שתף קטע נבחר

השרים יאשרו: פיצוי על איחור טכנאי גם בעת התקנה או ניתוק

הצעת החוק של איתן כבל באה לסתום פרצה דרכה התחמקו חברות מלשלם על איחור טכנאי. החוק הקיים ("חוק הטכנאים") מורה על פיצוי צרכנים ב-600-300 שקל על איחור טכנאי רק במקרים של תיקון מוצר ושותק לגבי איחור בהתקנה או איסוף ציוד. כבל: "חברות מנצלות את זה ומסרבות לפצות"

סוף לאיחורים ולהתחמקויות מפיצוי? מחר (א') תעלה לדיון בוועדת שרים לחקיקה "הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - פיצוי על איחור טכנאי בעת התקנה או הסרה של טובין) - התשע"ו 2015". את ההצעה יזם ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), ואליו הצטרפו כמציעים חברי כנסת נוספים ממספר מפלגות.

 

כמה זמן צריך לחכות לטכנאי?

הצעת חוק: המשלוח איחר? קבל פיצוי

 

יש לכם תלונה? כיתבו לנו >>

 

אם החברות היו בסדר, לא היינו צריכים לחוקק עצמנו לדעת

מדובר בתיקון סעיף 18א 1 בחוק הגנת הצרכן, לו יתווסף המשפט: "או לשם התקנה של טובין או הסרתם בעסקה". הצעת החוק הזאת באה לסתום פרצה דרכה התחמקו חברות מלשלם על איחור טכנאי. "חוק הטכנאים" הקיים (תיקון 24 לחוק הגנת הצרכן), מורה על פיצוי צרכנים בגין איחור טכנאי במקרה שהוזמן לשם תיקון מוצר, אך שותק לגבי איחור טכנאי במקרים של התקנה או איסוף ציוד.

 

"הן מנצלות את זה", טוען כבל. "הן מפרשות באופן צר את חובת הפיצוי לצרכן בעת איחור של טכנאי בעת התקנה או הסרה של טובין ומסרבות לפצות. כל פינה שהאנשים שם יכולים להיכנס אליה הם משתמשים בה, אחר כך הם מתלוננים למה אנחנו מחוקקים את עצמנו לדעת. אם הם היו בסדר, אף אחד לא היה צריך לחוקק שום חוקים".

החברות מפרשות באופן צר את החוק, לכן נאלצים לחוקק עוד חוקים. ח"כ איתן כבל (צילום: חגי דקל וניצן דרור) (צילום: חגי דקל וניצן דרור)
החברות מפרשות באופן צר את החוק, לכן נאלצים לחוקק עוד חוקים. ח"כ איתן כבל(צילום: חגי דקל וניצן דרור)

 

מנסות להתחמק על קוצו של יוד

במקרה שהגיע ל-ynet באוגוסט 2015, נידונה בדיוק סוגייה זו. לקוח שהצטרף לחברת yes, ביקש פיצוי על איחור הטכנאי שאמור היה להתקין את ציוד החברה בביתו. נציגת חברת הלוויין טענה: אתה עדיין לא לקוח - לכן אין פיצוי. החברה טענה כי היא נוהגת כחוק, שכן החוק מדבר על תיקון שמתבצע בבית לקוח ולא על התקנה.

 

ארגוני צרכנים טענו אז בתגובה, שהפירוש של החוק על ידי yes מוטעה ושכוונת המחוקק היתה לפצות צרכנים כשטכנאי איחר גם להתקנה או לניתוק ציוד. כמו כן טענו שהלקוח הוא לקוח החברה מהרגע שחתם עמה על חוזה, אחרת מדוע שהחברה תספק לו ציוד בביתו. לעומת זאת, הרשות להגנת הצרכן מסרה אז ל-ynet כי אכן דרוש פה תיקון חוק, למען יובהר כי הפיצוי מגיע לצרכן גם במקרים אלו.

 

לפי החוק כיום, החברות יכולות לתת לצרכן טווח הגעה של שעתיים. במקרה של איחור טכנאי של למעלה משעתיים (המתנה מעל 4 שעות) צרכן אמור לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק של 300 שקל. על איחור של למעלה מ-3 שעות (המתנה מעל 5 שעות), צרכן יפוצה ללא הוכחת נזק ב-600 שקל. חברות המציעות מראש טווח הגעה של למעלה משעתיים – מנסות לתחמן כדי לעמוד בחוק הטכנאים.

אין ספק שמטרת החוק היתה לגרום לעוסקים לכבד את זמנו של הצרכן, שבדרך כלל לקח יום חופש מהעבודה, או פינה זמנו מעיסוקים אחרים, לכבוד הגעת הטכנאי. המטרה הזאת לא מושגת כל עוד החוק מדבר על מקרים של הזמנת טכנאי לשם תיקון בלבד.

 

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "מוצע לקבוע במפורש שהפיצוי יינתן בגין איחור טכנאי גם כשמטרת ביקורו היא התקנה או הסרה של ציוד, על מנת להגשים את מטרת החקיקה ולחייב את העוסק במתן שירות ראוי, שאם לא יעשה כן ידע שעליו לפצות את הצרכן בגין ההמתנה ובזבוז הזמן שנגרם לו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: חגי דקל וניצן דרור
איתן כבל
צילום: חגי דקל וניצן דרור
מומלצים