שתף קטע נבחר

הצעת חוק: איסור קנסות יציאה גם ל-HOT ו-yes

ח"כ אופיר אקוניס הגיש הצעת חוק לתיקון חוק התקשורת שתאסור על קנסות היציאה העצומים שגובות חברות הכבלים והלוויין המכונים "החזר שווי ההטבה". לפי ההצעה, ניתן יהיה לגבות תשלום מהצרכן המתנתק בטרם עת רק עבור ציוד הקצה

אחרי הפחתת קנסות היציאה לחברות הסלולר, האם קנסות היציאה יצאו גם מ-HOT ו-yes? ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) הגיש הצעת חוק לתיקון חוק התקשורת (בזק ושידורים) שתאסור על קנסות יציאה בחברות הכבלים והלוויין, המכונים "החזר שווי ההטבה".

 

 

הצעת החוק גורסת שצרכן המעוניין להתנתק מחברת הכבלים או הלוויין, לפני תום תקופת ההתחייבות שלו, ישלם רק על ציוד הקצה המסופק על ידי חברת הכבלים או הלווין.

 

כיום החברות מציגות קנסות עצומים למבקשים להתנתק, שאינם קשורים בציוד הקצה, אלא ב"הטבה" שהם מספקים לצרכן.

החברות, שמתקשרות עם הצרכן בעסקה לתקופה קצובה, נוהגות לקבוע בהסכמים תניות המחייבות את הצרכן העוזב אותן, לשלם תשלום נפרד, "החזר שווי ההטבה" - שהוא תשלום המגלם את ההטבה שהעניקו לו במשך תקופת היותו מנוי של אותה חברה. בפועל מדובר בקנסות יציאה גרנדיוזיים במיוחד, שגורמים לצרכנים לוותר מראש על מעבר לחברה מתחרה.

 

הצעת החוק תאסור את הגבייה הזאת של "החזר שווי ההטבה", משום שהיא אוסרת על כל קנס יציאה שאינו קשור בציוד הקצה, ואף קובעת שאם נקבע קנס כזה - הוא בטל.

 

כך, צרכן לא יהיה פטור מתשלום מלוא הסכום עבור ציוד קצה או טובין אחרים שהתחייב לרכוש במחיר מלא מחברת הכבלים או הלווין הנעזבת בעת ההתקשרות בין הצדדים, אך בה בעת לא יהיה חייב בתשלום רק בשל החלטתו לעבור לשירות משתלם יותר המוצע על ידי חברת כבלים או לווין מתחרה. 

 

קשה להתנתק מהן, יקר להתנתק מהן

החברות מודעות לביקורת שישנה על קנסות היציאה שלהן, ואולי בשל כך הנהיגו באוקטובר 2010 תוכניות ללא התחייבות, שהתשלום החודשי עליהן גבוה יותר. המהלך הזה בא אחרי שארגוני הצרכנים והרגולטור התריעו על כך ששתי החברות מקשות מאוד על המבקשים להתנתק מהן.

 

בעבר הבאנו פה סיפור על לקוחת yes שהתנתקה בטרם עת, נדרשה לשלם 350 שקל קנס, טענה שהבקשה לתשלום לא הגיעה אליה וזכתה לעיקול של 1,400 שקל מחשבון הבנק שלה. ביהמ"ש הסיר את העיקול אבל החברה לא וויתרה.

  

חברת HOT, אף זכתה ללא מעט ביקורת על מבצעי הטריפל שלה. בחברה נהוגים קנסות יציאה שהולכים ומתעצמים דווקא כשלקוח מעוניין להתנתק קרוב למועד סיום החוזה שלו. הנה לדוגמא, הבאנו בשנה שעברה את סיפורו של לקוח שביקש להצטרף למבצע שהונהג אז ב-HOT, לפיו בחצי השנה הראשונה להתחייבות ישלם 99 שקל לחודש, ובשאר החודשים 279 שקל לחודש (סך הכל שלוש שנים), ישלם 910 שקל על התנתקות כתשלום חד פעמי ולא פחות מ-86 שקל על כל מספר החודשים בהם היה פעיל בחברה. 

 

מכאן עולה, שאם הלקוח הזה יבקש להתנתק אחרי חצי שנה הוא ייאלץ לשלם קנסות של כ-1,500 שקל. אם ירצה להתנתק אחרי 35 חודשים, כשנותר לו חודש אחד בלבד להתחייבות, הוא יתבקש לשלם קנסות של קרוב ל-4,000 שקל, ובשקלול התשלום החודשי, מחיר התקנת ממיר וקנסות: כ-410 שקל לחודש.  

 

ברור שבחוזה צריך לעמוד וחברה אינה אמורה להפסיד מהתנתקות. אבל השאלה היא למה היא צריכה להרוויח מכך? מכאן שייתכן שעדיף לשלם קצת יותר מדי חודש, במסגרת המבצעים החדשים ללא התחייבות, מאשר לספוג את הקנסות האדירים האלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
לרסן את הקנסות הכבדים. אקוניס
צילום: גיל יוחנן
מומלצים