תוכנית מתמטיקה 5 יחידות - סיכוי או מקור לדאגה
שר החינוך חייב להבהיר שהגדלת מספר הלומדים ברמה הגבוהה לא תבוא על חשבון רמת ואיכות הלימוד
כותרת המאמר נראית תמוהה - כיצד הגדלת מספר לומדי המתמטיקה ברמה גבוהה עלולה להוות מקור לדאגה? הרי רק טוב עשוי לצמוח מהגדלת מספר התלמידים המהווים את עתודת המדענים והמהנדסים של מדינת ישראל
.
אולם ניתוח של הגורמים לירידה הגדולה במספר הלומדים עשוי להצביע על מקורה של הדאגה. בין השנים 2006-2012 ירד מספר הלומדים ב 31%. מה בדיוק קרה בשנים אלו? מה היו תהליכי העומק שהביאו לירידה זו?
עוד דעות ב-ynet:
הכחדת המשק החקלאי המשפחתי עולה לנו ביוקר
דו"ח שכתב גנאדי ארנוביץ' ( אגף המדעים, משרד החינוך) עבור קרן טראמפ מצביע על כך שמשנות ה-80 ועד תחילת שנות ה-2000 הייתה ירידה ברמת בחינות הבגרות בחמש יחידות . באוניברסיטאות התריעו שרמת הסטודנטים המתקבלים נמוכה וכי הם אינם מגיעים מוכנים ללימודים גבוהים בתחומי ההנדסה והמדע. באמצע שנות ה-2000 הבינו זאת כנראה גם במשרד החינוך והובילו מהלך להעלאת רמת בחינות הבגרות במתמטיקה חמש יחידות. עם העלאת הרמה הגיעה הנפילה במספר הלומדים.
הירידה לאורך השנים ברמת בחינת הבגרות במתמטיקה חמש יחידות אינה צריכה להפתיע. מתחילת שנות ה-90 המטרה המרכזית של מערכת החינוך הייתה העלאת מספר הזכאים לתעודת בגרות. האמצעים שננקטו לשם כך התאפיינו בהקטנת הדרישות מהתלמידים והקלות שונות (בין השאר מיקוד, תוכניות הלימה, הגרלות וריבוי מועדי בחינה).
במקום ליצור בבתי הספר תרבות של לימוד מעמיק ורציני נוצרה תרבות רדודה שבבסיסה ניסיון להגיע במינימום מאמץ לזכאות לבגרות. תרבות זו לא נשארה ולא יכולה הייתה להישאר בתחומי מקצועות החובה לבגרות והיא חלחלה אל המקצועות המובילים והקשים יותר וביניהם מתמטיקה חמש יחידות. התוצאות הירודות במבחנים הבינלאומיים הן פן נוסף של תרבות זו. תלמידי ישראל הורגלו לכך שלימוד אינו דורש מאמץ , התכוונות ללמידה, רצינות והשקעה.
כאשר נעשה ניסיון ראוי ואמיץ לעצור את הסחף ברמת הבחינות במתמטיקה חמש יחידות חלה ירידה גדולה במספר הלומדים. ברגע שהוצב רף גבוה יותר הדורש רצינות ומאמץ התגובה הייתה לימוד מתמטיקה ברמה נמוכה יותר (4 יחידות).
הירידה במספר לומדי המתמטיקה אינה , אם כן, אירוע מקרי התלוש מההתנהלות הכוללת של מערכת החינוך. היא סימפטום לתהליכי עומק שחלו במערכת החינוך לאורך שנים.
כאן טמון הסיכון בתוכנית להגדלת מספר לומדי המתמטיקה חמש יחידות . התרבות לא השתנתה. לא חל עדיין שינוי מהותי בגישה ובמסרים. הדרך הקלה להעלות את מספר הלומדים היא הורדת רמת המבחנים ובעקבותיה הורדת רמת ואיכות הלימוד. זה כמובן לא יעשה באופן מוצהר, אבל מהר מאוד אנו עלולים למצוא את עצמנו חוזרים לרמה נמוכה יותר. מכיוון שמדובר כאן על מטרה מדידה, ובשל הרצון העז להראות הישגים, קיים סיכון גדול שזה אכן מה שיקרה. התוצאה תהיה ששכרה של המדינה יצא בהפסדה - גם אלו שבמצב שקיים היום היו מסיימים ברמה נאותה ילמדו ברמה נמוכה יותר. לאוניברסיטאות יגיעו שוב סטודנטים ללא ידע מתמטי נרחב ויכולת חשיבה וניתוח מתמטיים מתאימים.
לכיוון שיתווה שר החינוך, למסרים שלו ולגיבוי במקרה הצורך תהיה השפעה גדולה. שר החינוך חייב להבהיר שהגדלת המספר לא תבוא על חשבון רמת ואיכות הלימוד. הלחצים יהיו גדולים - תלמידים, הורים , מורים, תקשורת וגופים מתערבים למיניהם. שר החינוך צריך לעמוד איתן מול גלי הלחצים הללו כאשר יגיעו (והם יגיעו) ולהבהיר לכולם שכוונתו אינה פופוליסטית, אלא רצינית ומעמיקה וכי הוא רואה לנגד עיניו תהליכים ארוכי טווח ולא פתרונות קצרי מועד .
המספרים הם כאלה שניתן להצליח בהגדלת מספר הלומדים ללא פגיעה במצוינות הלימודית. כך תהיה התוכנית פתח לשיפור, צמיחה והתחדשות ולא מקור לדאגה.
הכותב הוא מורה לפיזיקה . חתן פרס דה-שליט למורה מצטיין בפיזיקה ובעל תואר "המורה של המדינה" לשנת 2015