אסם חויבה להוסיף הבהרה על חלק מאריזות במבה
הסיבה: הסכם הסתלקות מתביעה ייצוגית בעקבות חשש להטעיית צרכנים. התביעה הוגשה משום שנטען שאסם לא יידעה באופן מספק את הציבור שהחלה לשווק במבה במשקל 60 גרם, אשר נמכרת בפיצוציות וברשתות עירוניות, במקום בגודל 80 גרם שנמכר ברשתות. הגודל המוקטן לרוב יקר יותר, אך צרכנים לא שמים לב להבדל
גילוי נאות מסתורי על חלק מאריזות החטיף במבה. צרכנים שמו לב שעל גבי חלק מאריזות הבמבה התווסף בחודשים האחרונים כיתוב בתוך משולש שחור פינתי אך בולט: "אריזה במשקל 60 גרם מתווספת למגוון האריזות הקיים". רק שאריזת במבה 60 גרם קיימת בשוק כבר מ-2014, אז למה דווקא עכשיו צץ הכיתוב המאוד בולט הזה?
נתקלתם בעוולה צרכנית? כיתבו לנו >>
- בלבול בסופר: אותו מוצר, גודל שונה בכל רשת
- טבעול, פנטן ואריאל: מבול של הקטנות מוצרים - כך מסתירים העלאות מחירים
הכיתוב מופיע אך ורק על גבי אריזות גודל 60 גרם, שהתווסף למגוון כבר ב-2014. זה גודל "פיצוצייה" שנמכר גם בחלק מהסופרים העירוניים. מטרתו לגרום לצרכנים לחשוב שהם קונים "במבה גדולה" במחיר דומה למחיר הסופר, שם מוכרים אריזת 80 גרם, כשלמעשה מדובר בגודל שונה (20 גרם פחות, הפחתה של 25% במשקל) במחיר גבוה יותר ל-100 גרם. גודל 60 גרם נראה דומה להפליא לגודל 80 גרם.
הסיבה לכיתוב שצץ מחדש היא תביעה ייצוגית שהוגשה נגד אסם, באמצעות עו"ד קובי קול, בסכום של 10 מיליון שקל.
את התביעה הייצוגית הגישה צרכנית שחשה שגודל הביניים הזה מטעה צרכנים. היא רכשה במבה במשקל 60 גרם בחושבה שהיא רוכשת במבה בגודל "גדול" "רגיל", כשלמעשה היה זה הגודל המוקטן שהוא יקר יותר ל-100 גרם. הצדדים סיכמו על הסכם הסתלקות מתביעה ייצוגית שתוכנו דומה מאוד להסכם פשרה בתביעה ייצוגית, רק שהסכם הסתלקות לא דורש אישור היועמ"ש.
לפי ההסכם, אסם תפצה את הלקוחה ב-10,000 שקל ואת עורך דינה ב-40 אלף שקל. היא תתרום מוצרים בסך 100 אלף שקל לעמותה ותוסיף את כיתוב ההבהרה על גבי גודל 60 גרם למשך 3 חודשים.
כמובן שניתן להניח שהמוצר עם ההבהרה יימכר ברשתות השיווק למשך תקופה ארוכה יותר. כך צרכנים יידעו בבירור שמדובר בגודל שונה מגודל 80 גרם "הרגיל". בית-המשפט פטר את אסם ואת התובעת הייצוגית מפרסום הסכם ההסתלקות, אך אין שום מניעה מלפרסמו.
הקטנת כמות – אמצעי לתעתע בצרכנים
ב-2014 כתבנו על הופעתו הפתאומית של גודל הביניים בחיינו. צרכן שם לב לבמבה "גדולה" במשקל 60 גרם שעל גבי אריזתה כתוב: "גודל חדש". הוא התרעם וטען שמדובר בגודל מתעתע: למה להפחית 20 גרם מהגודל הגדול הסטנדרטי של הבמבה? אסם הגיבה בחידתיות ורק העירה שמדובר בגודל חדש שמתווסף למגוון ולא בהקטנת מוצר (כפי שעשתה במוצרים אחרים כמו פסטה או טבעול למשל). קמעונאי אמר לנו אז שמדובר "בגודל פיצוצייה", גודל שנמכר ברשתות בתוך הערים, או בקיצור, גודל לנקודות ממכר "יקרות" יותר. והוא צדק.
הגודל הזה נמכר מאז בפיצוציות, או ברשתות עירוניות וגם באתר האינטרנט ברינג ברינג. המטרה: לאפשר לנקודות הממכר האלה למכור לכאורה "בזול". לטענת התובעת הייצוגית מדובר בתעתוע בצרכנים. שכן, הגודל הזה דומה מאוד לגודל 80 גרם וצריך עין חדה כדי להבין שהוא מוקטן.
לשם המחשה, בימים אלה, מוכרים באתר ברינג ברינג במבה 60 גרם ב-4.30 שקלים ובוויקטורי אונליין מוכרים במבה 80 גרם. לכאורה, אותו מחיר לבמבה "גדולה". למעשה על אריזת הבמבה שנמכרת בברינג ברינג בגודל 60 גרם תשלמו 7.16 שקלים ל-100 גרם ועל אריזת הבמבה שנמכרת בויקטורי אונליין תשלמו 5.375 שקלים ל-100 גרם. כלומר, מחיר אריזת 60 גרם גבוה ב-33% יותר כשהמחיר שלה זהה לאריזת 80 גרם ולרוב, המחיר שלה גבוה יותר.
למשל, ב-AM:PM נחלת יצחק ת"א מוכרים אריזת 60 גרם ב-4.90 שקלים ולעומת זאת, ביינות ביתן ורמי לוי, אריזת 80 גרם עולה 4.20 שקלים. כלומר המוצר המוקטן נמכר ב-AM:PM ב-8.16 שקלים ל-100 גרם והמוצר ביינות ביתן וברמי לוי נמכר ב-5.25 שקלים ל-100 גרם. פער של 55%. כל זה לא כולל מבצעי כמות, שלעיתים מורידים את המחיר ברשתות ל-3 שקלים לאריזה.
לעיתים, יש רשתות שמוכרות דווקא את גודל 80 גרם ביוקר, כמו סופר פארם שמוכרת אותו ב-6.90 שקלים אבל מציעה מבצע כמות: 3 ב-12 שקל. זה היוצא מן הכלל, משום שבאופן עקבי, בעשרות רשתות שיווק, גודל 80 גרם זול יותר מגודל 60 גרם בפיצוציות ורשתות עירוניות.
החברה נקנסה על תעלול דומה בביסלי
אסם עוללה תעלול דומה בביסלי ונקנסה בקרוב ל-864 אלף שקל על-ידי הרשות להגנת הצרכן. כבר עשרות שנים שהיא מוכרת ביסלי "קטן" בגודל 70 גרם. בשלב מסוים היא החלה למכור ביסלי בגודל 55 גרם – גודל מיוחד לפיצוציות ולרשתות עירוניות. הרשות הטילה את העיצום הכספי על אסם בטענה ש"לא גילתה את שיעור ההפחתה במשקל באחוזים, בגרמים או ברישום הכמות של המוצר הקודם, אלא רק ציינה על האריזה: 'משקל חדש'".
אסם ערערה, וטענה מספר טענות, בין היתר שהקטינה את המחיר בהתאם לכמות. בית-המשפט קבע כי "אין בידי הצרכן לדעת אם הכיתוב 'משקל חדש' בא ללמד על היותו גדול או קטן ממשקלו של המוצר הקודם", ודחה את הערעור. עם זאת העיצום הופחת מ-1.296 מיליון שקל ל-864 אלף שקל. במוצר חדש של אסם, "אח של ביסלי", אסם כבר כתבה מיוזמתה שמדובר בגודל חדש (60 גרם) שהתווסף למגוון הגדלים הקיים.
הסכם ההסתלקות הנוכחי שאושר כפסק דין לא מונע מהרשות להגנת הצרכן לקנוס את אסם גם במקרה הזה.