סטנדר משלך: בית המדרש לנשים
למעלה ממאתיים נשים (וגם כמה גברים) באולם מלא וגדוש, חשו בכל מאודן את המושג "משק כנפי ההיסטוריה": "כלנה" - בית המדרש לנשים - חנך את פעילותו באירוע שבישר על מהלך משמעותי המתהווה בחברה הדתית: הצטרפותן של נשים לעולם לומדות התורה-לשמה
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לפני כ-15 שנים באותה גבעת שמואל, שהחלה אז את ניצני צמיחתה כבירה התל-אביבית של הציונות הדתית, ביקשה קבוצת נשים לקרוא את מגילת אסתר במסגרת נשית למהדרין - מהלך שכבר התגלגל בעולם היהודי, אך עדיין היה בחיתוליו המקומיים. הניסיון שלהן לווה בהרעשת עולמות מיקרו-קוסמית. בבתי כנסת שונים בעיר (שהייתה אז עדיין מועצה מקומית) דרשו נגדן, ואחד משני הרבנים הראשיים התבטא כלפיהן בחריפות.
כל מה שחדש ומעניין - בערוץ היהדות :
- פסטיבל קאזאן: המוסלמים שעושים כבוד ליהדות
- מטמון במזרן: רכוש רב הוטמן במיטה שנתרמה ל"יד שרה"
- "70% מיהודי אירופה מסתירים את דתם"
קצת קשה להאמין שמדובר ב-15 שנים בלבד, אך המהפכה החברתית ההיא כבר נחשבת לעובדה מוגמרת, והרכבת כבר דוהרת הלאה במהירות אקסטרים. הקריאה הצנועה והכמעט-מחתרתית שהחלה בבית פרטי ביישוב, היא כבר לא קריאת נשים אחת. בגבעת שמואל היו בפורים האחרון כמה וכמה קריאות נשים לנשים בבתי כנסת, באולפנת אמי"ת (שאף אירחה את האירוע אמש) ובנקודות נוספות - ומאות מנשות העיר בחרו לצאת ידי חובת מגילה עם חברותיהן. לא מפליא, אגב, שחלק מהגרעין המייסד שדחף את קריאת הנשים לנשים גם כשהייתה מאוד לא פופולארית – הוא הטורבו שמאחורי הקמת "כלנה".
עם הפנים החוצה
אחרי ההסמכה לרבנות בישיבת מהר"ת בניו-יורק לפני כשלושה חודשים, ובקנה מידה נדיר עוד יותר בירושלים, כמה ימים לפני כן - "התלמידות החכמות" הדתיות הפועלות בארץ, מבקשות לעבור לשלב הבא, ולייצר מציאות חדשה ומתבקשת שבה תורתן תונחל לנשים ממקום ומעמד שווה לזה של הגברים יודעי התורה.
פתיחת בית המדרש "כלנה" מבשרת על משהו חדש: עוד שלב בסולם, אחרי שהמדרשות לנשים הן כבר חלק מהנוף התורני. עכשיו הגיע תורן של הקהילות להיות חלק, מגיל הילדות ועד גיל הפנסיה, עם שיעורים ייעודיים בכל הנושאים התורניים ולכלל האוכלוסייה הנשית, ועם הפנים החוצה: לא רק הדתית.
"אנו רוצות לייצר בית מדרש פעיל, שכל אישה יכולה לבוא בשעריו", אומרת הרבנית ד"ר תמר מאיר, האישה והחזון. היא מייסדת "כלנה" וראש בית המדרש, ואחת מכמה נשים המהוות את הרוח החיה שמאחורי הרעיון שצמח יש-מאין. "יוזמה קהילתית של נשים מגבעת שמואל", כפי שהיא מכנה זאת, "שחברו יחד כדי להגשים את חלום הקמת בית המדרש".
"התורה הישנה נמזגת בכלים חדשים"
השקת המוסד הרעיוני הזה (כי מבנה עוד איִן), באה לאחר שנה של פעילות:
שיעורי גמרא שבועיים קבועים שאותם מעבירה הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'נסקי, וגם במדרש ובתנ"ך, בהנחייתה של הרבנית מאיר – לצד שיעורי תורה שכבר הוכיחו את נחיצותם בקרב נערות (וגם עולות חדשות דוברות אנגלית – מגזר המורגל יותר במציאות הנשים הלמדניות) במהלך השנה ובחופשת הקיץ.
לצד הנשים הרבות (אך שונות בהשתייכותן התת-מגזרית), נראו בהשקת בית המדרש "כלנה" גם כמה כיפות. סנוניות של שינוי אמיתי שבו גברים דתיים באים לקבל תורה מנשים למדניות שלא במסגרת ימי עיון ייעודיים. "ערבי לימוד לקראת חגים פתחו שעריהם לקהל הרחב, וכך יכול היה גם ציבור הגברים ללמוד תורה מפי תלמידות חכמות", אומרת הרבנית מאיר.
הרב אבינדב אבוקרט, רב בית הכנסת "אברהם יגל", היה בין הנוכחים המעטים לצד הנוכחות (הרבות). בין היתר, כתב: "מעולם לא שמעתי מחלוקת על גמרא שנעשית בטונים כאלה, מעולם לא ראיתי חברותא שכזו, מעולם לא האזנתי ללימוד מסוג זה. אבל בין משק כנפי ההיסטוריה, אני שומע את אותן מילים מוכרות מהתוספות, את אותה קושייה על רש"י ואת התורה הישנה הנמזגת בכלים חדשים".
"בחדר הזה קרה משהו"
אחרי פתיחה של שלומית חזן-שטרן, ממייסדות בית המדרש – עלו בזו אחר זו המרצות הנרגשות: מלבד הרבנית מאיר שבירכה "שהחיינו" בשם ובמלכות (וענדה ליתר-ביטחון-הלכתי תכשיט חדש), היו שם הרבנית מלכה בינה, מייסדת "מתן" ומחלוצות המהפכה הלמדנית לנשים; וגם תלמידותיה: הרבנית מיכל טיקוצ'ינסקי, ראש בית המדרש ב"בית מורשה" - והרבנית רחלי שפרכר-פרנקל, ראש תכנית הלכתא ב"מתן", וסגנית ראש מדרשה בנשמת, בלימוד משותף.
יוסי ברודני, ראש עיריית גבעת שמואל, בירך ואף הבטיח לסייע במציאת מקום. הוא אף הדגיש את חשיבות הפעילות המשותפת לנשים דתיות וחילוניות בעיר, יוזמה שנשות "כלנה" שוקדות עליה. הערב כולו תורגם לשפת הסימנים, מתוך אידיאל הנגשת התורה לכולן.
בפוסט נרגש שפרסמה מאיר עם תום הערב בקבוצת הפייסבוק "פמיניסטיות הלכתיות", כתבה, בין היתר: "הסתכלתי סביבי וידעתי שפה, בחדר הזה ממש, קורה משהו. משתנה תודעה, מתחיל צעד. היו גם מחשבות פרקטיות, וחשיבה על הצעדים הבאים, ומצאנו את עצמנו לפני ואחרי כבר סוגרות פרטים לגבי הושענא רבה, ולגבי שיעור הגמרא לנערות שאנחנו מקווים לפתוח".
"זכינו להיוולד בדור שבו דלתות בית המדרש נפתחות בפני נשים, והן יכולות ללמוד תורה", אמרה מאיר ל-ynet. "לא רק הנשים מרוויחות מכך, עולם התורה כולו גדל ומתעצם".