ירכא מעצמת קניות: "כמו פרבר של ניו יורק"
הכפר הדרוזי בגליל הפך עם השנים למוקד שמושך קונים מכל רחבי הארץ, בעיקר בגלל המחירים האטרקטיביים. גם רשת קניוני ביג הבינה את הפוטנציאל ופתחה בשבוע שעבר קניון עודפים של רשתות אופנה. צפו
כבר מעל לשני עשורים שהכפר הדרוזי ירכא בגליל מושך אליו את תושבי האזור. הסיבה: שופינג במחירים אטרקטיביים. מה שהתחיל בראשית שנות ה-90 כמוקד משיכה עבור מי שרצה לקנות מכנסי ג'ינס במחירים זולים יותר מאשר בחנויות בערים הגדולות, התרחב כיום למספר קניונים וחנויות ענק בהם ניתן למצוא כמעט הכל – ועדיין במחירים נוחים לכיס.
לכתבות נוספות בערוץ צרכנות :
קניות ברשת: נשים בודקות, גברים קונים מיד
ישראכרט: ההוצאות על נופש ובילוי גדלו ב-10%
צמים וקונים: השופינג של חודש הרמדאן
קבוצת ביג מרכזי קניות הבינה גם היא את הפוטנציאל, וביום חמישי האחרון פתחה בירכא את קניון ביג פאשן אאוטלט, בשותפות עם משפחת חיידר חט'אר המקומית. הקניון, שמשתרע על פני 18 דונמים, נבנה על חורבות מפעל המתכת "קדמני" והושקעו בהקמתו כ-90 מיליון שקלים. החנויות במתחם כולן מתחום האופנה והלייף סטייל (למעט בתי קפה ומסעדות) וכולן חנויות עודפים. 45 החנויות בקניון כוללות גם את הרשתות קסטרו, פוקס, רנואר, דלתא, טווינטי פור סבן, גולף, קרייזי ליין, ללין, אדידס, מנגו ועוד. ביקרנו באירוע הפתיחה – צפו בווידאו:
"60% מהקונים – מהמגזר היהודי"
ביג פותחת בדרך כלל את מרכזיה סמוך לעורקי תנועה מרכזיים. לכן הבחירה שלה דווקא בכפר הדרוזי, אליו צריכים הצרכנים להגיע במיוחד, מעניינת ומצביעה על מרכזיותה של ירכא במסחר הגלילי. "אנשים באים לכאן לחוויית שופינג בזול", אומר ל-ynet חי גאליס, סמנכ"ל ביג, "זה קצת כמו שמגיעים לניו יורק ונוסעים במשך שעה לכל מיני מרכזי אאוטלט כדי לקנות בזול".
בירכא יש כבר לא מעט חנויות ומרכזי קניות שמושכים אליהם אלפי לקוחות מדי שבוע מכל הארץ. חנויות ענק כמו "מיי בייבי", שמציעות את כל מוצרי התינוקות והילדים - מבגדים דרך עגלות ומשחקים ועד לריהוט - במחירים שלרוב זולים מאשר ברשתות הגדולות; כלבו האופנה עצום הממדים "אמש סטאר", שבין היתר מציע גם עודפים של מותגים שונים; קניון כנעאן והסופרמרקט הענק "מרכז המזון".
מרכזי ביג אינם מזוהים בהכרח עם מחירים זולים. עם זאת, כדי להפוך לגורם מושך קהל נוסף בכפר, בכירי החברה מדגישים בכל הזדמנות את עניין המחיר. "אנשים מגיעים לכאן אפילו מבאר שבע כדי לקנות במקום כמו 'מיי בייבי'", אומר איתן בר זאב מנכ"ל ביג. "זה מין עוגן שנוצר סביב המחיר, וזה מה שהפך את ירכא למוקד של אאוטלט ברמה ארצית. אנחנו חשבנו שניתן להשלים את תמהיל המוצרים שניתן להשיג פה עם סוג כזה של מרכז, שנותן דגש על אופנה ומביא את מותגי האופנה הגדולים בארץ עם מחירים שמתאימים את עצמם לאזור".
רוח גבית להשקעה במגזר הלא-יהודי קיבלה ביג מהקניון שפתחה ב-2009 בנצרת. לטענת המנכ"ל, מדובר באחד מ-12 הקניונים המצליחים בארץ מבחינת פדיון למ"ר. "המגזר הערבי הגיע בשנים האחרונות למצב שכוח הקנייה שלו הופך ליותר ויותר משמעותי. אם פעם לפתוח מרכז באזור של 60 אלף איש היה סיכון, היום אנחנו כבר לא שם". לדבריו, "דווקא האוכלוסייה הערבית היום היא עם הכנסה הרבה יותר גבוהה, ועם תרבות צריכה שהולכת ומתחזקת עם השנים".
למרות זאת, הבחירה בירכא לא נועדה למשוך רק קהל מהמגזר הערבי, אלא גם לקרוץ לצרכן היהודי שמחפש את המחיר הטוב. "להערכתנו, כ-60% מהלקוחות שפוקדים את האזור הם מהמגזר היהודי. הם מגיעים מכל הארץ, בעיקר בסופי השבוע", אומר גאליס, "אנחנו בטוחים שגם המרכז שלנו ימשוך את הקהל היהודי מהסביבה וכמובן שגם את לקוחות המגזר הערבי".
"לשמחתנו אנחנו מצליחים למשוך לירכא אנשים מכל המגזרים ומכל מדינת ישראל", מספר בחיוך והיב חביש, ראש המועצה האזורית ירכא, "מבחינתנו זה סימן טוב גם לדו קיום, גם לבילוי משותף וגם לפרנסה לכולם". לדבריו, "בתקופה הקרובה יקומו לנו עוד שני מרכזי קניות סמוכים למרכז ביג ונקווה שבעזרתם נוכל למשוך עוד קליינטים לאזור".
אז איך המחירים של קניון העודפים החדש? בפוקס מצאנו חולצות טי-שירט בייסיק ב-10 שקלים אך גם בגדים יקרים יותר, זולים מעט ממחירי הרשת. בקסטרו נתקלנו במכנסי ג'ינס ברמודה לגברים ב-99 שקלים, אמנם מחיר נמוך אבל לא זול מאוד. ראינו גם מכנסיים לנשים ב-39.9 שקל וחולצות אריג ב-19.9 שקל. בחנות משקפי השמש קרולינה למקה מצאנו את המבצע 2 ב-200 שקל שקיים גם בכל חנויות הרשת בארץ.
ומה חושבים הצרכנים שהגיעו לפתיחת הקניון? סיוון, מני, עומר ואיתי עשו את כל הדרך מתל אביב (כשעה וארבעים דקות): "שמענו שפתחו קניון עם מותגים גדולים ובזול אז באנו במיוחד".
זה גורם לכם להרגיש פראיירים במרכז?
"לפעמים. ההבדל במחירים פה הוא משמעותי. כבר ביקרנו בעבר בירכא ונחזור לכאן בעתיד".