איך קרה שבמבה תייצג את ישראל באולימפיאדה?
במסגרת שת"פ מסחרי, הוועד האולימפי בחר בתינוק של במבה, דמות שמטרתה למכור חטיפים, כדמות שתייצג את המשלחת האולימפית. הוועד: "אנו מנועים לומר כמה כסף אסם שילמו לנו". מקורבי שרת התרבות והספורט: "החלטה תמוהה". גורם בתחום השיווק: "מה השלב הבא, שנחליף את הדגל בביסלי?"
באולימפיאדה הבאה בלונדון, לצד הדגל, תתנוסס דמותו של גיבור לאומי, נציג של הציבור בישראל, דמות היסטורית, או לכל הפחות - דמות שמייצגת את תמצית הישראליות. סליחה, טעות. את המשלחת הרשמית של ישראל לאולימפיאדה תייצג דמות התינוק של במבה. סמל מסחרי של חטיף שיהפוך ולו לרגע, סמלה של מדינת ישראל.
- מנכ"ל אסם: "הורדת המחירים לא נבעה מפחד"
יו"ר אסם: השם דפני ליף יישכח עוד כמה חודשים
בריטניה: שקדי מרק בחצי מחיר
התינוק של במבה נבחר לדמות המייצגת הרשמית של משלחת ישראל למשחקים האולימפיים שייפתחו ב-27 ביולי, אחרי שאסם, החברה המייצרת את חטיף הבוטנים, שילמה עבור הכבוד סכום סמלי, אותו מסרבים להסגיר בוועד האולימפי. זו הפעם הראשונה שהמשלחת הישראלית תצא למשחקים האולימפיים בליווי דמות מייצגת רשמית ומשום מה, הבחירה נפלה על דמות שמטרתה לסייע במכירת חטיפים ומייצגת חברה מסחרית. אמנם מדובר ב"קמע" ולקבוצות ספורט יש קמעות, שחלקם מסחריים, אך האם ראוי שקבוצה רשמית תבחר בקמע כה מסחרי לאירוע הספורט הגדול בעולם?
האם הציבור הישראלי מחבב את התינוק של במבה? התשובה היא ככל הנראה, כן ואפילו: בהחלט. האם הציבור הישראלי רואה בו דמות רשמית שראויה לייצג אותו באירועים רשמיים שמאות מיליונים בעולם יצפו בהם בשידור חי? כלל לא בטוח.
רק בקיץ האחרון מחו אזרחי ישראל נגד יוקר המחייה, בין היתר נגד אסם, החברה שמייצרת את במבה, המוצר שהתינוק נוצר עבור פרסומו. אסם היתה אחת החברות שנאלצו להוריד מחירים. אסם היא החברה שמייצרת את מטרנה, מוצר שהושמעו טענות נגד מחיריו.
"רק לחץ ציבורי יעזור"
אך גם אם נניח הנחה לא מוסמכת שהציבור יעקם את האף לנוכח הבחירה, לא בטוח שהמדינה יכולה למנוע את השימוש בסמל המסחרי כסמל מייצג של משלחת ישראלית רשמית. הוועד האולימפי הישראלי הוא שלוחה של הוועד האולימפי העולמי ולארגוני הספורט יש עצמאות מוחלטת מהמדינה. מכאן שהוועד מתנהל באופן עצמאי והמדינה לא יכולה להורות לו לשנות את בחירתו. כל ניסיון של מדינת ישראל להתערב בניהול המקצועי של הוועד, עלולה להביא להרחקה של ישראל מהאולימפיאדה.
מכאן שהוועד לא התייעץ עם משרד התרבות והספורט בבחירה. מקורבי השרה לימור לבנת, שעומדת בראשות המשרד, מסרו שמדובר בהחלטה יותר מתמוהה.
השרה לבנת ידועה כחובבת סמלים לאומיים, וייתכן שתגובת מקורביה מעידה על כך שגם במשרד התרבות והספורט לא בטוחים שמדובר בסמל מייצג.
גורם בממשלה אמר ל-ynet שידיה של המדינה כבולות: "רק דעת קהל שלילית תעזור. לחץ ציבורי". גורם בתחום השיווק אמר ל-ynet: "זוהי פסגת החלומות של כל מותג, לשלם סכום כסף סמלי ולתפוס את מקומם של סמלים לאומיים. במבה במילא מותג שמסמל ישראליות, כמו שקוקה קולה מסמל אמריקניות, אבל סמל רשמי של המשלחת הישראלית? זה כבר חלום רטוב ואולי אפילו קו שנחצה. מה השלב הבא, שנחליף את הדגל בביסלי"?
הוועד האולימפי: "זה רעיון שיווקי גדול"
בוועד האולימפי הישראלי מרוצים עד הגג מהבחירה ולא חושבים כלל שהיא שנוייה במחלוקת."אנחנו מנועים מלומר כמה כסף אסם שילמו לנו, אבל העניין הוא לא הכסף, אלא שיתוף הפעולה המסחרי והרעיון השיווקי הגדול", אמרה ל-ynet דוברת הוועד האולימפי, ברוריה ביגמן.
שיווק זו דרך למכור מוצרים. האם הוועד האולימפי בחר לקדם את מכירות במבה?
"יש לנו כבר חסות של תלמה, דגני הבוקר שלהם זו ארוחת הבוקר הרשמית של הוועד האולימפי בישראל. שיווק וספורט, ספורט ועסקים הולכים יחד כבר הרבה מאוד שנים, לא יעזור שום דבר בעולם. חברות מצאו שזה הדבר שמקדם את הספורט".
הוועד האולימפי זו לא חברה, והוא מוממן בחלקו על-ידי כספי ציבור.
"הוועד האולימפי ממומן על-ידי הציבור, תומכים וחסויות. שיווק זה דבר יצירתי, כל אנשי הפרסום ששמעו על זה חשבו שמדובר ברעיון גאוני".
הסמל של מדינת ישראל זה במבה?
"זו הדמות שאנחנו בחרנו שתלווה את המשלחת האולימפית. הדמות הקודמת נפלה והחלטנו שצריכים לחשוב על פתרון של דמות אחרת. ובחרנו בבמבה".
אני לא בטוחה שהתינוק של הבמבה מייצג ספורט או הציבור בישראל. ההצלחה השיווקית היא של אסם לא שלכם. זה לא צרם לכם?
"זו דעתך ויש הרבה מאוד דעות אחרות. זו דמות מיוחדת שכל בית מזוהה איתה".
יש לזה תקדימים בעולם?
"אין לי מושג".
האם התינוק של במבה הוא תחליף ראוי לשפיציק?
אפרים זינגר, מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל אמר בהודעה ששלחה אסם לעיתונות: "חיפשנו דמות שתלווה את המשלחת הישראלית למשחקים האולימפיים. במשך עשרות שנים מהווה דמות התינוק של במבה דמות אהודה שהפכה לחלק מהחיים של כל הורה וילד בישראל ובכך הפכה לחלק בלתי נפרד מהחוויה הישראלית. לכן בחרנו בתינוק כדמות הרשמית המייצגת את משלחת ישראל למשחקים האולימפיים בלונדון".
הדמות שנבחרה במקור לייצג את המשלחת הישראלית לאולימפיאדה השנה, היתה שפיציק, דמות של צבר חביב, שהיה לפי הטלוויזיה החינוכית, דומה מדי לקישקשתא לכן נפסל. אבל אם נניח לסכסוך המסחרי לרגע, אם הוועד האולימפי היה משלם לחינוכית ומציג את קישקשתא כסמל המשלחת, לא בטוח שהיו גבות מורמות. קישקשתא לא דומה במהותו לתינוק של במבה. קישקשתא נוצר עבור הטלוויזיה הלימודית (שהפכה מאוחר יותר לחינוכית) והוא באמת שייך לכולנו. האם התינוק של במבה דומה לקישקשתא?
דמות התינוק, בעיצובה האולימפי החדש, תוצג לראשונה ב-15 במרס (ה'), ערב פתיחת כנס וינגייט למדעי הספורט והפעילות הגופנית 2012. הכנס יתקיים בסימן 20 שנה לזכייה במדליות האולימפיות הראשונות של ישראל – יעל ארד ואורן סמדג'ה בברצלונה 1992.