מני יעיש מנציח את הפשע הישראלי
הסרט "אבינו" הוא דרמת אקשן ישראלית בסטנדרטים של קולנוע אמריקני. בדרך לתוצאה המוצלחת נדרשו מאמצים רבים של הבמאי מני יעיש, ולא מעט הכנות. בסופו של דבר, השחקן הראשי מוריס כהן זכה בפרס אופיר, נכנס לכושר והתנפח: "היום הוא מפחיד גם אותי, קרנף אמיתי". הערות הבמאי
אנחנו מכירים את המוזיקה, הריקודים, ההילולה והאלכוהול שמאפיינים את מועדוני הלילה הישראליים. כל אלה נוכחים מאוד בסרט "אבינו" של מני יעיש. אולם בדרמת האקשן המצליחה יש גם הצצה למה שקורה מאחורי הקלעים של הסצנה הזוהרת: הסמים, האלימות, הפשע ומאבקי עולם תחתון. החצר האחורית של המועדון. התוצאה המרשימה היא שילוב של רגעים מלודרמטיים רגשניים, עם סצנות פעולה אינטנסיביות והרבה הומור.
לפעמים זה מרגיש כמו סרט הוליוודי, אבל יעיש הקפיד על תחושה של קרבה, של ישראליות. "אחד הדברים שאני הכי שם דגש עליהם זה להנציח את הישראליות", הוא אומר למדור הערות הבמאי, "אם כבר לראות סרט אקשן גדול ומגניב, אז להרגיש כמה שיותר ישראלי, כמה שיותר מקומי. שנהיה אחר כך גאים בתוצאה".
במאים נוספים מספרים על סרטיהם ב-ynet :
- יונתן פז על "מבחן החלב"
- איציק קריחלי על "הלהקה האחרונה בלבנון"
- עילית זקצר על "סופת חול"
- האחים פז על "ג'רוזלם"
- דורית חכים על "ירח בבית 12"
- שי כנות על "ארבע על ארבע"
- מיכל ויניק על "ברש"
- שמעון דותן על "המתנחלים"
- אודי אלוני על "ג'אנקשן 48"
עלילת "אבינו" מלווה את הגיבור עובדיה רחמים, אותו מגלם מוריס כהן זוכה פרס אופיר לשחקן הראשי. בלילה הוא עובד כמאבטח מאיים במועדון מצליח, וביום כמוביל רהיטים. בין לבין הוא ואשתו (רותם זיסמן כהן) מנסים להביא ילד לעולם, ללא הצלחה. כשעובדיה מקבל הצעה נדיבה שקשה לסרב לה מהמאפיונר המקומי שלום רוזנטל (אלון דהן), הוא נסחף בניגוד לרצונו אל עולם הצללים של הפשע. בסרט משחקים גם חיים זנתי, הרצל טובי, דורון בן דוד, יאנה יוסף ויעקב זדה דניאל.
הנחת המוצא אולי גורסת כי הרוח הישראלית, החפיפניקית, לא ממש הולכת עם מקצוענות הוליוודות מלוטשת. אבל יעיש, שפרץ לתודעה לפני שלוש שנים עם סרטו הראשון "המשגיחים", הקפיד מאוד על הסט - במיוחד בצילומי סצנות האקשן. לצורך כך צוות לשחקן מוריס כהן הפעלולן סרגיי קלימקין שהדריך אותו באמנויות לחימה. עם הזמן השחקן הראשי התנפח והפך לבריון אמיתי. "מוריס נכנס לכושר מאוד רציני. היום הוא מפחיד גם אותי. קרנף אמיתי", אומר יעיש.
בעוד כהן עבד על הכושר, אלון דהן התנפח בגלל ההכנה שלו לסצנת הפיקניק בה נפגשות הדמויות שלהם בפארק. כדי להמריץ את עצמו מול המצלמה, דהן דאג לנגוס כל פעם מהבשר שנצלה על המנגל במקום. בין טייק לטייק, סטייק ועוד סטייק. ואיך מגבירים את האנרגיות במהלך סצנות המסיבות במועדון? זה כבר דרש יותר מאמץ. לניצבים היה הרבה רצון טוב, אבל קשה על הבוקר בו התרחשו הצילומים. לא זמן לחגוג ולרקוד. אלכוהול לא היה, מוזיקה דווקא כן. אז איך יעיש וצוותו הצליחו להקפיץ את הקהל? צפו בכתבת הערות הבמאי עם מני יעיש על "אבינו".