שתף קטע נבחר

 

תסמונת דאום: מראה בפרצופו של המגזר

הוא היה ונותר "הילד הנורא" של המגזר הדתי-לאומי, וגם בספרו החדש חנוך דאום מעמת את המגזר עם כל הכשלים שהיה מעדיף להצניע. קבלו ביקורת חברתית נוקבת - וגם הצצה ל"מחוברים": דאום חוזר לישיבה התיכונית

לספרו הראשון של חנוך דאום, "אלוהים לא מרשה", התוודעתי שלא בטובתי. יחד עם עמית להוראה הנחיתי סמינר מחקרי במכללת הרצוג - גוש עציון, סמינר שעסק בהשפעת הפנימיות בישיבות התיכוניות על עיצוב אישיותם של צעירי המגזר הדתי-לאומי. בסמיכות זמנים, ממש עם תחילת שנת הלימודים, ראה אור ספרו של דאום - ואמות הספים נרעדו. הספר שרט ובעט והכפיש וניבל והתפלש – ועסק בדיוק בשאלות שבהן דנו בשיעורים: סיפור התבגרות מיוסרת בפנימייה של ישיבת דגל של המגזר.

 


 

 

עוד בערוץ היהדות  - קראו:

  • המסע מהצלב: אשת הכמורה שהפכה לחרדית
  • צ'ט רולט - פרק 4: קללות, נאצות וגידופים

     

    כדי שלא לעכור את נפשותיהן הזכות של תלמידינו, נגזר עליי לקרוא את המקור מהחל ועד כלה. והאמת? אחר שנוטרלו מן הספר כמה תסכולים נוראיים והמון כעסים איומים וגם אי-אלו גילויים ילדותיים, חייב היית להודות שהוא מעלה לדיון נקודות מהותיות שאינך רשאי להתעלם מהן.

     

    צילמתי פסקאות, גזרתי והדבקתי, והדיון שהתפתח היה מרתק. הספר עצמו נמסר אחר כך לספרנית, והיא אחזה אותו בקצות אצבעותיה, בחנה אותו בחשדנות ופסקה נחרצות: "מדור השמורים. מסווג".

     

    חסרי תקנה

    והפעם, מה? אין ספק, הבחור נרגע. "רב הנסתר" הוא כבר ספר הרבה יותר מאוזן ומפויס, מרבה להעלות הגיגים פסיכולוגיים, ואפילו מצליח לבטא פה ושם חיבה אמתית למגזר שממנו צמח הסופר. מדי פעם דאום אינו מתאפק, ומגניב איזושהי "קטנה" לציבור, הממציא לו בשפע כה רב "נתחי חיים מפרפרים".

     

    ושוב אתה יכול להתקומם כנגד תיאורים מוקצנים (שלא לומר סטריאוטיפיים) של כמה מן הדמויות שבעלילה, לגנות היעדר סבירות, ולהתחלחל מן העיסוק המתמיד בשאלות של מיניות. אתה גם רשאי להצביע על קוהרנטיות לקויה ותפירות חפוזות (הֵי, מה נסגר עם אביו של אוהד? בארץ, או לא בארץ?) או לבקר עיסוק דחוס עד כדי מחנק בכל קשת התופעות המגזריות האופייניות (החל בגירוש מגוש קטיף ודתל"שיות, דרך רווקות מאוחרת ואיסור נגיעה, וכלה בפורום "תקנה" והתחרד"לות), אך אינך יכול להתכחש לכמה שאלות מטרידות ביותר שמעלה הרומן, שלדעתי מעיבות על אופקיו של הציבור הדתי-לאומי.

     

    אחת מהן, למשל, היא התמקדותו של פורום "תקנה" דווקא בעברות הכרוכות במיניות. מדוע הפורום המשתדל למנוע מפרנסי הדור מעידות בתחום הניצול המיני, מונע עצמו מלעסוק בעוולות אחרות שרבני הדור עלולים, חלילה, להיכשל בהן?

     

    האם לא מוכרת לפורום, למשל, תופעה של אדם מאמין המקפיד על קלה כחמורה, המתעורר בוקר אחד ומגלה לאימתו שדבקה בו תווית של "כופר" ו"מחלל קודשי ישראל", רק בגלל שפסקאות במאמרו הוצאו מהקשרן, או שנקט במינוחים שאינם ערבים לאוזניהם של רבנים מסוימים? הוא חש נרמס, עולמו חרב עליו, שנתו נודדת בלילות, שכניו מביטים בו ברחמנות, ודמויות שרק תמול-שלשום היו כה נערצות בעיניו, כבר הוציאוהו אל מחוץ למחנה, וקשרו אותו, רחמנא ליצלן, ל"קרן החדשה" ואפילו ל"איחוד האירופי". האם כל זה איננו דורש בירור? חיי אדם מתרסקים, בריאותם מתערערת, ואיש אינו נדרש למסור דין וחשבון!

     

    דאום מציב מראה

    ומה אנו עושים בהומוסקסואלים הדתיים? האם יש בכוחנו להעניק מענה לאומללותם ולקובלנתם - למה אלוקים

    ברא אותי כך?! האם אנו מעוניינים לדחוק אותם לחיקם של ציבורים שאינם מחויבים להלכה, או גרוע מכך, למגזר העוין את תורת ישראל ואת מצוותיה?

     

    מדוע רב כוחנו להכיל עבריינים שדבק בהם קלון בכל עניין, מחללי שבת בפרהסיה ובעלי זרוע למיניהם, אך איננו יכולים לנהוג בטולרנטיות דומה באלו שנקרעים בתוכם בין רצונם לגלות מחויבות להלכה, ובין נטייתם המינית?!

     

    חנוך דאום היה ונותר "הילד הנורא" של המגזר הדתי-לאומי: מעצבן, מטריד, בוטה, פורע סדרים ומחויב אך ורק לאמת האישית שלו. אמנם הילד מתחיל להתבגר, והוא קצת יותר מרוכך ומעודן, אך נקודת התבוננותו הייחודית עודנה מציבה בפנינו מראה הדורשת תובנות מכאיבות.

     

  • עוד לא שלחתם סיפור לתחרות אגדתא 5  של ynet בשיתוף מכללת הרצוג גוש עציון ? זה הזמן!

     

    • הפרק המלא בסדרה "מחוברים" ישודר הערב (ג') ב"הוט" 3

  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    "הילד הרע" של המגזר. חנוך דאום
    צילום: מור אלזון
    "רב הנסתר"
    ד"ר עדן הכהן
    צילום: יהודע הלוי
    מומלצים