שיווק ארגוני צדקה לחרדים – גם המוות מגויס
אינפלציית מוסדות הצדקה בעולם החרדי גורמת למפרסמים ליצור קמפיינים מקוריים ומצמררים במיוחד, דמותו של יוסף מגויסת לשיווק גפילטע פיש ופריט לבוש נבחר לשמש כפרזנטור החרדי של סטודיו סי. פרסום בעזרת השם
לצורך כך הפיקה העמותה תשדיר רדיו, בו נשמע כרוז המכריז על פטירתו של אדם, במהלכו משתלבת קריאה של ילדה יתומה שמספרת על העזרה שמקבלת משפחתה מהארגון, מאז שאמה נפטרה. כרוז המכריז על פטירת אנשים הוא חלק מהנוף בעולם החרדי מזה עשרות שנים. הוא פועל באמצעות רכב שנוסע בשכונות כשעל גגו ניצב רמקול שמשדר קטע מוקלט שמכריז על פטירת אדם.
לדברי שמואל שושתרי, מנהל שידור ישיר שיצר את התשדיר, מטרתו המטרה לעורר את הציבור ולהוציא אותו מתרדמתו. "כל הנושא של גיוס כספים לארגוני חסד קשה מנשוא", מסביר שושתרי. "לכן החלטנו ללכת על משהו שיזעזע את הציבור. לקחנו את הקריין של ההלוויות המוכר היטב במגזר והבאנו אותו לאולפן שיקליט קטע ממנו חתכנו את שם הנפטר ושלחנו לשידור".
שושתרי מספר כי מאזינים רבים נבהלו בתחילת הקמפיין כששמעו את התשדיר. "אבל זו הדרך היחידה שמחברת אותם לתחושות של הילדים ומכניסה אותם לתחושת העצב", הוא מסכם.
הערת המדור: בשפת היידיש זה היה נשמע יותר מרגש.
סיפור דגים
פרזנטור חדש הגיע בשבוע האחרון למגזר החרדי בשיווק הגפילטע פיש: יוסף מוקיר שבת, המוכר לכל ילד חרדי. בשבועות האחרונים החלה חברת OCEAN GOURMET האמריקנית לייבא סוג חדש של גפילטע פיש לישראל.
אלא שהדג החדש הפופולרי מאוד בקרב החרדים האמריקנים, יקר עבור הישראלים. בחברה לא ויתרו ופנו לפרסומאי החרדי קלמן בורשטיין שיגבש קמפיין לדג. לאחר מחשבה מרובה אימץ בורשטיין את דמותו של יוסף מוקיר שבת, והפך אותו לפרזנטור של החברה.
"כשבאנו לחשוב על שיווק הדג ניצבנו בפני בעיה משמעותית של המחיר הגבוה יותר מגפילטע פיש רגיל, במגזר עני שמבחינתו מדובר בעניין משמעותי", הוא נזכר. "בסוף החלטנו לקחת את דמותו של יוסף, אשר סיפורו מוכר לכל חרדי בשל האוצר שגילה כשקנה דג יקר בערב שבת למרות שהיה עני, וכשחתך אותו גילה יהלום בשווי כספי עצום".
הערת המדור: בכותרת המודעה כתוב שמה של החברה האמריקנית באותיות עבריות: אוישן גורמה. האם יש לזה קשר לעובדה שבחברה החרדית לא יודעים לקרוא אנגלית?
יש רופא בקהל?
קופת חולים מאוחדת יצאה בימים האחרונים בקמפיין רחב היקף בנשא ביטוחי השיניים. לאיור של הילד במודעה הוסיפו כיפה וחליפה שחורה, אולם מה שמפתיע הוא הרופא שנותר גלוי ראש.
במשרד הפרסום החרדי גל אורן הסבירו כי בגלל אופי הקמפיין האחיד לכל המגזרים במדינה - רוסים, ערבים, אתיופים - לא בנו קמפיין נפרד והסתפקו רק בהוספת כיפה לאיור של הילד, וחליפה שחורה. "זה לא דוגמן שהיינו צריכים לקחת לצילומים נוספים, אלא איור שרק הוספנו לו כיפה" הסבירו במשרד החרדי.
מי שהסתכל היטב במודעה הבחין כי הרופא שמשוחח עם הילד נשאר גלוי ראש, ובלי כיפה. במשרד הפרסום הסבירו לנו שרופא הוא איש מקצוע שבא למכור מקצועיות ולכן לא הוסיפו לו כיפה, בניגוד לילד שבא ליצור הזדהות עם הקוראים. אולם, מבירור שערכנו עולה כי סיבה נוספת הובילה להשארת הרופא ללא כיפה והיא שרופאים חרדים כמעט ואינם קיימים, וחבישת כיפה על ידי הרופא היתה משדרת חוסר אמינות בקרב הציבור החרדי שלא רגיל לראות את רופאיו עם כיפה.
הערת המדור: לאחר כישלון המשרד בהחזרת הרופא בתשובה, רק לרב אמנון יצחק נותר סיכוי לעשות זאת.
נכנסים לכושר
ברשתות חדרי הכושר הבינו כבר מזמן את הפוטנציאל הטמון בחברה החרדית בכלל, ובנשות המגזר בפרט. אלא שהמלחמה בין הרשתות השונות על המנוי של האישה החרדית נתקל בקשיים לא קלים בכל הקשור לפרסום. כרגיל, הפתרונות יצירתיים לא פחות.
ברשת סטודיו סי, הפונה למגזר החרדי, פתרו את חוסר היכולת להשתמש בשירותי דוגמנית צעירה וחטובה כפרזנטורית ברחובות בני ברק, והשיגו חלופה בדמות בגד צר מידות, אותו הפכו לפרזנטור של הרשת במודעות הרחוב שהפיצו. פתרון זה אמנם לא הצליח לחדור את מפתן חדרי עורכי העיתונים והמודעות פורסמו רק על גבי האוטובוסים בריכוזים החרדים, אך גם זה שהמודעות לא נתלשו נחשב להישג.
הערת המדור: האם הקבוצות החרדיות הקיצוניות יצאו לחופש, או שהם לא בכושר לתלוש אותם מהאוטובוסים?
- הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות