שתף קטע נבחר

 

"מהילדה הזאת לא ייצא כלום"

אחרי שנים של קושי בלימודים, בהן המורים לא ציפו ממנה להצלחות גדולות - החליטה מיכל עינב להגשים את חלומה וללמד טבע. היא הקימה גן אקולוגי ניסויי בעיר שדרות בה גדלה והיום היא אפילו חונכת גננות אחרות

כאשר גילו הילדים בגן שיזף שבשדרות, חורים בפרי עץ השקמה שבחצר הגן, הייתה זו סיבה למסיבה או בשפה מדעית כיאות לגן ניסויי, סיבה לתהליך חקר.

 

ע': "מי עשה את החור?"

ע' הבת: "זה סוג של חרק. אני לא יודעת איזה".

א': "איך את יודעת שזה חרק?"

ע': "כי יונק לא יכול לעשות חור כזה כי אין לו זפק".

ש': "מיכל (מתייחס לגננת), בואי נחתוך את הפרי ונראה". לאחר החיתוך, התגלו בתוך הפרי זחלים קטנים.

 

ר': "של מי החרקים האלה?"

ע': "אנחנו לא יודעים". מיכל עינב הגננת, הסבירה שקשה מאוד לזהות את הזחלים ושאלה את הילדים מה הם מציעים לעשות.

ר': "נחכה עד שהם יגדלו ואז נראה". ההצעה התקבלה ברוב קולות.

 

כששאלתי את ילדי גן שיזף מה הם אוהבים לעשות בגן, הם ענו כמו כולם "לשחק", אבל כששאלתי מה מעניין אותם, א' רץ והביא מגדיר ציפורים, ע' התגאתה בפרי מיוחד שהביאה לגן מטיול ור' סיפר על חיפושית הזבל שנכנסה לגן וכיצד היא התגוננה מפניו.

 

מיכל עינב, גננת עם ותק של 33 שנים, הגשימה את החלום האישי שלה, ללמוד טבע ורצוי בטבע, בגן החובה אותו היא מנהלת מאז הקמתו. "שדרות הייתה קטנה וירוקה וכל ילדותי עברה עלי בשדות הבר שהקיפו אותה", היא נזכרת. "שם גיליתי את הפלא שבטבע מבלי להבין אותו".


 הילדים בחצר האקולוגית. צילום: לין גרנרוט-קפלן

 

הכתבות הקודמות בסדרת בתיה"ס הניסויים:

  

דרך ארץ אדם וטבע

כאשר עינב קיבלה לידיה את הגן החדש לפני כ-10 שנים, החצר הייתה שוממת ובשדה הבור שליד הגן נקבע שלט שהבטיח שכונה לתפארת שעתידה לקום במקום. "לא היה לי יותר מדי ידע בטבע", היא מספרת. "אבל היה חסר לי העיסוק עם הכלנית והרקפת וכל מה שראיתי בשדות הבר כילדה קטנה. על מנת שלא נאמר 'היה היה כאן פעם' אלא 'הם כאן ועכשיו' העברנו את הצמחים, הפקעות והבצלים משדה הבור אל חצר הגן".

 

כך החל חלומה של עינב על חצר אקולוגית בגן מבלי שהיא ידעה בדיוק על מה מדובר. היא העלתה את הרעיון בפני הפיקוח של אגף הניסויים של משרד החינוך, שהציעו לעינב להפוך את הרעיון לניסוי. "לא ידעתי מה זה גן ניסויי ולקראת מה אני הולכת", היא נזכרת. "אבל אמרתי כן. אמרו לי לשבת ולכתוב את הפרויקט ונורא נבהלתי".

 

עינב מציעה לילדים משחק המלמד על סביבת החיים והמאפיינים של החשופית. "החשופית אוכלת כל?" היא שואלת "לא. היא צמחונית", עונים הילדים. "אוכלת רק דברים רקובים". "לאיזו מחלקה היא שייכת?" עינב שואלת ובעוד אני מנסה להיזכר מה זה בכלל מחלקה בזואולוגיה, הילדים עונים "חלזונות".

 

השם שנבחר לניסוי הוא "דרך ארץ אדם וטבע". הכוונה היא לדרך ייחודית ללמוד וללמד את הטבע, לחזק את הזיקה לארץ ולאהבת המולדת, להטמיע באדם היבט ערכי-חברתי של שמירת הטבע, הנוף והסביבה ולטפח את החשיבה המדעית.


 דרך ייחודית ללמוד את הטבע. צילום: מיכל עינב

 

הצעדה הגדולה לקראת הידע

מאיפה הלהט להתמקד ברזי הטבע? אני מתעקשת עם עינב, מרגישה שחסרה חוליה בסיפור. היא מחייכת, מתלבטת קצת ואז מספרת: "הייתי ילדה עם הרבה לקויות למידה. אמרו לאמא שלי 'היא לא מבינה ולא מכינה שיעורי בית ולא יצא ממנה כלום'. לפני הצבא רציתי ללמוד חינוך ולהיות מורה חיילת. התחלתי ללמוד ואמרו לי שאני לא מתאימה. בצבא קראו לי טעונת טיפוח ושם נחשפתי לפערים האינטלקטואליים שמאוד הפריעו לי. משם התחילה הצעדה הגדולה שלי לקראת הידע. שיננתי מילים מתוך מילון וקראתי הרבה. מאוד העליב אותי שלא ידעתי כלום. ידעתי שאעסוק בחינוך ואמרתי לעצמי שמה שקרה לי לא יקרה לילדים שלי ולא יקרה לילדים שלי בגן. אני חושבת שזה מה שדחף אותי להיות גננת טובה יותר".

 

עינב חזרה למקום הלימודים שדחה אותה לפני הצבא ולהפתעת כולם סיימה את לימודיה. היא שיננה כדי לזכור, קראה והשקיעה זמן רב בלימודים. רק בשנה החמישית לעבודתה, הבינה לדבריה את המשמעות של להיות גננת. "אני אוטודידקטית במהותי. שיניתי כיווני חשיבה ועבודה, קראתי המון על ההתפתחות הפסיכולוגית של הילדים ובמהלך הזמן למדתי שאם אני מביאה נושא מסוים לגן, אני חייבת לדעת אותו במדויק ולא בערך".

 

כדי לכתוב את התוכנית לגן הניסויי, עינב למדה באינטנסיביות את כל מה שהיה חסר לה בנושא טבע ומדעים. "קראתי בלי סוף, רכשתי ספרים כדי שלא אהיה מוגבלת בזמן. בהדרגה בניתי את כל החומר כך שיתאים לילדים. התחום הבוטני והזואולוגי לא פשוט, אבל ניסיתי לפשט כמה שיותר".

 

במקביל היא ניגשה לראש העיר וביקשה שטח קרקע שהיה צמוד לגן לבניית החצר האקולוגית. "הסברתי לו את הערכים של גן אקולוגי. אמרתי 'בואו נעשה משהו אחר שירחיב את עולמם של הילדים ויקרב אותם לטבע ולאהבת הארץ". הוא ענה: "עם הדברים הללו אני אוהב להתעסק".


 בחלקת הבור שבגן. צילום: לין גרנרוט-קפלן

 

כל יום רואים מה השתנה

השטח היה צריך לעבור שינוי יעוד ובניגוד לראש העיר, עינב לא הייתה אופטימית. אך הנס התרחש לבסוף, שינוי היעוד אושר ובהשקעה משותפת של משרד החינוך והעירייה, נבנתה החצר האקולוגית שאפשרה ללמוד את הטבע בטבע. "לקחתי כמה רעיונות מעולם הטבע: התאמת מבנה לגוף, אחידות ושונות, התאמה לסביבה והמשכיות (רביה) ומיקדתי את העשייה הפדגוגית בהם".

 

בכל יום, מוקדם בבוקר ולפני שמגיעים הילדים, עורכת עינב סיור בחצר האקולוגית "לראות מה השתנה". על בסיס הממצאים, מתקיימת פעילות ההמשך. כל התוכנית מתמקדת בטבע וכל נושא משתלב בה – חגים, שירים ועוד. בחנוכה הייתה התייחסות לצמחים שמסתעפים כמו מנורה וכן לבעלי חיים מאירים. הילדים ניגשים לנושאים בשיטות חקר ונעזרים באמצעי עזר מחקריים כגון זכוכית מגדלת, מיקרוסקופ, מצלמה, משקפת ועוד.

 

השנה עינב חונכת את הגננות משדרות על ידי השתלמות שהיא מעבירה להן בנושאי הניסוי -בדרכי ההוראה, אמצעי המחשה ונושאי למידה. הכוונה היא ללמוד את הטבע בטבע ולעקוב בצורה מוחשית אחר תופעות ותהליכים בטבע.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתבוננים וחוקרים. צילום: מיכל עינב
מומלצים