התרחבו פערי התיווך בירקות ופירות באוקטובר
למרות שמדד תוצרת חקלאית טרייה הוזל ב-0.6%, פערי התיווך בירקות ופירות עלו ב-3.2% ל-56.8%. בצל, חלב וענבים התייקרו, לעומת לימונים, גבינה רכה, אבוקדו ועוף שהוזלו. העגבניות הוזלו באוקטובר ב-6.8%, אך התייקרו מאוד לאחרונה
מרוויחים על גב הצרכנים: לפי מדד תוצרת חקלאית טרייה של משרד החקלאות, הפער שבין מחיר המכירה של החקלאים לקמעונאים לבין המחיר לצרכן - בפירות וירקות עלה באוקובר לכ-56.8%. זאת בהשוואה לפער תיווך של 53.6% בספטמבר, 48.3% באוגוסט וממוצע של 50.5% לשנת 2010.
- בגלל מזג האוויר העגבניות מתייקרות
- שופרסל תייבא? יוגורט באירופה עדיין זול יותר
- מגה מייבאת גבינות חצי קשות בגלל המחאה
מנתוני משרד החקלאות עולה כי במיוחד בלטו פערי התיווך באפרסקים - 86.2%, פלפל ירוק - 83%, עגבניות - 81.7%, פרי הדר - 73.6% ובננות 72.55%.
פער התיווך בירקות טריים באוקטובר עלה ל כ-55.5% בהשוואה ל 52.2% בחודש ספטמבר 2011. במקביל עלה פער התיווך בפירות טריים ל-58% בהשוואה ל-54.6% בחודש ספטמבר ו- 39.6% בחודש אוגוסט. כל זאת, למרות שמדד מוצרי החקלאות הטריים בשיעור ממוצע של 0.6.
במשרד החקלאות קובלים על כך שהרווח הגולמי של הרשתות מגיע ל-25% בעוד שהרווח של החקלאים נמוך ב-10%-15% לפחות.
מתבסס באופן חלקי על מדד המחירים לצרכן
מדד מחירי תוצרת חקלאית טרייה מורכב משני מדדים שונים: מדד פערי מחירים בין המחירים לצרכן והמחירים הסיטונאיים של הפירות והירקות הטריים העיקריים; ומדד תרומת מוצרי חקלאות טריים להתייקרות המדד הכללי.
המדד הזה, שמתפרסם מדי חודש, כולל מוצרי חקלאות טריים: פירות וירקות טריים, פירות יבשים ואגוזים למיניהם, בשר, עופות ודגים, חלב ומוצרי חלב, ביצים ודבש. המדד עושה שימוש במדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלמ"ס מדי חודש המהווים מדד ליוקר המחייה, ובמחירים לסיטונאים שמפרסם משרד החקלאות.
ועם זאת, מדד תוצרת חקלאית טרייה מתבסס על נתוני מדד המחירים לצרכן, אך אינו בר השוואה עם סעיפי המזון, הירקות והפירות שבמדד, מאחר שהוא כולל קבוצה חלקית בלבד מהפריטים הכלולים בסעיפים הללו. למשל, מדד תוצרת חקלאית טרייה אינו כולל ירקות ופירות מעובדים, כדוגמת שימורים, שכן נכללים במדד המחירים לצרכן.
פער התיווך הקמעונאי מוגדר כהפרש בין המחיר לצרכן לבין המחיר הסיטונאי, מחולק בערך לסיטונאי. ערך לצרכן מבטא את מכפלת המחיר לצרכן במשקל הסעיף במדד המחירים לצרכן (נתוני הלמ"ס). ערך סיטונאי משמעותו: מכפלת מחיר סיטונאי (נתוני היחידה לשיווק תוצרת חקלאית במשרד החקלאות) במשקל הסעיף במדד המחירים לצרכן (נתוני הלמ"ס).
סעיף ההוצאה על מזון נחשב למרכזי ברשימת ההוצאות של משקי הבית, ועומד על כ- 1,700 שקל בחודש בממוצע למשפחה.
בסך הכל: הוזלה בתוצרת חקלאית
על פי נתוני הלמ"ס והחטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, בחודש אוקטובר 2011 ירד מדד מוצרי החקלאות הטריים בשיעור ממוצע של 0.6%, לעומת עלייה של 0.1% במדד הכללי ועלייה של 0.3% בסעיף מזון (ללא ירקות ופירות).
עליית מדד התוצרת החקלאית הטרייה בחודש אוקטובר 2011, הושפעה בעיקר מהוזלת סעיף "ירקות ופירות טריים", שהסתכם בירידה של כ 1.2% . כיוון שנרשמה יציבות במחירי הירקות הטריים, והפירות הטריים הוזלו בשיעור של 2.8%, אפשר לייחס את השינויים במחירי הירקות הטריים לתנודתיות עונתית.
עליית מחירים נרשמה בבצל 8.4%, פלפל ירוק 4.9%, גזר 4.8%, כרוב 1.7%, תפו"א 1.4%, חצילים 1.3%. לעומת זאת הוזלה נרשמה במחירי מלפפונים (5.8%-), כרובית (4.7%-), קישואים (3.1%-), חסה (0.5%-) ועגבניות (6.8%-).
מחירי הפירות הטריים, ירדו בלימונים (22.6%-), אבוקדו (8.9%-), מלונים (8.7%-), אפרסקים (5.2%-), בננות (5%-), תפוחים (2.8%-) ואגסים (0.7%-). לעומתם הייתה התייקרות של 17.2% בענבים, ו- 6% בשזיפים.
עוף ודגים הוזלו; הביצים התייקרו
תוצרת בשר עופות ודגים הוזלה ב-0.2% (סעיף העופות ירד ב- 0.5%), במחירי הדגים הטריים נרשמה ירידה של 1.3%, לאחר התייקרות של 1.5% בחודש הקודם.
בסעיף "חלב ומוצריו" נרשמה הוזלה של כ 1.2%, בכלל זה התייקרות של 1.2% בחלב ו-הוזלה של 1.1% בסעיף גבינות רכות. ראוי לציין את הגידול בפער בין מדדי מחירי גבינה רכה לעומת החלב שהצטמצם. בין השנים 1995- 2003 הייתה התייקרות צמודה ומשנת 2008 הפער התרחב לשיא בחודש מרץ 2011 (יחס של 1.20) בחודש אוקטובר הגיע היחס לפי 0.97.
הדבש הוזל ב-0.9% לאחר הוזלה של 2.2% בספטמבר. הביצים התייקרו ב-0.3% לאחר הוזלה בשיעור של כ-1% בחודש בספטמבר.
ומה יקרה בנובמבר? בימים אלה מחירי העגבניות עלו מאוד, כפי שפורסם ב-ynet ואפשר לראות עגבניות שמתומחרות ב-9-13 שקל רשתות שיווק שמוכרות עגבניות במחירי הפסד של 5-7 שקלים. לא ברור אם הוויתור הזה בנובמבר על נתח מפער התיווך בעגבניה, יביא לירידה של חישוב פערי התיווך בתוצרת חקלאית טרייה בנובמבר, או שמא הקמעונאים דואגים כעת לפצות עצמם על סבסוד עגבניות בירקות ופירות אחרים.