שופרסל נקנסה ב-250 אלף ש' על הטעיית צרכנים
בתמ"ת מצאו כי מספר סניפים של הרשת מכרו מוצרים במחירים גבוהים מהמסומן על גבי המוצר. במסגרת הסדר בין הצדדים, שופרסל הודתה בעבירות. שופרסל: "אלה טעויות בתום לב". הכנסות החברה ברבעון 2 של 2011 עמדו על כ-3 מיליארד ש'
חברת שופרסל הורשעה בהטעיית צרכנים חוזרת ונשנית ונקנסה ב 250 אלף שקל. בית-משפט השלום בראשון לציון קבע כי רשת המזון גבתה מהצרכנים בסניפים שונים מחירים גבוהים מאלו שסומנו על המוצרים, ובמדפים. השופט אברהם היימן, חייב את הרשת לחתום על התחייבות בסך 150 אלף ש' להימנע מעבירות דומות בשנתיים הקרובות. בנוסף, על שלושה מנהלי סניפים של הרשת הוטלה התחייבויות אישית בסך 1,500 ש'.
- אלה המוצרים שיוזלו בשופרסל כדי למנוע חרם
- מבצע מיוחד! על מוצר שלא קיים כרגע במלאי
- מגה גבתה עמלה על פריסת גבנ"צ. והתחרטה
סכום הקנס אינו גבוה עבור חברה שהכנסותיה ברבעון השני של 2011, רגע לפני פרוץ המחאה, עמדו על כ-3 מיליארד שקל, והיו גבוהות מ-5 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2011. הרווח הנקי של שופרסל ברבעון השני של 2011 עמד על 79 מיליון שקל והתפעולי על 149 מיליון שקל. במחצית הראשונה של השנה, הרווח הנקי של שופרסל עמד על 140 מיליון שקל. סכום הקנס שהוטל עליה, יש לציין, אף כולל הפעלת התחייבות קודמת.
הסיפור התגלגל לבית-המשפט בעקבות תלונות של צרכנים שהגיעו לתמ"ת במאי ואוגוסט 2009 ובפברואר 2010. לפי התלונות, החשבוניות שקיבלו הצרכנים לא תאמו את המחיר על המדף ועל גבי המוצר. בעקבות התלונות נערכו ברשת שופרסל ביקורות של מבקרי התמ"ת במחוז תל אביב.
גם אחרי ארבעה חודשים - הקבנוס עלה יותר
מבדיקת התמ"ת עלה כי בסניף שופרסל ברמת השרון נמכר לצרכן נקניק קבנוס של יחיעם ב-26.29 שקל במקום במחיר 25.29 שקל הרשום על גבי המוצר, ובביקורת שנעשתה ארבעה חודשים מאוחר יותר על-ידי מבקרת התמ"ת, נמכר אותו קבנוס יחיעם במחיר 24.29 שקל במקום במחיר 23.29 שקל הרשום על גבי המוצר. כמו כן, בחנות שופרסל דיל בחולון נמכרו למבקרת התמ"ת 11 מוצרים בהפרשי מחיר לרעת הצרכן ברכישת סל של 25 מוצרים. בסניף שופרסל ברמת אביב ג' נמכרו 2 גלידות "קרמיסימו" במחיר של 48.98 שקל במקום במחיר מבצע 38.99 שקל.
בעקבות העבירות, הגישה עו"ד טלי קינן, תובעת במחלקה המשפטית במשרד התמ"ת כתב אישום בגין עבירות שנעברו בסניפים. בכתב האישום שהוגש במרס 2011, נטען כי הרשת הטעתה את הצרכנים משום שהיה עליה לפקח ולוודא כי המחירים המצוינים על המוצרים שבמדפים יהיו תואמים למחיריהם בקופה ולא יווצרו הפרשים לרעת הקונה.
אך כרגיל - התמ"ת החליט להגיע להסדר עם הנתבעת. בית-המשפט קיבל את ההסדר שהושג בין הצדדים במסגרתו, בתחילת ההליך הודו הנאשמים בעבירות שפורטו בכתב האישום.
הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס: "תיערכנה ביקורות חוזרות ונשנות בכל רשתות השיווק למיניהן, כדי לוודא שחוק הגנת הצרכן מקויים ככתבו וכלשונו החל מהצגת מחירים, עבור למבצעים וכלה בהטעיות בפרסום, ובכל מקום בו תמצא הפרה הפוגעת בזכויות הצרכנים תיערך אכיפה קשה ובלתי מתפשרת".
משופרסל נמסר בתגובה: "העבירות נשוא פסק הדין מקורן בטעויות שנעשו בתום לב, באופן נקודתי ולפני שנתיים. אנו מצטערים על כך והופקו לקחים בנושא. שופרסל פועלת כל העת למניעת הישנותן של טעויות כאמור ותכבד את החלטת בית-המשפט".