נמאס מהחברות הגדולות? יש תחליפים זולים
שמן זית זוכה פרסים שזול ב-10%-25% מהמותגים המוכרים, חטיף דומה לבמבה שנמכר בפחות משקל, מסקרה בפחות מ-10 שקלים, דרמוקוסמטיקה במקום מותגי יוקרה, שטוחלה במקום שטוחים. התחליפים הזולים והלא פחות טובים
המוּדעות המתעצמת ליוקר המחייה בישראל גרמה לנו להוציא את הרגל מביצת הפראיירים ששקענו בה ולחפש תחליפים. תחליף לרשת הסופרים הגדולה, תחליף למותג החיתולים הוותיק, תחליף לדירה. אבל מה יהיה על השם הטוב שלנו? הרי לא נעים להגיע לקופה עם מוצרים סוג ב'. כי תחליף זול מצטייר בעינים רבות כנחות. העיצוב שלו מושקע פחות, ואין לו "אמא" ו"אבא" בדמות מותג מוכר וחברת אם גדולה.
- לא תאמינו כמה עולה עמק של תנובה בארה"ב
- מחאת הקוטג': מה נשאר מהבטחות הרשתות
- בעקבות המחאה: המחלבות שוב מורידות מחירים
- הצלחה למאבק: זוגלובק ואסם לא יעלו מחירים
אבל כיוון שהשנה התאכזבנו עד כלות מחברות גדולות וממותגים מנופחי מחיר, ומוצרים כמו קוטג' הפכו בעיננו לילדיהם של הורים סוררים, אולי כדאי שנהיה פתוחים יותר לקבל את הקונספט, שמותגים לא מוכרים וזולים יכולים להיות לפעמים טובים בדיוק כמו המוצר המוכר. ולפעמים אפילו יותר.
לא קשה למצוא מוצרים כאלה. נכון שהם לא מאוד מוכרים, אך הם גם לא אנונימיים. מאחוריהם עומדים מפעלים, ומשפחות, ולעיתים גם מעבדות שלמות. והם נמכרים במחיר נמוך יותר, למרות שיצרניהם ומשווקיהם טוענים: אנחנו איכותיים בדיוק ואף יותר מהמתחרה היקר.
יקר | זול |
האגיס פרידום שלב 4 מקסי - 44.90 (רמי לוי ומגה) | חיתולי בייבי סיטר שלב 4 - 28.80 ש' (רמי לוי) |
פירורית אסם 200 גרם - 5.79 (מגה), 6.49 (שופרסל) | פירורי לחם הנמל 500 גרם - 4.79 (שופרסל) |
סלט חצילים במיונז על האש 500 גרם של צבר - 10.30 (רמי לוי) 16.99 (שופרסל ומגה) | סלט חצילים במיונז 500 גרם של מעדני מיקי - 6.80 (רמי לוי) 10.99 (שופרסל) |
בייגלה שמיניות 400 גרם של בייגל בייגל 12.79 (מגה) | בייגלה שמיניות 400 גרם של מאיר בייגל - 11.49 (מגה), 10.49 (שופרסל) |
במבה 80 גרם אסם - 3.20 (רמי לוי) 3.99 (מגה) | חטיף בוטנים בולי 80 גרם של חטיפי העמק - 1.5 (רמי לוי) |
במבה 25 גרם של אסם - 1.60 (שופרסל), 2.79 (מגה) | חטיף בוטנים בולי 25 גרם של חטיפי העמק - 0.7 (רמי לוי) |
המחירים של אתרי מכירות האינטרנט של הרשתות, נלקחו מאתר הסופר
"אנחנו מוכרים שמן זית במחיר ריאלי לצרכן"
"שמן הזית שלנו זול ב-10% ממותגים של חברות מקבילות, והוא נמכר גם במחיר נמוך של עד 25% מהמחירים המקובלים בשוק", מצהיר גד מויאל מחברת ג.מ. טעם הארץ שמייצרת את "טעמים", מותג שמן זית טוב שמחירו נמוך בהשוואה למותגים אחרים. המפעל שלהם קיים כבר 7 שנים באזור התעשייה ראשל"צ. שמני הזית הזניים שלהם זכו לאחרונה בפרסים, כולל GRAND PRESTIGE GOLD, הדרגה הגבוהה ביותר בציון איכות השמן, בתחרות הבינלאומית לשמני זית TERRAOLIVO 2011. .
"750 מ"ל שמן זית כתית מעולה שלנו, נמכר ב-29.9 שקל. הבקבוקים של המתחרים נמכרים ב-35-40 שקל. אנחנו משווקים כתית וכתית מעולה, בכמה סוגי אריזות בכמה גדלים, וממש עכשיו יצאנו עם שמן זית זני. סך הכל יש לנו 10 פריטים שכולם זולים מהמתחרים".
איך אתה מסביר את הפרשי המחירים?
"זה מפעל מאוד קטן משפחתי, כולם עושים הכל, אין טייטלים של מנהלים וסמנכ"לים. המילוי, הבקבוק והאריזה – אוטומטיים, ללא מגע יד אדם בקו ייצור שהבאנו לפני 3 שנים מאיטליה. זה גורם לנו לחסוך משמעותית בעלויות.
"גם לחברות הגדולות, כמו למשל יד מרדכי שנמצאת בבעלות שטראוס עלית, יש קווי יצור אוטומטיים, אבל המנגנונים שלהן מאוד גדולים ויקרים, עם מערך הפצה מאוד יקר. הן צריכות לממן מחסנים, מנהלי מחסנים, מחלקים, נהגי משאיות, צי רכב.
"אנחנו מנסים לחסוך בכל העלויות האלה כדי להיות אטרקטיביים על המדף. אנחנו עושים הכל במהירות וביעילות כולם אצלנו מלכלכים ידיים. כל זאת במטרה למכור במחיר ריאלי את השמן הטוב שלנו. אנו גדלים כל שנה בצורה משמעותית וזו הדרך שלנו להתמודד עם השוק המקומי.
"אנחנו עובדים סלקטיבית עם מעט לקוחות: מחסני כמעט חינם, יינות ביתן, סופרדוש יוחננוף, עדן טבע מרקט, סופר ברקת. גם בדיוטי פרי אפשר למצוא מוצרים שלנו. אנחנו לא נמצאים ברשתות הגדולות כי אנו רוצים לגדול בקצב שלנו, ולשמור על הציביון המשפחתי. אנחנו לא רוצים להיעזר בכוח אדם חיצוני. מה גם שמתח הרווחים ברשתות הגדולות הרבה יותר גדול, ויש מדרגות של מחירים שקשה לנו לעבוד איתן".
איך ניתן להסביר את המחירים הגבוהים של שמן זית בישראל?
"על שמן זית יש מכס גבוה. 6.5 שקלים לליטר. החקלאים בישראל מתאימים את המחיר שלהם למחיר הייבוא כולל המכסים. ולכן מחירו גבוה. בנוסף, יש בארץ הרבה יבוא תחת שמות של מותגים מקומיים. השמן הישראלי הוא שמן טוב יותר, ארומתי יותר, טעים יותר ואיכותי יותר. לכן אנחנו עובדים עם עשרות חקלאים ישראלים".
תחליף לבמבה ב-70 אגורות ל-25 גר' וב-1.70 ש' ל-80 גר'
לצד שמן הזית, יש מוצר ישראלי לא פחות, ולא פחות נחשק: במבה. אחד החטיפים הטעימים ביותר שנוצרו אי פעם, ובכל זאת, לא מדובר ביהלום נדיר - יש עשרות אלפים ממנו במרחק כמה דקות נסיעה. אז למה צריך לשלם על המוצר ביוקר, אם יש כמוהו דומים - בפחות משקל?בולי 25 גרם (חטיף שדומה לבמבה) ובאגסי 40 גרם (חטיף שדומה לביסלי) של חטיפי העמק, נמכרים ב-70 אגורות עד שקל. בולי 80 גרם עולה 2-1.7 שקלים ובאגסי 200 גרם 4-3 שקלים. הורים חששניים יכולים להירגע: בולי, ממש כמו במבה, לא מכיל צבעי מאכל וכן מכיל תוספת ויטמינים.
"אנחנו מקפידים למכור ליין מוצרים בשקל. זה לא מבצע. זה ככה כבר 20 שנה, וככה גם נמכור עוד 20 שנה", מסביר אורי מטוס, הבעלים של חטיפי העמק. "רק לאחרונה נכנסנו לת"א. לרוב המוצרים שלנו נמכרו במגזרים החרדי והערבי, ובפריפריה ברשתות כמו רמי לוי ויוחננוף. כשהגענו לת"א לא האמינו שזה עולה שקל. חשבו שזה מבצע חד פעמי. אבל זה בדיוק כמו שאסם מייצרת במגזר הערבי בשקל – זה אפשרי.
"אתן דוגמא להבדלי המחירים: אסם מוכרת בת"א אריזת ביסלי של 200 גרם ב-10 שקלים לצרכן. אנחנו מוכרים שלושה מוצרים דומים ב-11.99 שקל. בקיץ יצאנו במבצעים בשוק החרדי: 3 באגסי 200 גרם ב-10 שקלים.
"והקמח הוא אותו קמח, יצרן התבלינים הוא אותו יצרן בהולנד שנחשב מס' 1 בעולם, ויצרן התבלינים בארץ הוא אותו יצרן של המתחרים. אנחנו משתמשים באותם שמנים שמיובאים ממלזיה. את התירס של הבולי שלנו, גם אסם וגם עלית מייבאים מאיטליה. את הציפוי של חמאת הבוטנים שלושתנו מייבאים מאותם מפעלים מארגנטינה.
"המוצרים שלנו זולים יותר כי האוטומציה עוזרת לנו להציע מחיר נמוך, באותה איכות. זה מפעל החטיפים השלישי בגודלו בארץ אחרי אסם ועלית, עם 100 עובדים, שעובדים ב3 משמרות. אני מטגן 24 שעות ביממה 400 קילו בשעה. מצידי שהחברות האחרות ישארו במחיר שלהן, כי בשבילי זה מאוד נוח. לי אין לאן לרדת - להן יש לאן".
אותו חטיף שאנחנו מייצרים לשופרסל - רק האריזה שונה
מפעל חטיפי העמק נתקל בתביעות לא פשוטות, בגין סימני מסחר וזכויות יוצרים, ויצא מהן בשן ועין, אך שלם. "במגזר העסקי, הגדול רוצה לבלוע את הקטן", הוא מספר. "זה גרם לי להוצאות משפטיות כבדות, שאנו חווים מאז הקמת המפעל בעצם. אבל כשהמשאית הגדולה באה אני נכנס בין החריצים שלה ונשאר בחיים."לאחרונה רכשנו קו של צ'יפס תפוחי אדמה, שנמצא בתהליך התקנה ולקראת החורף נצא עם המוצר הזה ונמכור את אריזות של 25 גרם בשקל. כמו כן חידשנו קו שמייצר שקדי מרק לאוטומציה מלאה, ונמכור שקדי מרק בפחות מ-4.99 שקלים ל-400 גרם".
"אנחנו מייצרים את כפלי ופרפר נחמד ליוניליוור, ואת מותגי של שופרסל והריבוע הכחול. אלה אותם קווים ואריזות שונות, אז ברור שהמוצר איכותי. בשופרסל ומגה מאוד כעסו עלינו כשהתחלנו לשווק מותג משלנו, אבל היום הם לאט לאט מתכופפים בנושא המחירים".
למה אנחנו משלמים יותר על החטיפים המוכרים?
"השוק החילוני במרכז הארץ הוא שוק פראייר מאוד. בשוק החרדי אני 85% מהשוק, כי הם עושים קנייה חכמה. אך המציאות היא שאנשים לא טיפשים. אם יש לי את האפשרות לקנות מוצר בשקל, אני מאוד אכעס על מי שמוכר לי ביוקר. העבדה היא שכל שנה אנחנו גדלים ב-10% וזה לא משום שאני משקיע בפרסום".
לצד חטיפי העמק אפשר לראות חברות כמו מאיר בייגל, שמייצרת בייגלה באחוזי נתרן מופחתים ובמחיר נמוך. לאחרונה יצאה עם שטוחלה, תחליף לשטוחים הג'יגה פופולרי של אסם. 2 סוגי שטוחלה (שומשום, מלח) נמכרים באריזות של 350-300 גרם במחיר היכרות של 2 שקלים לצרכן, ובמחיר מומלץ של 8.99 שקלים. מחיר המוצר המתחרה נע בין 11 ל-16 שקל.
ההבדל במחירי הקוסמטיקה עצום
להבדיל מחטיפים, קוסמטיקה יוקרתית מדרג העל, כמו זו של לנקום, ז'יבנשי ודיור, היא פריבילגיה של חסכנים, משוגעים לדבר או עשירונים עליונים. אין שום דבר זול בקרם פנים שעולה 300-600 שקל. השקיעו בו עבודה רבה, בזאת אין ספק, אך עיקר התמחור שלו מגיע ממיתוג פרסום. חברת הדרמוקוסמטיקה מדיליין, שמשווקת מותגים כמו אוון ונטורל סי ביוטי, טוענת שדרמוקוסמטיקה, מוצרים לחיזוק, טיפוח ומיצוק העור, שמתאימים גם לעור רגיש במיוחד, יכולה לשמש מענה זול ויעיל יותר לאותן חברות יוקרתיות. גם המתחרים שלהם בקטגוריה, סבוקלם, וישי, ד"ר עור ולה רוש פוזה זולים יותר מחברות היוקרה.
המוצרים של מדיליין לא זולים, אך הם זולים בהרבה ממותגי היוקרה. ולטענת החברה, זה בהחלט לא מפני שהם טובים פחות. "חברות הקוסמטיקה משקיעות כסף רב בפרסום ושיווק", מסביר סטלו רובינסון המנכ"ל והבעלים של מדיליין.
"הן מוכרות אותם לצרכנים דרך הטלוויזיה, באמצעות מודעות במגזינים עם פרזנטוריות יקרות. המחירים בשמיים, והן מבטיחות את העולם כולו. אך הן נותנות הרבה פחות ממה שהן מבטיחות. לעומת זאת, מחירי מוצרי הדרמוקוסמטיקה, נעים בין שליש לחצי ממחירי מוצרי מהחברות היוקרתיות. ההבדל במחירים עצום. המוצר היקר ביותר בקבוצת מוצרי אוון – מוצר אנטי אייג'ינג - עולה 299 שקל, והמוצר השווה לו בחברת קוסמטיקה אחרת עולה 1,400 שקל".
לשם השוואה, אריזת 15 מ"ל של אלואג' קרם עיניים של אוון, קרם עיניים אנטי אייג'ינג שמבטיח להפחית ולתקן קמטים עמוקים, קמטוטים, נפיחות ועיגולים שחורים מסביב לעיניים –עולה 279.99 שקל, לעומת קרם דומה של לנקום, repositioning eye cream באריזת 15 מ"ל, שעולה 400 שקל.
אלואג' קרם של אוון, קרם אנטי אייג'ינג לטיפול בקמטים עמוקים בפנים ובצוואר עולה 299.99 שקל ל-30 מ"ל, בעוד שקרם נגד קמטים אנטי אייג'ינג של לנקום נמכר ב-820 שקל ל-50 מ"ל.
אריזת איסתיאל קרם – קרם אנטי א'ייג'ינג מיועד לטיפול בקמטים ראשוניים של אוון, באריזת 30 מ"ל, נמכר ב-239.99 שקל, בעוד שקרם אנטי אייג'ינג עבור קמטים ראשוניים של דיור, באריזת 50 מ"ל, נמכר ב- 635 שקל.
לפי סטלו, 20-25% ממכירות הקוסמטיקה באירופה הן דרמוקוסמטיקה. "בצרפת, חצי מבתי המרקחת זה דרמוקוסמטיקה. ופה – שליש מסופרפארם זה קוסמטיקה יוקרתית. בארה"ב, דרמוקוסמטיקה הפכה לטרנד מתפתח שנקרא דרמוקוסמטיקה קומסיוטיקל. לגוון ריד בננו יורק יש 4 מדפים של דרמוקוסמטיקה, שמתחרים עם הקמוסמטיקה היוקרתית".
"דרמוקוסמטיקה מיוצרת במפעלים שמאושרים על-ידי משרד הבריאות כמפעל תרופות לכל דבר. המוצרים שלנו מיוצרים תחת השגחה של רוקחים וב-GMT של מפעל תרופות. כל מוצר מבוסס על מחקר רפואי, בניגוד לקוסמטיקת היוקרה. ולמרות הקפדנות הזאת, המחירים נמוכים כי את הדרמוקוסמטיקה כמעט לא מפרסמים, אלא רק באמצעות המלצות אצל רופאי עור ופלסטיקה. לכן זו אלטנטיבה זולה לקוסמטיקה היוקרתית".
"האיפור שלנו זול כי אנחנו חוסכים על פרסום ותיווך"
להבדיל מדרמוקוסמטיקה, לאיפור זול יש תדמית בגובה הרצפה של איפור לפורים שמיוצר בסין, שנעלם מהפרצוף במהירות האור, או לחילופין - בלתי ניתן להסרה בלי שימוש אגרסיבי בנייר זכוכית.
אייל שוורץ מבקש וכנראה אף מצליח להפריך את התדמית הזאת ברשת של 31 חנויות: WOW קוסמטיקס, שנראות נקיות וכוללות דיילות, בניגוד לתדמית שיש לחנויות שמוכרות איפור זול. ובזול הכוונה לצללית ב-8.90 שקלים ומסקרה ב19.90-11.90 ש'. "אין סיבה שמוצרי איפור יהיו כל כך יקרים", הוא טוען.
"כיוון שראינו שיש פער תיווך כל כך גדול בתחום, החלטנו להיכנס אליו. יש הוזלת מחירים במזון הודות לרשתות הזולות, וגם בבגדים, אז למה לא באיפור? הקמנו את החנות הראשנה לפני 5 שנים והיום יש לנו חנויות מב"ש ודימונה ועד ק"ש בצפון, כולל בשינקין בת"א, בקניונים ובמרכזי ביג.
"מי שקנתה לק וליפסטיק טובים ב-10-8 שקלים לא תבין למה צריך לשלם על מוצר דומה 40 שקל. העלויות הגבוהות של מוצרי האיפור הן בגלל הוצאות של פרסום. לפעמים העלויות מוכפלות: פעם החברה שמייצרת את המוצר מפרסמת, ופעם רשת הראגסטור שמוכרת אותו. אנחנו זולים כי אנחנו לא מפרסמים, אנחנו מעדיפים שהצרכן ישלם פחות על המוצר. בנוסף, אנחנו היבואנים. אין מתווכים".
היכן מיוצרים המוצרים?
"כל הקרמים מיוצרים בארץ אצל יצרנים מובילים, לצד מותגים מוכרים מאוד ויקרים פי 2. מוצרי האיפור והלקים שלנו מיובאים מסין, ממפעלים שמייצרים לפירמות מאוד מוכרות, ויש להם אישור של משרד הבריאות אחרי שעברו בדיקות מעבדה. בצלליות שלנו משתמשים מאפרים מאוד מוכרים, כולל מאפרי טלוויזיה. הצרכנית צריכה לדעת שמגובר בכמה גרמים של חומר, מי שמשלם על זה עשרות ומאות שקלים פשוט לוקה בחוסר פרופורציה, ומשלם עבור מיתוג וסטטוס. יותר ויותר אנשים מבינים שלא צריך לקנות במחיר הזה.
אבל חברות אחרות יוצאות מדי שנה במסקרה מאריכת ריסים, מסקרה עם רטט. זה עולה כסף.
" בשביל הפרסום והתנועה, הן צריכות לצאת עם גימיקים כל הזמן, אבל אנחנו לא מאמינים בזה. אם המוצר טוב אין צורך לעטוף אותו בכל מיני גימיקים מסביב. אם אנחנו רואים שיש שהשוק צועד לעבר חידוש מסוים, גם אנחנו מתחילים לייצר אותו".