשיג. רק בישראל אפשר לייסד חברה המושתתת על ערכי התורה. וכשאני אומר 'ערכי התורה', אני לא מתכוון לחקיקה דתית או לכפייה דתית, אלא לקהילתיות חזקה, דאגה לחלשים, וחשיבות ההשכלה והמשפחה. זה מה שיעשה את ישראל אור לגוים".
"אנחנו לא נצליח לנצח במלחמה על דעת הקהל העולמית", הוא קובע בעצב. "אז לפחות שנזכה בצדק חברתי, בהשכלה ובאכפתיות הדדית. על זה דיברו הנביאים, זה מה שביקש ירמיהו, וזה מה שחזה ישעיהו. אנחנו, יהודי העולם, מצדנו לא נפסיק להגן על ישראל, ולרצות לגור בה כולנו, במהרה בימינו".
- הרב הלורד ד"ר ג'ונתן זקס ישוחח הערב (ג') עם ד"ר תומר פרסיקו בנושא "כשהדת הולכת לאיבוד - על אתאיזים, פונדמנטאליזם ואתגרים אחרים", בשעה 18:00 באוניברסיטת תל אביב