שתף קטע נבחר

 

חוזר בתשובה ספרדי? כדאי שתשנה שם משפחה

בתחתית שרשרת המזון החרדית עומדים בעלי התשובה המזרחיים: ועדות האיכלוס ובתי הספר דוחים אותם, ורק מעט מהגמ"חים מלווים להם כספים. מה עושים? מחליפים לשם אשכנזי. החוקר: "מכעיס? ראו את היחס הישראלי לאתיופים"

במקום שבעלי תשובה עומדים, חרדים גמורים אינם יכולים לעמוד. ואם אלה בעלי תשובה מעדות המזרח - הם גם לא יכולים להתקרב. בניגוד גמור לדעתו של הרמב"ם, שהצהיר כי חוזר בתשובה הוא "אהוב ונחמד על הבורא כאילו לא חטא מעולם" - הרי שבעולם החרדי ממשיכים חטאיו לרדוף אותו.

 

עוד בערוץ היהדות - קראו:

 

אם תמיד דיברו על כך בשקט, הרי שהיום יש כבר מחקר שיגבה את העובדות: ד"ר שלומי דורון מהמכללה האקדמית באשקלון, טוען כי מעמדם של בעלי תשובה ספרדים במגזר החרדי הוא הנחות ביותר, אף מתחת לזה של החוזרים בתשובה האשכנזים. מיקומם הנמוך בהיררכיה ישפיע לא רק על השידוך ובתי הספר שאליהם יתקבלו, אלא גם על אזורי המגורים שלהם ועל הגמ"חים שפתוחים בפניהם. 

 

"גם אם בית המשפט לטובת העותרים - מי יכפה?" חגיגות עמנואל (צילום: דודו אזולאי) (צילום: דודו אזולאי)
"גם אם בית המשפט לטובת העותרים - מי יכפה?" חגיגות עמנואל(צילום: דודו אזולאי)

 

"בעולם החרדי יש הפרדות המתבססות על מגדר ומוצא אתני", אומר ד"ר דורון. "אנו מונים 297 קבוצות המשתייכות למגזר החרדי בארץ. ספרדי שחוזר בתשובה ימצא פער גדול בינו לבין החרדים מבית, וגם בינו לבין בעלי התשובה האשכנזים, ומכמה סיבות: ראשית, החברה החרדית – כמו החברה הישראלית - היא גזענית. אנשים לא אוהבים לקבל את מי שנתפס בעיניהם כשונה. בחברה החרדית תמיד הייתה גזענות ותמיד הייתה הפרדה. אף שלפי הרמב"ם, רמתו הרוחנית של חוזר בתשובה גבוהה יותר - החרדים לא מקבלים את זה".

 

אל תהיה בוזגלו, תהיה זיגלמן

להדרה החרדית יש השלכות מיידיות על חייו של החוזר בתשובה בן עדות המזרח: "בעולם החרדי יש הפרדה ברורה

במערכת החינוך", כך דורון. "חסיד גור לא ילמד בישיבה ליטאית, ולהפך. לחוזר בתשובה הספרדי קשה להבין שזה לא נגדו. הוא מרגיש שהוא, מבחינתו, עשה צעד גדול ועזב את העולם החילוני – וקשה לו להבין למה החרדי לא מקבל אותו באמת.

 

"החרדי, מצדו, מנסה להסביר לו שכך בנוי העולם שלהם. לכל אחת מעשרות הקבוצות החרדיות יש מערכת חינוך משלה, ולכן הם מצפים שחוזרים בתשובה ספרדים יקימו מערכת חינוך משלהם. אז נכון שהם עשו מהפך רוחני והתנתקו מהעולם שלהם, אבל הם נכנסו לעולם שיש בו כללים משלו - וזה אחד מהם".

 

כיצד מתמודדים? למרבה ההפתעה, משנים את שם המשפחה. "חוזרים בתשובה בני עדות המזרח עושים את זה, כדי שהילדים שלהם יוכלו להתקבל לישיבות או לסמינרים טובים יותר, או לשפר את השידוך", אומר דורון. "אם אחד מההורים כהה מידי, הוא לא מגיע לראיון בבית הספר. הבעיה היא שהם, למעשה, מוחקים את התרבות המקורית שלהם.

 

"כאשר הילד נשלח לישיבה אשכנזית – הוא לומד דרך חיים חדשה, וכשהוא חוזר הביתה מהישיבה, הוא כבר לא מכיר את נוסח התפילה של אבא שלו. כתוצאה, לא פעם יש התנגשות תרבותית בתוך המשפחה".

 

ועדת האכלוס דוחה את בקשתכם

לאורך הראיון כולו, מקפיד ד"ר דורון שלא להתלהם בביקורת חוצבת להבות עקב ממצאיו. "אני לא קורא לזה גזענות,

אלא הפרדה קהילתית", הוא אומר, ומדגיש כי "זו לא מכבסת מילים. במחקר שלי אני משקף את זה, אבל אני לעולם לא שופט אותם".

 

לדברי דורון, ההתבדלות החרדית מהחוזרים בתשובה מגיעה עד לשכונות המגורים: "בעולם החרדי גרים במקומות סגורים, הם לא רוצים לגור בבניין שיש בו גם חילונים. חוזרים בתשובה רוצים להתקרב לריכוזים חרדיים, אבל הספרדים נדחקים החוצה, כי לכל שכונה יש ועדות אכלוס שבודקות את המוצא של מי שרוצה לקנות דירה באזור שלהם. אם חוזר בתשובה ספרדי יבקש לגור בשכונה של חרדים אשכנזים, הם יגידו לו שיש מספיק מקומות אחרים שיתאימו לו יותר. ועדת האכלוס חשובה במערך ההתבדלות, שכן בצמוד לשכונות פועלים מוסדות החינוך, ומה יעשה חוזר בתשובה ספרדי בשכונה אשכנזית?"

 

דורון מודע לתרעומת שהנתונים מעוררים, אך מבקש להזכיר לכל המתרעמים כי גם בחברה הישראלית הכללית יש מעין ועדות אכלוס, הזוכות לשמות אחרים: "בקיבוצים ובמושבים יש ועדות קבלה, ולכן יש כאן שאלה עקרונית - האם זכותה של קהילה לקבוע לעצמה את הגבולות שלה. אני חושב שכן. כל עוד הם לא מקבלים תקצוב מהמדינה, מי אני שאגיד להם מה לעשות?"

 

עולם עם כללים משלו

בשנים האחרונות גוברת התחושבה שהעולם החרדי חי בקודקס חוקים פרטי. הדוגמה הבולטת לכך עלתה בפרשת בג"ץ עמנואל, אז סירבו ההורים לקיים את הוראת בית המשפט להפסיק את האפליה העדתית בבית הספר. זכורה הכרזתו מאז של ח"כ משה גפני, כי אין בכוונתם לקיים שום החלטה של בית המשפט, אם זו נוגדת את דעת התורה.

 

"לא מעט ספרדים שחוזרים בתשובה, פונים לבתי המשפט נגד האפליות שהם נתקלים בהם", אומר דורון. "זה עוד יותר מכעיס את החרדים מבית. הם היו רוצים לראות אותם אם כבר פונים לרבנים, ולא לערכאות של 'גויים'. בסופו של דבר, גם אם בית המשפט פוסק לטובת העותרים - אין לזה שיניים. מי יכפה את זה עליהם? גם ב פרשת עמנואל, בסופו של דבר, הגיעו לפשרה".

 

המאבק סביב מוסדות החינוך סוער כל כך, משום שהוא קשור גם לחיים שאחרי הסמינר. למקום שבו למדת יש משקל חשוב בשקלול הסופי, שיקבע עד כמה הבחור או הבחורה מהווים שידוך ראוי.

 

"חוזר בתשובה ספרדי נחשב במקום נמוך מאוד בהסדרי השידוך", מסביר דורון. "בשלב השידוך מבררים על משפחת המיועד. יש ועדות טוהר לענייני שידוכים, ואז עולים כל הדברים שמנסים להסתיר. למרות שלמיטב המשפחות של גדולי הרבנים יש גם משפחה חילונית - למשל, במשפחותיהם של הרב עמאר והרב עובדיה יוסף - יש בחברה הזו מושג של 'מום שידוך'. הווי אומר שאדם עם 'פגם' ישודך לבת זוג עם 'פגם'".

 

למשל, חרדי מבית אבל "שבאבניק" ממוקם במקום נחות ביותר במדרג החרדי, ולפיכך חוזרת בתשובה בת עדות המזרח תוכל להשתדך עמו, אם היא עשירה. "זה, למעשה, לא מאוד שונה מהעולם החילוני, שם ירימו גבה אם רוסי יתחתן פתאום עם אתיופית. ההבדל בין שתי החברות האלו, שבחברה החרדית ההבדלים מאוד ברורים ומובנים, ובחברה החילונית הם סמויים".

 

אפילו הגמ"חים ממדרים

אז כסף יכול להקנות מעמד בעולם החרדי (ואיפה לא?) אבל אם אין לך, אתה עלול לגלות שאם חזרת בתשובה וקוראים לך בוזגלו, תתקשה להשיג אותו בדרך שבה אשכנזים עושים זאת - גמ"חים.

 

"בעולם החרדי יש כ-60 אלף גמ"חים", מבהיר דורון, "מה שאומר גמ"ח לכל דבר: החל משרוך נעליים וכלה בדירות. במה שנקרא 'סידור מלא' - המשפחות קונות דירה לזוג. ומאיפה יביאו את הכסף? יש להם גמ"ח שנותן להם הלוואה של 60 אלף דולר, בלי ריבית ובתשלומים. הם לא הולכים לבנק לבקש משכנתא, הם הולכים לגמ"ח. אבל כדי לקבל את הכסף, אתה צריך לבוא עם המלצה מרב ושני עדים. רב אשכנזי לא ייתן אישור כזה לחוזר בתשובה ספרדי".

 

כך למעשה, יכול חוזר בתשובה ספרדי לפנות רק ל-10% מהגמ"חים העוסקים בהלוואות כספיות. "אם זה נראה לכם מכעיס", אומר דורון, "תבדקו מה קורה כשאתיופי ניגש לבנק ומבקש משכנתא. זה לא מאוד שונה".

 

אם כל כך קשה לחוזרים בתשובה הספרדים בציבור החרדי, מדוע הם לא בונים חברה משל עצמם, עם חינוך וגמ"חים?

 

"אנשים מוכנים לעשות מאמץ בשביל להיכנס לחברה שהם מחשיבים כטובה. הם גם מאמינים שלאורך שנים האפליה תיעלם. בנוסף, לא מעט מהחוזרים בתשובה הספרדים באמת רואים עצמם כנחותים ביחס לציבור החרדי האשכנזי. אחד הדברים שש"ס חוללה בהם מהפך, הוא במודל המקביל שהציגה בפני החרדי האשכנזי.

 

"עד שנות התשעים הייתה שתיקה מצד החוזרים בתשובה הספרדים, אבל בעשרים שנים האחרונות אנחנו רואים אותם מעיזים להילחם במחסומים שמציבים להם".

 

האם בעוד מאה שנה תוכל חוזרת בתשובה מעדות המזרח ללמוד במגמה החסידית של בית יעקב בעמנואל?

 

"לא. גם בעדו מאה שנים הם לא יוכלו להיכנס לקהילות של החרדים לגמרי, אבל אני מאמין שיהיו להם יותר אופציות למגורים. החרדים שמחשיבים עצמם 'משפחות טובות' יתרכזו בירושלים ובבני ברק, וכל השאר יתפזרו ברחבי הארץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכי מודרים. חוזרים בתשובה ספרדיים
צילום: ישראל ברדוגו
פרשת עמנואל הוכיחה
צילום: אמנון מרנדה
ד"ר שלומי דורון
מומלצים