שתף קטע נבחר

הונגריה: איך מסלקים את החורף? בקרנבל מסכות

נשים בלבוש גברים, שדים מפחידים, הרבה רעש ושריפת ארון קבורה - כך מסלקים את החורף הקשה בדרום הונגריה. הכירו את קרנבל המסכות של מוֹהָאץ' - "פורים" גרסת מזרח אירופה

גם אם כבר ביקרתם באחד הקרנבלים (ונציה, ברזיל, טנריף ועוד) המתקיימים בעולם מידי חודש פברואר, הקרנבל ההונגרי של העיר מוֹהָאץ' (Mohács) הוא משהו אחר לגמרי.

 

העיר ההונגרית הקטנה מוֹהָאץ' (19 אלף תושבים) שוכנת על גדת הדנובה בדרום הונגריה, סמוך לגבול הקרואטי. תושבי המקום הם תמהיל ססגוני של הונגרים ושל מיעוטים קרואטים (הקרואים כאן Sokác) סרבים, גרמנים וצוענים.

 

עוד בערוץ התיירות:

 


תמהיל ססגוני של עמים. בושויאראש (צילומים: אתר פסטיבל בושויאראש)

 

עולם של אגדות ססגוניות ומפחידות

מי שיבקרו במוֹהָאץ' בין התאריכים 21-16 בפברואר השנה, ימצאו עצמם בעיצומה של התרחשות הלקוחה מעולם של אגדות ססגוניות ולעיתים גם מפחידות משהו.

 

הקרנבל של מוֹהָאץ' נושא את השם ההונגרי "בּוּשוּ-יָארַאש" (Busójárás), שפירושו "תהלוכת הבּוּשוּ". הבּוּשוּ הוא אדם החובש מסכת עץ מגולפת, נועל מגפי עור ייחודים במינם, ולובש מכנסי כותנה לבנים רחבים, מעיל מעור כבשים כשהפרווה היא בצידו החיצוני של המעיל.

 

המעיל קשור למותניו של הבּוּשוּ בחבל או בשרשרת שעליה תלויים פעמונים גדולים. על כתפו נושא הבּוּשוּ תיק העשוי משטיח. האביזרים הטיפוסיים המאפיינים את הופעת הבּוּשוּ בקרנבל הם רעשני עץ, ענבלים (כלי מוזיקלי) ושופרות עץ.


הבּוּשוּ חובש מסכת עץ, נועל מגפי עור ולובש מכנסי כותנה לבנים רחבים

 

הכיבוש העות'מני היה גם כאן

אנשי הבּוּשוּ מלווים לעיתים על ידי נשים המופיעות כאן בלבוש קרואטי מסורתי, כשעל עיניהן מסכה ושאר חלקי הפנים מכוסים בצעיף. לעיתים מופיעות בקרנבל נשים בלבוש המסורתי הגברי של הבּוּשוּ. נשים אלו מאמצות לא רק את התחפושת, אלא גם את התנהלותם והתנהגותם של אנשי ה'בּוּשוּ' הגברים.

 

עוד פסטיבלים בערוץ התיירות:

 

כמו שאר הקרנבלים ברחבי העולם, יונק גם הקרנבל של מוֹהָאץ' מפולחנים פגאניים ומפולחנים קתוליים. עם זאת, גם כאן מתאפיין הקרנבל בסימני היכר הקשורים להיסטוריה של המקום. יש הסוברים כי אירועי הקרנבל מאזכרים כאן טקסים ופולחנים פגאניים שכל תכליתם סילוקו של החורף. רובד נוסף שמסביר את אירועי הקרנבל קשור לאירועים היסטוריים שהתרחשו באזור בתקופת הכיבוש העות'מאני.


הבּוּשוּ מלווים ע"י נשים בלבוש קרואטי עם מסכה וצעיף על הפנים

 

אגדה מספרת, כי במהלך הכיבוש העות'מאני של העיר מוֹהָאץ' (1526), נאלצו תושבי העיר לנוס מבתיהם ולמצוא מקלט באזור הביצות והיערות הסמוכים. לילה אחד, ביושבם סביב המדורה, הופיע לפניהם זקן מסתורי שהרגיע אותם והבטיח להם כי עוד נכונו להם ימים טובים, וכי ימי הפליטות שלהם עומדים להסתיים בקרוב.

 

בין השאר, סיפר כי בלילה סוער במיוחד יופיע ביניהם אביר חבוש מסכה, שיקרא להם לצאת בעקבותיו אל עירם הכבושה. עוד הורה להם הזקן המסתורי להתכונן ליום הגדול, להכין מסכות עץ מפחידות של ראשי שדים ולהצטייד בכלי נשק כדי להילחם בכובשים העות'מאנים.

 

ואכן, ממש כהבטחת הזקן, הגיע אל הפליטים האביר המסתורי עוטה המסכה בלילה סגרירי סוער. האביר פקד על הפליטים לחבוש את מסכות השדים שהכינו, להצטייד בכלי הנשק ולצאת בעקבותיו אל עירם הכבושה. עוד פקד עליהם האביר להקים קול רעש והמולה יוצאי דופן מיד עם היכנסם לעיר. הכובשים העותמ'אנים נבהלו מהרעש וממסכות השדים, שאותם דימו לשדים אמיתיים, וברחו מהעיר עוד לפני עלות השחר. כמובטח חזרו תושבי מוֹהָאץ' לבתיהם.


האביר המסתורי פקד על הפליטים לחבוש את המסכות שהכינו

 

נותנים דרור ליצרים

הקרנבל של מוֹהָאץ', כמו שאר הקרנבלים, מתרחש כשישה שבועות לפני הפסחא ומציין את התקופה שבה הנוצרים הקתולים מתנזרים מאכילת בשר ומכל הנאה גופנית אחרת (פירוש אחד למילה קרנבל הוא: "חדל בשר"). עם זאת, בתקופת הקרנבל נותנים המשתתפים בו דרור לכל היצרים לפני שהם נכנסים לתקופת ה-LENT (ששת השבועות המפרידים בין הקרנבל לפסחא).

 

הקרנבל של מוֹהָאץ' מקיף את כל תושבי העיר (כולל ילדים), תושבי ערים סמוכות וכמובן תיירים. אחד המראות המרהיבים של הקרנבל הוא הגעתם של למעלה מ-500 אנשי בושו לעיר בסירות משוטים, השטות על נהר הדנובה. עם הגיעם לחוף הם יוצאים בתהלוכה כשהם מלווים בכלי רכב ססגוניים ממונעים או בכאלה הנגררים על ידי סוסים. כל האירועים מלווים במוזיקה, בשתייה ובאכילה.


 

אנשי הבושו מלווים בכלי רכב ממונעים או בכאלה הנגררים על ידי סוסים

 

אחד האירועים המרכזיים בקרנבל הוא שריפתו של ארון קבורה במדורה שאותה מציתים בכיכר העיר. שריפת הארון מסמלת את סיומה של עונת החורף. עוד במהלך הקרנבל תחרות תחפושות ילדים ותצוגות של אמני גילוף מסכות.

 

ענף גילוף מסכות העץ של הבּוּשו הגיע במוֹהָאץ' לדרגת אמנות של ממש. מסכות אלה מוצגות לא רק במהלך הקרנבל אלא הן משתתפות בתצוגות שונות בהונגריה וברחבי העולם. מעניין לציין, כי אמנות גילוף המסכות עוברת כאן כמסורת מאב לבנו.


שריפת ארון קבורה במדורה בכיכר העיר, מסמלת את סיום החורף

 

כל קבוצה מאופיינת על ידי פריטי לבוש ייחודיים

מספר אנשי ה'בּוּשוּ' המשתתפים בקרנבל מגיע לכ-600. אלה משתייכים לקבוצות הומוגניות סגורות ונפרדות, המונות כל אחת בין 70-10 חברים. כל קבוצה מאופיינת על ידי פריטי לבוש הייחודיים רק לה.

 

מסורת הבּוּשוּ עוברת מדור לדור, והיא מובטחת באמצעות נוכחותם והשתתפותם הפעילה של ילדיהם בקרנבלים לאורך השנים. ילדי הבּוּשוּ מופיעים בתחפושות מיוחדות בתוך הקבוצות השונות וכך הם לומדים את תפקידם העתידי כאנשי בּוּשוּ.

 

כאמור, מבוסס הקרנבל של מוֹהָאץ', בין השאר, על המסורות של המיעוט הקרואטי. עם זאת, הפך הסמל הקרואטי, ברבות השנים, לסימן ההיכר ולמאפיין של העיר מוֹהָאץ' ההונגרית. בהקשר זה מעניין להדגיש, כי פתיחות, סובלנות וקבלת האחר הם ממאפייניה של העיר הקטנה הזו בדרום הונגריה. יותר משהקרנבל מהווה אירוע חברתי, הוא מסמל שייכות לעיר, לקבוצה חברתית וללאום.

 

העיר מוֹהָאץ' שוכנת במרחק של 190 ק"מ מהעיר בודפשט, בירת הונגריה. במרחק 45 ק"מ ממוֹהָאץ' שוכנת העיר הקסומה פאץ' (Pécs) שגם היא מאופיינת בסובלנות ובקבלת המיעוטים השוכנים בקרבה. ארגון אונסק"ו הכריז על העיר פאץ' כבירת התרבות של אירופה לשנת 2010.  

 

אז לא חייבים לחגוג את פורים בישראל, יש גרסה טובה לא פחות במזרח אירופה. רק אל תשכחו להביא את המסכה שלכם.

 

הכותבת יועצת תקשורת ושיווק תכנים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות פסטיבל Busójárás בושויאראש
הילדים לומדים להיות אנשי בושו כבר מגיל קטן
צילום: באדיבות פסטיבל Busójárás בושויאראש
מומלצים