המלכה ליא: פיני עדן על "קמטי צחוק"
ליא קניג מככבת בדרמה הקומית "קמטי צחוק", אבל בגיל 86 זה לא היה פשוט כפי שמעיד יוצר הסרט פיני עדן. למדור הערות הבמאי הוא מספר על העבודה איתה ועם יוסף כרמון הוותיקים, על הפרידה מאביו המנוח מול המצלמה והעבודה עם בתו השחקנית: "לא עשיתי לה שום הנחות"
מאחורי פיני עדן ניסיון קולנועי ארוך שנים. בין השאר הוא זכור כתסריטאי מאחורי הלהיטים הקופתיים של יהודה ברקן -"אבא גנוב" ו"אבא גנוב 2" מסוף שנות ה-80, (כתב גם את התסריטים לדרמה "מנת יתר" על סיפור חייה של מונה זילברשטיין מ-1993, ולסדרה "משפחת עזאני" מ-1999). אבל רק כיום - כמעט שלושים עשורים אחרי תחילת הדרך - הוא יכול להתגאות גם בתואר במאי, אחרי שיצר את הדרמה הקומית "קמטי צחוק".
לצורך הפרויקט הצנוע שלו, ליהק עדן את בתו דניאל לתפקיד הראשי של צעירה שמנסה להציל את התפוררות משפחתה ומשקיעה את מירב זמנה בטיפול בסבה וסבתה. הוא חיבר אותה עם ליא קניג בת ה-86 ויוסף כרמון בן ה-82 - מגדולי השחקנים הישראלים בכל הזמנים - שהתגייסו להפקה (ולצדם גם אפרת לביא, פולי רשף ושלומי טפיארו). למרות גילם המתקדם, התמסרו השניים לצילומים. גם כשאלו היו מתישים ומורכבים. "הם הביאו הרבה מאוד מניסיונם לתפקיד", אומר עדן למדור הערות הבמאי.
במאים נוספים
מספרים על סרטיהם ב-ynet:- ניצן גלעדי על "חתונה מנייר"
- תומר הימן על "מיסטר גאגה"
- ריקי שלח על "בלדה ליוסף"
- אלעד קידן על "היורד למעלה"
- יונתן גבע על "אבוללה"
- עמוס גיתאי על "רבין, היום האחרון"
- יובל דלשד על "באבא ג'ון"
כדי לצלוח את הצילומים היה על הבמאי לספק תמיכה ועידוד לכרמון אשר נאבק בתסמיני דמנציה בשנים האחרונות - נתון שלא היה ידוע לעדן מראש. "התברר לי ביום הצילומים הראשון שיש קצת בעיה של לזכור טקסטים", הוא נזכר, "אני חייב להגיד שעם הרבה מאוד סבלנות ואהבה הוא נתן פה תפקיד שיזכרו לו לשנים". בכל הנוגע לקניג, היא הסתגלה לדרישות ממנה והעניקה לסרט הילה מלכותית משהו.
"כולם קוראים לה המלכה והיא אכן כזאת", אומר עדן, ונזכר בליל צילומים: "היא חזרה בדיוק מהצגה, וישר היתה צריכה להיכנס לדמות אחרת. הצילומים התארכו וראינו שקשה לה, והיא מתעייפת, וקשה לה לזכור את הטקסטים, ולא יאומן כמה כוח היא מצאה בעצמה כי אנחנו לא ויתרנו לה ואולי זה לא מאוחר מדי לשלוח לה התנצלות על איך שרדיתי בה באותו הלילה והוצאתי ממנה את מה שיכולתי".
מול שני השחקנים עתירי הניסיון, היה על הבמאי להתמודד עם בתו דניאל שמככבת בתפקיד הראשי וממנה נדרש לשמור על ריחוק המתבקש בין במאי לשחקנית, ומרגיש קצת מוזר בקשר בין אבא לבת.
"לא נתתי לה שום הנחה על זה שהיא הבת שלי. דרשתי ממנה אפילו יותר דברים מאחר שידעתי להפעיל אותה", הוא מודה ומספר כי כהכנה עבדה דניאל עם מאמן אישי, "במצבים שדניאל בוכה בסרט היא לא משחקת. דניאל בוכה באמת מכיוון שהפעלתי ברשותה כפתורים מאוד רגשיים אצלה שרק אני מכיר, כי עברנו בחיים די הרבה, והשתמשתי בחומרי האלה".
עדן מספר כי דווקא התהליך הזה טיפח את מערכת היחסים ביניהם: "אנחנו עברנו את זה מאוד מאוד יפה, והקשר שלנו היום אפילו יותר עמוק מאשר נכנסנו להפקה".
"קמטי צחוק" הוא סרט אישי מאוד עבור עדן, ולא רק בגלל העבודה עם בתו, אלא גם בגלל הפרידה מאביו האהוב. מאז הלך לעולמו, שימר עדן את בגדיו. במהלך ההפקה החליט לשרוף אותם בסצנה מרגשת מול המצלמה בהשתתפות כרמון. איך הרגישה סגירת המעגל הזאת על הסט? ואיך שילב בעבודה בין דור הוותיקים של הקאסט לזה של הצעירים. כל זאת ועוד בכתבת הערות הבמאי עם פיני עדן שאומר: "לא עשיתי סרט על קשישים, עשיתי סרט על משפחה".