על מי יוטל החרם הבא: תנובה, פז או קפה שחור?
אחרי קבוצת הקוטג', קמו בפייסבוק קבוצות שקוראות להחרים את כל מוצרי תנובה, ומגנות את זהבית כהן. לצידן, קמו קבוצות שקוראות שלא לקנות שמן, לא לקנות פופקורן בקולנוע וכאלה שקוראות להחרים כל חודש תחנות דלק של חברה מסוימת
המחאה בפייסבוק נגד עליות המחירים הופכת להיות אישית, וקבוצת הקוטג' כבר לא לבד. נראה שהשתיקה של יו"ר תנובה, זהבית כהן, היתה יפה לה יותר מהצהרותיה בתקשורת בסופ"ש , משום שבימים האחרונים קמו עשרות קבוצות שקוראות בחריפות להחרים את כל מוצרי תנובה, ומגנות באופן אישי את כהן. לצידן, מתרבות קבוצות שקוראות שלא לקנות שמן זית, לא לרכוש פופקורן בקולנוע, לא לקנות קפה שחור ולהחרים כל חודש תחנות דלק של חברה מסוימת.
(בתמונה: אחת מקבוצות הפייסבוק הגדולות שקוראות לחרם צרכנים על תנובה. את הסמל הגרפי הזה ודומים לו, אימצו רבים מהחברים בה כתמונת פרופיל)
בקולות הראשונים שקראו לקמפיין צרכנים כולל נגד תנובה, אפשר היה להבחין כבר בקבוצת הקוטג' המקורית, שיצרה את האירוע שעורר את מחאת הפייסבוק, ובו משתתפים כרגע 104,600 חברים. (עמוד האירוע אגב, יעלם מפייסבוק בעוד 3 ימים ומחולליו מבקשים מהצרכנים לעבור לעמוד הקבוצה שיצרו). הצרכנים הללו קראו ב"קיר" של הקבוצה, שלא לפחד ולהחרים חברות ולא מוצרים, במטרה למוטט אותן עד שייכנעו. בקבוצה המקורית התנגדו לכך. יצחק אלרוב, ממקימיה, אמר בשבוע שעבר ל-ynet "אנחנו לא מתכוונים למוטט חברה בישראל".
מאז נפתחו מספר קבוצות שנושאות את אותה אג'נדת אנטי תנובה, אחת הגדולות שבהן היא "החרם הגדול על כל מוצרי חברת X" – אירוע שמבקש להחרים חברה מסוימת "הגובה מחירים מופקעים עבור מוצריה", במשך חודש. אחרי כן, חברי הקבוצה יפנו להחרים חברות אחרות. מי אם לא תנובה נבחרה כמטרה הראשונה לחרם. נכון לרגע זה חברים באירוע 960 איש.
לטענת מקימי הקבוצה, תנובה נבחרה כי "1. היא עושקת הכי הרבה ישראלים. 2. היא השולטת בשוק ומכתיבה את המחירים. וכשהיא תוריד את המחירים המופקעים שלה>> אז טרה, שטראוס ויטבתה הקטנות יותר, יאלצו מיד להוריד מחירים בעקבותיה>> וזה יגביר את אפקטיביות החרם ויחסוך לנו חרם על טרה, שטראוס ויטבתה".
בתיאור הקבוצה נכתב: ".. מטרות החרם הגדול: 1) לפגוע ברווחיות החברה המוחרמת- עד שתפרסם פה באתר רשימת מחירים הוגנים לכל מוצריה. ותכניס לפיקוח מחירים ממשלתי את כל מוצרי היסוד שהחברה מייצרת, הדרושים לקיום כל אדם בישראל!2) לגרום למשרד האוצר לבטל את המע"מ בסך 16% על כל המוצרים שבפיקוח! מה שייתן לחברות אינטרס להכניס מוצרים לפיקוח- ולהוזיל לנו מחירים!
"למה דווקא חרם על חברה ולא רק על מוצר בודד? כי כשיש חרם על מוצר בודד>> החברות יכולות לעקוף בקלות את החרם ע"י הקטנת ייצור המוצר הבודד (למשל הקוטג') והפניית חומרי הגלם שלו לייצור מוצרים אחרים (למשל שוקו בבקבוק/מעדנים). ו/או העלאת מחירי שאר מוצריהן>> ככה שאין פגיעה ברווחיות החברות>> והן לא יורידו מחירים>> והחרם יכשל! וכשיש חרם על חברה בודדת>> רווחיות החברה המוחרמת נפגעת>> עד שהיא תעדיף להוריד את המחירים ולהרוויח פחות- מאשר לא להרוויח כלל ולפשוט את הרגל>> והחרם יצליח"!
תנובה במקוד האש
קבוצות אחרות שמאזכרות את תנובה כמושא חרמיהן הן "חרם צרכנים כנגד תנובה" שבה 974 חברים נכון לרגע זה, והמוטו שלה הוא: "בועת הדל"ן מגיעה לשוק מוצרי החלב - קוטג', הגבינה עם המשכנתא על הבית". לצד הקריאות להחרים מוצרי תנובה ואת קרן פסגות, ישנן קריאות כמו "זהבית אישה כוחנית", ו"ביבי ושמחון עובדים בשביל תנובה".
ישנה גם לא קונים יותר תנובה - החרם הגדול, שיתכן שקשורה לאירוע בעל השם הדומה, עם 1,176 חברים. בקבוצה הזאת יש קריאות כמו "תנובה ז"ל", וגם בדיחות סרקסטיות על המחירים הלא הגיוניים כמו: "קניתי השבוע 5 ק"ג עוף במחיר של 300 גרם גבינה צהובה עמק...אתם קולטים"? קבוצה קטנה יותר בת 126 חברים, היא "לא קונים תנובה" בגלל המחיר לחרדים, וקבוצה קטנה עוד יותר מגנה את אייפקס, החברה הבריטית ששולטת בתנובה.
הקמפיין נגד תנובה בפייסבוק כולל גם לא מעט תמונות שמדמות תמונות פרסומת, כפי שאפשר לראות בקבוצה הסאטירית הקורעת "בטטה קרה". גם בקבוצות האנטי תנובה, השימוש בדימויים חזותיים נפוץ. חברים העלו שם תמונות בהן ראשה של זהבית כהן מודבק על גוף של פרה ולצד זה, אמירות על היות תנובה "פרה חולבת". נראה כי רוב הזעם מופנה אל זהבית כהן, שמכונה לעיתים "זאבית", אולם בקבוצות מסתובבת גם יצירה שנושאת את תמונה של עופרה שטראוס, ולצידה כיתוב: "כשאת אומרת כלום, למה את מתכוונת"?
הקריאה להחרים את תנובה, מלווה לעיתים בקריאות להחרמת חברות נוספות. כמו למשל: "חרם מלא על קניית מוצרי חלב של טרה תנובה ושטראוס למעט מוצרים שבפיקוח"!!!, קבוצה ובה רק 120 חברים. או הקבוצה: "חרם על תחנת דלק פז אוסם ותנובה עד שירדו מחיריהן בחמש עשרה אחוז", (97 חברים) וישנה גם: "מחאת הקוטג' לא מספיקה! מ-1 ביולי למשך חודש מחרימים את חברות פז ותנובה" (138 חברים).
יש להניח שלא מעט מהמשתתפים הפעילים בקבוצות הללו, חברים בכמה קבוצות במקביל, אולם קשה להתעלם מהסחף הזה נגד תנובה, ומשאט הנפש שהצרכנים הישראלים מביעים נגד המחירים הגואים. חברות כמו זוגלובק, אסם ומי עדן חזרו בהן מהעלאות מחירים מתוכננות, בשל חשש מזעמם של הצרכנים. ונראה שמעתה, לעולם לא תוכל חברה לשווק את מוצריה בלי לשקול מראש את מנת הציניות שתספוג מהצרכן הישראלי לגבי מחיריהם.
14 צרכנים אף הקימו קבוצה שמכונה "קואליציית צעירי המהפכה" עם 1,183 חברים, שמארגנת הפגנה בכיכר רבין נגד יוקר המחייה, ב-13 באוגוסט. אחד המארגנים כתב שם: "תודה לזהבית כהן שהוציאה את השד הכלכלי מהשק. בזכות יחסה המשפיל והמתנשא - נפל לנו האסימון סוף- סוף - עד הסוף".
בני נוער: נמאס לשלם מחיר מופקע על פופקורן
תנובה אמנם נמצאת במוקד האש, אבל הצרכנים הפעילים בפייסבוק לא שכחו את מחירי הדלק. גם סונול קיבלה קבוצה משלה: "מחיר הדלק 7.5 ש"ח לליטר כל חודש מחרימים חברת דלק אחת - החודש לא מתדלקים בסונול".
ויש מי שמחרים את הקפה השחור, בקבוצה: "מחיר הקפה - מחיר שקית קפה שחור הגיע לתשעה שקלים !!! מחאת הקפה יוצאת לדרך". בקבוצה הוותיקה של ג'קי אדרי "קונים פחות שוברים מחיר", שהחרימה בשבוע שעבר את הלחם האחיד הפרוס, יצאו בקמפיין להורדת מחירי השמן וקבילו את תמיכתו של רמי לוי, שהוריד את מחירי השמן ושמן הזית.
בני נוער הקימו קבוצת זעם על מחירי הפופקורן שבה 1,650 חברים. זו לא הפעם הראשונה שקמות קבוצות שקובלות נגד מחירי המזנון בקולנוע, ובדרך כלל הן גוועות מחוסר פעילות. אבל לאור מחאת הקוטג', והצעת החוק של ח"כ כרמל שאמה הכהן למחיר גג למוצרי מזנון בבתי הקולנוע, אולי הפעם זה יעבוד.
מייסדי הקבוצה מתלוננים על שגביע פופקורן בינוני + כוס שתייה בינונית, שווה 3 שעות עבודה בשכר מינימום עבור נער בן 16. לטענתם, בני נוער מציפים את בתי הקולנוע, רוכשים כרטיסים במחיר מופקע, ומשלמים על הבילוי 80 שקל, בעוד שלפני מספר שנים מדובר היה בהוצאה של 60 שקל.
בקבוצה, שמכונה "הוזלת מחירי המזנונים בבתי הקולנוע" קוראים המייסדים: "החל מהיום, נחל בחרם צרכני על מזנוני בתי הקולנוע. תכינו פופקורן בבית, תקנו בקבוק קולה מחוץ לקולנוע - אל תכניסו כספים דרך המזנון לבתי הקולנוע".