מבצעים על מוצרי חלב: מה נשאר מהמחאה
המבצעים הממושכים אמנם הופסקו ב-1 בינואר, אך תנובה, שטראוס וטרה יצאו לאחרונה במבצעים חדשים על מוצרי חלב. התרגלתם למילקי 4 ב-10? יש "מו" 5 ב-9.99. הקמעונאים: "צוחקים על הצרכנים. ממשיכים במבצעים כדי לא להעיר את המחאה, אך על מוצרים פחות פופולריים והמחירים עדיין גבוהים"
המבצעים הגדולים במדף מוצרי החלב הסתיימו, אבל מי שרוצה לקנות היום 2 קוטג ב-10 שקלים עדיין יכול למצוא מבצע כזה. ומי שמעוניין לקנות 4 מילקי ב-10 שקלים כמו בשלהי 2011, יכול למצוא מעדן קצפת של טרה 5 ב-10 שקלים.
- כיצד השפיעה המחאה על המחירים בסופר השנה?
נכון שב-1 בינואר באו אל סופם המבצעים הממושכים על מוצרי חלב, אלה שהוכרזו בעקבות מחאת הקוטג' והקיפו את המוצרים הנמכרים ביותר במדף: גבינה לבנה, קוטג', מעדנים ויוגורטים; אך מסתבר שגם בינואר יש לא מעט מבצעים על מדף זה והם עדיין עמוקים מהנהוג, אם כי עמוקים פחות ממבצעי המחאה.
גם בעידן שקדם למחאת הקוטג', החברות נהגו לצאת במבצעים על מוצרי חלב, אך אלה דמו רק במעט למבצעים הרחבים שנולדו בזכות המחאה. אלה היו מבצעים סלקטיביים מאוד, על מוצרים שהתעייפו קצת ודרשו קידום מכירות. בעקבות המחאה באו מבצעים ארוכי טווח שכללו את הלחם והחמאה של מדף מוצרי החלב.
המבצעים שאפשר למצוא כרגע ברשתות המזון הם שעטנז של שתי תקופות אלה: על המדף אפשר לראות מבצעים רבים מהרגיל, על מוצרים שחלקם לא נכללו בעבר במבצעי הנחות, אך אלה מבצעים שמוגבלים לחודש או פחות, והם הולכים ומתרחקים ממוצרי היסוד שכל כך ביקשנו להוזיל.
מוצר | שופרסל דיל* | מגה בול | רמי לוי** | מחסני כמעט חינם*** |
קוטג' טרה | 4 ב-19 | 4 ב-18.90 (בקנייה מעל 75 שקל מוגבל ל-8 יחידות) | 2 ב-9.99 | |
קוטג' שטראוס | 4.90 (הורדת מחיר של הרשת, בלי השתתפות שטראוס, שנמשכת למרות שהוכרזה ביוני לחצי שנה בלבד) | |||
גבינה לבנה תנובה 500 גרם | 2 ב-19 | 10 | 2 ב-18.90 | 10.99 |
גבינה לבנה טרה 500 גרם | 2 ב-18 | 9.90 | ||
שמיניית דנונה ביו | 15 במקום 16.49 | 14.90 | ||
גרנד דנונה 400 גרם | 9 והשני ב-50% | 2 ב-13 | ||
יופלה YYY 500 גרם | 9 במקום 12.59 | 12.49 | 8.90 ליחידה | |
דנונה פרי | 4 ב-9 שקלים (4.84 ליחידה* | 4 ב-15 (4.99 ליחידה) | ||
יוגורט מולר חתיכות פרי/שוקולד | 5 ב-19 (4.93 ליחידה) | 4 ב-15 (4.93 ליחידה) | ||
מילקי | שלושה סוגים ב-1.89 ליחידה בקנייה מעל 75 שקל | |||
מו | מארז 4 ב-11.48 | 5 ב-9.99 (מחיר ליחידה: 2.14) | ||
מעדן הגולן/תענוג | 3 ב-9 שקלים (4.06 ליחידה) | 3 ב-8.90 | 4 ב-12 | |
מולר מיקס | 4 ב-15 | 4 ב-17.99 | ||
רביעיית גמדים | 2 ב-14, 8.90 לרביעייה | |||
מארז סופר גמדים תות או תות בננה | 9 במקום 10.27 | |||
מארז יופלה שטוזים רביעייה | 9 (בננה) | 2 ב-15 | 8 | 9.95 |
מעדן טום אנד ג'רי | 4 ב-9 (2.70 ליחידה) | 6 ב-12 | 6 ב-9.99 (מחיר ליחידה: 2.65) | |
פרילי | 4 ב-9 (1 ב-3.19) | 4 ב-8.90 | ||
מארז אקטיביה רביעייה | 2 ב-39.90 | |||
גבינה לבנה תנובה 250 גרם | ||||
גבינה לבנה סקי 250 גרם | ||||
משקה יוגורט יופלה 350 | 3 ב-10 | 5 ב-18 | ||
גיל | 1.30 | |||
אשל | 1.40 | |||
לבן תות | 10 ב-10 | |||
שוקו יוטבתה 1 ליטר | 3 ב-21 | |||
יוטבתה שוקו 2 ליטר | 2 ב-29 (20.99 ליחידה) | 10 (לחברי מועדון) | 2 ב-28 (17.7 ליחידה) |
* המבצעים עד 31 בינואר
** לא תמיד יש פירוט מחיר בלי או לפני מבצע
*** המבצעים מוגבלים לסל או לשתי יחידות
מהטבלה ניתן לראות שהמבצעים במדף מוצרי החלב נמשכים, אך בווליום נמוך. המבצע על מילקי נגוז אך יש מבצעים על דנונה. את קוטג' טרה אפשר להשיג במבצע 2 ב-10 ואפילו גמדים הוזל במידה מעטה. ישנם גם מבצעים שלא נכנסו לטבלה: על גבינות מלוחות, שמנת לקצפת וגבינות עיזים. ישנן גם הנחות מקומיות על חלב. מוצר אחד שאין בו כרגע הנחות ומבצעים הוא גבינות קשות וחצי קשות ארוזות.
מוצר | שופרסל דיל | מגה בול | רמי לוי | מחסני כמעט חינם | מה קרה למוצר מאז המחאה |
קוטג' תנובה | 5.72 | 5.69 | 5.49 | 5.49 | המחיר ירד אך הסתיימו מבצעי 2 ב-10 |
קוטג' טרה | 5.72(מבצע: 4 ב-19) | 5.69 | 5.49 | 5.49 (מבצע 2 ב-9.99) | המחיר ירד, המוצר במבצע ברשתות שונות, תוספת הכמות בוטלה |
קוטג' שטראוס | 5.72 | 5.69 | 4.90 | 5.49 | המחיר ירד אך מבצעי 2 ב-10 הסתיימו |
דנונה פרי | 4.84 | 4.99 | 4.50 | 4.35 | לאחרונה, המחיר ירד מעט בשופרסל |
יופלה פרי | 4.74 | 4.79 | 4.57 | 4.59 | המחיר ירד מעט לאחרונה |
מילקי | 2.85 | 2.85 | 2.79 | 2.85 | המחיר ירד מעט בעקבות המחאה, אך הסתיים מבצע 4 ב-10 |
גבינה לבנה תנובה | 6.33 | 6.42 | 5.70 | 5.99 | המחיר ירד בעקבות המחאה אך הסתיימו הגדלת הכמות ומבצעי 2 ב-10 |
גבינה לבנה סקי | 6.42 | 6.42 | 6.29 | 6.40 | המחיר ירד בעקבות המחאה אך הסתיים מבצע 2 ב-10 |
קוטג' תנובה כבר לא נמכר במבצע של 2 ב-10, אבל מחירו נמוך לעומת המחיר בגובה האלפיני שלו טרום המחאה. מוצר נוסף שנמכר במבצע הוא היוגורט היווני ששופרסל יבאה בעקבות המחאה. היוגורט מדשדש, ורגע לפני היעלמותו מחיינו הוא נמכר כרגע בשופרסל דיל במבצע שככל הנראה לא ישוב עוד - 4 יחידות ב-9 שקלים.
"צוחקים על הצרכנים"
עדי צים מבעלי מחסני כמעט חינם חושב ש"צוחקים על הצרכנים". "המחלבות הגדולות יצאו עכשיו במבצעים על מוצרים זניחים שלא עובדים טוב. המבצעים של שטראוס ירדו בצורה דרסטית ולטרה ולתנובה יש מבצעים שוליים מאוד. הן כאילו במבצעים אבל הן האיטו אותם מאוד. הן יודעות שהקהל שבוי שלהן", אמר ל-ynet.
רמי לוי אמר ל-ynet "שהצרכן לא יקנה מה שיקר לו ואז תראו הורדות מחירים אמיתיות", והוסיף: "חלק מהמבצעים שרצים אצלנו הם ביוזמתנו ולא ביוזמת החברות".
בכיר ברשת שיווק נוספת טוען: "יש יותר מבצעים מהרגיל, אך פחות מבצעים לעומת תקופת המחאה ואלה לא מבצעים ממושכים. הסיבה לכך היא שהחברות בכל זאת הורידו בזמן המחאה מחירים של מוצרים, והעלויות שלהן גבוהות. ועם זאת, אין ספק שזה לא מספיק. שימו לב על מה המבצעים: הם מנסים לקדם את יופלה YYY או את דנונה גרנד אז יש עליהם מבצעים, אבל אלה מוצרים פחות פופולריים. יש גם מבצע על 2 גבינות לבנות של תנובה 500 גרם - הרי גם המכר של מארז אחד הוא לא מדהים, אז מבצע על שני מארזים? לא רבים קונים שני מארזים. אפשר לראות שאלה לא אותם מבצעים שהיו בזכות המחאה".
"המבצעים עמוקים מהרגיל כי החברות עדיין מפחדות"
ברשת גדולה אחרת חושבים שמדובר במראית עין. "אין ספק שהמבצעים שיש כרגע על מוצרי חלב עמוקים מהרגיל, כי החברות מפחדות", אמרו ל-ynet ברשת השיווק הגדולה. "הן יצאו במבצעים על יוגורט וגבינה לבנה 500 גרם כדי לרכך את סיום המבצעים הגדולים, לגרום למראית עין של מבצעים רבים, ולא לעורר שוב את מחאת ההמונים.
"למרות שהמחירים עדיין גבוהים מדי - המחלבות לא רוצות למשוך תשומת לב. הן לא רוצות ששוב יקומו עליהן. לכן עדיין תוכלי למצוא 2 קוטג' ב-10 שקלים, אך לא תוכלי למצוא חיתולים ב-30 שקלים. המבצעים עודם די עמוקים כי הספקים ממשיכים לנסות להרגיע את הרוחות. אבל שלא תהיה טעות: אלה לא המבצעים העמוקים וה'קבועים' שהיו קודם לכן. אלה הסתיימו. ההורדות הקבועות שהכריזו עליהן נשארו, אך מדובר במקרה הטוב בכמה אגורות במילקי".
חלק מהחברות יצאו עכשיו בהשקות חדשות של מוצרים, כולל על מדף החלב.
"ההשקות האלה חיכו הרבה זמן, ואי אפשר היה לחכות איתן יותר. ושימו לב שאלה השקות מאוד צנועות וקטנות. החברות עוד לא חזרו לעצמן, אך הן חייבות להראות חדשנות על המדף אחרת ישכחו אותן. אבל חלק מההשקות שלהן עדיין מחכות לשוך הסערה".
ואיציק אלרוב מסר בתגובה: "הציבור דורש מחירי מזון שפויים בצדק. מבצעים מטיבם הם זמניים והינם בגדר צדקה. החברות מסרבות לקבל זאת ובוחרות להתעלם מדרישת האזרחים למחירי מזון הוגנים כל יום, כל השנה. כולנו צריכים להמשיך ולומר לחברות אלו: זהו לעג לרש! המשך הזלזול בצרכנים לא בא בחשבון והוא יגרור את התגובה של השארת המוצרים שלכם על המדפים".