שתף קטע נבחר

סופית: הרכבת לי-ם תעבור בגשר שיפגע בטבע

המועצה הארצית לתיכנון ובנייה הכריעה במחלוקת הקשה בין ארגוני הסביבה ורכבת ישראל: התוואי המהיר של הרכבת מתל אביב לירושלים יעבור בשתי מנהרות שיחוברו בגשר מעל נחל יתלה - ולא במנהרה אחת מתחת לנחל כפי שרצו ארגוני הסביבה. המשמעות: פגיעה בנוף ובטבע הייחודי. חברי המועצה: תיכנון מחדש היה מעכב את הפרויקט כולו

העיכובים הרבים בסלילת מסילת הרכבת המהירה לירושלים הכריעו את גורלו של נחל יתלה: המועצה הארצית לתיכנון ובנייה אימצה היום (ג') את תוכנית רכבת ישראל וקבעה כי תוואי המסילה יעבור בגשר באזור נחל יתלה - ולא במנהרה כפי שרצו ארגוני הסביבה. המועצה נימקה את ההחלטה באומרה כי שינוי התוכנית כעת ותיכנון מחדש של המסילה במנהרה יעכבו את הפרויקט, ולכן הוחלט לדבוק בתוכנית המקורית.

 

החלטה זו, המהווה שלב אחרון בשורת החלטות תכנוניות קודמות, תובא בקרוב לאישור הממשלה, שצפויה לאשר אותה. ברכבת ישראל בירכו על ההחלטה. "הקו המהיר לירושלים הינו מהפרויקטים המורכבים והחשובים ביותר כיום... שצפוי להביא לשיגשוג בירת ישראל, להחזרת תושבים לעיר, להורדת אלפי רכבים מהכבישים, להפחתת תאונות הדרכים וזיהום האוויר.

 

בחברה להגנת הטבע, שניהלה קמפיין ארוך נגד תוכנית הרכבת, התאכזבו מההתעלמות של המועצה מהחלופה ההרסנית פחות: "חברי המועצה הארצית דחו את עמדת הציבור, שהתייצב בהמוניו נגד הקמת הגשר ובעד החלופה הסביבתית של מנהרה, ובחרו בחלופה הגרועה מכל הבחינות – סביבתית, הנדסית וכלכלית, שמשמעותה בכייה לדורות ופגיעה בלתי ניתנת לשיקום בטבע ובנוף". 

 

עוד על המאבק סביב תוואי הרכבת:

מאבק ציבורי ארוך ומורכב

המחלוקת על תוואי הרכבת הציבה את ארגוני הסביבה בעמדה בעייתית: הם נאלצו להסביר שהם תומכים בסלילת רכבת מהירה לירושלים כחלופה לרכב הפרטי, אך התעקשו כי אסור לסלול את המסילה תוך גרימת נזק בלתי הפיך לאזור טבעי ייחודי שלא נפגע עד כה מפיתוח. הם הסבירו כי הגשר עצמו אינו הבעיה אלא שטח ההיערכות הדרוש להקמתו, שיהפוך את הנחל הייחודי לאתר בנייה גדול.


הדמייה של הגשר מעל נחל יתלה 

 

החלטת המועצה היום סותמת את הגולל על ניסיונות ארגוני הסביבה למנוע את הפגיעה הצפויה בנחל יתלה - אזור טבע ייחודי שלא הוכרז כגן לאומי ולכן אין מניעה חוקית להעביר דרכו תשתית תחבורה. כעת תוכל רכבת ישראל לקדם את תוכנית הקמת הגשר, שכוללת כאמור שטחי היערכות, מפעל לייצור בטון, צירים עליהם יעברו משאיות, מכונות חפירה גדולות ועבודות תשתית נרחבות בלב הנחל.

 

ארגוני הסביבה טענו כי ניתן למנוע את הפגיעה הזו אם יונמך תוואי המסילה ויעבור במנהרה אחת ארוכה מתחת לנחל - במקום בגשר מעל הנחל. מומחה מינהור מחו"ל שהביאה רשות הטבע והגנים קבע כי חלופה זו יישימה ולא תעכב את הפרויקט. גם המשרד להגנת הסביבה הביעה תמיכה בחלופת המינהור. אך ועדת בדיקה מקצועית בראשות פרופ' עזרא סדן שדנה בנושא לבקשת מוסדות התיכנון קבעה כי העיכוב - בשנתיים לפחות - מסכן את המשך קידום הפרויקט כולו והמליצה לדחות אותה ולהעדיף את התוכנית המקורית של הקמת הגשר.


אזור טבע ייחודי. נחל יתלה (צילום באדיבות החברה להגנת הטבע)

 

חברי המועצה הארצית לתיכנון ובניה הסבירו היום כי השתכנעו ממסקנות צוות הבדיקה (ועדת סדן - י.ד). עוד אמרו חברי המועצה, כי השתכנעו שהשיפורים והשינויים שהוכנסו בתוכנית המקורית כדי לצמצם את הנזק לנחל, והסעיפים המתנים את אישור התוכנית בשיקום הנזק במהלך ולאחר העבודות, אכן מקטינים את הנזק לעומת התוכנית המקורית.

 

"אין חולק על כך שחיבור העיר ירושלים בקו מסילתי מהיר למישור החוף הוא פרויקט בעל חשיבות לאומית עליונה. אין חולק גם על כך שהתכנית המאושרת היא תוצר של בחינת חלופות ודיונים תכנוניים מעמיקים, בהם שותפו כל הגורמים הרלוונטיים. לאור כל זאת, ועל אף המחיר הסביבתי-נופי של הפגיעה בנחל יתלה, החליטה המועצה הארצית שלא להיענות לבקשה לבחון מחדש את התוואי המאושר, אך לשנות את התכנית על מנת לצמצם את הפגיעה בנחל", כתבו חברי הוועדה בהחלטתם.

 

בין יתר הדרישות הסביבתיות שאימצו חברי המועצה, הוחלט לאפשר הטמנה מצומצמת בלבד של עודפי עפר במחצבת בית מאיר, שתשוקם בהדרגה כחלק מהגן הלאומי של הרי יהודה. החלטה זו התקבלה לאחר לחצים רבים וחרף התנגדויות שהוגשו על-ידי תושבים המתגוררים בסמוך למחצבה, שחששו מזיהום אוויר ופגיעה בבריאותם. המגבלה היא על הן על כמות חומר החפירה שיוטמן והן על כמות המשאיות שינועו על כבישי אזור, באופן שיבטיח שמירה על איכות האוויר.

 

כמו כן ציינו חברי המועצה כי הורו לרכבת ישראל לצמצם מאוד את הפעילות באתר ההתארגנות המערבי, הנמצא בקרבת מסילת ציון, ולהעביר את עבודות הגריסה וייצור הבטון עבור הגשר והמסילה לאתרים המזרחיים במרכז העמק. זאת, במטרה לצמצם את המטרדים העלולים להיגרם לתושבים במהלך עבודות הקמת המסילה.

 

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הצר על ההחלטה: "צר לי מאוד על החלטה זו שהתייחסה רק לשיקולי לוחות זמנים, שבסופו של דבר אף הם לא יביאו בהכרח לקיצור הליכים, אך בהחלט יפגעו פגיעה אנושה בערכי טבע ונוף ייחודיים שאנו גם כך לא משופעים בהם. ידוע לכל כי תוואי המנהרה שהוצע כחלופה זהה בעלותו הכספית וראוי יותר מבחינה תכנונית והנדסית, אך שיקולים מוטעים גברו כנראה על האינטרס הסביבתי וחשיבה לטווח רחוק. המועצה שכחה כנראה שתוואי רכבת לירושלים בונים למאה השנים הבאות".

 

שר התחבורה ישראל כץ בירך על ההחלטה והורה להנהלת הרכבת לפעול באופן מיידי לקידום העבודות הנדרשות. "ביצוע פרויקט העברת הרכבת לירושלים הינו משימה לאומית ראשונה במעלה בעיקר בתקופה זו שבה יש המערערים על אחיזתנו בירושלים. בכוונתי לוודא באופן אישי שהעבודות תתבצענה בשיא המהירות ושבירת ישראל תחובר ברכבת לתל אביב ולשאר ערי הארץ כפי שמקובל בכל בירות העולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כאן ייבנה הגשר. נחל יתלה. ארכיון
באדיבות החברה להגנת הטבע
מומלצים