שופרסל רוצה למכור לכם ירקות ופירות ארוזים בפלסטיק
צרכן שהזמין חצי קילו פלפלים ומלפפונים בשופרסל אונליין קיבל אותם באריזות פלסטיק של כ-1.5 ק"ג ושילם יותר. בסניף שופרסל מצאנו תפוחים ארוזים ברביעיות בניילון ואגסים בקופסת פלסטיק - מוצרים יקרים מהמוצרים בתפזורת, "כדי לשמור על הטריות"
אריזת פלסטיק גורמת לנו לקנות יותר: שופרסל חידשה את אתר המשלוחים שלה, שופרסל אונליין, וערכה שינוי באופן בו היא שולחת ירקות ופירות לחלק מלקוחותיה. למרות שישראלים אוהבים את הירקות והפירות שלהם בתפזורת ולמרות ששופרסל אונליין מצטיין במשלוח בשקיות נייר, בשופרסל רוצים להרגיל אותנו לצריכת ירקות ארוזים באריזות פלסטיק מיותרות, שגורמות לנו לשלם יותר ואף עלולות לזהם את הסביבה.
נתקלתם בעוול בסופר או במשלוחים? כיתבו לנו >>
- חריגות הדברה בתותים, חסה ותבלינים
- בלי פלסטיק - עם הנחה: האנשים שמביאים את כוס הקפה והקשית מהבית
- יותר מקוטג' וגבנ"צ: טרנד החלבון הזניק את מכירות היוגורטים ליותר ממיליארד ש'
צרכן שם לב לכך שהזמין דרך האתר כחצי ק"ג מלפפונים וכחצי ק"ג פלפלים, אך קיבל 1.5 ק"ג מלפפונים ופלפלים - ארוזים באריזת פלסטיק. כלומר, עצם האריזה של הירקות כפתה עליו לכאורה לשלם יותר ממה שהתכוון ולא מדובר בחריגה קטנה.
בשופרסל הסבירו שמדובר בפיילוט, שאם יצליח, יתרחב: "בשלב זה מדובר בפיילוט שמבוצע במספר סניפים", נמסר מהרשת. "במשלוחים מסניף כפר סבא נארזים: מלפפון, פלפל אדום, לימון, ופלפל חריף בכדי לשמור על הטריות. במשלוחים מסניפים בערים שלהלן נארזים מלפפונים: פתח תקווה, יבנה, כנות, גוש עציון". בשופרסל הדגישו שמדובר ב"אריזה ידידותית לסביבה".
אי אפשר לקנות פינק ליידי אחד
הרשת מנסה למכור ירקות ארוזים גם בסניפים. מבדיקה בסניף שופרסל שלי בגבעתיים עולה כי אי אפשר למצוא בימים אלה תפוחי פינק ליידי/פינק קריפס בתפזורת, אלא רק במארז של רביעיות. מדובר בארבעה תפוחים שארוזים באריזת ניילון נצמדת, מוצר יבוא מאיטליה, שם צורכים פירות אחרת מאשר בישראל.
לצידם נמכר זן בשם "אמברוזיה", גם הוא מייבוא, גם הוא במארז שכופה על הצרכן לקנות 4 יחידות. שוב הצרכן קונה כמות שהוכתבה לו מלמעלה ולרוב משלם יותר. למשל, צרכן שמעוניין בתפוח פינק ליידי אחד לדרך, ייאלץ לקנות ארבעה וצרכן שמעוניין בעשרה תפוחים, ייאלץ לקנות תריסר.
בשופרסל מסרו: "לגבי הפינק ליידי: מדובר במוצר שהוא באיכות גבוהה יותר (פרימיום) ועל פי דרישת הלקוחות, הוא מסופק ע"י הספק שלנו. המכירה היא לפי משקל. המוצרים הארוזים עונים על צורך של איכות וצבע מאשר תפוחים בתפזורת".
ברשת מצאנו גם אגסים ארוזים, אם כי לצידם היא מוכרת אגסים בתפזורת. מצאנו גם "אבוקדו בשל" שנמכר באריזת זוג של 470 גרם ב-10.90 שקל, כלומר 23.19 שקל לק"ג, כשאבוקדו בתפזורת עולה 13.90 שקל לק"ג, כלומר 2 יחידות אבוקדו במשקל 470 גרם בתפזורת יעלו 6.53 שקלים בלבד. כמובן שבמקרה זה, יתכן שבאריזה האיכות של הפרי מובטחת יותר, שכן הוא מכונה "בשל", אבל בעונה הזאת ניתן להבשיל אבוקדו לבד בבית ולרוב אין פספוסים.
יש פירות וירקות שכבר הרגילו אותנו לקנות במארזי פלסטיק. לא תמיד המשקל ידוע
הרשתות אוהבות אריזות פלסטיק כי הצרכן משלם כך יותר על פירות וירקות והן גם מונעות פחת. כך הרגילו אותנו לפני שנים לצרוך עגבניות שרי וענבים ארוזים בפלסטיק. תותים נמכרים באריזת פלסטיק עם הצדקה מסוימת - לשמור עליהם מפני מעיכה.
עוד מוצרים שנמכרים ארוזים: קיווי שכבר שנים נמכר בשתי ורסיות: ארוז באריזת פלסטיק (לעיתים תוצרת הארץ, לעיתים יבוא), לצד קיווי שנמכר בתפזורת (בעונה). חסות וצמחי תבלין (הסיבה לכאורה: הגנה מפני פגיעה בעלים, אך ברשתות רבות מוכרים פטרוזיליה למשל בתפזורת והיא נראית מצוין).
עוד נמכרים ארוזים: פלפלים מיוחדים, בטטות מיני, פסיפלורה, מלפפוני מיני וחלק מהפירות האורגניים נמכרים במארז - בעיקר כי אלה לא ירקות שקונים מהם בכמויות גדולות ולמשווק קל לשווקם כ"מוצר" ולא כ"ירק" או "פרי".
בעבר, שופרסל אף ניסתה למכור אשכול בננות בשקית פלסטיק סגורה, אך המהלך כשל. הסיבה המוצהרת היתה מניעת פחת בבננות, אך צרכנים רוצים לשלוט במספר הבננות שהם קונים ולא אהבו את היוזמה.
ירקות ופירות, גם אם ארוזים, לא מחויבים לכאורה בציון משקל משום שהם נחשבים ל"תוצרת טרייה". זו הסיבה שעל רבות מאריזות הפירות והירקות - אין ציון של משקל, מה שמקשה עוד יותר על הצרכן להבין אם המוצר הזה משתלם, שכן הוא לא יודע מה מחירו ל-100 גרם, אלא רק אחרי מעבר בקופה (או להיפך: מודע למחיר ל-100 גרם אך לא יודע מה מחיר האריזה).
גם במשלוח משופרסל אונליין: אין ציון של משקל על גבי אריזות הפלסטיק של המלפפונים והפלפלים ורק נכתב על גביהן: "משקל לפי שקילה". אם כי בעקבות ביקורת על כך ניתן כיום למצוא משקלים על אריזות עגבניות שרי ותותים ועל חלק מאריזות הפירות היבשים.